Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthesizer någonsin?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av enapa:

Det semsta jag ahft är: cs1x,k4r och zoom sampletrak....

Hehe. Vad bra att de bytte ägare. I båda riktningarna.

Ensoniq SQ-1. Kan för mitt liv inte begripa varför jag köpte någonting dylikt. Svintråkig!!!

Alesis Ion...vet inte vad det var som inte funkade mellan oss. Men jag drog mig för att använda den och programmera den. Den var bara så tråkig...
Däremot lillebror Micron satt som handen i handsken och jag programmerade mer på den än jag någonsin gjorde på Ion. Saknar min Micron. Får köpa en ny när jag blir rik...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 15:40
Ursprungligen av Airwolf:

Alesis Ion...vet inte vad det var som inte funkade mellan oss. Men jag drog mig för att använda den och programmera den. Den var bara så tråkig...
Däremot lillebror Micron satt som handen i handsken och jag programmerade mer på den än jag någonsin gjorde på Ion. Saknar min Micron. Får köpa en ny när jag blir rik...

Jag saknar inte min ION var lite buggig även med det nyaste uppdatering hade en tendens
att låsa sej när man byte ljud ibland. Har testat Micron nästan så man blev lite sugen på en
men det stupar på att det inte finns nåt mjukvaru editorprogram till den.(edit stavfel)Lite omständig att programera hade gärna skippat klaviaturet hade varit bättre utan det så
hade man kopplat det till ett midiklaviatur istället.

Ursprungligen av Peo:

Jag saknar inte min ION var lite buggig även med det nyaste uppdatering hade en tendens
att låsa sej när man byte ljud ibland. Har testat Micron nästan så man blev lite sugen på en
men det stupar på att det inte finns nåt mjukvaru editorprogram till den.(edit stavfel)Lite omstädig att programera hade gärna skippat klaviaturet hade varit bättre utan det så
hade man kopplat det till ett midiklaviatur istället.

Jo, Micron hade mått så mycket bättre med en kompetent editor. Synd att Alesis är så aviga till en. Fast den är rätt enkel att programmera ändå (säger jag som är knapp/ratt/sliderfixerad ).
Klaviaturen på Micron slår också Ions styva dito.

Den första synthen jag tog hem var en CS1x. Den åkte tillbaka till butiken efter två dagar och på vägen till butiken i så tog jag ut 8000:- till och köpte en Exapnderad Nordlead 1 (1996-97). Det var som natt och dag. Kanske inte jämförbara, men CS1x gav mig inte vad jag ville i alla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 16:47

Det blir nog Roland MC-303.
För den gjorde ju inte alls vad den skulle göra! Jag köpte den mest för att ha som sequencer, men allt var krångligt och hela smeten lät techno. Dels kanske jag ska skylla det på mina, då, bristande kunskaper i hur synthar fungerar. Men samtidigt så känner jag lite att den inte håller vad den lovar.

Novation Basstation är en synth jag inte skulle köpa igen dock. Låter platt, rattarna är för små, den känns billig, funkade inte som midi->CV konv.

Hade en MC303 en helg. Den var faktiskt otroligt dålig, och hade kunnat varit väldigt skoj om de gjort den ordentligt.

Yamaha CX5M var väl ingen höjdare heller. En dator med inbyggd FM-syntesmodul som man kunde köpa till en sequencercartridge till - som inte kunde använda den inbyggda synten! (Dock gjorde jag en hel del musik med den, men då inte som synt)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-08-25 16:56

mc303:provade en över en helg precis när jag började med elektronix... hade gjort enlåt i acid i datan och ville göra den i mc303, fick slut på patterns i den direkt, sen hade den inte tillräckligt med ljud heller.

  • Medlem
  • 2006-08-25 17:01

Sämsta synt vet jag inte, har nog inte haft en sådan. Däremot, sämsta användagränssnittsupplevelsen står helt klart MC-202 för. Låter finfint, grymma sequencermöjligheter, men hela upplägget för hur man programmerar sekvenser på den gjorde att jag inte använde den. Såldes till 18db.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-25 17:09

Korg Trident - Stor och trist! Inte ens det inbyggda choruset i den kan bidra till att den låter bra

CS1X är väl inte särskilt kul egentligen, men som nybörjarsynt tycker jag man inte ska förakta den. Fast jag skulle kanske ändra mening om jag testade en idag.

Sämsta synten jag ägt? Sällar mig till longforparade och säger Roland MKS-70 (rackversionen av JX-10). Ingen dålig synt egentligen, men begränsad, dödligt trist gränssnitt och jag kommer inte överens med rolandsoundet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-25 17:12

Oj oj oj vilka klassiska fel som uppräknas i denna tråd. Massor av underbara instrument uppräknade, alla missförstådda. Om man sätter sig in i och lär sig de syntar ni nämnt här så kan man göra underverk med dem. Skitbra instrument nästan allihop.

Eller så får man acceptera att folk har olika tycke och smak när det gäller instrument? Och att även om en synt kan låta bra så finns det roligare saker att lägga tid på än att hoppa runt i 2-radersdisplayer i timtal för att göra ett enda ljud?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-25 18:16

Visst är det så. Men det finns ju editorer och annat, även "draglådor" som man kan använda för att fiska fram fina ljud med. Mer illa på syntsidan tycker jag i så fall om väldigt simpla analogsyntar utan vare sig MIDI eller CV/Gate alternativt högst rudimentära lösningar på interface-frågan. Typ Kawai 100F.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2006-08-25 18:46

Alesis Andromeda A6 är då SOLKLART den sämsta jag provat!!! hi hi!!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-08-25 18:34

Siel Cruise...borde inte få kallas synthesizer...

MC-303 är nog den mest hatade i denna tråd, även av mig.

Jag tror inte jag har stött på någon riktigt dålig synth. Alla har sin charm - oftast gäller det bara att skruva skiten ur dem. Jag har trollat fram underbara saker ur Roland mc-303/505 och U20, men visst skulle dom kunna vara mycket bättre! Mest död för mig är Yamaha DX7. DX100:an låter 100ggr charmigare med allt digitalknasterbrus

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-08-25 18:41

Korg 707!
Total meningslös att göra ljud på och de "ljud" som kommer ut är också helt menlösa. Den kan inte ens låta så illa och udda så att det blir ballt. *fräääs* kan den låta...

Den enda som är bra med en Korg 707:a är att den finns i rosa...

  • Oregistrerad
  • 2006-08-25 18:52

ja, mc303 är riktigt bajs, men mc505 är lite nostalgitripp för mig .. jag är en av dom som inte har varit med sen 80talet .. 505an skaffades i en tid då man inte kunde göra så mycket med datorer. jag lärde jag mig både grundläggande midi, syntprogrammering och sequencing med den .. använder den fortfarande idag, gör patterns som jag sen använder som loopar i datorn ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-25 19:44

Siel Cruise, utan tvekan.
Jag funderade ett tag på att lägga ut en sampling av den på nätet, ljudet av när jag kör ett koben rätt igenom skiten...

Kan inte någon icke-dyxleksisk moderator ändra titeln på tråden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-08-26 15:40
Ursprungligen av Frebrik:

Kan inte någon icke-dyxleksisk

:kaaaka!:

  • Medlem
  • 2006-08-25 20:55

Förstår inte varför ni klankar på Siel. Det är riktigt fint italienskt/plastigt ljud i dom. (inte bara i monon) OBS! Jag är inte ironisk.

Sen får jag stämma in i kören. Cs1x var ingen höjdare. Därefter kommer yamaha TG-33 trots att jag tyckte den var grym på bla. udda metaliska ljud och basar. Vector är riktigt grymt.

Mb-33 och Deep bass nine var inte så värst roliga iheller. Inte det det tilltänkta syftet ivf.

Förutom dessa så har jag bara köpt synthar som jag verkligen gillar rakt igenom.

  • Medlem
  • 2006-08-25 21:21

Hmm.. njae.. jag har inte iheller fått till så värst bra basar på rakapparaten.. men använt en hel del ljud från den i en låt.

Roland D50 brrrr! Inget direkt fel på den men jag är allergisk mot dess sound.

  • Medlem
  • 2006-08-26 02:47
Ursprungligen av GlobalMotion:

Roland D50 brrrr! Inget direkt fel på den men jag är allergisk mot dess sound.

Nr. 24 Digital Native Dance. Varsågod och skölj!

Dessbättre så brusade den så att den var oanvändbar i allt annat än Cyberpunk, och den försvann ju.

/Mein

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-08-26 11:40
Ursprungligen av Mein:

Nr. 24 Digital Native Dance. Varsågod och skölj!

Dessbättre så brusade den så att den var oanvändbar i allt annat än Cyberpunk, och den försvann ju.

/Mein

Var det inte Nr 21? Det fanns ngt system med kategorier scifiljud på x1 - t.ex. Intruder FX på 81 å Nightmare på 71 medan piano- /orgelljud låg på x8 - t.ex. PCM E-Piano på 88 och knasiga percussionljud på x2 t.ex. Bass Marimba på 22.

D50 var min första synth.

Finns dock en hel uppsjö med överskattade synthar tycker jag...där tycker jag JP8000 hamnar, det enda som den är grym på är supersaw, annars lät den som polarens hottade D50 med vintage banken...inte att underskatta den banken, blev imponerad, men JP borde vara sååå mycket bättre, men not.

Likaså JD800 *gäsp* en D70 med rattar...som är en hottad D50...skulle aldrig att få för mig köpa nån av dessa synthar.

Juno106, hoho...tala om tråkig...lät väl OK jämfört med vad som fanns på den tiden men nu....

Mer imponerad är jag isåfall av min gamla DW6000 (dock moddad och med helt nya ljud). Köpte ju den 1990 så man har ju gjort en del ljud genom åren, dock sålde jag den för den bara stod där till slut...ångrar mig lite, den kan gott stå här som nostalgi...men har inte kvar namn/nr till killen som köpte den, kanske nån här?
Sålde den vintern 2004/2005 tror jag, en kille från Karlstad som åkte ned till Götet o var hemma o testade den hos mig...spelar inte synthmusik ens så...ja...synthen såg ut som 7 svåra år...men fan vilka härliga minnen, körde alltid den live, hade ju alla typer av ljud, till skillnad från Juno106 som bara var med ett par ggr.
Har samplat den gamla skönheten iaf...

  • Medlem
  • 2006-08-25 23:31

CS1x (som så många andra här) va en bra första synth, men skulle aldrig köpa den igen.

Bevaka tråden