Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthesizer någonsin?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av synthetic:

Likaså JD800 *gäsp* en D70 med rattar...som är en hottad D50...skulle aldrig att få för mig köpa nån av dessa synthar.

Ämnet var alltså "Sämsta synthesizer någonsin". Nu får du allt vidareutveckla ditt resonemang... Jag har sällan hört en digitalsynt som når upp till JD-800:ans klass beträffande tjocka och massiva pads o stråkar. Det finns en anledning att den fortfarande är favvosynt hos pappa Namlook, Francis Rimbert, Klaus Schulze med flera. Listan kan göras lång. Man har visserligen olika favoriter beroende på ljudens och syntens karaktär, men att kalla JD800 för sämsta synthesizer är väl att ta i...

Nej, sämsta synt enligt min mening måste vara... Roland D-5 eller nåt sånt. Magra och få ljudbanker, begränsade och tråkiga programmeringsmöjligheter, plastig överlag. Dess enda ljuspunkt är väl att den är multitimbral, men vilka syntar är inte det idag?.

  • Medlem
  • 2006-12-12 16:28
Ursprungligen av The Pearl:

Nej, sämsta synt enligt min mening måste vara... Roland D-5 eller nåt sånt. Magra och få ljudbanker, begränsade och tråkiga programmeringsmöjligheter, plastig överlag. Dess enda ljuspunkt är väl att den är multitimbral, men vilka syntar är inte det idag?.

Roland D-5, skojar du??? Visst, den är inte speciellt bra (och låter lite cheesy) men exempelvis Siel DK80 ligger långt, långt efter......

Ursprungligen av Adde:

Roland D-5, skojar du??? Visst, den är inte speciellt bra (och låter lite cheesy) men exempelvis Siel DK80 ligger långt, långt efter......

HAHA...poäng där! Engångitiden hade jag en Poly800 och när jag sålde den så var det en kompis till min brosa som hade en sådan till salu så jag lånade och testade, lät fan precis som en poly800...D5 är väl eg heller ingen höjdare med det GÅR att göra bra ljud på dessa LA-synthar. Jag tycker att gruppen THE FOUNDATION (senare Logic Naive) körde sin första demo med bara en D5 (D10?). Jag tycker det låter helt ok.
Själv har jag en låt nästan bara gjord på min gamla D110.

Ursprungligen av The Pearl:

Ämnet var alltså "Sämsta synthesizer någonsin". Nu får du allt vidareutveckla ditt resonemang... Jag har sällan hört en digitalsynt som når upp till JD-800:ans klass beträffande tjocka och massiva pads o stråkar. Det finns en anledning att den fortfarande är favvosynt hos pappa Namlook, Francis Rimbert, Klaus Schulze med flera. Listan kan göras lång. Man har visserligen olika favoriter beroende på ljudens och syntens karaktär, men att kalla JD800 för sämsta synthesizer är väl att ta i...

Nej, sämsta synt enligt min mening måste vara... Roland D-5 eller nåt sånt. Magra och få ljudbanker, begränsade och tråkiga programmeringsmöjligheter, plastig överlag. Dess enda ljuspunkt är väl att den är multitimbral, men vilka syntar är inte det idag?.

Exakt det jag skriver menar jag, när JD800 kom lekte jag med en hel del och den lät ju som min polares D50, dock lite vassare och med rattar. D50 med den analoga ljudbanken låter visseligen grymt bra, men jag tyckte att JD800 var såå överskattad. Dock kanske jag skulle gilla den idag, vad vet jag.
Men att en massa band som du rabblar upp tycker att den är bra säger inte mycket, And One tex tycker ju att en Kawai K1 är svinbra. Jag går på vad jag tycker och inte vad andra tycker. Fast det mesta handlar egentligen om att kunna hantera sitt instrument, att få det att låta bra med de begränsningar den har. Jag gillar tex min gamla DW6000, när man lärt sig hur man hanterar den (går ju snabbt) så fixar man basljud a´la Restricted Area tidiga album.

Siel expander 80.. den använde jag inte alls mycket.. sen finns det en del annat jag sålt som jag inte saknar, men för den skull inte var dåliga. (Användes inte eller passade in riktigt, eller så var det pengar som styrde..)

All samlad avsky mot alla olika syntar som räknas upp här bleknar ändå i jämförelse med den avsky jag kände mot min MC-303 när jag gillade den som mest.

  • Medlem
  • 2006-08-26 10:07

Siel DK80..sämre finns inte!

Märkligt hur smaken förändras.
Hade det varit mitten av 80-talet skulle nog TB-303 legat i topp som skitburk.

Besvikelser genom tiderna jag provat (och lyckats undvika att äga).

[CENTER]Yamaha: CS1X, SY77
Novation: K-station
Roland: D10/20, MC303
Korg: M1, T1, T3, Triton, Karma
Ensoniq: SQ1
Seq. Circuits: Six Track
ARP: Axxe
Studio Electronics: ATC-1[/CENTER]

Listan kan bli längre men dessa slår mig spontant... :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 14:52

Yamaha SY22

Inte rolig alls. Dåliga PCM-ljud, brusig och saknar filter

Korg Poly-800

Tunnt hemkeyboardljud och dåligt klaviatur
Ett par roliga presets iallafall

Roland D-20 urk!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-26 15:43

Till alla som spyr galla på D-50 måste sägas att det faktiskt är en av Rolands absolut mest avancerade synthesizers genom tiderna. Dock inte lätt att programmera om man ska göra kompletta patcher, inte ens med programmern PG-1000 till. Den är exempelvis långt mer avancerad och komplex (läs: rik på features) än JD-800. Lättare sätt att handhava D-50 är förmodligen som expansionskortet i V-Synth / V-Synth Rack. D-50 brusar heller inte nämnvärt, det är mest samplingarna som är smutsiga och reverbet som brusar. Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt.

  • Medlem
  • 2006-08-26 21:01
Ursprungligen av PF:

Till alla som spyr galla på D-50 måste sägas att det faktiskt är en av Rolands absolut mest avancerade synthesizers genom tiderna. Dock inte lätt att programmera om man ska göra kompletta patcher, inte ens med programmern PG-1000 till. Den är exempelvis långt mer avancerad och komplex (läs: rik på features) än JD-800. Lättare sätt att handhava D-50 är förmodligen som expansionskortet i V-Synth / V-Synth Rack. D-50 brusar heller inte nämnvärt, det är mest samplingarna som är smutsiga och reverbet som brusar. Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt.

Asså, jag har inte dissat spec'arna på den. Jag sa bara att den låter skit i mina öron.

/Mein

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-08-26 16:14

Kul med massa inlägg!

Ändrade titeln, mitt tangentbord på denna bärbara burk jag sitter vid har börjat kajka ihop = inte alla bokstäver som hänger med..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 16:23

Analogt:
Står i valet och kvalet... Eko P15 eller Yamaha SY-1. Det blir Eko P15 då SY-1 hade ett bra preset ljud samt aftertouch.

Digitalt:
Korg M1. Trista dansbandsljud som knappt går att editera.

Mvh
Demokid

Yamaha SY-1 (eller ännu hellre SY-2) är ju riktigt rolig! Har velat ha en sådan hur länge som helst nu.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 18:06

Korgh M1 ... fyfan va tråkig den ä

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 18:19

Cortex hr du kvar SY22?

  • Oregistrerad
  • 2006-08-27 02:10
Ursprungligen av HEK:

Cortex hr du kvar SY22?

Ånej, den åkte till förmån för Poly-800 Och polyn for iväg innan jag köpte en microkorg

bara jag som inte gillar micro korg?

Skulle microKorg vara den sämsta synt du ägt, ninjanicke? Jag tycker att den är helt okej, om än något trist att göra ljud på..

Ursprungligen av sisältää:

Skulle microKorg vara den sämsta synt du ägt, ninjanicke? Jag tycker att den är helt okej, om än något trist att göra ljud på..

kanske inte sämsta.. det är ju mc-303.. men jag tycker fan den är ungefär lika tråkig. jobbig att göra ljud med osv.. o ful är den också.

inget illa om microKorgen nu, den går att skruva fram riktigt schyssta ljud på. Och så blinkar den som dansgolvet på en finlandsfärja!

"Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt."
Brukar man inte säga att OSCar var den första "VA-synten"?

Ursprungligen av Real Parakeet:

"Förresten så är D-50 förmodligen världens första kompletta VA-synt."
Brukar man inte säga att OSCar var den första "VA-synten"?

jo, det mesta i OSCar [filtret undantaget] är tydligen en Z80-processor som sitter och leker analogsynt. VA 1983!

  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 20:08

Någon av Rolands tidiga digitalare typ MT32, D20 eller U110. Urk! Syntdelen på Yamaha RM1X var heller inget vidare. Ärvd rakt av från deras XG-kort. Död åt GM, GS och XG. Tur att vi inte ser så mycket av det något mer.

"Tunnare" analogsyntar som Poly-800 eller Siel DK-80 låter ganska trista på egen hand men jag tycker att de fyller sin plats i en mix på ett bra sätt.

Inte så orginellt att säga MC303. Men jag trodde verkligen att det var som en riktig tb-303 med trumsamplingar i . Blev rätt besviken när jag aldrig fick till rätta knorret på den, men jag försökte länge.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-26 21:16

Ptja, tror jag inte den gör Mein! Du har nog bara inte fått tillfälle att höra hur den låter när den låter bra!

Säger samma som Mein. Visst bra specs men låter skit ändå.

Bevaka tråden