Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthesizer någonsin?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-25 13:06

Ja.. vilken är den sämsta synthesizer ni ägt? Kan ju vara skoj att läsa om i helgen..

Märke/modell och motivering.

Märke: Kawai

Modell: K4

Motivering:

Den slöade ner hela midikedjan, och klarade inte av snabba midiflöden alls.
Så den åkte iväg efter bara några dagar.

  • Medlem
  • 2006-08-25 13:24

Yamaha CS-1x - usch, usch, usch - säkert trevlig om man gillar fabrikspresets, dock. Upptäckte snabbt att mina äldre Rolandsynthar var klart bättre för ljudskruvande (och det med bara menyer!).

Ursprungligen av avart:

Yamaha CS-1x - usch, usch, usch - säkert trevlig om man gillar fabrikspresets, dock. Upptäckte snabbt att mina äldre Rolandsynthar var klart bättre för ljudskruvande (och det med bara menyer!).

Hmmm... Jag hade då inga problem att få den att låta precis som jag ville. Riktigt bra mao. Fast viss skicklighet krävs ju...

Sämsta synthen jag haft var Federation Darkstar. En mardröm att skruva, dessutom lät den apa. Bit 01 var väl nästan lika värdedelös, men den gick iaf att programmera hjälpligt.

Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord

Ursprungligen av Volantiz:

Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord

Låter det här värdelöst jämfört med alla andra synthar?

http://hem.bredband.net/b102531/InYFace.mp3 (rätt ut ut burken)

Kan man inte få bra resultat ur den burken ska man nog samla frimärken istället för att hålla på med musik.

Ursprungligen av Volantiz:

Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord

Haha

Ursprungligen av GlobalMotion:

Haha

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 15:48
Ursprungligen av Volantiz:

Enda sättet att få en CS1x rakt av att låta relativt bra mot andra syntar tror jag är genom att punktera trumhinnorna, låta örona vaxa igen eller köra med väldigt dålig lyssning. Det är absolut den sämsta jag någonsin haft.. ett riktigt misstag med andra ord

Okey därför det inte blev nån reaktion att jag saknade min för en del fick väl en smärre hjärtinfarkt när jag skrev så!:p

Jag har varit ganska så kräsen (läs fattig), så jag har inte hunnit göra så mycket konstiga köp. Men min Alesis NanoSynth har inte blivit använd så mycket...
Visst, schyssta GM-ljud för att vara GM-ljud, men obefintligt interface, och när man då inte är ute efter GM, så blir det inte så mycket att ha... Betalade drygt 4000kr för burken ny, och nu är den inte ens användbar som bokstöd eftersom den är så satans liten!

  • Avstängd
  • Malmö
  • 2006-08-25 14:03

Visst är CS1x en helt ok synt. Det värsta jag har använt, är Roland MT32. Riktigt dåligt ljud och fruktansvärt kraftigt brus. U110 kommer inte långt efter...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-08-25 14:21

Måste ha varit min gamla Casio VL-Tone 1... den enda synth jag haft, förutom min Clavinova, som ju kanske inte direkt räknas som en synth, är Casion både den sämsta och bästa synth jag nånsin haft!
Nackdelar: monofonisk, horribla ljud (som ibland faktiskt kan vara coola).
Stort plus för samplern som var rätt kul att leka med minns jag.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-08-26 02:44
Ursprungligen av myko:

Måste ha varit min gamla Casio VL-Tone 1... den enda synth jag haft, förutom min Clavinova, som ju kanske inte direkt räknas som en synth, är Casion både den sämsta och bästa synth jag nånsin haft!
Nackdelar: monofonisk, horribla ljud (som ibland faktiskt kan vara coola).
Stort plus för samplern som var rätt kul att leka med minns jag.

sampler ?:hmmm:

Ursprungligen av lasselu:

Siel Cruise...borde inte få kallas synthesizer...

det där jvla åbäket. hade en sådan ett tag. dels laggade några tangenter för mig och den var det inge vad jag sökte efter. men den stod fint på strykbrädet jag hade som stativ

min Kawai K1 hade några coola samples men de "rena" vågformerna man skulle kunna göra ljud av -sinus, pulsvågor etc - var bland de tunnaste och skräpigaste typ telefonledning. min favvogrej med den var att transponera ex 96 halvtoner upp så tonerna blev en massa aliasing-nonsens typ ringmodulation.

Delad sämste-plats måste ju vara U110, EVS-1 och MT32.

De Roland's hade ju Noise på alla ljuden
och EVS, ja vad skall man säga, skräp.

mc 303? tråkig, tråkiga ljud, seg som fan. ful!

Roland sp-700

tråkig grej .som man måste ha sample skivor till(den kunde inte sampla)

bytte den mot en prophet2000+5papp,. 1995 på soundside

såhär i efterhans inte alls nån dum affär

Sämst: Korg Poly-800, så blekt tråkigt ljud... Inget bett alls, har dock sett att man kan modda resonansen... K1:an är inte rolig heller, men där finns några fina samples som sagt!

Jx3p gillar jag inte heller.... Så brassigt ljud, usch!

korg 707 !

korg hade med sina fm syntar, denna samt ds8, förenklat fm syntesen så att en vanlig dödlig skulle kunna programmera dom, iom detta så använde man sej av "bara" 2 st fm algoritmer (jmfr med 8 (eller var det 6?) som fanns i yahamahas 4-op fm syntar)
resultatet av detta blev att dessa syntar blev mkt begränsade vad det gällde klangmäjligheterna

Märke: KORG

Modell: DW6000

Motivering: Blekt och tråktigt sound. Vagt filter. Inga mer kommentarer. Kanske rolig att benda, men inte mer. Örk och hejdå.

  • Medlem
  • 2006-08-25 15:04

Stämmer in i kören.

KORG DW6000. Ostig fast utan minsta charm. Inget bett och dödar effektivt all spelglädje som kanske funnits. Har inget alls gemensamt med DW8000 förutom de två bokstäverna.

/Mein

Jag har inte haft så många kassa synthar men den sämsta jag haft är nog
Novation basstation... köpte den för att få en MIDI->CV converter. men den var inget vidare som det... hoppade över noter när det gick fort.
som synth var den lite lite roligare, men rattarna var små och kändes billiga och hade inget som helst motstånd när man vred på dom. den blev inte använd så mycket...

MAM MB33 blev inte långvarig hos mej. Lam.

Köpte en Syntecno TeeBee i samma vända, och den käkade MB33 till lunch...

1. Casio CZ5000. Ful, plastig, läskigt digitalskrikiga ljud som var omöjliga att kombinera med andra ljud. Vet att många inte skulle hålla med mig..

2. Roland JX8P. Ful, plastig och överskattad. Trist att programmera, även med programmern. Det enda den är bra på är ljud av typen "leadsync", ljud som jag personligen inte är särskilt intresserad av. Vet att ännu fler inte håller med mig här...

MC-303 Suckbox. Värsta skiten jag ägt. Och då räknar jag allt jag ägt. Den var omöjlig att synka, den "laggade" så fort jag använde fler än två parter. Minnet tog slut efter ett par tre filtersvep. Dessutom var den laddad med totalt oanvändbara ljud.

Jag vill också nämna Korg Poly 800 och Crumar BIT01. Båda var fullständigt skittrista att programmera. Om man ändå gjorde det så blev resultatet i alla fall halvtrist. Det hade kännts bättre att lägga den tiden på att titta när gräset växer.

Värsta synthen

Med risk för att åka på spö utnämner jag Yamaha DX 7 till min värsta synthupplevelse.
Att försöka få en gnutta värme ur denna maskin är som att försöka klämma vatten ur en sten! Programmeringen var en mardröm med femtioelva undermenyer och 6 sinusvågor som enda utgångspunkt. :eek: DX 7an gjorde att jag övergav de digitala apparaterna för gott och hängav mig åt analoga synthar med många härliga knappar och rattar, byggda som stridsvagnar med plåtchassin och med blockdiagrammen tryckta på skalet - HALLELUJA prisa Herren!!! Så kan en omvändelse gå till...:kaaaka!:

Ursprungligen av Astrogirl:

Med risk för att åka på spö utnämner jag Yamaha DX 7 till min värsta synthupplevelse.

Med risk för att åka på spö fortsätter jag med matmetaforerna:

Är det bara jag som tröttnat på att "fethet" och "värme" (vad det nu än är) används som den enda måttstocken för hur syntar ska låta? Fett och värme i all ära, men det är inte det enda jag vill ha, varken när det gäller syntar eller mat. Ibland kan man tro att folk drömmer om att äta samma mat som Elvis (se till exempel hans favoritmacka: vitt bröd med bacon, jordnötssmör och sylt, allt dränkt i smör).

Drömmer folk aldrig om glass, sushi, jordgubbar eller tusen andra saker som varken är feta eller varma? Vi vet ju alla hur det gick för Elvis, och samma sak kan ses med andra band: Front 242 var som plufsigast den period de gick in helt för "feta" ljud (303:or och andra Rolandmaskiner).

Själv gör jag som Kraftwerk och hyllar sauerkraut och besk öl.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 15:47

Jag gillar min Korg 707 *hukar sig och tar skydd* Den låter helt olikt något annat jag har i min arsenal, men man måste programmera den. Den fräser på ett skönt sätt tycker jag.

Sämsta synth jag någonsin haft, det måste nog vara den K4R jag hade i tre dagar innan jag sålde den. Tråkig och oinspirerande. Korg Poly 800 var inte heller någon höjdare tyckte jag. Och jag sålde min EX8000 ganska snabbt också. Fast det där är ju så svårt, alla gillar ju olika grejor. Jag föredrar min SH09 framför en SH-101 som jag bytte bort för några år sedan. Men det är väl så att den passar mig bättre antar jag. Och därför blev jag nöjd när jag lade vantarna på en SH-1!

Jo! TX81Z, den passade mig inte alls. Men jag vet att många gillar den.

Min flickväns far har en CS1x. Den låter lite trist men har diverse brister som är kul. Drar man upp LFO-hastighet eller vissa effekter på max så sprakar den härligt, till exempel. Den verkar öht ha lite svårt att klara sina mest extrema inställningar. Jag får nog se den som det sämsta jag testat, även om den går att ha till mycket kul.

Den sämsta jag ägt är svårare att svara på.. QY20 låter ju inte så kul och Korg Prophecy är asjobbig att göra ljud på.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-25 16:07

Det semsta jag ahft är: cs1x,k4r och zoom sampletrak....

cs1x var bra svampklav och iofds lite bra till ostpads... k4r var så fattig, lät aldrig riktigt som jag ville... volle hypeade den. zoom... sämst på alla vis, sequenser... nja...

CS1x var inte alls speciellt dålig som första synth (inte min första synth egentligen, men jag hade ´haft ett uppehåll på några år). Var helnöjd med den i nåt år iaf, och sålde den utan någon större förlust, så jag har inget att anmärka på...

Den första Alesis Quadrasynth var bland det tristaste jag haft hemma... Och MC505 var en riktigt kass affär om man betänker vad den kostade.

Bevaka tråden