Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthesizer någonsin?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-12-12 20:14

mitt hat(synth)objekt alla kategorier

Har förmodligen redan nämnts i denna tråden men ändock:

Siel Cruise

Köpte en sån för väldigt länge sedan. Om någonting kan låta dynga så är det den. I mitt fall gav mono-delen dessutom upp och körde en oscillator hela tiden så fort man slog över till mono-delen. Vägde 4 ton gjorde den också. Ljuden som den pressade ur sig får mig än i dag att drömma mardrömmar. Vart den tog vägen? Jag slängde skiten på grovsopen.

Usch

//D.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-12-12 23:22

Men alltså ärligt talat...vad definerar en kass synt egentligen? Slöa envelopes? Knastriga ljudkretsar? Det som alla klagat på här är ju mer syntars karaktär än deras funktionalitet.

Till exempel JD800 låter kanske enya, men envelopsen, filter och vågformer funkar väldigt bra. Envelopsen är snabba och filtret lyder. Resonansen måste inte vara på max, men lite dist och filter på hundra så förstår man varför filtret är lite mer som det är osv. JD800 är ju liksom funktionsduglig till det sättet...då kan den ju inte vara dålig? Eller?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-12-12 23:34

Zwopper: tack men nej tack. just nu har jag fm så det räcker just nu. lär bli lite mer om jag har tur.

Clase: Jag tycker värdet på en synth baseras på dens möjlighet att identifiera sig ljudmässigt, och hur väl den står sig när den används i musik med andra instrument. Ett knastrigt filter eller dåligt konstruerade envelopes kan vara ett trademark som gör den unik och världsbäst. Kolla bara 303'an. En helt misslyckad baskomp burk. Skitdåligt elbasljud och horribelt gränssnitt och synk. Men den älskas ihjäl av flera generationer.

En synth som t.ex Poly800, har inget som gör den egen, iaf inte tillräckligt för att någon ska haja till idag 2006. Den är en trist historia, både at programmera och lyssna på.

Detsamma gäller alla rompleplayers som producerats de senaste åren, som alla låter som en förväxt GM-bank - jag kan inte identifiera dom som en synth, och därför är dom skitdåliga synthar. Men Oboe och Cembalo, det kan dom imitera in i minsta detalj, så dom kan kanske lura mig att vara nåt annat än en synth.

  • Medlem
  • 2006-12-13 00:31
Ursprungligen av charliecrash:

Jag tycker värdet på en synth baseras på dens möjlighet att identifiera sig ljudmässigt

mm, exakt!
...just därför har även jag en viss förkärlek till simpel LA-syntes. (antagligen av andra orsaker än du, men ändå) dess lo-fi-syntes i 30 khz/8 bit > 15/16 bits D/A är full av egenheter som jag aldrig tröttnar på. dess ostiga 80-tals presets, allmänt tråkiga filter och totala avsaknad av rattar ger jag däremot inte mycket för. Men arkitekturen är flexibel, låter eget om man vill och ger man den bara några år är den lika intuitiv och snabbjobbad som unix-syntax...

avart: Nja, ditt tycke för LA-syntes liknar mitt ganska mycket - jag gillar alla felen i det liksom jag gillar alla felen i en DX100. Det kallas väl anti-aliasing det där va? Skitsamma, men kul låter det!

Du har även rätt om presets'en - 99% suger, men man kan tvinga fram en väldig massa roliga saker om man orkar ta sig tid. FM och LA liknar varandra ganska mycket i grund och botten. Man ska fan veta vad man gör för att få fram nåt kuligt.

Bevaka tråden