- Clase
- Medlem ●
- Skövde
Fast tänk när man tokduttar på knapparna och vrider på påtten.... då blir det knaskalas!!!! kan vara smått genialt att slippa gamla mönster på envelopen om man bara hafsar ihop nått, annars hamnar man lätt på favvo adrs-rattningen.,...
och bob hund står det nästan på baksidan....
Det var ju det!
Skulle helst vilja se en analog Polysynth från moog. Varför tillverkar ingen en instegspolyanalog :eek: i stil med polysix/juno60. Vem använder alla funktioner i en A6?
Hade varit jättetrevligt med en sådan pjäs för runt 10-16000:-
Hade du, handen på hjärtat, betalat 16000:- för en ny Moog med samma specar som en Polysix? Jag hade nog hellre köpt en Polysix i så fall. Eller kanske 5 stycken.
Hade du, handen på hjärtat, betalat 16000:- för en ny Moog med samma specar som en Polysix? Jag hade nog hellre köpt en Polysix i så fall. Eller kanske 5 stycken.
En ny polyfonisk moog som inte låter polysix (annars ser jag ingen poäng) Lätt, hellre än en rubank!
enapa: visst finns det gott om gnällgubbar här som dissar alla nya produkter, men jag har själv svårt att bli oerhört upphetsad av en monosynt med rätt beskedliga specifikationer för 15.000kr. Då är DSI MEK betydligt intressantare tycker jag.
Eller så kan Korg göra en SuperPoly. Med exakt det namnet. Och med två syncbara digitala oscillatorer och ett analogt filter per röst som är switchbart mellan 12/24db. Och två analoga adsr's. Och i slutet av kedjan ett stereo delay, som också kan fungera som chorus.
Men bäst av allt. Rattar för varenda jävla funktion!
Jag har rattat syntar sedan -84 och aldrig känt behovet av att ratta flera parametrar på samma gång. Det är ingen DJ-mix man framför när man programmerar ett ljud... Sedan tycker jag inte man osett / ohört / oprövat kan bagatellisera en synt från Moog! Världsklass, alla tillverkares förebild.
Men givet det faktum att en apparat har fyra rattar så skulle man ju kunnat välja en annan lösning, där rattarna hade olika funktioner beroende på läge, att de t ex kunde vara A, D, S och R ibland; ibland Freq, Res, Env Depth, Lfo Depth; ibland Waveform, Pitch, Waveform, Pitch. Men det hade krävts en annan layout och kanske t om en display under varje ratt. Då hade den blivit dyrare.
Snygg design faktiskt, cptöntigt namn, döden för bolaget Moog. Tyvärr. Hoppas inte men tror.
Varför inte Neomoog?
Snygg design faktiskt, cptöntigt namn, döden för bolaget Moog. Tyvärr. Hoppas inte men tror.
Varför inte Neomoog?
Håller med helt. Otroligt löjligt namn, känns närmast anpassat för en tonårsfinnig åldersgrupp som inte kommer att ha råd att köpa synten.
Efter att ha tittat på filmen på sonicstate http://www.sonicstate.com/news/shownews.cfm?newsid=2881 så känner jag mig lite mer positiv. Om de får ner priset till under 10k (i wish) på de synthar efter #1200 så kanske man ska fundera lite på det..
MEN i jämförelse, om man ser till vilka nya analoga synthar som finns på marknaden, så känns MEK:en ändå som ett bättre kap för samma peng. Men sen beror det ju på vilket ljud man vill ha?
PF: Du är en sån som spelar på klaviaturen, de flesta av oss andra spelar på rattar och låter sequencern sköta finliret. Sen tycker jag gott man kan vara tveksam till LP, oavsett om den kommer från Moog eller ej, speciellt om det handlar om en produkt i prisklassen runt 14000kr.
Jag tror också på att en annan lösning på rattarna hade varit bättre - det är ju ofta man justerar parametrar inom en grupp precis som du skriver. Nu känns det som det dels kommer bli ett ofantligt switchande fram och tillbaks på en ratt i taget (cutoff - byt- resonans - byt - env amount - byt - cutoff - osv), dels att vissa av rattarna inte kommer att användas lika mycket som andra. Hur ofta justerar ni LFO rate/amount jämfört med filter eller envelopes tex?
Men det är tydligen Hartmann (personen, inte bolaget) som ligger bakom designen, och han verkar vara förtjust i snygga, men inte alltid så praktiska gränssnitt.
Hur ofta justerar ni LFO rate/amount jämfört med filter eller envelopes tex?
Minst lika ofta faktiskt, i synnerhet live
Men det är tydligen Hartmann (personen, inte bolaget) som ligger bakom designen, och han verkar vara förtjust i snygga, men inte alltid så praktiska gränssnitt.
Ahaa, det förklarar utgångarna på vänstra gaveln. Det första jag tänkte när jag såg det var "Neuron". [Fast vid närmare eftertanke vore det lite svårt att placera dem på LPs baksida utan förstöra den där fina kurvaturen :rolleyes:]
Spontant: Jag äger ju redan föregångaren till denna synt tänkte jag direkt när jag såg den!
Därefter slog det mig ännu en gång när jag lyssnade på den.
En retrodesignad och digitalifierad:[CENTER]moog PRODIGY[/CENTER]
Howard Jones hade instämt på detta som ett syncljud på ovan nämnda...
Förlåt Bob men.. Bättre än såhär kunde du, det vet vi alla. Att göra Claviagrejen med rattarna så att det tar vid det dåliga Moog Source interfacet är inte så kul. Dessutom är den fulsnygg med betoning på amerikanskt osmidigt vräkigt ful. Den kommer säkerligen därför också ses framöver som en rekvisitasynt på många MTV-galor och andra kommersiella evenemang ovanpå en YAMAHA MOTIF-8 Pro där denna sistnämnda maskin dessvärre gör hela jobbet.
Maskinen kanske säljer till de som drömt och längtat efter en moog men som inte kan köpa en gammal go eller har en rädsla för gamla syntar eller en som inte inser hur bra mjukvara låter och fungerar idag med rätt hårdvarucontrollers?
Med Little Phatty kan man ju inte ens komma i närheten av känslan av en gammal go moog med rattar med direktsvar som ger en den där magiska kontakten mellan musikern/instrumentet som Bob så ofta försökte beskriva.
Priset är för mig totalt omotiverat högt med tanke på vad den ger för intryck och presterar. Modellbeteckingen är inte lite krystad i heller i sammanhanget. Mycket i priset är förstås produktionskostnader för att de fortfarande skruvas ihop för hand av amerikaner.
Nej, jag håller just nu skall jag säga ännu hårdare i min störtsköna väldigt välljudande Moog Prodigy ifrån 1978 som jag gav 5000 spänn för i absoluta nyskicket som numera också är moddad med CV/GATE och LINE IN för 50 spänn.
[CENTER]
[/CENTER]
Ledsen Bob, det känns jobbigt och säga detta men, tummen ner ifrån mig. Hade förväntat mig något mer innovativt ifrån dig och med framtiden mer i beaktning. Trodde inte att du ännu en gång skulle följa den numera väldigt urmjölkade vintageströmmen. Denna ström som varit så enkel att surfa på en tid där alla tillverkare mer eller mindre tycks kört fast på tråkdjupt.
Attans att jag aldrig fick möjlighet att träffa dig Bob innan du lämnade oss...
Med Little Phatty kan man ju inte ens komma i närheten av känslan av en gammal go moog med rattar med direktsvar som ger en den där magiska kontakten mellan musikern/instrumentet som Bob så ofta försökte beskriva.
Enligt de tekniska specifikationerna ska rattarna visst ha direktsvar och vara direkt kopplade till de analoga komponenterna.
Spontant: Jag äger ju redan föregångaren till denna synt tänkte jag direkt när jag såg den!
Därefter slog det mig ännu en gång när jag lyssnade på den.
En retrodesignad och digitalifierad:[CENTER]moog PRODIGY[/CENTER]
Howard Jones hade instämt på detta som ett syncljud på ovan nämnda...
Förlåt Bob men.. Bättre än såhär kunde du, det vet vi alla. Att göra Claviagrejen med rattarna så att det tar vid det dåliga Moog Source interfacet är inte så kul. Dessutom är den fulsnygg med betoning på amerikanskt osmidigt vräkigt ful. Den kommer säkerligen därför också ses framöver som en rekvisitasynt på många MTV-galor och andra kommersiella evenemang ovanpå en YAMAHA MOTIF-8 Pro där denna sistnämnda maskin dessvärre gör hela jobbet.
Maskinen kanske säljer till de som drömt och längtat efter en moog men som inte kan köpa en gammal go eller har en rädsla för gamla syntar eller en som inte inser hur bra mjukvara låter och fungerar idag med rätt hårdvarucontrollers?
Priset är för mig totalt omotiverat högt med tanke på vad den ger för intryck och presterar. Modellbeteckingen är inte lite krystad i heller i sammanhanget. Mycket i priset är förstås produktionskostnader för att de fortfarande skruvas ihop för hand av amerikaner.
Nej, jag håller just nu skall jag säga ännu hårdare i min störtsköna väldigt välljudande Moog Prodigy ifrån 1978 som jag gav 5000 spänn för i absoluta nyskicket som numera också är moddad med CV/GATE och LINE IN för 50 spänn.
[CENTER]
[/CENTER]
Ledsen Bob, det känns jobbigt och säga detta men, tummen ner ifrån mig. Hade förväntat mig något mer innovativt ifrån dig och med framtiden mer i beaktning. Trodde inte att du ännu en gång skulle följa den numera väldigt urmjölkade vintageströmmen. Denna ström som varit så enkel att surfa på en tid där alla tillverkare mer eller mindre tycks kört fast på tråkdjupt.
Attans att jag aldrig fick möjlighet att träffa dig Bob innan du lämnade oss...
Har svårt att förstå gnället? En vettigt prissatt analog monosynth som gör de sounds 70-80% av alla KLAVIATUR spelare använder. Dessutom med både CV och midi. Plus att den är ny, med garanti, och med komponenter som finns att få tag i.
Knappast riktad mot majoriteten av oss här på 99musik, kanske mer mot de som vill ha en driftsäker analog i studion och till de spelande musikerna som repar/spelar live. Väntar med spänning att få provspela en, tänker inte såga den med fotknölarna innan det :hmmm:
Är övertygad om att det blir succe, när kommer Big Fhatty Batty (memorymoog)