Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-01 17:08

vilket program

vad ska man ha för program för att sätta ihopp mp3 orna. Har provat både merger och mp3merger men inget funkar. Ska väl säga att ja har en mac.
Finns det några andra program?

Ursprungligen av troy100:

vad ska man ha för program för att sätta ihopp mp3 orna. Har provat både merger och mp3merger men inget funkar. Ska väl säga att ja har en mac.
Finns det några andra program?

MP3Merger fungerar skitbra för mig. Vad får du för fel?

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-16 08:45
Ursprungligen av Vallejos:

Jag har rippat en ljudbok till mp3 filer, jag har satt ihop CD spåren så jag har 12 st spår (ett per CD). Jag har därefter använt programmet Merger och slått ihop dessa 12 spår till ett spår som är 13 tim 25 min långt. Nu ska jag försöka omvandla detta ljudspår till AAC med AAC-kodaren. När omkodningen väl sätter igång visar iTunes 6.0.1 att återsående tid för konverteringen är 1 tim 7 min. Ändå plingar iTunes till efter ca 10 min och då är konverteringen klar men iTunes har endast konverterat ett spår som är 1 tim 11 min vilket motsvarar extakt längden på CD spår #1 (CD #1). Jag använder Mac och iTunes 6.0.1.
Varför blir det så här, vad gör jag fel?
/Vallejos

Jag har precis samma problem, fast den konventerar bra 4,37 min av den 12 tim långa filen. det är exakt som det första spåret på första skivan. Jag har tre ljudböcker varav två har funkat utmärkt att konvertera.
Har läst lite på detta forum och det verkar som att det är fler som har samma problem. Finns det någon som har ett svar?

//Jocke

  • Medlem
  • 2005-03-13 14:45
Ursprungligen av adl:

Jag har exact samma problem med att den bara dör helt plötsligt när man lyssnar på ljdböcker fett iriterande, Jag har en 6GB mini den e ju helt ny så det borde ligga i mjukvaran felet.

Har också en helt ny mini fast en 4GB. Har samma tanke om att det förmodligen inte är ngt fel på hårdvaran!

  • Medlem
  • 2005-03-13 16:06

Jag har ett problem när det gäller göra om filerna från m4a till m4b! Grejen är att mina tex. mp3 filer heter inte namn.mp3 utan bara namn av någon konstig anledning så när jag byter namn på dom filerna så är filtypen fortfarande samma.. Hur kan man ställa in så att filerna alltid heter namn.filtypen så det går att ändra från m4a till m4b??? (hoppas ni fattar:P)

Ursprungligen av Libra:

Jag har ett problem när det gäller göra om filerna från m4a till m4b! Grejen är att mina tex. mp3 filer heter inte namn.mp3 utan bara namn av någon konstig anledning så när jag byter namn på dom filerna så är filtypen fortfarande samma.. Hur kan man ställa in så att filerna alltid heter namn.filtypen så det går att ändra från m4a till m4b??? (hoppas ni fattar:P)

Men då har du inte ställt in Windows att visa filnamnstillägg.

Citat:

Steg 5
Ta bort den nya filen med filändelsen .m4a från biblioteket. Men ta INTE bort den från datorn. Leta upp filen med exempelvis Utforskaren. Gå upp till Verktyg > Mappalternativ.. > Visning > Ta bort bocken vid "Dölj filnamnstillägg för kända filtyper". Gå tillbaka till filen och ändra filändelsen till .m4b och ett mellanslag.

Jag har funderat på detta lite mera och undrar om vi får samma fel om vi skulle köpa AAC-ljudböcker som nu finns att köpa på svenska, nån som vågar prova?

  • Medlem
  • 2005-03-13 21:32
Ursprungligen av erikohman:

Jag har funderat på detta lite mera och undrar om vi får samma fel om vi skulle köpa AAC-ljudböcker som nu finns att köpa på svenska, nån som vågar prova?

Har också funderat lite på det, men visste inte att det fanns att köpa på svenska. Jag kan tänka mig att pröva såsmåningom när jag lyssnat klart på den bok jag har nu, det är ju billigare än att köpa cd-böcker. (Nu har jag lånat på bibblan)

Fungerar det inte med köpta böcker så ska jag nog kräva en ny på garantin!

Ursprungligen av mione:

Har också funderat lite på det, men visste inte att det fanns att köpa på svenska. Jag kan tänka mig att pröva såsmåningom när jag lyssnat klart på den bok jag har nu, det är ju billigare än att köpa cd-böcker. (Nu har jag lånat på bibblan)

Fungerar det inte med köpta böcker så ska jag nog kräva en ny på garantin!

Kolla denna sidan, det är dom som gör böckerna.
http://www.elib.se/

Visserligen kallas det fortfarande MP3-böcker, men vad gör det...

Ska kanske kolla med dom hur dom gör böckerna i AAC-format.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-16 13:52

Varför ska man ha ett mellanslag efter .m4b??

Ursprungligen av adl:

Varför ska man ha ett mellanslag efter .m4b??

Tydligen ska det vara så om man INTE använder .m4b och en mellanslag så hamnar boken bland övrig musik och kan spelas upp när man blandar musik.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-16 14:53

har bara en fundering... vet dock inte om någon tagit upp det här, och jag orkar inte sitta och skumma 7 sidor heller.

om man äger boken i fråga, betyder det då att man lagligt kan ladda hem den på ljudbok?
på samma sätt som att man får ladda hem film och musik om man har en laglig kopia (eller så är det något jag har drömt...)

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-17 09:30
Ursprungligen av Libra:

Någon som har testat???

Ursprungligen av adl:

Någon som har testat???

Ja, tyckte det var minst lika omständigt, och problemet kvarstår som jag har

  • Medlem
  • 2005-03-17 15:45
Ursprungligen av adl:

Någon som har testat???

Vill inte behöva betala för ett program när man kanske redan har betalt för boken.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-21 16:13

Fan håller på att bli tokig på det här problemet, Någon som har hört eller läst något officielt från Apple om det.

Nu har jag börjat dela mina böcker i typ 4 filer så man slipper spela fram typ 10 timmar.
Har sista 2 timmarna kvar på Da vincikoden och som vanligt så fick poden för sig att hoppa till huvudmenyn och tappa bort vart jag va...

  • Medlem
  • 2005-03-21 23:16
Ursprungligen av adl:

Fan håller på att bli tokig på det här problemet, Någon som har hört eller läst något officielt från Apple om det.

Nu har jag börjat dela mina böcker i typ 4 filer så man slipper spela fram typ 10 timmar.
Har sista 2 timmarna kvar på Da vincikoden och som vanligt så fick poden för sig att hoppa till huvudmenyn och tappa bort vart jag va...

Har märkt att man kan spola fram i itunes och sen koppla in ipoden i datorn så uppdateras den efter där man satt märket i itunes, ett tips för att slippa spola i spelaren. Om man är hemma så funkar det ju. Kör du med knepet att pausa och lyssna tills hårddisken slutar surra och sen trycka på boken igen? Det fungerar fint för mig, som en tillfällig lösning. Hoppas att problemet löser sig med nästa uppdatering!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-22 16:54

[QUOTE="mione"]Har märkt att man kan spola fram i itunes och sen koppla in ipoden i datorn så uppdateras den efter där man satt märket i itunes, ett tips för att slippa spola i spelaren. Om man är hemma så funkar det ju. Kör du med knepet att pausa och lyssna tills hårddisken slutar surra och sen trycka på boken igen? Det fungerar fint för mig, som en tillfällig lösning. Hoppas att problemet löser sig med nästa uppdatering![/QUOT

iTunes trixet brukar jag kör om jag e hemma. Jag har testat att pausa men det hjälper inte heller..

  • Medlem
  • 2005-03-22 17:32

[QUOTE="adl"]

Ursprungligen av mione:

Har märkt att man kan spola fram i itunes och sen koppla in ipoden i datorn så uppdateras den efter där man satt märket i itunes, ett tips för att slippa spola i spelaren. Om man är hemma så funkar det ju. Kör du med knepet att pausa och lyssna tills hårddisken slutar surra och sen trycka på boken igen? Det fungerar fint för mig, som en tillfällig lösning. Hoppas att problemet löser sig med nästa uppdatering![/QUOT

iTunes trixet brukar jag kör om jag e hemma. Jag har testat att pausa men det hjälper inte heller..

hmm det är ett väldigt konstigt problem det här. det finns ju de som fått ipoden utbytt på garantin på grund av detta problem och sedan inte haft några mer problem. har du fortfarande garanti kvar kan du ju försöka få det åtgärdat. funderar själv på att göra det såsmåningom.

Varning för m4b-filer

Jag skulle bara lägga in en varning gällande att konvertera mp3-filer till m4b (aac). För min del räckte det att trycka på pausknappen så låste sig hela iPoden och den gick inte att få liv i igen förrän batteriet var urladdat. Detta hände varje gång jag lyssnade på en konverterad m4b-fil.

Detta är ett känt problem som diskuteras på ipodlounge.com. Det sägs vara en bugg som inträffar när man gjort en egen m4b-fil (tex. från mp3 till m4a till m4b). Om man däremot använder sig av en ursprunglig m4b (köpt från nätbutik tex.) är det inga problem.

Kan man installera läsprogram på Ipoden

Jag har stora funderingar på att köpa mig en Ipod 20GB mest för att kunna läsa talböcker i Mp3-format/Daisyböcker. Den verkar ju vara så smidig, men efter att ha läst om alla problem som det verkar vara med det så vet jag varken ut eller in. Idag använder jag en bärbar cd-spelare, Samsung, som jag läser både dag och natt på,men den är så oviss med "bokmärkena" och väldigt klumpig. Ibland läser jag på datorn där jag har installerat ett gratisprogram från TPB.se (Talboks och punktskriftsbiblioteket) och det är jättesmidigt.

Nu till frågan, Kan man inte installera ett sådant program på Ipoden för att kunna läsa dessa böcker?

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-24 10:01
Ursprungligen av mione:

hmm det är ett väldigt konstigt problem det här. det finns ju de som fått ipoden utbytt på garantin på grund av detta problem och sedan inte haft några mer problem. har du fortfarande garanti kvar kan du ju försöka få det åtgärdat. funderar själv på att göra det såsmåningom.

Jag har garanti kvar men tror inte att det kommer att hjälpa att byta, verkar ju vara ett mjukvaru fel så man får nog vänta på en uppgradering.
Sen är min mini en Amerikansk utan volym spärr..

  • Medlem
  • 2005-03-24 11:39
Ursprungligen av adl:

Jag har garanti kvar men tror inte att det kommer att hjälpa att byta, verkar ju vara ett mjukvaru fel så man får nog vänta på en uppgradering.
Sen är min mini en Amerikansk utan volym spärr..

En del påstår ju att det inte är ett mjukvarufel utan fel på hårdvaran. Erik postade några länkar till diskussioner på ipodlounge.com där de diskutterar just det här problemet och där verkar de prata om hårdvaruproblem. Hur ofta kommer det nya mjukvaruuppdateringar? Har bara haft min ipod i ett par veckor nu så jag har inte behövt uppdatera den än eftersom den hade senaste versionen från början.

Flytta musik

Har en pc och en Mac. Går det att flytta över musiken mellan dessa datorer. Sitter på 2 olika orter och vill kunna uppdatera min Ipod via båda datorerna.

Ursprungligen av pedask:

Har en pc och en Mac. Går det att flytta över musiken mellan dessa datorer. Sitter på 2 olika orter och vill kunna uppdatera min Ipod via båda datorerna.

Du kan endast använda din ipod med en av datorerna. Mac och PC har olika filsystem. Formaterar du din ipod för att användas med Mac så kan du inte använda den med din pc.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-30 10:35

Har märkt att när man spolar bakåt så knasar det sig oxå, inte så kul när man sitter på pendeln och är 6h in i Änglar och demoner..

  • Medlem
  • 2005-03-31 18:13
Ursprungligen av adl:

Har märkt att när man spolar bakåt så knasar det sig oxå, inte så kul när man sitter på pendeln och är 6h in i Änglar och demoner..

Ja spola bakåt fungerar aldrig för mig heller...

Ursprungligen av mione:

Ja spola bakåt fungerar aldrig för mig heller...

Bara för att kolla.
Ni som har problem:
Har ni era iPoddar formaterade i FAT32 eller HFS eller finns det av båda sorterna?
Jag har min i HFS och märker inte av dessa problem.

  • Medlem
  • 2005-03-31 21:49
Ursprungligen av EricBradley:

Bara för att kolla.
Ni som har problem:
Har ni era iPoddar formaterade i FAT32 eller HFS eller finns det av båda sorterna?
Jag har min i HFS och märker inte av dessa problem.

Vet inte, hur kollar man det och hur gör man om formateringen om den är formaterad i FAT32? Har PC med Windows XP.

Bevaka tråden