Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulera: Vad har Moog på G?

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då är det säkert en ny och svindyr liten masterklaviatur med CV/Gate, MIDI, USB och FireWire.

• Medlem
  • 2006-03-22 08:09

Ni ser väl att det är en gitarr? Kolla formen på trästycket! Resten är bara lullull som skall lura syntnissarna.

Masterklaviatur med 3 oktaver? .. Det är i alla fall vad jag får det till på bilden ovan. Nä, min för hoppning av en modern budgetmoog ala Prodigy verkar vara på G. Tror jag ska ta och se över mina finanser...... hmmmmm..... Virus Ti polar någon? Good price for you my friend

Verkar bli rätt liten, vilket bådar gott enligt mej.

Undrar om det här är fakta eller bara fejkad info? Tyvärr ingen bild ännu.

Ursprungligen av FlowerP:

Undrar om det här är fakta eller bara fejkad info? Tyvärr ingen bild ännu.

w00t! Bra spottat, känns rimligt...

Kan dom pressa priset en gnutta så känns den rätt given. Ganska precis vad jag efterfrågat, även om man såklart hade önskat en polyfon för samma pris.

1475$ .. Tja.. vad blir det? runt 11.000:- .. Då hamnar den väll på 14.995:- i butik här hemma. Inte så farligt om man jämför med andra tillverkare som gör analoga synthar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 09:54

Det hade varit roligt om Moog hade lagt till någon funktion som inte finns på Voyager. Är det värt att köpa en budget Moog om man redan har en Voyager?
Några funktioner som skulle vara kul är t.ex. ringmodulator eller fasta vågformer på oscillatorerna. Det är lite irriterande med Voyager när man vill pulsmodulera. Voyagern pulsmodulerar alla tre oscillatorerna även dom som på andra vågformer. Kan låta kul men ibland vill man ha ren klassisk pulsvågsmodulation.

MVH
Demokid

$1475 för en monofon analogsynt med 2 oscillatorer? Hade det inte varit Moog hade alla skrattat åt priset, men de lär väl sälja som smör ändå om det verkligen är den nya produkten.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 10:01

Så dyrt är det väll inte för en äkta analog, vill man ha äkta vara kostar det. En Evolver (chokladbox varianten) kostar 5 papp. Släng på ett klaviatur och lite fler och bättre rattar, ja då är det kanske inte så dyrt

Ursprungligen av Demokid:

Så dyrt är det väll inte för en äkta analog, vill man ha äkta vara kostar det. En Evolver (chokladbox varianten) kostar 5 papp. Släng på ett klaviatur och lite fler och bättre rattar, ja då är det kanske inte så dyrt

Man får väl se vad de presenterar, men jag räknar med en enkel och begränsad synt i stil med Moogs tidigare budgetsyntar. Den kommer säkert att låta bra, men 15 papp? Inte för mig.

(Men jag är kanske överdrivet cynisk och tycker att Moog i väldigt hög grad lever på sitt namn och att ha stiliga träpaneler på prylarna. Men ställ dig frågan om du skulle tycka att samma summa pengar för samma produkt skulle vara prisvärt om den kom från någon annan tillverkare?)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 11:28

15 papp. Fuck it alltså.

10 papp hade funkat.

Det är inget annat än en synth för folk med klirr i kassan.

Fast Moog har väl aldrig gjort budgetmaskiner?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 11:38
Ursprungligen av false messiah:

Man får väl se vad de presenterar, men jag räknar med en enkel och begränsad synt i stil med Moogs tidigare budgetsyntar. Den kommer säkert att låta bra, men 15 papp? Inte för mig.

(Men jag är kanske överdrivet cynisk och tycker att Moog i väldigt hög grad lever på sitt namn och att ha stiliga träpaneler på prylarna. Men ställ dig frågan om du skulle tycka att samma summa pengar för samma produkt skulle vara prisvärt om den kom från någon annan tillverkare?)

En Studio Electronic SE-1 kostar ?1555 på Thomann. Den har inget klaviatur, sega software-envelopes/LFO och låter inte änns som moog. Så 15 papp för en moog kanske inte är så tokigt.

Helt plötsligt känns MEK som ett kap...

...fast visst skulle det va trevligt med en Moog! :kaaaka!:

I bakgrunden är det en träpanel men något annat också. Nån som ser vad?

kändes rätt givet att det ska bli en elak monorackare..lilla fetingen:) bra namn

Man får kanske snällt vänta tills det dyker upp några på begagnatmarknaden. Då brukar 30% av nypriset vara avskalat.

Jag har aldrig sagt att det inte finns dyrare tillverkare än Moog.
Fast SE-1 är inte jämförbar med den (hypotetiska) budgetmoogen: 3 oscillatorer, fler envelopes, 3 LFO:er, multimodefilter, synk/ringmod och fler modulationsmöjligheter. Mer jämförbar med en Voyager Rack, tycker jag (som visserligen kan mer, men till 50% högre pris).

Maxen: Moog har gjort ett par budgetsyntar: Micromoog, Rogue, Prodigy (och Concertmate MG-1, om den räknas).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 12:37

Hur billiga var dom maskinerna när dom släpptes? Omvandlat till dagens valuta alltså.

Och vad är budgetsynth för dig? Prismässigt.

Jag vet faktiskt inte hur mycket de kostade när de kom, men det var ju nedbantade versioner av de större syntarna, just för att vara billigare.

Vad som är en budgetsynt idag skiljer sig från vad som var en budgetsynt då - Juno-106, TB303, Rogue mfl var de billiga alternativen då, men idag är de knappast budgetalternativen. En Jupiter-8 kostade cirka 80.000kr i dagens penningvärde om jag minns rätt, så det är lite svårt att jämföra priserna då och nu (för jag gissar att Rogue och kompani nya låg runt 10-16000kr i dagens penningvärde). Budgetsynt idag? Micron och Microkorg-prisklassen, dvs runt 4000kr (dvs också Evolver).

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 13:37

Jag håller mig till dollar eftersom det är den valutan som är mest relevant för Moog. Att sedan en dollar bara kostade drygt fyra kronor på den tiden påverkar naturligtvis prisjämförelserna i Sverige.

Moog Prodigy
Riktpris i USA 1979: 495 USD
Omräknat i dagens valuta: 1.355 USD

Sequential Pro-One
Riktpris i USA 1981: 645 USD
Omräknat i dagens valuta: 1.410 USD

Med andra ord är Little Phatty historiskt sett ganska normalt prissatt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 13:34

Nackdelen med SE-1 är just att den har fler envelopes, 3 LFO:er. Dom är software baserade och inte alls lika smooth och snabba som dom som sitter i t.ex. voyager samma med LFO:erna. Om den nu ska vara en Model D klon bör den låta som en moog vilket den inte gör.

Hellre en basic synt med få funtioner som låter bra än en som har 32 envelopes, 17 filter typer som låter kacka.

MVH
Demokid

Annars är det ju lustigt hur syntföretag har börjat med det här med att avslöja lite av en ny pryl i taget. Var det inte Elektron som typ började med det? Korg kör ju med sin nedräkningsgrej. Roligast är Native Instruments, som avslöjar olika delar av nya KORE-grejen, fast ingen verkar fatta något av vad den egentligen i grunden gör. (Patcheditor???)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-22 15:15

Verkar som det blir en modern Moog Source med rattar alltså... Det gäller att den är riktigt snygg, annars vet jag inte vad man ska bli upphetsad över. Verkar ju inte så nyskapande liksom, om man ska tro de specifikationer som läckte ut..

Tror att MoogMusic har upptäckt sitt misstag oh tagit bort "Specifikationen" på den nya produkten. hehe.. Var det någon som hant kopiera ner den infon som stod där?

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 15:40

Little Phatty Tribute Edition

The Little Phatty is a monophonic analog synthesizer, with 100 user editable presets.

$1475.00 in US dollars.

Here are some specifications:

Sound Sources:
Two ultra-stable analog VCOs.

Sound Modifiers:
VCLPF: 24 dB /Oct Moog Ladder filter,
Overload control
Single Output VCA.

Envelope Generator section:
Two ADSR EGRs:
One to modulate the Filter (Filter EGR)
One to Modulate the VCA (Volume EGR).