Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppet hus i Roth händle-studion 28/1

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 01:37

Tackar! Det är roligt när man plötsligt hittar gamla drömljud efter att ha skruvat bort några timmar...

Pf ditt ljud är bättre än det i låten.

Väldigt soft ljud. Det första ljudet var det bästa tycker jag. Det var det lite mer närvaro på. Men dra ned på modulationen av oscillatorerna. Eller kör olika rates på de olika oscarna.
Snuskigt koolt ändå:

-Här skulle man ha en GX-1..
-Ämen ja går å trixar fram det med några subtractors!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 10:06

Hehe. Man måste sikta på molnen om man ska kunna träffa trädtopparna. Som någon sa. Tycker inte jag är framme vid Stevies ljud men jag är framme vid något annat, ska spela in sedan hur det låter när man zug-zug-zug-zug-zug... likt en stråkorkester... vad det nu heter musikteoretiskt när orkestern spelar... ja, staccato kanske? Ljudet känns väldigt stråkaktigt.

Tutti? Alla spelar samtidigt.

A la carte?

(Undra vart stewie's tekniker siktade?)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 10:47

Äh du vet;

"In the future, guys, there's gonna be... a Computer! Yeah! A Computer! That can sound like a GX1... making the sound of an orchestra..."

"Yeah right... haha, you're stoned!"

"No man! It's even going to be inexpensive! Let's make a sound like it... I have an idea here... Ready Stevie?"

"Sure man, go ahead!"

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 11:32

Village Tutti El Pomfritto Del Staccato mp3, 485 kb

Så härna ungefärna alltså!

• Medlem
  • 2006-01-31 22:38

snyggt PF

Snyggt! Skulle vara läckert om du utvecklade arret lite med fler instrument.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 22:53

Kan provas!

En förklaring till en annan sak: Jag hade tänkt lattja med detta för eget bruk men lirade upp det för chefen på Powerfx och han gillade det skarpt, så demos å ljud har nu "produktifierats". Vill dock inte skänka bort ljuden till alla så jag bestämde att det ska vara ett lite högre pris än typ $10, så det fick bli $30. Vill inte att exakt alla ska ha tillgång till ljuden - och timtals jobb är ändå värt något, kanske? Kommer naturligtvis fortsätta leka med ljuden ändå, men kanske bättre att jag säger detta än att någon upptäcker det och tror jag gör smygreklam eller ngt. Det är inte så det funkar: ljudbranschen är otroligt svår att överleva inom, det är knappast någon corporate bullshit-situation. Så: jag är tvungen att sälja ljuden (=visa vad jag går för) för att överleva & ha ett jobb. Eller; inte tvungen men - känner mig manad.

Nåväl! Jätteroligt att ni uppskattar ljuden. Det är verkligen som om man har uppgraderat sitt Reason till ett "3.04 GX Edition" nu när man börjat förstå kraften i Combinator & hur man kan trolla med den enheten.

Nog mumlat, nu ska jag återgå till min iskalla bira, koppla in ett klaviatur å provspela min fejkade GX1:a igen...

30 dollar!? Hutlöst! Bara för det ska jag göra ett likadant ljud själv och sälja för halva priset!

Skämt åsido, jag vill gärna ha ljudet, men är det 30 dollar för en enda patch?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 23:01

Hört på en musikmässa sent 1974: "Skämt åsido, jag vill gärna ha en GX1:a men kostar den verkligen $50,000?"...

Du ska få refillet av mig Dalle för du är snäll och jag tycker det är skoj att du uppgraderar till Reason 3.04. Men då får du husera mig nån natt eller så om jag kommer å hälsar på i London sen när du dragit dit...

Deal, PF!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 23:18

-J-a-g- -v-i-s-s-t-e- -a-t-t- -j-a-g- -k-u-n-d-e- -l-u-r-a- -d-.-.-.

Kul Dalleponken!

GX-1 emulationer i all ära...

Men Optiganens Singing Rhythm grejar du nog inte...Barbershop kvartett i rytmiska ackord...

Den brusiga loopiga handsken är kastad...

...and there is more where that came from...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-01 11:05

Hehe. Ja, den blir svårare. Men du skulle kunna få en schysst del av kakan om man finge sampla av den...

Du menar så att man tjänar riktiga pengar och kan köpa en sån dator med sån platt skärm och skärmsläckare och operativsystem som krånglar med dom krackade pluggarna och en sån Roland synth som ser ut som en gammal synth...?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-01 11:15

Nej, så mycket tjänar man inte. Och förresten kanske änkan till Optigan-imperiet blir arg och stämmer oss på a billion dollars, och det kan ju kännas lite onödigt. Bätttre att låta de där gamla musikerna vila ändå kanske.

• Medlem
  • International user
  • 2006-02-01 11:16

Finns ju Optigans samlade verk att beställa på följande sida: http://www.optigan.com/
Låter som en härlig maskin.

Optiganen är makalös.

Samplings skivan har varit ute rätt länge men jag aldrig hört den dyka upp på nåt. Den hamnar väl som kuriosa i biblioteket tillsammans med Mellotron Mandolinerna...

Här är en länk till min Optigan sida

http://www.roth-handle.nu/instruments/replay_optigan.htm

Har läst nåt om att man kan kopiera optiganskivor genom att kopiera dem och printa ut på overheadpapper. Så jävla härligt lotechcrack, man blir ju helt rörd.
Jag vill också ha en.

Med lite pill borde det funka...Det kluriga är tydligen med hålet att det ska vara perfekt...

Det finns en kille i U.S.A som experimenterar med att medvetet kopiera fel så att looparna blir uppbrut na o ch sö n der k lip pt a...

Ursprungligen av Roth-händle:

Det finns en kille i U.S.A som experimenterar med att medvetet kopiera fel så att looparna blir uppbrut na o ch sö n der k lip pt a...

Glitchmusik medelst optiska orglar? Tufft.
Du behöver ingen MPC, det är en kopiator du ska ha! In med en vinylskiva, dra genom kopiatorn med lite magi, och vips en ny fräsch optiganplatta! :kaaaka!:

Vet du om och i så fall i vilken utsträckning de såldes i sverige? Man ser dem ju aldrig här tyvärr.

Det är nu man kommer till det kluriga. Det var lekasaksföretaget Mattel som byggde dom i U.S.A och där var dom hyfsat vanliga. Det finns siffror på mellan 10 000 och 100 000. Problemet är att dom är ganska dåligt byggda och går sönder...ofta.

I U.S.A kan man hitta dom på Loppisar för typ 5 dollars...och så frakt hem för tre fyra tusen. OM dom inte var trasiga innan så...

Men det finns ett till alternativ. 200 Optiganer av " lyx " ( allt är relativt ) modellen importerades till Amsterdam 1973. Jag hittade en av dom...så nu finns det 199 kvar.

Sedan finns det ett annat problem och det är skivorna som börjar bli absurt dyra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-02 09:55

Var det där ribban sattes för samplerbibliotek?

Min personliga favorit är ändå när Mattel inser att det räcker inte med att göra en ut av världens underligaste orglar som rent ljudmässigt är tveksam från första början, utan kommer på att man behöver tillbehör.

Då är det nån ung man på R & D som kommer på en slickepott med märklingräs på som man ska använda för att " rengöra " linsen. Problemet är bara att the cleaning wand och linsen har inget med varandra att göra så att om man är en duktig liten Optigan ägare och tycker att den börjar låta lite krattigt och rengör linsen så förstör man och repar i själva verket linsen och gör saken ännu värre.

När jag köpte min frågade säljaren om han skulle dra ett varv med rengörings staven innan jag kom och hämtade den...Han hade aldrig använt den förut men tänkte att den skulle låta så bra som möjligt när jag kom och hämtade den....

Jag funderade ett tag och sa nej...

Hehe..

Har du fått tag på fler bilder? Eller videos. Är jättesugen på å se den där du filmar pf när han demar gx-1-patcher.

Mvh Axel

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-02 10:37

Haha! Ja för tusan Mattias, blev det nå't?

Bevaka tråden