Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mione:

Hej jag har följt din guide och har exakt samma problem! Vore tacksam om ngn kom på vad det är för fel, själv är jag inte så jätte duktig på sånt! Har dock märkt att när man kopplar in ipoden i datorn så kommer bokmärket tillbaka dit det var senast man kopplade in den, men efter några minuter igen så så hoppar allt tillbaka till huvudmenyn och sen är den från början igen! Enerverande, när man äntligen hittade en lösning för ljudböckerna så är det ngt litet som inte riktigt fungerar men som är så viktigt, man kan ju inte spola fram tio timmar sen när man kommit lite längre!

Jag har sökt en föklaring, men det verkar vara ganska svårt att hitta en lösning. Jag har själv försökt hitta info på http://www.ipodlounge.com/ men det finns SÅ MYCKET på den sidan och på engelska. Ni får gärna hjälpa till så guiden blir rätt, för annars så funkar den juh toppen!

  • Medlem
  • 2005-03-13 11:07
Ursprungligen av erikohman:

Jag har sökt en föklaring, men det verkar vara ganska svårt att hitta en lösning. Jag har själv försökt hitta info på http://www.ipodlounge.com/ men det finns SÅ MYCKET på den sidan och på engelska. Ni får gärna hjälpa till så guiden blir rätt, för annars så funkar den juh toppen!

Hej Erik, var inne och kollade lite på www.ipodlounge.com och hittade en mening i ett inlägg att filer som är över 320 mb inte alltid fungerar korrekt i ipoden. Min bokfil har blivit lite över 400 mb så jag ska testa att dela upp den i två istället. Skriver sen om det fungerat eller inte!

/Malin

Ursprungligen av mione:

Hej Erik, var inne och kollade lite på www.ipodlounge.com och hittade en mening i ett inlägg att filer som är över 320 mb inte alltid fungerar korrekt i ipoden. Min bokfil har blivit lite över 400 mb så jag ska testa att dela upp den i två istället. Skriver sen om det fungerat eller inte!

/Malin

Alla mina böcker är alltid under 320 Mb så jag tror inte att det är felet för min del, men kanske är problemet för dig.

  • Medlem
  • 2005-03-13 14:43
Ursprungligen av erikohman:

Alla mina böcker är alltid under 320 Mb så jag tror inte att det är felet för min del, men kanske är problemet för dig.

Än så länge verkar det som det fungerar nu. Vet inte om det beror på att jag gjorde det till två filer eller om det är så att det blev något fel vid konverteringen till AAC-fil första gången. Tror nog snarare att det var där det uppstod ngt fel sist, eller vid sammanlänkningen av filerna i merge. Eftersom dina filer inte är så stora så verkar det ju som att problemet snarare ligger i något steg av konvertering och inte i filstorleken.

Ursprungligen av mione:

Än så länge verkar det som det fungerar nu. Vet inte om det beror på att jag gjorde det till två filer eller om det är så att det blev något fel vid konverteringen till AAC-fil första gången. Tror nog snarare att det var där det uppstod ngt fel sist, eller vid sammanlänkningen av filerna i merge. Eftersom dina filer inte är så stora så verkar det ju som att problemet snarare ligger i något steg av konvertering och inte i filstorleken.

Har du lyssnat på en bok och sedan musik? Har du spolat fram den ganska långt (några timmar?) och lyssnat en stund och sedan lyssnat på musik och åter lyssnat på boken? Andvänder du min guide steg för steg?

Jag har inget problem med att iPoden minns om jag bara lyssnar på olika böcker, det uppstår bara när jag lyssnat på musik eller efter det att jag synkat med iTunes.

  • Medlem
  • 2005-03-13 15:14
Ursprungligen av erikohman:

Har du lyssnat på en bok och sedan musik? Har du spolat fram den ganska långt (några timmar?) och lyssnat en stund och sedan lyssnat på musik och åter lyssnat på boken? Andvänder du min guide steg för steg?

Jag har inget problem med att iPoden minns om jag bara lyssnar på olika böcker, det uppstår bara när jag lyssnat på musik eller efter det att jag synkat med iTunes.

Nej jag hade inte lyssnat på musik emellan, men nu har jag det och det fungerade inte för det blev sådär igen! Jepp har använt guiden till punkt och pricka både första gången och sen nu när jag gjorde om det till två filer istället. Vad trött jag blir, har suttit i flera dagar med det här nu på olika forum och blev så glad när det först verkade fungera efter din guid.

Såg i en av trådarna som du länkade till att de pratade om kasset adapter till bilen. Det var flera som använt sig av sådan och de hade en teori om att det berodde på den. Jag har använt min ipod i bilen med just en kasset adapter, och det var det jag gjorde idag när det sen slutade att fungera igen. Har du använt din ipod inkopplad med en sån?

Ursprungligen av mione:

Nej jag hade inte lyssnat på musik emellan, men nu har jag det och det fungerade inte för det blev sådär igen! Jepp har använt guiden till punkt och pricka både första gången och sen nu när jag gjorde om det till två filer istället. Vad trött jag blir, har suttit i flera dagar med det här nu på olika forum och blev så glad när det först verkade fungera efter din guid.

Den borde juh fungera fint. Jag vet heller inte om ALLA som andvänt guiden har problemet. Men innna vi vet vad det beror på är det nog bara att när man ska lyssna på boken igen efter att ha synkat den eller lyssnat på musik så bör man alltså pausa boken, låta iPoden arbeta (den surrar) och sedan fortsätta igen, då fungerar det fint. Men det är ju inte rätt!

  • Medlem
  • 2005-03-13 15:58
Ursprungligen av erikohman:

Den borde juh fungera fint. Jag vet heller inte om ALLA som andvänt guiden har problemet. Men innna vi vet vad det beror på är det nog bara att när man ska lyssna på boken igen efter att ha synkat den eller lyssnat på musik så bör man alltså pausa boken, låta iPoden arbeta (den surrar) och sedan fortsätta igen, då fungerar det fint. Men det är ju inte rätt!

Ja det verkar ju som det fungerar, det är ganska lätt gjort ändå.. i värsta fall får jag väl försöka få ipoden utbytt. Det är bara ngn vecka sen jag köpte den så garantin är ju kvar ett tag till!

En tillfällig lösning är att man när man börjar lyssna på boken igen efter att ha lyssnat några sekunder pausar så iPoden uppdaterar boken i minnet, har fungerat för mig i alla fall.
EDIT: Efter att man har lyssnat på musik eller synkat med iTunes och ska lyssna på boken igen så pausa så snart du hör något och håll sedan iPoden nära ditt öra så du hör hur hårddisken arbetar (surrar), när den är klar så verkar iPoden uppdaterat minnet och problemet att filen slutar spela och återgår till huvudmenyn uppstår inte.

Vad detta beror på dock är det ingen som verkar ha en 100%-ig förklaring på, men den troligaste är att det är ett hårdvaru problem. Om Apple kommer att bry sig om det eller inte vet jag inte, men ska kolla upp detta med dom, lär återkomma i ärendet.

Är det personer som har följt min guide men som INTE har problemet jag har beskrivit? Tydligen kan detta fel nämligen bero på fel i hårdvaran.

Det finns två trådar som tar upp problemet jag har beskrivit på iPodlounge (jag heter Erec där). Det kanske vore bra om flera postar att dom har problemet så att at lyfts upp mera och vi kan få hjälp att lösa det.

http://forums.ipodlounge.com/showthread.php?s=&threadid=68320

http://forums.ipodlounge.com/showthread.php?s=&threadid=82166

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-13 14:03

Jag har exact samma problem med att den bara dör helt plötsligt när man lyssnar på ljdböcker fett iriterande, Jag har en 6GB mini den e ju helt ny så det borde ligga i mjukvaran felet.

Ursprungligen av adl:

Jag har exact samma problem med att den bara dör helt plötsligt när man lyssnar på ljudböcker fett iriterande, Jag har en 6GB mini den e ju helt ny så det borde ligga i mjukvaran felet.

Okej. Har du följt min guide? Har du problemet om du pausar efter det att du ska lyssna på boken igen och låter iPoden uppdatera minnet? (Se post #84 ovan.).

Förresten, vilken är det bästa sättet att upplysa Apple om detta problem? Ringa? Finns det någon mailadress? (Ja, jag har söket efter en mailadress min ingen hittat.)

Några frågor

Jag har rippat en ljudbok till mp3 filer, jag har satt ihop CD spåren så jag har 12 st spår (ett per CD). Jag har därefter använt programmet Merger och slått ihop dessa 12 spår till ett spår som är 13 tim 25 min långt. Nu ska jag försöka omvandla detta ljudspår till AAC med AAC-kodaren. När omkodningen väl sätter igång visar iTunes 6.0.1 att återsående tid för konverteringen är 1 tim 7 min. Ändå plingar iTunes till efter ca 10 min och då är konverteringen klar men iTunes har endast konverterat ett spår som är 1 tim 11 min vilket motsvarar extakt längden på CD spår #1 (CD #1). Jag använder Mac och iTunes 6.0.1.
Varför blir det så här, vad gör jag fel?

Mitt andra problem gäller scrip i iTunes. Jag har laddat hem några script som jag lagt i Home/Bibliotek/iTunes/iTunes Plug-ins
Jag hittar ingen meny i iTunes med script, dom dyker helt enkelt inte upp. Är det fel mapp jag lagt dom i och var i vilken meny ska dom komma fram?

/Vallejos

  • Oregistrerad
  • 2005-11-14 19:10
Ursprungligen av Vallejos:

Jag har rippat en ljudbok till mp3 filer, jag har satt ihop CD spåren så jag har 12 st spår (ett per CD). Jag har därefter använt programmet Merger och slått ihop dessa 12 spår till ett spår som är 13 tim 25 min långt. Nu ska jag försöka omvandla detta ljudspår till AAC med AAC-kodaren. När omkodningen väl sätter igång visar iTunes 6.0.1 att återsående tid för konverteringen är 1 tim 7 min. Ändå plingar iTunes till efter ca 10 min och då är konverteringen klar men iTunes har endast konverterat ett spår som är 1 tim 11 min vilket motsvarar extakt längden på CD spår #1 (CD #1). Jag använder Mac och iTunes 6.0.1.
Varför blir det så här, vad gör jag fel?

Mitt andra problem gäller scrip i iTunes. Jag har laddat hem några script som jag lagt i Home/Bibliotek/iTunes/iTunes Plug-ins
Jag hittar ingen meny i iTunes med script, dom dyker helt enkelt inte upp. Är det fel mapp jag lagt dom i och var i vilken meny ska dom komma fram?

/Vallejos

Lägg scripten i Home/Bibliotek/iTunes/Scripts så funkar det (Notera: du måste förmodligen skapa en ny mapp som heter "Scripts" eftersom du troligen saknar en sådan mapp).
Ett tips på användbart script verkar vara "Selected Tracks Bookmarkable". Jag har inte hunnit testa riktigt ännu eftersom min mini dog tidigare idag (hade inget med scriptet att göra , hehe) men i iTunes funkar det även med mp3 vilket förvånade mig då jag trodde det bara funkade med AAC-filer.
http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts04.php?page=1#selectedtracksbookmarkable

Tack

Ursprungligen av mojonas:

Lägg scripten i Home/Bibliotek/iTunes/Scripts så funkar det (Notera: du måste förmodligen skapa en ny mapp som heter "Scripts" eftersom du troligen saknar en sådan mapp).
Ett tips på användbart script verkar vara "Selected Tracks Bookmarkable". Jag har inte hunnit testa riktigt ännu eftersom min mini dog tidigare idag (hade inget med scriptet att göra , hehe) men i iTunes funkar det även med mp3 vilket förvånade mig då jag trodde det bara funkade med AAC-filer.
http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts04.php?page=1#selectedtracksbookmarkable

Ja nu fungerar scripts. Tack för hjälpen.

Hoppas nu någon kan tipsa om vad som går fel när jag försöker konvertera ett mp3 spår till AAC så som jag beskriver i min förra post tre poster ovanför denna post.

/Vallejos

Ursprungligen av Vallejos:

Ja nu fungerar scripts. Tack för hjälpen.

Hoppas nu någon kan tipsa om vad som går fel när jag försöker konvertera ett mp3 spår till AAC så som jag beskriver i min förra post tre poster ovanför denna post.

/Vallejos

Du använder väl Selected Tracks Bookmarkable när du konverterar från MP3 till AAC?

  • Medlem
  • 2005-11-16 18:50

Bra sida

  • Medlem
  • 2005-11-16 18:58

Konvertera m4a till m4b

Hej!

Man kan ganska enkelt byta filändelse i kommandotolken. Gå till mappen där filerna finns och skriv:

xcopy *.m4a *.m4b

Då skapas kopior med ny filändelse. ta bort de ursprungliga filerna och uppdatera Ipod med filer *.m4b

Mvh, MiP

Ursprungligen av erikohman:

Du använder väl Selected Tracks Bookmarkable när du konverterar från MP3 till AAC?

Jag markerar filen i iTunes och använder Avancerat/Konvertera markering till AAC.

Jag har hittat ett program som heter AAChoo som konverterar men som tar en evinnerlig tid på sig. Det fungerar dessutom inte på alla filer.

Håller på ock kollar på om det går att lyssna på kursliteratur på min iPod (har även vänner som funderar att skafa sig om det funkar). Problemet är att vi måste ha det som ljudböcker i så fall eftersom några av oss skulle vilja ha funktionen att kunna sakta ner talet (vilket man ska kunna med ljudböcker på iPoden). Någon som kan enkelt förklara hur man skulle kunna göra det? (är absolut inget tekniksnille).

Tack på förhand!

Ursprungligen av Vallejos:

Jag markerar filen i iTunes och använder Avancerat/Konvertera markering till AAC.

Jag har hittat ett program som heter AAChoo som konverterar men som tar en evinnerlig tid på sig. Det fungerar dessutom inte på alla filer.

Du har MAC va? Kolla då denna länk: http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts04.php?page=1#selectedtracksbookmarkable

Fråga

"Fotnot:
Tyvärr har jag och några andra upptäckt att efter att man lyssnat på musik eller synkat med iTunes och sedan åter ska lyssna på en bok igen så börjar boken mycket riktigt vid bokmärket, men efter ca 2 min så nollställs iPoden och återgår till huvudmenyn och ljudboken har förlorat bokmärket.
Det finns ett trick som underviker detta och det är att du när du lyssnar på boken igen efter ca 15 - 20 sek pausar boken för att uppdatera den i minnet, detta verkar dock inte heller alltid fungera."

Har ni hittat någon lösning på detta problem.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-21 18:39

Mp3/aac

Blev förvånad när scriptet "Selected Tracks Bookmarkable" för ljudböcker även funkade med MP3, åtminstone i iTunes (min iPod är inlämnad på garantin så jag kan inte testa på den).

Jag misstänker dock att det kommer att strula och att följande kriterier måste uppfyllas för att iPoden skall kunna hantera filer som ljudböcker och att bokmärken skall funka:
1. Genren måste ändras till "ljudböcker" eller "audiobooks"
2. Bara AAC gäller och filändelsen måste vara m4b
3. Filerna är scriptade

Kan någon vänlig själ bekräfta detta?
/Jonas

Ursprungligen av mojonas:

Blev förvånad när scriptet "Selected Tracks Bookmarkable" för ljudböcker även funkade med MP3, åtminstone i iTunes (min iPod är inlämnad på garantin så jag kan inte testa på den).

Jag misstänker dock att det kommer att strula och att följande kriterier måste uppfyllas för att iPoden skall kunna hantera filer som ljudböcker och att bokmärken skall funka:
1. Genren måste ändras till "ljudböcker" eller "audiobooks"
2. Bara AAC gäller och filändelsen måste vara m4b
3. Filerna är scriptade

Kan någon vänlig själ bekräfta detta?
/Jonas

1. Nej, det är filändelsen som är viktig (M4B).
2. Ja!
3. Vad menar du??

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 03:51
Ursprungligen av erikohman:

1. Nej, det är filändelsen som är viktig (M4B).
2. Ja!
3. Vad menar du??

Det är, minst sagt, lite rörigt det här. Om vi tar och blandar lite mac och lite windows, olika uppdateringar av iTunes, allsköns gamla och nya manualer och kanske rent av lite olika årsmodeller på iPodar... - så får vi en salig röra! Som tur är tillgör jag den sorten som tycker det är småkul att pilla lite och lura datorer att göra som jag vill. Talböcker är dessutom så underbart oumbärliga att det gör det värt mödan!

Men trots att jag läst flera manualer blir jag inte klok på vad som egentligen krävs. På en del ställen står det att måste justera filändelsen till m4b+mellanslag...???? Andra menar att det räcker med att köra ett "make bookmarkable" script eller så kan man (åtminstone i senare versioner) i iTunes bocka för "kom ihåg uppspelningposition". Vad är det som gäller egentligen?

Det börjar bli kul det här, hehe
/Jonas

Ursprungligen av mojonas:

Det är, minst sagt, lite rörigt det här. Om vi tar och blandar lite mac och lite windows, olika uppdateringar av iTunes, allsköns gamla och nya manualer och kanske rent av lite olika årsmodeller på iPodar... - så får vi en salig röra! Som tur är tillgör jag den sorten som tycker det är småkul att pilla lite och lura datorer att göra som jag vill. Talböcker är dessutom så underbart oumbärliga att det gör det värt mödan!

Men trots att jag läst flera manualer blir jag inte klok på vad som egentligen krävs. På en del ställen står det att måste justera filändelsen till m4b+mellanslag...???? Andra menar att det räcker med att köra ett "make bookmarkable" script eller så kan man (åtminstone i senare versioner) i iTunes bocka för "kom ihåg uppspelningposition". Vad är det som gäller egentligen?

Det börjar bli kul det här, hehe
/Jonas

För det första så är det från och med generation 4 som det finns en inbyggd ljudboksfunktion på iPoden. (Uppspelningsplats sparas, det går att ändra på uppspelningshastighet etc.). Sedan är det dock så att detta inte fungerar så bra på FAT32 formaterade iPods och egenskapade Ljudböcker. Ljudböcker till en sådan iPod måste man också "göra" på ett betydligt omständigare sätt än om du har en MAC där det finns ett script som fixar det mesta åt dig. Har man en Windowsformaterad iPod så måsta man själv fixa till filändelsen till M4B. Ett mellanslag behövs också för att få så att boken INTE spelas upp vid blandning (shuffle). Sedan iTunes 5 så kom dock funktionen att du kan ställa in även på MP3-filer att bokmärke sparas (“Kom ihåg uppspelningsplats”), jag tror denna funktion kom med för att Podcast's ska kunna bokmärkas och hoppas över vid blandning, att det sedan också fungerar på ljudböcker gör inte saken sämre.

Ursprungligen av Kayano:

"Fotnot:
Tyvärr har jag och några andra upptäckt att efter att man lyssnat på musik eller synkat med iTunes och sedan åter ska lyssna på en bok igen så börjar boken mycket riktigt vid bokmärket, men efter ca 2 min så nollställs iPoden och återgår till huvudmenyn och ljudboken har förlorat bokmärket.
Det finns ett trick som underviker detta och det är att du när du lyssnar på boken igen efter ca 15 - 20 sek pausar boken för att uppdatera den i minnet, detta verkar dock inte heller alltid fungera."

Har ni hittat någon lösning på detta problem.

Ja, har man Windowsformaterade iPods (FAT32) så ska man inte konvertera till AAC (M4A och M4B) om man vill att ljudboken ska fungera på din iPod. Använd MP3 och “Kom ihåg uppspelningsplats” och “Hoppa över vid blandning” istället.

Ursprungligen av erikohman:

Ja, har man Windowsformaterade iPods (FAT32) så ska man inte konvertera till AAC (M4A och M4B) om man vill att ljudboken ska fungera på din iPod. Använd MP3 och “Kom ihåg uppspelningsplats” och “Hoppa över vid blandning” istället.

Var gör man det?
Vart går man in?

Ursprungligen av difarbast:

Var gör man det?
Vart går man in?

Högerklicka på filen och välj “Visa info” och sedan fliken “Alternativ” och där bockar du för “Kom ihåg uppspelningsplats” och “Hoppa över vid blandning”, på detta sätt så sparas ett bokmärke även i MP3-filer och som fungerar på FAT32 formaterade Windows iPods.

Bevaka tråden