Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppet hus i Roth händle-studion 28/1

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är i och för sig möjligt att jag har ett måndags ex.

Ljuden är liksom plastiga och låter inte alls som dom heter...Brass ljuden låter liksom dansband på nåt sätt...Orglarna är hemska och stråkarna låter som den där snubben som brukade sälja ambient kassetter /avslappnings band på plattan...

Men det kanske bara är mitt ex...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 00:02

Nej, du har rätt. Men vansinniga begränsningar är ibland underbara för kreativiteten.

Mellotroner - 3 bra ljud åt gången

MT-32 - !?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 00:10

Dess största brist är designen. Som 19" är den vettigare. En D110 skulle jag gärna ha i racket. Jag gillar cheesiga samplingar och L/A-ljudet när det i egenskap av den första VA-syntesen försöker göra syntljud.

Snubblade på en snubbe som gjorde assköna låtar på endast MT-32 för nåt år sedan. Kommer inte ihåg adressen, men det lät otroligt bra, lite David Eno/Philip Glass-stuk. Även om jag gillar billiga grejor känns det lite purket att någon kan göra så bra grejer på världens skitsynth.

Å andra sidan gillar jag att göra skitdåliga grejer på bra utrustning....

....förlåt...Kunde inte låta bli.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 00:17

Det är väl helt enkelt så att allt som låter kan utnyttjas till att göra bra musik.
Och att allt som låter också kan utnyttjas till att göra dålig musik.

Tim Conrardy hette snubben iaf. Hittade just en ljudfil han gjort med bara MT-32 som låter otroligt bra!

Förresten Dalleponken...

Vad är en stor studio ? Liksom kriterierna ?

Ursprungligen av Roth-händle:

Förresten Dalleponken...

Vad är en stor studio ? Liksom kriterierna ?

Asch, strunta vad jag sade i går, jag var bara full och retsam. :rolleyes:
Självklart älskar jag att få klämma på gamla klenoder i en bra studio!

Dalleponken: För dig verkar det mesta låta väldigt bra Det var väl du som sa att Alphaville lika gärna kunde använt en CS1x?

Ursprungligen av GlobalMotion:

Dalleponken: För dig verkar det mesta låta väldigt bra Det var väl du som sa att Alphaville lika gärna kunde använt en CS1x?

Well, de flesta synthpulare av idag sitter på utrustning som inte ens de mest exklusiva studios hade på 80-talet och ändå skrevs det en hel del bra musik. CS1x är väl en skräpsynth i dagens läge, men skicka den tillbaka i tiden till 1984 så skulle den spela i samma liga som Fairlight och Synclavier gjorde då.

Sedan kan jag inte låta bli att retas med alla "materialspelare", eftersom jag själv varit en sådan under större delen av mitt liv. Att med billiga medel försöka skapa musik som åtminstone låter lika bra som de andrasl är ett mål jag har. Om det sedan inte låter bra i ljudexperternas öron kvittar, jag har inte tillräckligt bra hörsel för att höra skillnad på en analog synth och ett VSTi-plugin. Dock tycker jag att jag kan höra skillnad mellan en bra låt och en dålig dito.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 22:48
Ursprungligen av Dalleponken:

CS1x är väl en skräpsynth i dagens läge, men skicka den tillbaka i tiden till 1984 så skulle den spela i samma liga som Fairlight och Synclavier gjorde då.

Inte alls. Fairlight och Synclavier spelar fortfarande i samma liga som då, på vissa sätt är de fortfarande helt unika instrument om man kan dem osv. Jag förstår vad du menar men du siktar för högt.

Håller dock med dig om att tillvägagångssättet är bra mkt mer intressant än utrustningen. Men utrustningen är kul att tjabba om på forum...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-28 11:23

Ääh, Astral Projection körde CS1X live.. Och JV-220.. Då kan man fan köra vad som helst Tror iof att de triggade lite sequencers och grejs med de syntharna..

Glatt med öppet hus Mattias! Felix vill nog bli trummis när han blir stor. Ses i veckan!

Mycket trevligt!

Dagens kommentar: "Jag har visst kopplat in fel mellotron". Sammanfattar dagen rätt bra.

Nu vill jag också ha en vibrafon..

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 21:20

Enormt sympatisk tillställning, dag, värd och plats! Axelwaad: du var en mycket rolig speleman att jamma med. Det var svårare att hänga med på moogbas kompad av en ilsken Theremin... Måste skryta med att jag hade tre underbara klaviaturer att växla mellan; minimoog, GX1 och treated piano. Mycket kul.

Pryltoken vaknar även här: Inser ju att jag bara måste ha en Moog... eller Creamware... eller Moog... eller Creamware... eller Moog... eller ett piano...

He!:) Ja det var roligt o spela. Du har ju lika funkigt komp som jan hammer om han spelat GX-1!

Jag måste också säga tack igen för att man fick komma o uppleva en riktigt mysig och kool studio.
Tror det kommer lite bilder också, får man hoppas.

Dagens ordväxling:

-Här skulle jag vilja leva!!

-Nej, här skulle jag vilja dö!

vet inte vad ni snakkar om och kring roth-handle men »MellotronMandolin« låter gott iaf när man e hungrig på att knäcka nåt i magen

[ser en disträ kviga på torget med stort svalg, stoppar i sig mandolin och bugar inför nåt som drar repa iförbifarten] sen vet jag inte mer

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-01-29 00:52

F-n att jag inte kunde vara med...:(

Riktigt schysst var det! Jag önskar bara såhär i efterhand att jag vore lite mer än knappt halvvaken under besöket. Det var verkligen en fantastiskt inspirerande miljö att befinna sig i. Jag kan mycket väl rekommendera folk till att hyra in sig där några timmar då inspirationen behöver en kick.. eller då det behövs lite annorlunda ljud att t.ex. lägga i bakgrunden på ett arr för att liva upp det hela.. eller då man behöver en marimba-inspelning..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 12:24

Japp, det var riktigt kul! Tack för besöket! Jag blev nog mest impad av trumljudet på Techicsorgeln. Det var också självklart kul att träffa alla människor och vrida runt på diverse grejjer..

Fin föreläsning förresten Mattias!

Edit, har någon tips på var man kan slänga upp några bilder? Min FTP är full efter tre låtar..

Hallå,

Det var grimt att ni ville komma. Väldigt inspirerande att höra andra vara på och ratta på prylarna. Kul också att få lite ansikten till pseudonymerna från forumet. Nu är jag dessutom ännu mer förvirrad när det gäller moduleriet.

Det vore kul att göra någon inspelning på nästa öppna hus. Alla får en kanal. En eller två tagningar ? Valfritt instrument.

Fina bilder !!

Jag föredrar såklart dom röda...

// Mattias

En annan sak...skulle ni kunna maila bilderna till mig.

Vore kul att göra någon sida på Hemsidan om det hela...så får vi se när det blir nästa gång...

// Mattias

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 12:04

Hur mycket kan du ta emot? Det blev rätt många bilder.

Man får kanske dela upp det en smula...

Försök så ser vi vad som händer...

ser ju ut att ha varit lattjolajbans hos roth-hanteraren!!!
bra initiativ!!!

Bevaka tråden