Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har förtydligat rubriken på denna tråd. Tänk på att det är viktigt att använda rubriker som beskriver ditt inlägg på ett bra sätt, då det tillkommer flera hundra inlägg varje dag på iPod.se.

Mats

Hur göra?

Hmmm skall försöka lägga till ljudböcker och har dom i mp3 format. Använder iTunes och PC för att jag inte vet bättre :)=

Som jag har förstått det av tidigare inlägg i denna tråd så skall man slå ihop .mp3 filerna till en stor fil för lättare handhavande och sedan så skall man konvertera .mp3 filen till .ACC format. Hur gör man detta. I iTunes eller behövs annan programvara? Och vad gör man sedan för att få filen i formatet .m4b?

Tacksam för snabbt svar då stundande jullovsresor kräver bra underhållning i bilen :)=

MVH / Anders

om man nu vill att dom talböcker man har ska ligga som kataloger i mappen "ljudböcker" å inte bara alla filer tillsammans hur gör man då?

någon som förstår vad jag menar?

Ladda ner mp3 joiner & splitter från download.com

Ursprungligen av Kvist:

mmm, men jag har fått ett problem..
Har lyckats med allting enda tills jag ska lägga in den nya filen (output.m4b(space)) i iTunes..

När ja ska lägga in händer ingenting.. Klickar på öppna, men iTunes reagerar inte... Hjälp mig!!

/anders

Ingen som har en lösning på mitt problem.. Jag kan få in den i iTunes utan problem i mp3-format.. men såfort jag byter till m4b så går det inte..

Ingen som har samma probs?

Det är Da Vincikoden jag försöker få in...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 21:10
Ursprungligen av Anders_hoffman:

Ingen som har en lösning på mitt problem.. Jag kan få in den i iTunes utan problem i mp3-format.. men såfort jag byter till m4b så går det inte..

Ingen som har samma probs?

Det är Da Vincikoden jag försöker få in...

jag har precis samma problem.. vet inte vad felet är

Länken funkar inte

Hej Tänkte bara säga att länken funkar inte/ Linda

Ursprungligen av Kvist:

Anders: Du måste först konvertera till .ACC i iTunes, därefter kan du byta till .m4b

Den guide som fanns lite längre upp berättar ju endast hur man gör när man har en skiva. Om jag har tankat filerna då? Ska jag bara dra in filerna som vanligt i iTunes?

  • Medlem
  • 2005-01-16 22:41
Ursprungligen av temtem:

Den guide som fanns lite längre upp berättar ju endast hur man gör när man har en skiva. Om jag har tankat filerna då? Ska jag bara dra in filerna som vanligt i iTunes?

Nej, du ska använda MP3Merge för att lägga ihop alla filer till en stor. sedan är det bara att göra som i guiden.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-18 14:38

ipod rip

Var får jag tag på fungerande programvara till Ipod rip

Ursprungligen av love:

Var får jag tag på fungerande programvara till Ipod rip

iTunes?

Äntligen lyckades jag!

Äntligen lyckades jag få in ljudboken i .m4b - format..
Vet inte var problemet var.. Men det funkade iaf. med iTunes 4.7.1

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 21:07

jag har ett problem, jag har kört diverse guider utan framgång då jag i sista steget alltid stöter på samma problem. om jag byter filformat till .m4b(mellenslag) går det inte att lägga till i iTunes!!! snälla hjälp

  • Oregistrerad
  • 2005-01-20 21:08

jag har iTunes 4.7.1, iPod 4G 20Gb

jag har ju det problemet att när jag väl fört över min omkodade ljudbok till min ipod mini så dyker den upp under "audiobooks" men hela boken är spridd. vissa hade samma problem. jag kör mac och jag behöver ett bra program som joinar ihop spåren. kan inte använda itunes för jag importerar inte boken från skiva.

okej, fixade problemet genom att använda Rejoiner för att föra ihop låtarna. Sedan gick det hur smidigt som helst. Till och med på min gamla 2nd generation Ipod. Härligt.

  • Medlem
  • 2005-03-06 09:26

Hmm.. Jag vill lägga till en bok som jag laddat ner i mp3. som jag fattat från inläggen ovan så ska jag konvertera och byta till m4b. Om vi för resonemangets skull förutsätter att jag lyckas med detta; Hur får jag spåren att ligga i ordning?? Den består av ett spår per kapitel och således kommer kap 19 för kap 2 och prologen är ju inte att tala om.. Filnamnen läger dem i ordning, men inte tagsen..

I ID-tagggarna kan du välja spårnummer av totala antalet....
Så här:

Första kapitlet får taggen i infon 1 av x där x-et står för hur många filer du har!

Sitter du på en mac är det äpple + i siter du på en PC control + i
Välj fliken info så ser du var du kan välja detta

PS : Se till att du lägger in samma albumnamn på samtliga ljudfiler i ljudboken!

Jag har problem med ljudböcker jag skapar med hjälp av min egna guide. Har man lyssnat på en bok och sedan gjort något annat med sin iPod och vill lyssna på den igen så börjar den där jag slutade, men efter några minuters lyssnande så går iPoden till startläget (huvudmenyn) och boken börjar från början igen.

Är det någon som kan vet vad det bero på? Finns det någon lösning? Kan det ha något att göra med MP3-formatet jag skapar böckerna i? Eller hur jag sammanfogar dom? Så jag kan fixa guiden så det fungerar som det ska.

Ursprungligen av erikohman:

Jag har problem med ljudböcker jag skapar med hjälp av min egna guide. Har man lyssnat på en bok och sedan gjort något annat med sin iPod och vill lyssna på den igen så börjar den där jag slutade, men efter några minuters lyssnande så går iPoden till startläget (huvudmenyn) och boken börjar från början igen.

Är det någon som kan vet vad det bero på? Finns det någon lösning? Kan det ha något att göra med MP3-formatet jag skapar böckerna i? Eller hur jag sammanfogar dom? Så jag kan fixa guiden så det fungerar som det ska.

Förklara lite närmare det där med mp3... Använder du mp3 eller mp4(m4a el m4b)?
Kan det vara stereobuggen? Alltså är filerna i mono eller stereo?

Ursprungligen av EricBradley:

Förklara lite närmare det där med mp3... Använder du mp3 eller mp4(m4a el m4b)?
Kan det vara stereobuggen? Alltså är filerna i mono eller stereo?

Ja, alltså jag rippar boken till mp3 och sammanfogar alla skivor till en enda stor fil och sedan konverterar till m4a och sedan ändrar till m4b. Så som man ska göra.

När jag har gjort detta och som det står enligt min egna guide har jag haft auto vad gäller kanaler...

Om du kollar i infon om filen, control/äpple + i, så ser du om filen är stereo el mono.
Det finns en bugg i iPodden som gör att det inte går så bra att spela m4b-mono filer. Oftast slutar det med att podden hänger sig och man får tvångsstarta. Informationen om var du är på spåret försvinner därmed.
I inställningarna för import kan du tvinga iTunes att konvertera till stereo.
Testa om detta hjälper :rolleyes:

Tja, jag har PC. Men dom filer jag har problem är i Stereo. Sedan är problemet att jag kan börjar lyssna på en bok igen efter att ha gjort något annat, men efter någon minuts lyssnade så nollställer sig iPoden och man ser bara startmenyn och boken är nollställd.

Hmm, det kan nog vara så att det är i Mono jag har kodat dom ljudböcker som strular. Ska testa att konvertera till Stereo istället och se om det är samma problem då. Jag återkommer!

Gahh!! Att rippa boken i Stereo hjälpte inte. Jag kan alltså lyssna på en bok. Göra något annat med min iPod och sedan börja lyssna på boken igen, men efter någon minuts lyssnade så går boken tillbaka till startläget och bokmärket försvinner... NÅGON som har någon idé om vad som är fel???

Varför har apple gjort det så krångligt att göra audiobooks. De borde komma på nåt lättare sätt

  • Medlem
  • 2005-03-11 03:46

funkade utmärkt. Tack!

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-19 22:27

Spelar bara 1spår i taget på ipoden

Jag har fixat nu så att min mp3 ljudböker är m4b i stället
Men nu när jag har fixat en spellista för varje bok så spelar den bara 1 spår o sen måste jag ta upp ipoden o gå till nästa spår. ska de vara så eller vad har hänt?
Någon inställning jag missat?

Ursprungligen av bengeman_:

Varför har apple gjort det så krångligt att göra audiobooks. De borde komma på nåt lättare sätt

Tja, har man Mac så finns ju ett script...

  • Medlem
  • 2005-03-12 18:43
Ursprungligen av erikohman:

Gahh!! Att rippa boken i Stereo hjälpte inte. Jag kan alltså lyssna på en bok. Göra något annat med min iPod och sedan börja lyssna på boken igen, men efter någon minuts lyssnade så går boken tillbaka till startläget och bokmärket försvinner... NÅGON som har någon idé om vad som är fel???

Hej jag har följt din guide och har exakt samma problem! Vore tacksam om ngn kom på vad det är för fel, själv är jag inte så jätte duktig på sånt! Har dock märkt att när man kopplar in ipoden i datorn så kommer bokmärket tillbaka dit det var senast man kopplade in den, men efter några minuter igen så så hoppar allt tillbaka till huvudmenyn och sen är den från början igen! Enerverande, när man äntligen hittade en lösning för ljudböckerna så är det ngt litet som inte riktigt fungerar men som är så viktigt, man kan ju inte spola fram tio timmar sen när man kommit lite längre!

Bevaka tråden