- Mårre
- Medlem ●
- Huskvarna
Intressant att de valt en ratt med en vit "dutt" som talar om var ratten befinner sig samtidigt som de har LED-visning. Kanske bara för att de "oduttade" rattarna inte kommit (för rattarna e väl ändå inte motoriserade?).
Det är skitsmart! Man vet värdet på parametern utan att behöva röra ratten när man analyserar schyssta presets - skulle vilja att fler använde sig av det systemet.
Kruxet verkar vara att folk sätter väldigt olika värde på Gradolurarna när det gäller utseende. Jag tycker helt enkelt att det verkar som folk är beredda att betala väldigt mycket mer bara för att lurarna heter Grado än för det faktiska innehållet. Jämfört med AKG så är Grado betydligt snyggare, men mindre praktisk, mindre intressant som lur och dessutom 70% dyrare. Och i mina ögon mindre lyssningsvänlig eftersom den har betydligt mindre "kåpor" och i och med det färre basmöjligheter (kan man tex få en 909 att låta som en 909?).
moogpower: inga riktiga flamewar ännu, jag är besviken.
PF: jag skulle sagt iPod och Powerbook så hade du inte kunnat säga nånting.
Men det hade varit kul att höra några argument mer än att det är en Moog som svar på det jag skrev istället för en tveksam liknelse. Fast jag börjar tro att vi inte kommer att övertyga varandra ändå, så jag ska nog försöka hålla mig ifrån den här tråden.
Det går inte att komma ifrån att de tar lite extra betalt för moog-loggan.. men på nåt sätt så är det dessutom en typ av universiell garanti för att det är en bra produkt.. så egentligen så ser jag inget konstigt med det. På begagnat-marknaden så har det iofs gått lite väl över styr ibland..
Nu finns det ljudexempel på hemsidan. Det låter Moog.
Det låte som vilken Roland-demo för någon groove box som helst fast med lite mer hest Moog-fräs.
haha, vilket skämt domdär ljuden, haha .. nåt som jag alltid funderar på är varför de alltid fläskar på med en jävla massa resonans varje gång de ska demonstrera .. speciellt då den låter fult som denna .. jag vet faktiskt bara en synt som låter bra med full resonans, och det är 303an ..
Jag lyckades inte lyssna på filerna, har för långsamt "bredband" så det fungerar inte eftersom man inte kan välja att ladda först och lyssna sen. Hur som helst, jag gillar inte riktigt när demos på synthar ska ha överdrivet häftigt spelande. Då hör man ju bara klaviaturspelaren och inte hur mycket synthen låter. Det kanske inte behöver vara statiska ljud, men han (eller hon för jämställdhetens skull) behöver inte spela i 32-delar precis.
Moog underskattar kraftigt sina kunder om de tror att dessa blir skitimponerade av lite resonansfiltersvep. Moog-kunderna är nog inte samma kategori som de som tror att de gjort en häftig trance-låt bara för att de kan göra ett filtersvep på ett förprogrammerat arpeggio.
Eeh... Ja, det här lät ju inte särskilt "exklusivt"...
Känns som att man kan få fram tillräckligt likartade ljud på Polysix och BassStation, så då är ju 15,000kr lite mycket...
Hoppas att den lilla fetknoppen kan mer än vad demona visar.
Är ju också lite skillnad om man jämför en analogsynt som kör allting "dry" med alla dessa virtuella analogsyntar som fläskar på med chorus och delay på alla demos. Med tillräckligt med effekter går det ju ändå att få till och med en Casio SK-1 att låta skitfet. Tyckte LP-demona lät bra, med undantag av att det inte var världens mest inspirerade demomelodier dom valt ut.
Någon undrade om rattarna hade ändlägen - jag vet inte om svaret framkommit på denna oändligt långa tråd än, men det har de i alla fall.
Jag testade lilla fettot nere i Frankfurt och jag är inte särskilt imponerad. Visst, den låter fint (eller tja ... det är lite svårt att bedömma på mässan, men vad jag kunde höra så lät den fint som moog:ar brukar göra), men i övrigt är jag inte helt övertygad.
Den är fortfarande ganska så buggig, och alla features är ännu inte på plats. En av deras utvecklare (som i stort sett stod och vaktade sin baby hela tiden) ursäktade sig en hel del för dess brister. Men de jobbar på det och planerar att släppa den till sommaren.
Jag tyckte det kändes lite underligt med lysdiodsringar runt rattarna samtidigt som de använder vanliga potentiometrar istället för ändlägeslösa rattar. Jag tycker det verkar som en lite underlig lösning. Varför inte använda ändlägeslösa rattar a la Nord Lead 3 och då hela tiden låta ratten styra elektroniken på samma sätt som görs när man väljer in ett program? Hmm... känns skumt. Enda förklaringen jag kommer på är att när man väljer in ett tidigare sparat ljud så används nån elektronik som har för låg upplösning för att kunna användas när man rattar manuellt. Men vad vet jag... Men ...hmm... i så fall borde ju ett sparat ljud inte låta _exakt_ likadant när man laddar det, som när man sparade det.
De två exemplaren som stod på mässan såg lite slarvigt byggda ut... det var små glipor mellan träsidorna och metallen. Lysdiodsringarna runt rattarna såg riktigt billiga ut; när en lysdiod var tänd så syntes dess ljus även i närliggande dioder. Men det var ju prototyper så de slutgiltiga syntharna ser kanske bättre ut
Tja det låter ju inte dåligt men jag är lite besviken.