Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämsta synthesizer någonsin?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Red Sound Darkstar e en kass synth.

Hmm..undrar vart dom tog vägen allehopa??
borde ändå finnas ett gäng i vårt avlånga och köpstarka land.
Man ser ju inte så mycket annonser på dom längre...

okej: Roland D20 och Red Sound Darkstar
"is NOT da shit" it's really the real shit.

DX7 har jag aldrig blivit kompis med. Annars får jag hålla med en tidigare talare och lägga min röst på synthdelen hos RM1x. Vilken besvikelse.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-15 19:45

DX7 drömmen...... 1984 hade jag bara råd med en sketen Mono/Poly. Vilken besvikelse, inga patchminnen, MIDi eller något. Hade också råd med en ännu sketnare icke polyfonisk Pro-One (men vilka låtar det blev med TR-606 + Juno-60).
Ett par år senare fick jag hem legenden DX-7......vilket anti-klimax....hemsk HEMSK HEMSKSAKT!!!!!!

Ursprungligen av drglas:

DX7 drömmen...... 1984 hade jag bara råd med en sketen Mono/Poly. Vilken besvikelse, inga patchminnen, MIDi eller något. Hade också råd med en ännu sketnare icke polyfonisk Pro-One (men vilka låtar det blev med TR-606 + Juno-60).
Ett par år senare fick jag hem legenden DX-7......vilket anti-klimax....hemsk HEMSK HEMSKSAKT!!!!!!

Du verkar inte gilla synthar alls du
Dissa en legend som DX7'an och en underbar monosynth som ProOne... Med dessa två och en sampler kan du i princip skapa vilket ljud som helst. Men smaken är ju som baken, bara du inte kallar t.ex U-20 för en 'synth' så blir jag glad

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-21 21:28

Bara för att denna tråden redan fanns så mular jag in det här då!

Korgs 707, snygg design men hua hur den lät, knaster FM i sämsta stil!

TX16W lät bra men fullständigt hårresande att ändra inställningarna
på,(OS1.0 dvs) utan tvekan den mest sämsta designade synthen
genom tiderna, fick ochså fullständigt jätte minus i tidningen Keyboard mag
när det begav sig.

Tätt följd av DSS1, OBS den är helt OK om man bara ritar vågformer
och använder den som en DW8000 synth, få bara inte tanken att börja
multi sampla med den. köpte en av en polare när det begav sig, han
stog inte ut med klonket från tangentbordet när man spelade,
det gjorde inte jag heller efter en veckas spelande!

Siel cruise, säj den siel cruise som inte förr eller senare böra brinna!
jag har sett två personligen göra det under spelning och hört om
4 andra till som gjorde det samma!:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-21 21:47
Ursprungligen av Heualia:

Siel cruise, säj den siel cruise som inte förr eller senare böra brinna!
jag har sett två personligen göra det under spelning och hört om
4 andra till som gjorde det samma!:D

  • Medlem
  • 2006-09-16 03:56

DX7 fan sjukt fet, inte mer med det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-09-16 14:22

Japp. Bara ett typexempel på åsikter från (snart) mobbade maskinoperatörer med automatkomp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-10-21 21:31

TX16W är riktigt trevlig med Typhoon2000...;)

Jag är avskräckt från DX-7 tack vare de hemska historierna kring programmeringen. I MM beskrev en snubbe den processen som att tapetsera hallen genom brevlådan.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-10-21 22:16
Ursprungligen av Airwolf:

Jag är avskräckt från DX-7 tack vare de hemska historierna kring programmeringen. I MM beskrev en snubbe den processen som att tapetsera hallen genom brevlådan.

Kul analogi!
Många 2x16 LCD burkar + dataregel är sådan!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-21 21:59

Personligen tycker jag inte DX7:an är speciellt meckig att programmera, det fanns ändå en tanke med upplägget av funktionerna på knapparna, men det krävdes rätt mycket fm-teori och förståelse för att få fram vad man ville ha. Men det är klart, att snabbt fixa till en annan envelop på DX7:an var ju inte helt enkelt gjort.

Å andra sidan är Roland D-110 riktigt lousy att programmera via panelen, så jag är väl biased. Har en DX7IID nu och även om den funktionsmässigt är roligare än DX7 mark 1 tycker jag gränssnittet är lite väl meckigt. Det blev inte enklare att komma åt två ljud istället för ett ljud med ungefär samma mängd knappar. Well, större och upplyst display i alla fall.

är det ingen här som programmerar sin dx7 via editor på datan då?

jag tror jag hade en sån för atari (-dx heaven: visst var den editor också och inte bara library-grej?) men sen under pc-eran laddade jag hem en gratis sån som inte gick gick att installera och nu står dx7an och lutar sig mot väggen här...

vore ju helt skönt bara att kunna se alla parametrar samtidigt, och det vore ett sällsynt tillfälle när mus är att föredra (om man inte rent av najsar upp det med midiratt-controller som nån pratade om...)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-22 09:47

jag veeeeeeeet. man kunde köpa brian enos för ett tag sen...

väldigt bra grej. ser det ut som.

akai MPCseries variant 2000XL
-- har aldrig funkat \ aldrig direkt diggat \ *felköp*
-- bortbytt mot 2 monopolys + ett holmbergcase - tafatt deal, kanske återgår av ren nostalgivärdering & används i brist på annat [behåller skräpet iaf tills vidare, finns inget värde i att sälja av skiten]

suktar efter den nya MS-D1 MachineSampler från ELektron, mumma! ;D

  • Medlem
  • 2006-10-22 11:22

Förstår inte varför vissa dissar DX7an så hårt. Visst e det jäkligt att lära sig att programmera en dx från grunden (min musiklärare på högstadiet ägnade hela sommmarlovet åt att lära sig det). Men rotar man runt en del och testar olika parametrar så har man till slut ganska hygglig koll.

Men att programmera en dx7a från scratch känns onödig, Snacka om ett digert ljudbibliotek, det finns 10000 patcher på nätet. Sitta och peta i dem räcker långt, ett tips är att ändra Algorithm på ens favoritljud.

Har fördjupat mig rejält i DX7 och har nog gått igenom säkert 4-5000patcher på nätet. Där fanns jag 100tals patcher som jag aldrig kunnat gissa varit från en FM synt! Och vips, på med delay/reverb och modulationseffekter...jisses.

Alla borde ha en DX7a och skrapa under den överexploaterade preset 80tals ytan. Klaviaturen på orginalbruna är ju dunderskön, dock sänder den max 100 velocity via midi, så som master är den lite begrännsad.

Sämsta synt enigt min mening Kawai K1, makalöst säreget ljud som jag inte gillar. Hade en sådan när det begav sig, spelade med ett gäng skräniga 80tals rockers. K1 hördes knappt, bytte tillbaks D10an jag hade innan, den funkade bättre:kaaaka!: Det komiska är att för de pengarna hade man då fått en minimoog, ett rhodes och säkert även en juno60:rolleyes:

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-22 12:53
Ursprungligen av kallback:

suktar efter den nya MS-D1 MachineSampler från ELektron, mumma! ;D

va? :hmmm:

  • Medlem
  • 2006-10-22 13:04

leere: ...nu missade du allt ett ;D

(men nog hade det varit trevligt)

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2006-10-22 14:15

Sämsta måste vara nån liten brun pluggsynt i cubase som fanns förr, vst5 eller sx1 tror jag den fanns i... ruggigt dålig.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-22 15:44

Tjaaa......alla som dissar DX7'an borde sätta sig med Natives FM7 i en halvtimme ungefär. Ganska snabbt fattar man hur FM-syntes funkar då, och själva kraften i DX7. Jag hade gärna haft en DX7 för övrigt, men har inte plats så det fick bli mjukis istället, vilket ger mig lite fler möjligheter (och lite mindre brus) dessutom. FM-syntes är ju jäkligt finurligt upplagt måste jag säga och i teorin så borde den kunna härma en minimoog om användaren är tillräckligt duktig. Vill påpeka att jag skrev "teori" i meningen innan. Själv är jag inte så jättehaj på FM-syntes...ännu.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-22 16:00

clase: har testat fm7 och gillade den. den var lätt att redigera. ochd det är just det som är svårt med en dx7:a. hade det varit lätt tror jag många fler uppskattat den även nu.

och fmsyntes - det har du ju i monolådan.

(skall förövrigt när jag betalat av mitt lån skaffa en ny låda)

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-22 19:43
Ursprungligen av leere:

clase: har testat fm7 och gillade den. den var lätt att redigera. ochd det är just det som är svårt med en dx7:a. hade det varit lätt tror jag många fler uppskattat den även nu.

och fmsyntes - det har du ju i monolådan.

(skall förövrigt när jag betalat av mitt lån skaffa en ny låda)

Jupp, det var via monolådan som jag började uppskatta soundet och arbetssättet. Däremot så är den ganska begränsad i monolådan tycker jag, eftersom det är svårt att göra större pads med polyfoni i monomachine.

Ursprungligen av leere:

clase: har testat fm7 och gillade den. den var lätt att redigera. ochd det är just det som är svårt med en dx7:a. hade det varit lätt tror jag många fler uppskattat den även nu.

FM-syntes är överlag rätt meckigt att jobba med, även om DX7:s gränssnitt gjorde sitt till för att förstärka ryktet av att det är svårt. Klassiska analogsyntar har mycket bredare "sweet spots" när det gäller ljud, medan det är lätt att vrida bort sig med FM-syntes; isolerade öar av bra ljud snarare än sammanhängande områden. Problemet är nog att det är väldigt olinjärt, vissa förändringar ger jättestora skillnader och andra nästan inget alls.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2006-10-22 21:17

Det är sant, men man måste inte börja med att bygga skitavancerade patchar heller. Börja med att använda 2 operatorer och se hur de kan jobba med varandra eller enskilt osv. Att bygga en 3 osc synt med FM-syntes går ju att göra det också.

Sweetspots är ju för övrigt enbart en smaksak.

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2006-10-22 21:38

fm är kul. när man kan det. om jag skulle komma åt den där ratt-redigeraren samtidigt som jag erbjuds en dx7:a hade jag inte tvekat.

anektot: riggade åt gyllene tider på deras senaste turne. orgelkillen hade en lustig koppling till sin dx7:a.
så som jag såg sladdarna gick den igenom ett leslie medans hans nord electro kördes relativt rent.

farfisan hade diverse pedaler efter sig.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-12-11 16:44
Ursprungligen av leere:

fm är kul. när man kan det. om jag skulle komma åt den där ratt-redigeraren samtidigt som jag erbjuds en dx7:a hade jag inte tvekat.

*HINT*
http://99musik.se/forum/showthread.php?t=23259

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-12 17:35

Har inte haft så många synthar, så jag måste hoppa på Norddissartåget.
Hade en Nord Rack 2, den lät ju så jävla illa. Man tog ett stort ackord och möttes bara av en statisk vägg av ondska.
Säkert kul om man av någon anledning gillar dens ljudkaraktär, men det gjorde inte jag.
Mjuksyntharna jag hade på den tiden lät bättre, så det kändes som världens sämsta köp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-12 18:18

För min del måste jag säga Korg DW-6000 - plastig klavitur och konstiga digitala vågformer som visserligen pressades genom ett analogt filter, men mest bara lät tunt - Ja, även i "unison"-läget. :rolleyes:

Ursprungligen av kroffe:

För min del måste jag säga Korg DW-6000 - plastig klavitur och konstiga digitala vågformer som visserligen pressades genom ett analogt filter, men mest bara lät tunt - Ja, även i "unison"-läget. :rolleyes:

Jag moddade dock min lite så den hade "riktig" sågtand och inte den fjösiga och tunna som är från början.
Sen att ENV är ganska halvslöa blir ju inte bättre.

Bevaka tråden