Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .

jaha, ja, man kan ju konvertera filerna iTunes, men det är ju inte så bra.. men testa dig fram

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-25 16:39

ja har ett konstigt problem,
jag har laggt in en bok från några cd skivor. den går bra att spela i iTunes, men när jag försöker att spela upp den i iPoden så startas iPoden bara om, det går bra men andra ljudböcker fasst inte jusst denna. någon som vet vad man kan göra?¿?¿

Ursprungligen av troy100:

ja har ett konstigt problem,
jag har laggt in en bok från några cd skivor. den går bra att spela i iTunes, men när jag försöker att spela upp den i iPoden så startas iPoden bara om, det går bra men andra ljudböcker fasst inte jusst denna. någon som vet vad man kan göra?¿?¿

Jag läse precis att detta är en bugg om man använder sig av mono filer !!
Prova att skapa om böckerna i stero

Ursprungligen av paddy99:

Jag läse precis att detta är en bugg om man använder sig av mono filer !!
Prova att skapa om böckerna i stero

Bra idé! Jag fick en annan idé. Är dom i VBR-form? Kodar man tal med VBR så kan bitraten skjuta genom taket. Tror att ipoddarna har nån övre gräns för VBR.

Börja om från början med boken.

Nån som vet om nya 1.2-firmwaren till video-ipoddarna har förbättrar hur ipoden hanterar stora ljudfiler? Med den gamla så drog spelaren massor med batteri om man hade ljudböcker med "för stora" filer

Hej. Jag har en ljudbok och har gjort allt som man ska, men efter jag har konverterat den så ändras inte filen i mappen där jag har den, utan det bildas en Ny.. Hur ska jag göra för att få den riktiga filen att ändras??

Ursprungligen av Mr.gais:

Hej. Jag har en ljudbok och har gjort allt som man ska, men efter jag har konverterat den så ändras inte filen i mappen där jag har den, utan det bildas en Ny.. Hur ska jag göra för att få den riktiga filen att ändras??

Tja, det går inte, för när man konverterar filer med iTunes så skapas det alltid en ny, orginalet finns alltid kvar, är ju bra om något skulle gå fel. Så du får alltid ta bort orginalet manuellt om du inte vill ha det kvar.

Ursprungligen av erikohman:

Tja, det går inte, för när man konverterar filer med iTunes så skapas det alltid en ny, orginalet finns alltid kvar, är ju bra om något skulle gå fel. Så du får alltid ta bort orginalet manuellt om du inte vill ha det kvar.

OKej.. nu funka det med det och jag lade in den och la in den på ljudböcker och synkade podden.. och när man skulle checka om det funkade så.. Det finns inga ljud böcker... Helt TOMT sen kollar jag på senast tillagda i podden.. Där finns den..?? hur får jag den till ljudböckerna?

Ursprungligen av Mr.gais:

OKej.. nu funka det med det och jag lade in den och la in den på ljudböcker och synkade podden.. och när man skulle checka om det funkade så.. Det finns inga ljud böcker... Helt TOMT sen kollar jag på senast tillagda i podden.. Där finns den..?? hur får jag den till ljudböckerna?

Du har ändrat om den till m4b?
Vad är det för iPod du har och villken mjukvara till den?

Ursprungligen av erikohman:

Du har ändrat om den till m4b?

Ja

Ursprungligen av erikohman:

Vad är det för iPod du har

Video 5g [/QUOTE]

Ursprungligen av erikohman:

villken mjukvara till den?

Windows xp

Jag fattar inte vad som e fel=/-....

  • Oregistrerad
  • 2006-11-02 15:41

Har fått över mina ljudböcker till ipoden men alla filer hamnar direkt under ljudböcker, kan man ändra någonstans så dom hamnar i undermenyer efter författare och sedan vilken ljudbok? Artist och album är inställt men jag hittar inget alternativ som fungerar. Någon som vet?

M.v.h
Jörgen

Ursprungligen av erectus:

Har fått över mina ljudböcker till ipoden men alla filer hamnar direkt under ljudböcker, kan man ändra någonstans så dom hamnar i undermenyer efter författare och sedan vilken ljudbok? Artist och album är inställt men jag hittar inget alternativ som fungerar. Någon som vet?

M.v.h
Jörgen

Går ej att ändra i Audiobooks, men om du sätter tex auidobook som genre på alla böckerna kan du gå in genom music/genre/audiobook. Då är alla ordnade efter din id taggar.

Vet inte om någon redan har tipsat om dessa program, har inte orkat läsa igenom alla 23 sidor. För mig går iTunes väldigt segt att konvertera till .m4a-filer. Så jag hittade ett annat som heter Switch: Sound File Conversion - Audio File Format Converter Software vilket för mig går mycket snabbare. Sen för att döpa om alla filer från .m4a till .m4b samtidigt finns ett program som heter Bulk Rename Utility, finns på Bulk Rename Utility - Downloads . Båda är gratisprogram.

Program för talböcker

Nu har jag hittat ett program som fixar de hela. Jag brukar köpa talböcker på nätet och vill ha över dom i min Ipod under menyn ljudböcker. Problem har varit att det tar rätt lång tid att konvertera filerna till m4b format och är rätt mycket jobb med det. Programmet som jag har hittat heter MarkAble 1.5.5 och kan tankas ner på MarkAble 1.5.5 de kostat 15 dollar och fixar allt. Man markerar filerna och trycker sen på Marge all. iTune startar och filen döps om till rätt namn kopieras till rätt ställe och rätt ID-tag till och med om filen blir för stor så splitsas den i rätt storlekar. Jag föredrar att lägga en fil per cd skiva. Brukar bli 70 mb inga problem med storleks buggen som finns.

splitta mergade mp4b filer ;-)

Hej,

För min del har ljudböcker funkat bra med hjälp av Mp3merge > konvertera till AAC > ändra filnamn till mp4b.
Dock har jag samma problem som så många andra, det problemet att efter en pause kan man endast lyssna i 2 min se resetar iPoden ljudboken och bokmärket är försvunnet. Har man då kommit ett antal timmar så är snabbspolningen fram till aktuell del väldigt lång och retlig.

Min fråga är alltså, känner ni till något vettigt program som kan splitta redan "färdiga" filer (mp3merge, aac, mp4b-klara) som ligger snyggt och prydligt i biblioteket. Mp3 och mpeg splitter har jag hittat men inget som funkar till mp4b

Hoppas då på att bokmärket inte ska "tappas" om jag kan dela upp filen i 4-5 mindre... Läste att någon trodde det berodde på filens storlek?

Hänger ni med?

Om jag fattade dig rätt så sammanfogar du en massa mp3-filer till en enda stor och konverterar den till aac för att därefter byta filtillägg på den. Stämmer det?
I så fall är det bara för dig att inte sammanfoga alla filer till en utan sammanfoga dem till fyra fem stycken lite mindre mp3 filer som du sen konverterar till aac och byter filtillägg på.

/M

Ursprungligen av stenofsweden:

Hej,

För min del har ljudböcker funkat bra med hjälp av Mp3merge > konvertera till AAC > ändra filnamn till mp4b.
Dock har jag samma problem som så många andra, det problemet att efter en pause kan man endast lyssna i 2 min se resetar iPoden ljudboken och bokmärket är försvunnet. Har man då kommit ett antal timmar så är snabbspolningen fram till aktuell del väldigt lång och retlig.

Min fråga är alltså, känner ni till något vettigt program som kan splitta redan "färdiga" filer (mp3merge, aac, mp4b-klara) som ligger snyggt och prydligt i biblioteket. Mp3 och mpeg splitter har jag hittat men inget som funkar till mp4b

Hoppas då på att bokmärket inte ska "tappas" om jag kan dela upp filen i 4-5 mindre... Läste att någon trodde det berodde på filens storlek?

Hänger ni med?

Ursprungligen av stenofsweden:

Hej,

För min del har ljudböcker funkat bra med hjälp av Mp3merge > konvertera till AAC > ändra filnamn till mp4b.
Dock har jag samma problem som så många andra, det problemet att efter en pause kan man endast lyssna i 2 min se resetar iPoden ljudboken och bokmärket är försvunnet. Har man då kommit ett antal timmar så är snabbspolningen fram till aktuell del väldigt lång och retlig.

Min fråga är alltså, känner ni till något vettigt program som kan splitta redan "färdiga" filer (mp3merge, aac, mp4b-klara) som ligger snyggt och prydligt i biblioteket. Mp3 och mpeg splitter har jag hittat men inget som funkar till mp4b

Hoppas då på att bokmärket inte ska "tappas" om jag kan dela upp filen i 4-5 mindre... Läste att någon trodde det berodde på filens storlek?

Hänger ni med?

Jag fortsätter att gnälla om att man bör skriva om man har en Windows eller Mac formaterad iPod. men jag antar att du har en Windows. Felet beror heller inte på att filen är för stor utan att FAT32 filsystemet inte kan lagra bokmärket och sedan uppdatera det när du väl ska lyssna igen efter en längre paus.

Jag rekommenderar också att alla som har en Windows formaterad iPod att INTE konvertera filen till AAC (m4b) utan att använda en MP3-fil eftersom man nu kan lagra bokmärken i MP3-filer också. Visst, filen hamnar i Ljudboksmappen men det är ett mindre problem och att starta på samma ställe som man slutade är långt mycket viktigare än vart filen ligger. Dessutom slipper man konvertera filen igen och således får bättre kvalitet på ljudet.

Ursprungligen av erikohman:

Jag fortsätter att gnälla om att man bör skriva om man har en Windows eller Mac formaterad iPod. men jag antar att du har en Windows. Felet beror heller inte på att filen är för stor utan att FAT32 filsystemet inte kan lagra bokmärket och sedan uppdatera det när du väl ska lyssna igen efter en längre paus.

Jag rekommenderar också att alla som har en Windows formaterad iPod att INTE konvertera filen till AAC (m4b) utan att använda en MP3-fil eftersom man nu kan lagra bokmärken i MP3-filer också. Visst, filen hamnar i Ljudboksmappen men det är ett mindre problem och att starta på samma ställe som man slutade är långt mycket viktigare än vart filen ligger. Dessutom slipper man konvertera filen igen och således får bättre kvalitet på ljudet.

Sorry, det är precis som du säger, Windows formaterad iPod...
Så då kan jag sammanfoga filen som tidigare och inte formatera till AAC, då funkar bokmärke? Låter toppen, ska prova med en gång!
Däremot så låter det lite konstigt med FAT32 som inte kan lagra bokmärke, den lagrar ju defakto bokmärket även om jag stängt av poden eller lyssnat på musik, däremot så tappar den infon efter ca 1min?
Nåja, funkar mp3 och bokmärke så är jag nöjd...

Kom precis och tänka på en sak!
De böcker som jag idag har konverterat till AAC och har inte original mp3-filen kvar, kan man koda tillbaka dessa?

Ödmjukast

Ursprungligen av stenofsweden:

Sorry, det är precis som du säger, Windows formaterad iPod...
Så då kan jag sammanfoga filen som tidigare och inte formatera till AAC, då funkar bokmärke? Låter toppen, ska prova med en gång!
Däremot så låter det lite konstigt med FAT32 som inte kan lagra bokmärke, den lagrar ju defakto bokmärket även om jag stängt av poden eller lyssnat på musik, däremot så tappar den infon efter ca 1min?
Nåja, funkar mp3 och bokmärke så är jag nöjd...

Kom precis och tänka på en sak!
De böcker som jag idag har konverterat till AAC och har inte original mp3-filen kvar, kan man koda tillbaka dessa?

Ödmjukast

Ja, du kan konvertera AAC tillbaka till MP3. Sedan måste du själv ställa in att filen ska lagra bokmärke, men det går på ett kick, glöm det inte bara.

Sedan så kan FAT32 lagra ett bokmärke, men att uppdatera informationen om vad som ska komma sedan klarar det inte av, därav att det återgår till startmenyn efter någon minut.

Ursprungligen av erikohman:

Jag fortsätter att gnälla om att man bör skriva om man har en Windows eller Mac formaterad iPod. men jag antar att du har en Windows. Felet beror heller inte på att filen är för stor utan att FAT32 filsystemet inte kan lagra bokmärket och sedan uppdatera det när du väl ska lyssna igen efter en längre paus.

Jag rekommenderar också att alla som har en Windows formaterad iPod att INTE konvertera filen till AAC (m4b) utan att använda en MP3-fil eftersom man nu kan lagra bokmärken i MP3-filer också. Visst, filen hamnar i Ljudboksmappen men det är ett mindre problem och att starta på samma ställe som man slutade är långt mycket viktigare än vart filen ligger. Dessutom slipper man konvertera filen igen och således får bättre kvalitet på ljudet.

Hur gör jag nu om jag skall köra boken i mp3-format? Skall jag lägga ihop allt till en fil och sedan döpa om det till .m4b? Är helt ny på detta med iPod...

Ett program som verkar bra för oss mac-användare när man vill rippa från cd-böcker:

http://www.splasm.com/audiobookbuilder/index.html

(Vet inte om nån tipsat om det förut)
Jag har precis registrerat och det verkar funka bra.

/C

Ursprungligen av paddy99:

Nu har jag hittat ett program som fixar de hela. Jag brukar köpa talböcker på nätet och vill ha över dom i min Ipod under menyn ljudböcker. Problem har varit att det tar rätt lång tid att konvertera filerna till m4b format och är rätt mycket jobb med det. Programmet som jag har hittat heter MarkAble 1.5.5 och kan tankas ner på MarkAble 1.5.5 de kostat 15 dollar och fixar allt. Man markerar filerna och trycker sen på Marge all. iTune startar och filen döps om till rätt namn kopieras till rätt ställe och rätt ID-tag till och med om filen blir för stor så splitsas den i rätt storlekar. Jag föredrar att lägga en fil per cd skiva. Brukar bli 70 mb inga problem med storleks buggen som finns.

Jag har testat det och det söööög! Just eftersom man får en fil per skiva, var en massa annat jag retade upp mig på också, minns inte just nu dock. Dessutom finns det ingen storleksbugg!

  • Medlem
  • 2006-12-04 20:57

Ljudböcker & Nano

Jag har både en Ipod 40Gb och en nano. 40GB hanterar ljudböckerna likson Itunes helt korrekt men min nano tror att det är musik o ljudbok dvs finns med på båda ställena. Alla böcker är skapade enl konstens regler med alla ändelser etc. Grymt störande att få upp böckerna som musik!. Vad är fel???

Oooh!
Vart är guiden som du hela tiden hänvisar till?
Jag blir tokig snart. Har läst igenom ganska många sidor och jag har fortfarande inte klart för mig vad jag ska göra med min ljudbok.
Tack!

PC, windowsXP.

vad har du för fil nu m4a eller ?

Ursprungligen av minipod:

Oooh!
Vart är guiden som du hela tiden hänvisar till?
Jag blir tokig snart. Har läst igenom ganska många sidor och jag har fortfarande inte klart för mig vad jag ska göra med min ljudbok.
Tack!

PC, windowsXP.

Här är guiden!

Det kanske finns ett svar tidigare, men jag försöker ladda in ljudböcker i min Nano, men de hamnar bara under "musik". Hur kan jag flytta dem till egen vald mapp eller under "ljudböcker"? Så detta med att döpa om varje ljudfil, hur gör man detta på enklast sätt. Det tar ju en evinnerlig tid att göra detta.

Ursprungligen av froding:

Det kanske finns ett svar tidigare, men jag försöker ladda in ljudböcker i min Nano, men de hamnar bara under "musik". Hur kan jag flytta dem till egen vald mapp eller under "ljudböcker"? Så detta med att döpa om varje ljudfil, hur gör man detta på enklast sätt. Det tar ju en evinnerlig tid att göra detta.

finns ett progg som heter Bulk Rename Utility döper om alla på en gång åt dig.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-01-04 15:42

Det e ju for f*n lojligt att det ska va sa svart att fa det har att fungera. Jag har fatt lite ljudbocker av en kompis och tankte att jamen da laser jag har och sen lagger jag in dom. Nu far dom hammna under musik/genre/ljudbok istallet for under ljudbocker... orka halla pa o krangla. jag kommer iaf att radera bockerna efter att jag har lyssnat pa dessa.

Bevaka tråden