- Muhis1
- Medlem ●
- Lidingö
Jag var lite sugen på Jupiter 6:an med Europa-uppgraderingen som var ute på Vendolin för lite sedan. Men vad skall jag med den till?
parapa: Tror det finns många bättre synthar för det Den var dessutom minst 3000kr för dyr.
Hej!
Jag har en JP6 med Europa MIDI. Jag är supernöjd med den, det är en riktigt bra polyfonisk analogsynt med XLR utgång. Visst den låter kanske inte lika fet som t.ex. JP8, P5, OB8, Memorymoog men den låter fetare och varmare än 1-VCO/DCO, "synt in a chip" syntar (jag har haft många billigare analogisar). Den har fler funktioner/modulationsmöjligheter än JP8/MKS80 och enligt mig ser den snyggare ut, dessutom har det Roland kvalitet. Den kan göra rätt grymma hårda bassar och andra coola ljud och så har den unison-detune... snacka om fett och hårt. Personligen gör jag mer syntpop ljud, stråkar och pads på min JP6... tycke och smak.
Europa MIDI är en riktig turbo för JP6:an. Förutom fler funktioner kan man t.ex. äntligen spela in ?slider? rörelser, styra d.v.s. funktioner via velocity m.m. Europa gubbarna jobbar just nu på version 2.0 som ger ytterligare coola funktioner.
JP6 rekommenderas varmt av mig.
MVH
Demokid
Ett alternativ kan vara att köpa en omoddad Jupiter-6 för 7-10 papp beroende på skick och köpa Europa MIDI ifrån synthcom. För mig blev det totalt inklusive frakt, tull och installation ca 3500 kr men det var det värt.
Man kan göra installationen själv, man ska typ göra några lödningar och kapa ett par ledningsbanor och byta processor. Lasse på JAM fick uppdraget att installera.
Jag vågar inte mecka med mina egna syntar för jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag typ slant med lödkolven och dödade min synt.
MVH
Demokid
Ett stycke Oberheim Two Voice, mint condition !!! Bara en tidigare ägare !!
Ah, det var du som plockade upp den! Grattis. Det var jag som hade lagt det lite lägre budet.
Tänk på att den vill ha 110 Volt, bygg om den för 230 V och sätt i en ny kontakt eller skaffa en transformator. Amerikanska proppar finns det på Claes Olsson.
Ett stycke Oberheim Two Voice, mint condition !!! Bara en tidigare ägare !! ..
Och en Casio FZ10M.
Fyffan asså, vad avis jag blir! Grattis! Jag har också alltide velat ha en Casio FZ10M!
SynthX: Snacka om att man är super-mega avis. Du _måste_ skicka mig en mp3 eller två när du noodlar onödiga saker men dess sequenser.
Ok, lovar att slänga upp något. Fick inte med någon sladd som tydligen är av USA modell. Så jag måste beställa en sådan någonstans ifrån.
Bytte faktiskt rakt min Roland D70 mot en Yamaha SY99. Skulle i fösta hand användas som masterkeyboard men sedan har jag kommit på att det är en skitakul synth också. Speciellt om man är svag för FM (vilket jag är). Iskalla men effektiva filter tillsammans med FM är kul att leka med. FM7an blir snart arbetslös...
SY99an hade utbyggt sample ram på 3,5 MB. Nu är det jättekul och snabbt *host* att skicka över samplingar från PC/Soundforge till SY99an med MIDI....
Hur som helst, ett kanonbyte tycker jag...
FM basar rockar!
Provat den än remsjev?
Haha i badet, dit vågar sig bara tidningen studio för min del
SynthX du handlar tydligen minst en synt om dagen? Måste se bilder från arken. Måste ju vara nått i hästväg
Mjo, det finns en del i hushållet som inte gillar att golvet fylls upp av synthar
Har fått röja i garderoben tills jag skaffar större lägenhet, men hey jag har ju en vägg som inte agerar synth ställ ännu ... Hmmmm och under sängen finns det plats .... X stativ kan man ersätta med en Korg PS-3200 kanske ?
Förresten jag köpte TR-808:an bara för att jag blev av med min Oberheim SEM, den såldes för att jag fick tag på Oberheim TVS-1 till fynd pris.... Och så hänger det hela ihop.
Lustigt att du säger arken, hörde för några år sedan en röst som sade "bygg dig en ark med synthar, när du är klar kommer vatten att översvämma europa ..." :kaaaka!:
SynthX: Ha HA!! Helt rätt! Jag ska själv köpa en lägenhet... Varje söndag springer jag på visning. Jag och tjejen har kanske förhöga kvar. Vi vill ha en 3:a alt 2.5 med balkong, gasspis och badkar centralt på söder i Stockholm. Det ena rummet blir självklart syntrum. För vi en 2.5:a får sängen stå i gaderoben. Nu har vi i alla fall hittat en... budgivning i morgon!
Grattis till 808:an!
MVH
Magnus
En LinnDrum i gott skick!
En LinnDrum i gott skick!
Åfan! Det var inte illa. Fettogrymt!