Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bingo:

Nu har jag fått min böcker att hamna i ljuböcker delen. Men är det så att de alltid kommer finnas kvar i musik delen oxå? min musik är .mp3 och ljudböckerna .m4b

Böcker ska inte blandas med den vanliga musiken om du har "riktiga" ljudböcker.

  • Medlem
  • 2005-07-27 13:04

Jag har ett litet problem! JAg kan inte lägga in mina filer i Mp3Merge. Filerna är .mp3. När jag testade med vanliga låtar gick det hur bra som helst.

Ursprungligen av Vikke:

Jag har ett litet problem! JAg kan inte lägga in mina filer i Mp3Merge. Filerna är .mp3. När jag testade med vanliga låtar gick det hur bra som helst.

Då har du en sterobitfrekvens på filerna som MP3Merge inte klarar av.

  • Medlem
  • 2005-07-27 15:45
Ursprungligen av erikohman:

Då har du en sterobitfrekvens på filerna som MP3Merge inte klarar av.

Går det att ändra på?

Ursprungligen av Vikke:

Går det att ändra på?

Jag antar att du kan ändra inställningarna i iTunes och sedan konvertera dom igen, men tror inte det är så bra och det lär finnas bättre sätt.

Undra om jag inte var på den här sidan: http://www.out-magazine.net/erikohman/0502/index.php?page_id=67 Jag vet att jag laddade ner ett script som jag installerade i iTunes. Jag har dock inte det scriptet kvar, för jag har slarvat bort mitt. Så om du hittar på det, hojta gärna till. Jag använder mig föressten av mac

Ursprungligen av emsoli:

Undra om jag inte var på den här sidan: http://www.out-magazine.net/erikohman/0502/index.php?page_id=67 Jag vet att jag laddade ner ett script som jag installerade i iTunes. Jag har dock inte det scriptet kvar, för jag har slarvat bort mitt. Så om du hittar på det, hojta gärna till. Jag använder mig föressten av mac

Vad är det för script du menar?
Om det är Make Bookmarkable hittar du det här:
http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=3#makebookmarkable

AAC Converter

Är det någon som vet av ett bra gratis program som kan konvertera mp3 till aac.
Jag är ute efter något som kan konvertera en hel mapp istället för enstaka filer.

Man har i iTunes 5 släppt en ny funktion som gör att man kan välja att vanliga MP3-låtar minns den senaste positionen låten var på, även om man spelar en annan låt och sedan går tillbaka. Funktionen fungerar även på din iPod. På spår i M4b format kan man inte ändra det, men det är förvalt, men vi som har problem med att låten slutar spela upp efter att du lyssnat på den ett tag efter det att du synkat eller spelat musik kanske detta kan vara en lösning. Eftersom du även kan kryssa i att spåret inte ska synkas i uppspelning (blandning) så gör det inget att spåret ligger i det vanliga biblioteket.

Ska testa detta snarast och se om det är en lösning, men problemet kanske har med längden på spåret att göra.

Jag har kollat lite detta med ett du nu kan lagra bokmärken på vilka filer som helst och spelar heller ingen roll i vilket filformat det är.

Jag skapade en ny bok men konverterade den inte till AAC och M4B. Men lade in att bokmärke (Kom ihåg uppspelningsplats) och att den ska Hoppa över vid blandning.

Det märkliga är nu att jag kan lyssna på denna ljudboken i MP3 format, lyssna på musik eller synka med iTunes, men bokmärket finns ändå kvar. Den återgår inte till Huvudmenyn efter nån minut som det gör med M4B-filer.

Kan detta bero på att mp3-formatet fungerar bättre med FAT32 som juh PC-formaterade iPods har som filsystem. Inte mig emot, men filen hamnar inte i iPodens automatiska Ljudboks-mapp, men det är ett mindre problem.

Jag ska testa detta under några dagar. Men ni andra som har haft samma problem får gärna testa ni med. Med andra ord, hoppa över steg 4 och 5 i guiden och istället lägg till Kom ihåg uppspelningsplats och Hoppa över vid blandning för MP3-filen efter det att du samanfogat den med merger och lagt till den i iTunes.

  • Medlem
  • 2008-07-13 22:29
Ursprungligen av Sputrik:

Är det någon som vet av ett bra gratis program som kan konvertera mp3 till aac.
Jag är ute efter något som kan konvertera en hel mapp istället för enstaka filer.

iTunes.

Min iPod har aldrig krångla när jag har kört audioböcker... Skumt va

Ursprungligen av Balinda:

Min iPod har aldrig krångla när jag har kört audioböcker... Skumt va

Har du en PC eller Mac formaterad iPod? Har du skapat ljudböcker själv?

Ljudbok funkar ei i Iphonen

Hej
Jag har överfört en ljudbok till itunes och den funkar att lyssna på där. När jag synkar med Iphone går det ej att starta boken. Trycker jag på aktuell bok i Iphonen så efter ngn sekund backar Iphonen till föregående nivå.
Andra böcker funkar och jag har gjort detta massor med gånger med lyckat resultat.

Tacksam för svar

Ursprungligen av pellesari:

Hej
Jag har överfört en ljudbok till itunes och den funkar att lyssna på där. När jag synkar med Iphone går det ej att starta boken. Trycker jag på aktuell bok i Iphonen så efter ngn sekund backar Iphonen till föregående nivå.
Andra böcker funkar och jag har gjort detta massor med gånger med lyckat resultat.

Tacksam för svar

Som så många gånger förr frågar jag hur du byggt din bok och om du använder en PC eller Mac!

Tilläg på ovan

Jag lyckades lösa det genom att ladda ned senaste versionen av MP3 to Audio Book converter. Jag delade sedan upp boken i två filer. Är inget proffs på detta men nu funkade det.

Ursprungligen av pellesari:

Jag lyckades lösa det genom att ladda ned senaste versionen av MP3 to Audio Book converter. Jag delade sedan upp boken i två filer. Är inget proffs på detta men nu funkade det.

Perfekt!
Nu köper du bara en Mac och skaffar AudioBook Builder så blir det skitbra!

hur byter man ändelse på flera filer sammtidigt i windows?

hela boken kommer inte med

När jag konverterar en bok till acc så kommer inte allt med.accfilen är lika stor men 5 timmar kortare. :eek:
nån som har nån id'e??

Låååååång ljudbok...

Hej alla...
Guiden funkade jättebra för mig förutom med en liten sak...
När jag väl har fått in Boken i Poden så när jag spelar upp den så visar den att boken är jättelång! Tex. Boken är 18h lång och när den är rippad osv så visar den att boken är typ 1181:21:03.552!!!! Samma i iTunes. Detta problemet uppstår bara när jag har rippat om den till ACC och m4h. (M4h: Något åt det hållet, kan inte det i huvudet)
E det jag som har gjort någåt fel eller?
Jag väntar tacksamt efter svar!

Tack alla på förhand!!!
Mvh Andreas

  • Oregistrerad
  • 2005-11-22 01:47
Ursprungligen av Ipoddas:

Hej alla...
Guiden funkade jättebra för mig förutom med en liten sak...
När jag väl har fått in Boken i Poden så när jag spelar upp den så visar den att boken är jättelång! Tex. Boken är 18h lång och när den är rippad osv så visar den att boken är typ 1181:21:03.552!!!! Samma i iTunes. Detta problemet uppstår bara när jag har rippat om den till ACC och m4h. (M4h: Något åt det hållet, kan inte det i huvudet)
E det jag som har gjort någåt fel eller?
Jag väntar tacksamt efter svar!

Tack alla på förhand!!!
Mvh Andreas

18 timmar! Urk... Hoppas att du inte slängt orginalfilerna. Annars finns det programvara för att dela upp filen i mindre delar. Sök på audio på versiontracker.

Jag har för mig att de rekommenderar att man rippar CD för CD, dvs en fil för varje CD. De brukar bli 10-16 filer a en timme styck ungefär. Rent generellt skulle jag undvika monsterfiler oavsett om det är bild, film eller ljud. Det är att be om problem.
/Jonas

Ursprungligen av Ipoddas:

Hej alla...
Guiden funkade jättebra för mig förutom med en liten sak...
När jag väl har fått in Boken i Poden så när jag spelar upp den så visar den att boken är jättelång! Tex. Boken är 18h lång och när den är rippad osv så visar den att boken är typ 1181:21:03.552!!!! Samma i iTunes. Detta problemet uppstår bara när jag har rippat om den till ACC och m4h. (M4h: Något åt det hållet, kan inte det i huvudet)
E det jag som har gjort någåt fel eller?
Jag väntar tacksamt efter svar!

Tack alla på förhand!!!
Mvh Andreas

Detta problem uppstår vid större filer när du försöker konvertera till MP3 till AAC (m4a). Jag vet att det uppstår ofta på PC vet dock ej hur det är på Mac. Läs mitt svar ovan och använd MP3-filer för dina iPods istället för AAC om du har en FAT32 iPod.

Ljudböcker

Please snälla hjälp mig, jag får det inte att fungera, jag har provat erics råd men det funkar inte. Finns det någon barmhärtig själ därute som kan hjälpa mig?

Ursprungligen av bellolinda:

Please snälla hjälp mig, jag får det inte att fungera, jag har provat erics råd men det funkar inte. Finns det någon barmhärtig själ därute som kan hjälpa mig?

Har du Mac eller PC? Har du Mac kan jag kanske hjälpa dig. Jag har själv Mac och har lyckats göra ljudböcker som fungerar på min iPod G5.

Även jag lyckas inte få mina intanakde ljudböcker på rätt ställe och "bookmarkable".
Inte sedan iTunes 6.
Någon som har den kollen?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Även jag lyckas inte få mina intanakde ljudböcker på rätt ställe och "bookmarkable".
Inte sedan iTunes 6.
Någon som har den kollen?

Mac eller PC???

Vore kanske bra om man skrev vad man har för plattform för att få bäst hjälp!

Frågor angående ipod G5

Hej!

Jag har införskaffat mig en ipod G5. Men jag har två problem.

Hur för jag över video till ipoden?!

Jag vill för över min ljudbok "Harry Potter och Fenixodern". Totalt så är det 29 skivor och drygt 200 spår. Jag undrar om man kan ha alla spår i en mapp på ipoden så att det inte blir ett mellanrum på drygt 200 spår mellan två andra spår. Kan man dessutom ändra nummer ordningen så att "10, 11, 12, etc" kommer efter nummer "9" istället för nummer "1"?!

Tack på förhand! Mvh David!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 14:24

Bra nyuppdaterad manual!

Håll till godo!
/Jonas

http://aldoblog.com/audiobooks/

Nov. 22, 2005
AudioBooks

Michael Alderete
I know that the subject of audiobooks on iTunes and the iPod has come up numerous times on MacInTouch. The last time it did, I think I sent a pointer to some information I had posted about importing audiobook CDs into iTunes.
I have *finally* finished a substantial update and explanation of the audiobook information I've published on my weblog, in a new "Aldo on Audiobooks" section.
Considerably more information is available, as well as updated instructions and screenshots for today's version of iTunes, a FAQ (frequently asked questions), new recommendations, and more. Still heavily Mac-focused.

Alltså nu skulle jag rekommendera att man rippar sin bok till MP3 och sedan sammanfogar den till en stor MP3-fil och i filen sedan ställer in att iPoden ska “Kom ihåg uppspelningsplats” och “Hoppa över vid blandning”, på detta sätt så sparas ett bokmärke även i MP3-filer och som fungerar på FAT32 formaterade Windows iPods. Skapa också en spelningslista där du sparar dina ljudböcker så att du snabbt och enkelt hittar dom. Visserligen hamnar inte din Ljudbok i den riktiga Ljudboksmappen på din iPod, men det är inte en stor förlust, utan jag anser det vara viktigare att boken kommer ihåg sin uppspelningsplats.

Jag har övergått till detta och måste säga att det fungerar felfritt.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-23 16:10
Ursprungligen av erikohman:

Alltså nu skulle jag rekommendera att man rippar sin bok till MP3 och sedan sammanfogar den till en stor MP3-fil och i filen sedan ställer in att iPoden ska “Kom ihåg uppspelningsplats” och “Hoppa över vid blandning”, på detta sätt så sparas ett bokmärke även i MP3-filer och som fungerar på FAT32 formaterade Windows iPods. Skapa också en spelningslista där du sparar dina ljudböcker så att du snabbt och enkelt hittar dom. Visserligen hamnar inte din Ljudbok i den riktiga Ljudboksmappen på din iPod, men det är inte en stor förlust, utan jag anser det vara viktigare att boken kommer ihåg sin uppspelningsplats.

Jag har övergått till detta och måste säga att det fungerar felfritt.

Hmmm, vet du om MP3 (i ljudbokssammanhang) funkar på macformatterade podar oxå? Vad är i så fall vitsen med att komprimera om till AAC som många rekommenderar?
/Jonas

Bevaka tråden