Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Problem att konvertera mp3-ljudbok till AAC

Jag har mac OS X 10.4.3 och I-tunes 6.0.1

Har tidigare lyckats bra med att konvertera ljudböcker i mp3 till aac i tidigare versioner av i-tunes men i sexan funkar det inte bra.

Jag skall konvertera en 8 timmar lång mp3 och den startar att jobba, men aac-filen blir endast 1 timme 25 minuter hur jag ändrar bitraten mm i inställningarna.

Nån som stött på detta problem?

/Danne

Ursprungligen av dannedivine:

Jag har mac OS X 10.4.3 och I-tunes 6.0.1

Har tidigare lyckats bra med att konvertera ljudböcker i mp3 till aac i tidigare versioner av i-tunes men i sexan funkar det inte bra.

Jag skall konvertera en 8 timmar lång mp3 och den startar att jobba, men aac-filen blir endast 1 timme 25 minuter hur jag ändrar bitraten mm i inställningarna.

Nån som stött på detta problem?

/Danne

Kolla så du har detta script installerat: http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts04.php?page=1#selectedtracksbookmarkable

Ljudboksproblem

Ursprungligen av erikohman:

Jo, detta script har jag, men det kör man ju först när man konverterat klart filen till AAC - det är ju det som inte funkar.

/DS

m4b står det!
mmm konstigt...

Ursprungligen av EricBradley:

m4b står det!
mmm konstigt...

Synkningen uppdaterar inte filen på din ipod eftersom itunes inte registrerar någon förändring (kollar inte efter ny filändelse). Ta bort filen ur iTunes, synka, lägg till filen, synka igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 08:47

Jag testade på en talbok igår. Det fungerade klockrent.

Kollar du under "Musik > Ljudböcker"?

Sen så har jag kommit på att jag nog ska konvertera med lägre bitrate och sen lägga ihop alla ljudspår till ett. Annars så kommer det bli lite rörigt...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 12:20

Så perfekt! Verkar vara en välskriven guide* *kastar sig över*

Använder ni pc eller mac när ni gör detta?

PC (tyvärr...)

Jag tror att jag har hittat problemet. Macen vägrar ta mp4(space), alltså 4 tecken, som sin fil ändelse detta gör att man måste använda sig av denna fil:

http://www.malcolmadams.com/itunes/scripts/ss.php?sp=makebookmarkable

till sin dator för att få det att fungera.

Skall testa om det funkar nu!

Script...

Ska man ladda ner båda scripten, Make bookmarkable och make Un-bookmarkable?

Ursprungligen av EricBradley:

Jag tror att jag har hittat problemet. Macen vägrar ta mp4(space), alltså 4 tecken, som sin fil ändelse detta gör att man måste använda sig av denna fil:

http://www.malcolmadams.com/itunes/scripts/ss.php?sp=makebookmarkable

till sin dator för att få det att fungera.

Skall testa om det funkar nu!

Ursprungligen av gurrab:

Ska man ladda ner båda scripten, Make bookmarkable och make Un-bookmarkable?

Bra fråga, men kan knappast skada att ha båda scripten installerade!

Har haft problem med att d blir *hack* mellan spåren när jag har importerar talböcker. Trodde att det fanns en lösning när jag läste om Merger som skulle *sätta ihop* filerna till en. Det gick att *sätta ihop* ilerna till en, men det var lögn att få in de i iTunes igen. Scripten funkade inte heller......

Inställningar

Jag har märkt, att om man går in i inställningarna, för varje fil och ändrar sluttiden till jämna sekunder, minimeras *hacken*... Det gjorde de på min iPod if.. Ska testa att ställa in equalizern för tal också, någon gång...

Tjena. Har följt er diskussion här ett tag nu. Har haft samma fel med min audiobook jag själv skapat. Började med att sätta ihop att mp3orna till en lång på en halv Gb. Sen konverterade jag det i iTunes 4.9 till AAC. Först i stereo. Jag ändrade också m4a till m4b. Iaf blev det helt fel på tiden och när jag hade lyssnat på musik mellan två gånger jag ville höra på ljudboken igen så startade den om. Testade sedan med mono. Tiden blev rätt då, men samma fel när jag lyssnade på audiobooken efter att ha lyssnat på musik. Har läst här en del om att ni tror det har med storleken att göra, men jag läste på iLounge att det har med samplingen att göra och att det kanske kunde ha med ändringar iTunes gör i id3tag:arna. Iaf skrevs det om att ifall man gjorde ljudboken i 22.050 Khz så skulle det funka. Detta kan man ju inte välja i iTunes, men om man väljer att man vill konvertera till podcast så blir det 22.050. Jag testade detta, och, ljudet är bra nog och det verkar fungera med bokmärkena nu. Jag bytte m4a till m4b som vanligt också. Testa detta och se om det fungerar för er med.
/Söder

EDIT: Det funkade minsan inte nu heller, har testat att editera i filen nu med en hex-editor. Där finns i den att den heter m4a, ändrade det till B ...så ska vi se...det stod något om det på iLounge. Vi testar...SUCK

EDIT: Lurade...det funkade fan inte nu heller...

när ja har lagt upp ljudboken i itunes så ere en massa filer typ cd 1 cd 2,,och de e 29 olika cd och om man trycker på cd 1 t.ex så kommer de upp ännu mera filer på varje cd me olika bitar av boken på typ 5 minuter .så när ja lägger in dom i itunes så blire helt o ordning på filerna. hur ska ja göra för o få ordning på dom så ja ser i vilken ordning ja ska lyssna på dom:confused:

Det funkade klockrent.

Då vet vi:

1 Har man PC! Gör som DrRotmos anvisar

2 Har man Mac! Gör likadant samt använd scripten "makebookmarkable"

Hoppas detta kan hjälpa fler
Och tack till Doktorn för hjälpen

Satan vad många fina scripts det finns till macen... Jag vill ha en mac... Jag vill ha pengar så jag kan köpa en mac...

Slå till bara. Du kommer nog inte att ångra dig!

Ursprungligen av EricBradley:

Slå till bara. Du kommer nog inte att ångra dig!

Jag skulle gärna göra det. Jag vet mycket väl att jag inte kommer ångra mig, Problemet: Pengar. För att köpa en mac behövs pengar. Jag har viljat köpa en mac sen slutet av förra året, så motivationen finns

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 01:14

Jag var nära att handla en Powerbook förra veckan. The force is taking me. Jobs is sucking me in to his vortex, and I'm happy about it.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-21 01:26

För mig kommer min nuvarande stationära åka in i garderoben och sen en fin MAC på skrivbordet istället. En bärbar helst

Macanvändare kan använda sig av Merger för att förena filer.
Appropå länken som obli gav oss.

Kalla mig idiot eller vad som helst men för mig fungerar det inte när jag ska lägga till min fil till min 4g 20GB iPod. Jag har gjort en fil lång ljudfil, konverterat den till AAC och bytt namn till .m4b och sen tagit bort den frpn bilioteket och lagt till den igen. Sedan uppdaterar jag min iPod men filen lägger sig under Musik och inte ljudböcker. Någon som har ett tips vad jag gör fel?

Tror jag kommit på vad jag gör fel. När jag byter namn läggs det bara till en ändelse .m4b men filformatet ändras inte (fortfarande m4a). Hur ändrar jag detta?

Hittar inte inställningar för mappar/filer och visa/dölja som det pratades om ovan. Använder PC...

1 Ta ur den ur ITunes musik katalog(där du har din musik) och lägg någon annanstans samt ta bort den ur din Library i iTunes.

2 Synka iPod med iTunes så borde din fil även försvinna i podden

3 Ejecta podden från datorn

4 Lägg tillbaka din fil i din musikkatalog samt dubbelklicka på den så den öppnas av iTunes!

5 Synka iPod med iTunes

Funkar?

Ursprungligen av EricBradley:

1 Ta ur den ur ITunes musik katalog(där du har din musik) och lägg någon annanstans samt ta bort den ur din Library i iTunes.

2 Synka iPod med iTunes så borde din fil även försvinna i podden

3 Ejecta podden från datorn

4 Lägg tillbaka din fil i din musikkatalog samt dubbelklicka på den så den öppnas av iTunes!

5 Synka iPod med iTunes

Funkar?

Jag har verkligen gjort allt som folk har beskrivit! Jag har lagt ihop allt till en stor fil med mp3merge, sen har jag konverterat till aac i itunes, sen har jag tagit bort "output" som den heter ur itunes, bytt namn till m4b(+mellanslag). Men så fort jag gör detta så försvinner min iTunesikon från filen och får en ikon istället som är ett vitt papper på en windowsruta på. Jag provar hursomhelst att lägga in filen i iTunes ändå, men inget händer? Var har jag missat nånstans?

Japp, nu funkar det. Tack!

  • Medlem
  • 2004-11-01 22:27

kan inte packa upp scripten. någon mer som har det problemet?

Bevaka tråden