Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spekulera: Vad har Moog på G?

Tråden skapades och har fått 266 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-03-22 16:07

Postade aminos info på moogmusic ´s forum.
Blev banned på 3min!

Personligt rekord!

Ursprungligen av Kloon:

Postade aminos info på moogmusic ´s forum.
Blev banned på 3min!

Personligt rekord!

Big up!

• Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-03-22 16:12

Känns inte speciellt upphetsande...

Ursprungligen av lasselu:

Känns inte speciellt upphetsande...

Jag är faktiskt ganska upphetsad måste jag säga.[RIGHT]

[/RIGHT]

• Oregistrerad
  • 2006-03-22 16:14

nä verkligen inte ... och jävligt dyrt, lär kosta 20papp här liksom

• Medlem
  • Uppsala
  • 2006-03-22 16:36

Haha, vad klantigt, Kloon, att de bannade dig. De borde bara kört Propellerheadmentalitet där. Att man inte säger något alls och inte känner igen något alls. Men hur sjutton kan de varit så klantiga att de läckt ut infon... men den var väl till grossar- å handlarledet förstås.

• Medlem
  • 2006-03-22 16:39

DSI MEK är 100 ggr mer intressant imho.

Citat:

Blev banned på 3min!

Vilket måste innebära att den stämmer...

Haha, inget går tydligen att hålla hemligt längre...

Det är nån (Kloon?) som har gjort en tråd om det på Moogforumet, och det står fortfarande kvar oemotsagt...

http://www.moogmusic.com/forum/viewtopic.php?t=2509

• Medlem
  • 2006-03-22 17:34
Ursprungligen av android:

Det är nån (Kloon?) som har gjort en tråd om det på Moogforumet, och det står fortfarande kvar oemotsagt...

http://www.moogmusic.com/forum/viewtopic.php?t=2509

Har set det, man kan ju lixom inte banna alla har dom väl kommit fram till.

Lägger man upp en produktsida på sin egen hemsida (även om den inte är länkad någonstans ifrån) får man skylla sig själv tycker jag, speciellt om man hajpar det som ska presenteras. Inbjuder ju till att folk snokar runt bland url:er på sajten.

Ursprungligen av Demokid:

Nackdelen med SE-1 är just att den har fler envelopes, 3 LFO:er. Dom är software baserade och inte alls lika smooth och snabba som dom som sitter i t.ex. voyager samma med LFO:erna. Om den nu ska vara en Model D klon bör den låta som en moog vilket den inte gör.

Allt det där stämmer säkert. Min poäng var dock att en SE-1 är en betydligt kompetentare synt än den (än så länge hypotetiska) nya Moogen.

Ursprungligen av amino:

Med andra ord är Little Phatty historiskt sett ganska normalt prissatt.

Det var det jag menade med att det är vanskligt att jämföra budgetpriser nu och då. Ingen skulle tycka att en nytillverkad analogsynt från Roland med 8 röster för 60000kr skulle vara billig, även om det är betydligt billigare än vad Jupiter-8 kostade ny.

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-23 11:53
Ursprungligen av false messiah:

Det var det jag menade med att det är vanskligt att jämföra budgetpriser nu och då. Ingen skulle tycka att en nytillverkad analogsynt från Roland med 8 röster för 60000kr skulle vara billig, även om det är betydligt billigare än vad Jupiter-8 kostade ny.

Precis, och det går inte att jämföra vad som var prisvärt förr och vad som är prisvärt nu. Man hade helt andra värderingar då. Här kommer ett par exempel till för skojs skull.

Moog Minimoog
Riktpris i USA 1971: 1.495 USD
Omräknat i dagens valuta: 7.300 USD

EMS Synthi AKS
Riktpris i USA 1974: 1.995 USD
Omräknat i dagens valuta: 8.000 USD

Oberheim OB-X (8 Voice)
Riktpris i USA 1979: 5.995 USD
Omräknat i dagens valuta: 16.400 USD

Roland Jupiter 4
Riktpris i USA 1979: 2.895 USD
Omräknat i dagens valuta: 7.900 USD

Sequential Prophet-5
Riktpris i USA 1981: 4.595 USD
Omräknat i dagens valuta: 10.000 USD

Det var dyrt med synthar då! :eek: Man skall dock ha i åtanke att street price många gånger var 20, 30 och ibland även 40% lägre än riktpriset. Se t ex på http://www.synthfool.com/images/late77.gif.

För att göra samma jämförelse för Sverige behövs de svenska priserna. Det går inte att översätta rakt av eftersom inflationen i Sverige har varit högre än i USA och kronan har tappat mot dollarn sedan dess. Utvecklingen av fraktkostnader, marginaler hos distributörer och musikaffärer och sådant är annat som påverkar.

En kille på HC (som enligt profilen är service tekniker på moog?) säger att specsen som låg uppe inte var kompletta...

• Oregistrerad
  • 2006-03-22 18:33

tydligen tillkommer synk bla .. mystiken tätnar ..

Ursprungligen av nihad:

tydligen tillkommer synk bla .. mystiken tätnar ..

Nu blev jag också intresserad. Skulle vara kul att ha en Moog att söndagsspela på. Fast det kanske är en gammal Moog man skall ha...

• Medlem
  • 2006-03-22 21:38

Nu har de lagt upp en lite mer detaljerad spec - den har sync.
Men de avslöjar inte namnet. Gud förbjude att de döper den till "Little Phatty"!
http://www.moogmusic.com/news.php

• Medlem
  • International user
  • 2006-03-22 21:54

Bara 4 rattar?

• Medlem
  • 2006-03-22 22:06

Mmm... jag tyckte spec:en lät rätt trist redan tidigare. Ännu en monofon subtraktiv synth utan några spännande features (visserligen Moog, men ändå).
Men nu när den visar sig ha nå't slags fokussystem med 4 encoder-rattar - gäsp...

Misstänkte faktiskt något sådant när första bilden presenterades. LEDar runt rattar brukar innebära sådana lösningar. Lite lustigt dock, det känns som Moog alltid premierat handson-kontroll, och det här är en bra bit ifrån det.

• Oregistrerad
  • 2006-03-23 00:31

de har verkligen missat poängen med att ha rattar .. betala 15papp för en så enkel synt UTAN rattar för varje funktion är bara för mycket, hur jävla bra den än låter ..

Förstår inte till 100% vad de menar med de 4 rattarna men jag får indikationer på något system i stil med Waldorf Pulse?! Right?.. I så fall så tar jag och beställer den där Thailandsresan i alla fall. En moog med 4 rattar blir det i alla fall inte...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 08:17

Lite märkligt att begränsa antalet rattar så pass mycket när det är uppenbart att den är tänkt som en performance-synth.. Men det kanske är så de flesta använder sina Voyager också, som en ren preset-maskin...

Risken är väl att den har oändligt roterande rattar också, vilket jag tycker gör det svårare att få nån känsla när man rattar på t ex cut-off,

Ursprungligen av tommyc:

Risken är väl att den har oändligt roterande rattar också, vilket jag tycker gör det svårare att få nån känsla när man rattar på t ex cut-off,

Jo, jag tolkar då beskrivningen av rattarna som att det är i stil med NordLead3...

Om den kostat som en Pulse så hade det kanske vart intressant. Fast vad skulle en Pulse ha kostat om den haft klaviatur?

Ursprungligen av Real Parakeet:

Om den kostat som en Pulse så hade det kanske vart intressant. Fast vad skulle en Pulse ha kostat om den haft klaviatur?

Om Waldorf gjort den? 10.000kr
Om Moog gjort den? 18.000kr, men då skulle den haft träsidor utvalda, nedhuggna, och hyvlade av Bob Moog själv.

Ursprungligen av false messiah:

Om Waldorf gjort den? 10.000kr
Om Moog gjort den? 18.000kr, men då skulle den haft träsidor utvalda, nedhuggna, och hyvlade av Bob Moog själv.

*GARV* Hahaha... så bra! :kaaaka!:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2006-03-23 09:32

Hmm... blir nog ingen sådan för mig. Hade den haft nått som inte Voyagern hade samt rattar för alla parametrar hade jag köpt en.

MVH
Demokid

Hm... lite poänglöst... en rackversion vore mer intressant... men då kunde dom knölat dit några lite mer udda features också... nu känns det som en voyager lite... men det kanske var poängen också... fast om dom vill göra en verklig budgetsynt borde den kosta mindre än såhär... plus dock för att audio input fortfarande finns.

• Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-03-23 11:38

Byggs Moog i USA? Isåfall kan man undra hur mkt överpris man pröjsar pga Ken å Billy isf Cheong å Chin...

Bevaka tråden