Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mjukvarusyntar vs. vanliga syntar.

Tråden skapades och har fått 143 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 01:11

Kul att folk skriver som galningar! Kul å läsa allt! Var först osäker på om de var nödvändigt att skaffa nån hårdvaru synt överhuvud taget, men är ganska säker på att man OCKSÅ vill ha dom i hemmastudion. Tycker dessa argument sejjer d på ett bra sätt:

enapa:
"...och överskådligt att man överarbetar allt och gärna tittar mer än man lyssnar"

False messiah:
"Men användarvänligheten hos hårdvara är fortfarande steget före. Det finns en poäng i att ha en avgränsad apparat som man vet vad den gör, hur den uppför sig och som man dessutom kan lära sig utan och innan. En fysisk apparat känns fortfarande mer som ett "instrument" av någon märklig anledning."

mario:
"Personligen anser jag att en hådvarusynth ska vara ordentligt krånglig att använda innan den blir mer svårjobbad än en mjukis. All min ljudskaparkreativitet ska komma ut genom den där ynka lilla muspekaren, och det går bara inte."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 01:11

Hum, jag måste ju då slå ett slag för hårdvara (eller åtminstone för hårdvarusynthar). Jag kör i stort sett bara hårda synthar (med undantag för Attack-VST-trummaskinen som det nog lutar åt kommer att (semi)ersättas av en Machinedrum UW framöver) och Mach5-mjukvarusampler, som jag mer än gärna skulle byta ut mot en Akai A6000 eller nått liknande. Däremot mixar och effektlägger jag helt i datorn (frånsett om jag kör min NordModular, XTk eller SuperBassStation som effekt, och min EchoPro såklart...). Varför hårdvara? Tjaa, för mig är nog ett tungt vägande skäl CPU-belastningen (som ju då är 0% för en hårdvarusynth), samt att hårdvara är såååå mycket snabbare att jobba med, i alla fall om man väljer hårdvaran efter rolighetsfaktor/användarvänlighet/snabbjobbadhet, vilket jag allt mer börjar luta åt. Dessutom är stabilitet definitivt något att ta med i beräkningen. Trots att jag bara har två VSTi så lyckades jag välja två som fungerar riktigt sunkigt ihop, i alla fall i Cubase, och som om man har båda laddade stundtals får cubase att totalhaverera, eller ger upphov till en projektfil som inte längre går att ladda. Jättekul, not... Så, i min värld regerar hårdvara...

Jag vill bara flika in (om någon missat det) att reason 3 går helt utmärkt att använda som synt _utan_skärm_ med hjälp av t.ex. en korg kontrol49.

Sedan måste jag ju tillägga att en annan faktor i varför jag inte lagt nåt större tankearbete på om jag ska börja använda softsynthar eller inte är att jag ju gillar att spela live, och då hellre drar med mig mina synthar än en dator (som dessutom i mitt fall är alldeles för instabil för att jag skulle våga lita på den i en livesituation).

Ursprungligen av False Messiah:

Citat:
Ursprungligen skriven av android
"Och visst kan man använda samma hårdvarusynth flera gånger! Bara att spela in som audio och köra vidare med nästa pålägg... Men det förutsätter ju förstås att man har åtminstone en gammal P3:a att spela in på."

Fast då förlorar man ju möjligheten att ratta i farten, vilket är en av poängerna med hårdvara.

Jo, iofs, men jag spar då alltid midi-filen, så märker jag att jag vill ändra nåt, så är det ju enkelt att hoppa tillbaks ett steg... Litegrann som freeze-funktionen skulle jag tro.

Många som förespråkar enbart hårdvara spelar ändå in i datorn och lägger på effekter/mastrar osv. Var är skillnaden i att ratta en kompressor/eq i datorn jämfört med att ratta en synt där?

Är det så att somliga tummar på sina principer av ekonomiska skäl, att man hellre lägger pengarna på en synt istället för kompressorer, eq´s och annat 'ljudlöst'? Eller finns andra anledningar?

Ursprungligen av Bionik:

Många som förespråkar enbart hårdvara spelar ändå in i datorn och lägger på effekter/mastrar osv. Var är skillnaden i att ratta en kompressor/eq i datorn jämfört med att ratta en synt där?

Är det så att somliga tummar på sina principer av ekonomiska skäl, att man hellre lägger pengarna på en synt istället för kompressorer, eq´s och annat 'ljudlöst'? Eller finns andra anledningar?

Jo, självklart spelar ekonomin in. Jag köper ju hellre en synth än en kompressor...

Men jag tycker att det är en ganska så stor skillnad i att ratta en mjukvarueffekt jämfört med en mjukvarusynth. Effekterna har ju oftast bara ett fåtal rattar, medans om man vill programmera synthljud det ju krävs betydligt mer arbete... -Fast det kanske säger en del om mitt kunnande och min noggrannhet när det gäller synthar respektive effekter...

Som jag uppfattar det hela är att med mjukvara så gör man inte direkt så mycker egna ljud utan man använder nån av de 1000-tals som finns och på sin höjd moddar lite.

Med en hårdvaru-synth kan man leka en hel kväll med att bara göra ljud...

Ursprungligen av synthetic:

Som jag uppfattar det hela är att med mjukvara så gör man inte direkt så mycker egna ljud utan man använder nån av de 1000-tals som finns och på sin höjd moddar lite.

Med en hårdvaru-synth kan man leka en hel kväll med att bara göra ljud...

Varför skulle man inte göra egna ljud med mjukvara? Det finns tusentals färdiga ljud till många hårdvarusyntar också men det hindrar inte mig från att göra egna.

edit: eller ska vi byta ordet 'man' till 'jag' i ditt inlägg?

  • Medlem
  • 2005-09-02 09:27
Ursprungligen av HEK:

Postade nyss detta på synt.se men aktiviteten är ej hög där så testar här med.

Har nyss fått upp ögonen för syntar och tycker det hela är helfestligt. Syntar e hur balla som hälst! Fast folk man snackar med sejjer hela tiden, varför köpa en synt när man kan få allt i mjukvara? Man blir lite fundersam ibland. Kommer för tillfället inte på varför man ska köpa syntar när man kan köpa en bra midisynt med rattar å grejer som man kan göra allt mjukvaru vägen, gör ni? Det verkar iaf EN DEL dyrare i längden. Ge mej fördelar med att köpa vanliga syntar så ja vet va ja ska göra med mina pengar!

Jag tror man kan skilja lite på att göra musik med hårdvara/mjukvara, och att spela musik med hårdvara/mjukvara.

Om man läser inlägget här, så får jag känslan av att du är intresserad av synthar, punkt slut. Inte av sequencers och att göra elektronisk musik.. ?

Säg.. Om du ska spela synth i ett band, eller bara lira synth helt enkelt, så tycker jag det känns självklart att du ska köpa en fin hårdvarusynth med massa roliga rattar på. Blir mer som ett instrument som du kan lära dig bemästra.. Skulle du köpa en dator + midiklaviatur + VSTi-pluggar så skulle det nog lätt bli så att du bara testade den ena pluggen efter den andra och aldrig riktigt tar dig tid att lära dig nån alls..

Men vill du göra låtar själv, ha en liten hemstudio hemma, så är det nog lättast att komma igång med mjukvara..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-02 09:44

"med mjukvara så gör man inte direkt så mycker egna ljud"...

Jag och många med mig programmerar ljud i Reason, som 17. Kolla in refillsen 1001 Malström & 1001 Subtractor; 1001 ljud till varje synt, ihopsamlat på nätet bland användarna. Och sparar precis som med traditionella syntar. Men programmet är samtidigt så mycket djupare än någon synt jag någonsin jobbat med, och jag har jobbat med de flesta. Har du ett program som Reaktor så kan man vrida till ljud där som endast hårdvarusyntar såsom Hartmann Neuron och Roland V-synth kan mäta sig med, och förmodligen inte ens dem.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-02 09:45

Jag kör mjukvara därför att:

- Det jag trivs bäst med, vill kunna styra och kontrollera allt...
går med hårda syntar med, men blir mer "bök", vill ha helt flyt i alllt!

- Du kan använda pluggarna om och om igen, lätt och snabbt.
inga omkopplingar, vill du ha 2 kompressorer, vassego!

- Är billigare... köpte tex refx vanguard för 890:- härom månaden.
Är inte långt ifrån en virus tex i stil och stuk. Och jag har dessutom 10 st om jag så vill det!

- Enkelheten, du kan snabbt och lätt testa, byta, ångra, leka. för att sen gå tillbaka till ursprunget direkt. går med hårdvara med, men inte så snabbt och lätt.

Detta är alltså för mig... vad jag värderar. Men man ska köra på det man själv trivs bäst med!

  • Medlem
  • 2005-09-02 09:50

Kör med båda delar.
Kan bara inte slita mig från Virus'en

Vanguard tycker jag inte är så jättebra framförallt inte trancegate'n som pumpar för mycket i dom lägre frekvenserna.
z3ta+ däremot tycker låter riktigt bra och hade jag inte skaffat en Virus för ett tag sedan så hade jag nog nöjt mig med z3ta+

shit vad roligt att läsa...har tyvärr inte tid att föjla upp näst sista sidan, men jag tänkte åtminstone tillägga lite till Olkes inlägg.

Om man nu är ute efter att spela live, så javisst, jag håller med, det är riktigt fränt att ha en hårdsynth. Det är ju lite mer "hands on", om man hittar en gammal analog! Och dessutom är dom snygga som attan.

MEN! jag tycker själv det är så fruktansvärt porrigt att ha en lapop och en controller-klav till det. typ som kraftwerk körde. ett snyggt synthställ med hela kitet på.
så på det sättet, tycker jag att det är helt OK att köra med dator odyl. live.

man får tänka lite annorlunda, och bryta sig ur att det är "fult och fusk" med dator.

samma diskussion har jag haft med otaliga anti-synth folk. som tycker hela den biten är "fuskt och trams". nu i nästa fas av ens liv får man synth-folket efter sig, som tycker att datorer är fult och trams, haha...(nu tog jag i lite, ironi och allvar i en härlig komplott)
fast argumenten i denna tråden är verkligen sakliga! det må jag säga.
och eftersom jag har varit analogsynth-samlare, och nu helt gått över till mjukis så vet jag vad jag säger, och tycker... men orkar inte skriva för mycket.
det handlar till syvende och sist om vad man själv vill ha för att uttrycka sig!!! och det är en 2takts-motor eller en morot spelar mig ingen roll faktist:)

Ursprungligen av Electroboy:

MEN! jag tycker själv det är så fruktansvärt porrigt att ha en lapop och en controller-klav till det. typ som kraftwerk körde. ett snyggt synthställ med hela kitet på.
så på det sättet, tycker jag att det är helt OK att köra med dator odyl. live.

Njaaa, det är väl förstås personlig smak som spelar in här också, men jämför: -Kraftwerk live 1998 med kling klang studion som står och blinkar på scenen...
-Kraftwerk live 2004 med en varsin laptop...
1998 var det bästa jag nånsin sett medans 2004 var mycket tristare (om än fortfarande mycket bättre än de flesta andra synthband).

PF: Då tillhör ni den skara som gör egna ljud då...det är inte många som orkar göra det med ett pilligt gränssnitt på en dator.

Jag skall ge det en chans, kommer man väl in i det är det precis som du säger klart mer funktionellt än en hw-synth.

Nån som vill köpa Virus ?

  • Medlem
  • 2005-09-02 10:05

Egentligen är det lite märkligt att vi har den här diskussionen över huvud taget. Allt handlar ju bara om vad man trivs att jobba med, och i stället räknar vi upp tekniska fördelar hit och dit. Ingen försöker ju övertala en saxofonist att börja spela gitarr eller tvärt om för att det ena eller det andra skulle ha några objektiva fördelar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-09-02 10:20

Virtuell saxofon med virtuell saxofonissa

Nja, en saxofonist kan man ju fråga om samma sak, inom dennes gebit. Det handlar ju om valmöjligheter för själva instrumentet. Finns t om både hård- och mjukvarusaxar, men i det fallet är jag 100% säker på att hårdvaruversionen av saxen än så länge utklassar! Eller vänta nu, Akai EWI... någon?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 10:50

Olke: Det e mest göra musik som är grejen, inget band planerat. Hajjar dock ditt argument om att en hårdvarusynt blir som ett instrument att bemästra. Ett instrument som har sina egenheter och begränsningar och som man kankse kan lära sig riktigt bra. Allt verkar handla om arbetssättet och hur man kan begränsa sig själv från att inte bli för snurrig i huvet av för många olika val och alternativ! Att jobba med hårdvarusyntar kankse kan vara lite mer trivsamt där. Tack för ditt svar!

Mario:
Den liknelsen e väl inte heeeeeelt korrekt?

Liite svårt att komma till nått mera konkret varför man egntligen skulle använda sig av hårdvarusyntar. Kan inte se annat än de ja skrivit ovan och kankse att hårdvaru är mer lätt jobbat på nått sätt, har den känslan. Men i alla andra lägen så ersätter väl ett bra midikeyboard vilken synt som helst som ni sejjer.

En mellanväg som Bionik beskriver är nog den bästa och framför allt Roligaste vägen.

Alla ni som förespråkar mjukvaru, ni är alltså HELT utan hårdvaru syntar? Inte en enda?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2005-09-02 11:13
Ursprungligen av HEK:

Liite svårt att komma till nått mera konkret varför man egntligen skulle använda sig av hårdvarusyntar.

IMHO, för att det inte finns motsvarande mjukvara när det gäller vissa syntar...

Ursprungligen av HEK:

Alla ni som förespråkar mjukvaru, ni är alltså HELT utan hårdvaru syntar? Inte en enda?

jag kan svara för mig själv här (fastän jag förespråkar båda delarna). Och ja, jag kör enbart mjukvara nu. till 99%. (har ett bossdelay tillkopplat). kör en Ozone klaviatur till det. Och så skall jag investera i någon annan controller.

som sagt, det är omöjligt att svara på vad som är bäst, och passar just dig. man får experimentera och leka sig igenom både hw & sw.

när jag hade syntharna hemma så det ända man uppnåde var ren och skär spelarglädje och extas. spontanjammningar som varade i timmar. men ingen konkret musik gjordes (inspelningar och strukturerade låtar).
men dator så spottar man ut musik, och kreativiteten flödar (och ja, jag har konsekvent hållt mig till Reason för att just begränsa mig och för att inte gräva ner mig i tusentals program).

så funkar det för mig.

  • Medlem
  • 2005-09-02 11:21
Ursprungligen av HEK:

Mario:
Den liknelsen e väl inte heeeeeelt korrekt?

Näe, det är ju en liknelse, och då är ju poängen att den ska beskriva en linkande, men inte likadan, situation för att ge perspektiv.

Jag glömde bort att tråden skulle hjälpa dig att välja och då är det ju motiverat att diskutera skillnaderna. Fast många av inläggen (inkluive mina egna...) verkar ha handlat om att vinna över det andra lägret på sin "sida" genom att rabbla argument. Det kändes bara lite onödigt. Nu ska jag nog hålla mig borta från den här tråden. Det handlar ändå bara om tyckande, inga absoluta sanningar

Ursprungligen av HEK:

Alla ni som förespråkar mjukvaru, ni är alltså HELT utan hårdvaru syntar? Inte en enda?

Ja, nej, och ibland.
Jag har ett par hårda syntar stående, men av dem använder jag egentligen bara min Nord Modular. Min egen musik gör jag till 95% utan någon som helst hårdvara inblandad, men å andra sidan använder jag en hel del hårdvara när jag spelar i band. Så det beror på.

Ursprungligen av android:

Jo, iofs, men jag spar då alltid midi-filen, så märker jag att jag vill ändra nåt, så är det ju enkelt att hoppa tillbaks ett steg... Litegrann som freeze-funktionen skulle jag tro.

Jobbigt med prylar som inte har midi, minnen eller liknande finesser bara. Visst går det att spela in en synt flera gånger, men det är inte samma sak som att kunna ha flera pluggar igång samtidigt. Speciellt märkbart när det gäller effekter - kompressorer och eq kan man nästan inte få för många av, och då blir det dyrt med hårdvara.

Ursprungligen av synthetic:

Som jag uppfattar det hela är att med mjukvara så gör man inte direkt så mycker egna ljud utan man använder nån av de 1000-tals som finns och på sin höjd moddar lite.

Det har nog mer med personen att göra än med vad man använder. Jag har inga problem att göra egna ljud i mjukvara, och folk som bara använder presets har funnits sedan åtminstone DX7 kom. Och vi som skruvar till egna ljud tillhör minoriteten, oavsett om det är hårdvara eller mjukvara.

Jag skulle säga att mjukvara gör enkla syntar jobbigare att använda (jmf Rebirth med en 303), men komplexare syntar lättare (jmf Absynth, valfri mjukvarusampler, FM7 med motsvarigheten i hårdvara).

  • Medlem
  • 2005-09-02 11:57

Jag kör mest hårdvara rent ljudmässigt men datorn står för alla effekter i form av diverse pluggar, vilket jag tycker är ett bra arbetssätt. Man får inte glömma hybriderna mellan mjukvara och hårdvara, Nord Modular, som i mitt tycke är det absolut bästa arbetssättet att skruva fram egna ljud.

vilket fattigt liv du lever

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 14:15

Mario: Tack för dina bidrag till tråden iaf! Det har varit till hjälp!

Deadbeat/bionik: :):):):):):)

"Var är skillnaden i att ratta en kompressor/eq i datorn jämfört med att ratta en synt där?" - bionik

"I övrigt så använder jag nästan uteslutande mjukvara när jag klipper, arrangerar, mixar och till effektläggning just för att det är så vansinnigt mycket billigare (tillägg: och lättare!) än hårdvara i motsvarande kvalité.. och där har jag inte alls samma behov av frihetskänsla." - från mitt första inlägg i den här tråden

  • Medlem
  • 2005-09-02 17:39

Vänligen sätt in en röstfunktion i denna tråd!

Det är en smaksak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 18:50

Varför man kör synthar i hårdvara men effekter i mjukvara?

Tjaa, en sak är ju att man, när man mixar, kan spara undan olika versioner med total recall (något som jag inte har något större behov av med syntharna, eftersom jag normalt hårddiskinspelar dem. När jag fått till ett synthljud/synthslinga jag gillar behöver den rätt sällan ändras i efterhand, vilket däremot effektinställningar såsom eq/kompressorer tenderar att behöva göra under mix).

Effekter tenderar även att ha betydligt färre parametrar, så de blir överskådliga i mjukvara på ett annat sätt än synthar (d v s de är nästan lika bra i mjukvara som hårdvara).

Nåväl, skulle absolut inte ha något emot ett par rack med effekter i riktigt bra kvalitet, så här kommer huvudskälet. Kostnad! Synthar så man klarar sig kostar struntpengar jämfört med effekter så man klarar sig. Jag kör ju då t ex två UAD-1-kort, och vad hårdvarueffekter i motsvarande mängd och kvalitet som dessa två kort kan ge kostar vill jag helst inte tänka på. (Nu tänkte jag på det ändå, trots att jag inte ville... AAAAAAAAJ!!)

Bevaka tråden