Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppet hus i Roth händle-studion 28/1

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 12:27

Hoppas alla skickar sina bilder till Mattias då & han har möjlighet att lägga upp. Annars har jag utrymme att bistå med. Jättekul om alla kan få tillgång till bilder å videoklipp osv...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 19:19

Har pratat lite GX1 här. Lyssnar just nu på Village Ghetto Land med Stevie Wonder, det är bara han och GX1. Otroliga... helt otroliga syntstråkar. Stevie hade enl uppgift två heltidsanställda syntprogrammerare som hjälpte honom få fram dessa helt magiska ljud. Måste försöka emulera ljudet med några Subtractors i en Combinator. Inte helt lätt när man inte är världsmästare på att programmera ultrarealistiska stråkljud med subtraktiv syntes. Det var hans snubbar...

Ursprungligen av PF:

Har pratat lite GX1 här. Lyssnar just nu på Village Ghetto Land med Stevie Wonder, det är bara han och GX1. Otroliga... helt otroliga syntstråkar.

Håller med om att stråkljudet är otroligt skönt i den låten! Men att Stevie kan spela gör nog sitt, det med. Ser med spänning fram mot en Subtractorpatch av den karaktären!

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 21:31
Ursprungligen av PF:

Har pratat lite GX1 här. Lyssnar just nu på Village Ghetto Land med Stevie Wonder, det är bara han och GX1. Otroliga... helt otroliga syntstråkar. Stevie hade enl uppgift två heltidsanställda syntprogrammerare som hjälpte honom få fram dessa helt magiska ljud. Måste försöka emulera ljudet med några Subtractors i en Combinator. Inte helt lätt när man inte är världsmästare på att programmera ultrarealistiska stråkljud med subtraktiv syntes. Det var hans snubbar...

Håller med om GX-1. Men var inte det en presetmaskin?

Lova att du låter oss lyssna när du rattat klart på subtractorn!

Sen är det en analogsynth som gör att det låter bättre och mer levande, om jag får tycka.... :rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 19:58

Du börjar bli gnatig med det nu om jag får tycka. Utmaningar är roligare än förståsigpåar-kommentarer.

Säg vad som var förstå-sig-påigt i det jag sa ovan.

"Men var inte det en presetmaskin?"

Jo.. men även väldigt mycket mer än så om jag förstod det hela rätt. Varje preset blir väl ungefär som en CS80 eller nåt åt det hållet

GX-1an är tyvärr bara en preset synth.

Det finns tyvärr bara 10 ljud per manual. För varje manual finns det 20 cartridge med tyvärr bara 26 olika parametrar per cartridge. Dessa kan programmeras efter tycke och smak. Sedan kan man byta cartridge och således ljud mellan alla manualer. Så att man spelar baspedal ljudet med t.ex mono synthen. Sedan kan man trycka in två ljud samtidigt och blanda ljuden mellan manualerna steglöst.

Den är ju en smula begänsad.

Så...det är ju onekligen tråkigt att det är bara presets...

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 22:05
Ursprungligen av Roth-händle:

GX-1an är tyvärr bara en preset synth.

Det finns tyvärr bara 10 ljud per manual. För varje manual finns det 20 cartridge med tyvärr bara 26 olika parametrar per cartridge. Dessa kan programmeras efter tycke och smak. Sedan kan man byta cartridge och således ljud mellan alla manualer. Så att man spelar baspedal ljudet med t.ex mono synthen. Sedan kan man trycka in två ljud samtidigt och blanda ljuden mellan manualerna steglöst.

Den är ju en smula begänsad.

Så...det är ju onekligen tråkigt att det är bara presets...

Ok, sorry. Ville inte trampa dig på tårna. Det var vad jag hade läst mig till bara. Det vimlar inte direkt av fakta kring den, tyvärr. Tuff är den däremot. som ett kontrollbord till universums tuffaste rymdskepp.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 22:01

Village Ghetto Grim Punksynt A' la Stevie "PF" Wonder, hösten -75 vid en Combinator-GX1:a mp3, 314 kb

Nu försökte jag inte kopiera rakt av utan gjorde bara lite ljud inspirerade av låten. Det är hela 8 st Subtractor-syntar på varann, 4 mer åt höger å 4 mer åt vänster. Väldigt kul att leka fram ljud när man har någonting att sikta på iaf. Och när man sitter vid ESQ-1an (min controller) och lirar på det här så känns det som om det skulle kunna vara en GX1:a lite... okej... lite! Lite då, okej...

Ursprungligen av PF:

Village Ghetto Grim Punksynt A' la Stevie "PF" Wonder, hösten -75 vid en Combinator-GX1:a mp3, 314 kb

Nu försökte jag inte kopiera rakt av utan gjorde bara lite ljud inspirerade av låten. Det är hela 8 st Subtractor-syntar på varann, 4 mer åt höger å 4 mer åt vänster. Väldigt kul att leka fram ljud när man har någonting att sikta på iaf. Och när man sitter vid ESQ-1an (min controller) och lirar på det här så känns det som om det skulle kunna vara en GX1:a lite... okej... lite! Lite då, okej...

Ett ord; Kung! Låter riktigt likt! Vill ha patchen!

PS: Analogtalibaner bör nog inte lyssna, risken är att deras världsuppfattning rämnar, men det skulle iofs vara roligt att höra någon försöka emulera detta på, säg, en AX-60?? :kaaaka!:

Det är superlugnt...

När det gäller GX-1 an så blir det bara en smula underligt när man använder ordet preset synth..Det finns så grymt mycket möjligheter. Det handlar bara om att sätta sig ner med programmern...

Fast det är ju egentligen bara en presetsynth...det är bara det att man kan ändra alla inställningar i alla presets i det oändliga...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 22:10

Den kallades ju inte The Dream Machine för intet. Seså, har ni lyssnat ännu eller? Stevie å jag satt här och hade kul ju...

10 Say "Yeah"
20 Goto "inlägg" #70

Det var ju i alla fall inte roddarna som myntade uttrycket...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 22:12

• Oregistrerad
  • 2006-01-30 22:18

Gaaah! Fick starta om min dumburk!

Roth-händle: OK. Det är ju riktigt coolt. Önskar att jag hade kunnat ta mig dit till öppet hus och dräggl...jag menar testat "live".

PF: Jomen visst! Riktigt sköna ljud från Reason också!

pf: kul. Men säger mig inget när jag hört inte hört orginalet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-30 22:28

Glubal Muzion: Då går man in på iTunes Music Store och köper Village Ghetto Land med Stevie Wonder. Nio kronor för att få höra världens mäktigaste analog & polysynt genom tiderna spelas av en av världens största popmusiker genom tiderna... är ingen tokdyr investering.

Dellapunkarn: Det är inte så likt, Stevies ljud är mycket mer stråkigt. Måste försöka hitta dit, omöjligt är det nog inte, bara grymt jobbigt. Men det hade varit jobbigare på en riktig GX1:a.

Ska ju sägas det också att när man har så här många Subtractor-syntar uppe så förvirrar man sig lätt. Och det är GX1-känsla på den grejen, för vid den känner man sig också rätt förvirrad. Åtminstone första lördagen man får sitta i dess knä.

Fick en snutt av en annan 99a.Inte så likt än nej. Stevies ljud är mycket mer levande...tycker jag.

• Medlem
  • 2006-01-30 23:28

Då det jag skrev här tidigare visst var barnförbjudet så ändrar vi texten.....zuum...zuummm....zoobidooo...va analog är bäst, allt annat luktar fest. GX1an är ju ett litet monster. Tycker ditt ljud låter förträffligt PF!

Detta är inte riktad mot någon, bara en reflektion. Är kanske samma med Vintagetalibanerna som bara måste spela en -54 strata i exakt orginalskick som ALDRIG skulle en närma sig en Line6 pryl

• Medlem
  • International user
  • 2006-01-30 23:37

PF: Snyggt rattat.

Jag tror jag missade en sida någonstans...

Jag missade den dryga efterstudsen...

Steve: Om du försökte pika mig så träffade du tyvärr fel på alla punkter. :S

Hursomhelst så var det ju det som var tanken, att pika. Det räckte tydligen inte med vad du gjorde mot mig vid exodus2 tiden.

...och därför kommer jag bli väldigt sparsam i mitt angemang här framöver.

• Medlem
  • 2006-01-30 23:50
Ursprungligen av GlobalMotion:

Steve: Om du försökte pika mig så träffade du tyvärr fel på alla punkter. :S

Hursomhelst så var det ju det som var tanken, att pika. Det räckte tydligen inte med vad du gjorde mot mig vid exodus2 tiden.

...och därför kommer jag bli väldigt sparsam i mitt angemang här framöver.

Försökte inte pika någon, bara en reflektion i allmänhet.....som absolut inte har med tråden att göra. Tar bort den eftersom du känner dig träffad!

Vill ju inte göra en Danmark, trots pressfrihet

Steve: Tack eller nåt.

• Medlem
  • 2006-01-30 23:57
Ursprungligen av GlobalMotion:

Steve: Tack eller nåt.

:rolleyes:

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-31 01:01

Villoba Get To Be Lander mp3, 998 kb

Här spelar 4 st Subbor i en combinator som gör "komp", sedan samma patch lite mer pannad åt höger & lite snedstämd mot "kompet" som "melodi". Det var väldigt kul att leka med de här GX1-inspirerade ljuden. Tycker det blir en nästan organisk / stråkaktig ton när man använder denna mängd oscillatorer. Timingen blev konstig i stycket, men känslan i ljudet är fin. U like it?

Gillar verkligen ljudet! "Klistrigt, kardborreaktigt men ändå lent och fylligt" är associationer jag får av det. Låter det knäppt? En glad trudelutt du spelar här, Stevieponken!

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-01-31 01:33

Läckert snickrat PF!

Bevaka tråden