Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PROOHF:

Okej grabbar, tack så mycket.

Robo-x: mm vet har kollat på detta men det var priset som fick mig att tänka på USA
Ringer telia och kollar va de tror blir billigast, har ju ändå ett ab där idag så.

Trevlig helg.

Om du har ett abbonemang hos Telia som har tecknats innan den 1 juli och har en resterande bindningstid på över 3 månader så får du rabatt. För en iPhone 3G 8GB innebär det ett pris på 5,495kr. Du får betala cirka 800-1000kr mer om du ska utöka till 16GB istället för en 8GB. Med detta pris följer ingen utökad bindningstid.

Jag har kollat runt ett tag nu eftersom jag är på jakt efter en iPhone under eller för 4000kr, och jag har funderat för USA import... på ebay så kostar det cirka 4000kr+frakt att få över en låst iphone (borde ju inte vara så svårt att låsa upp den) till sverige, tycker detta låter resonligt. Tyvärr är det ju kanske inte det säkraste och jag funderar också på att ta från At & t om man kan få därifrån o hit? (vet inte själv) vad kan det kosta? Dessutom är jag under 18år och har därför frågat mina föräldrar, de vill helst inte betala i förskott, vilket jag har förståelse för och jag undrar om man kan betala när man hämtar ut den här i Sverige? Postförskott heter det väl

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-01 15:13

du kan inte köpa av at&t vad jag vet längre och tvivlar på att någon på ebay tar emor postförskott , tror bara det funkar i sverige . Paypal är det vanligaste sättet på ebay . Annars köp en 2g på blocket ? De finns för under 4000.

Ursprungligen av franzer:

du kan inte köpa av at&t vad jag vet längre och tvivlar på att någon på ebay tar emor postförskott , tror bara det funkar i sverige . Paypal är det vanligaste sättet på ebay . Annars köp en 2g på blocket ? De finns för under 4000.

Jo, tänkte väl det. Frågan är ju om det är värt att köpa 2G nu förtiden, jag kanske kan vänta på nästa generation av iphone (om den då släpps i år) jag har ju tid och kan vänta ett par månader till och sen köpa 3G för sänkt pris? Och hur mycket snabbare är 3G nu igen? 6x så snabbt var det va? (iphone 2g gör allt iphone 3g gör va, fast söligare internet, vad är mer uppgraderat med 3G:an?)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-01 22:55
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Jo, tänkte väl det. Frågan är ju om det är värt att köpa 2G nu förtiden, jag kanske kan vänta på nästa generation av iphone (om den då släpps i år) jag har ju tid och kan vänta ett par månader till och sen köpa 3G för sänkt pris? Och hur mycket snabbare är 3G nu igen? 6x så snabbt var det va? (iphone 2g gör allt iphone 3g gör va, fast söligare internet, vad är mer uppgraderat med 3G:an?)

GPS?

//Rob

Kan det vara möjligt? Har inte Apple internationell garanti på sina tillbehör? Jag fick ett par nya iPhone hörlurar, av en bekant som varit i NYC. Men skam den lycka som varar, det har redan pajat ihop. Jag var på iLife idag, BTW så har dom den sämsta butikspersonalen i stan!, jag fick som svar, kort men ett svar, nä inte på iPhone! vilket jag då svarade. Ja men det gäller väl i så fall iPhone inte tillbehör, för tillbehör har väl fortfarande internationell garanti? Vilket jag fick till svar, inte på Iphone sa jag! Aha, sa jag då. Men vart står det? Vilket jag fick till svar; jag vet inte vart det står, eller om det står. men det sägs att det är så! Men shit alltså! Om nu Apple skulle fri skriva sig från just denna garanti så måste det ju så i något avtal. Antingen på nätet eller i det produktavtal man får med vid köpte av produkten. Står det inte så kan ju inte Apple i efterhand bara ändra på garantin. Visst det kan ändra på den, men då kommer ju ändringen att gälla fört på det produkter som säljs med den avtalsändringen. Skulle det vara så att Apple har fri skrivit sig från internationell garanti på tillbehör, vilket jag inte kan hitta i mitt avtal, så tycker jag så klart att det är trist. Men vad som är mer anmärkningsvärt är att personalen på ett välkänt ställe inte har koll och framför allt inte är intresserade av att hjälpa den presumtiva kunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 23:34
Ursprungligen av Helmot:

Kan det vara möjligt? Har inte Apple internationell garanti på sina tillbehör? Jag fick ett par nya iPhone hörlurar, av en bekant som varit i NYC. Men skam den lycka som varar, det har redan pajat ihop. Jag var på iLife idag, BTW så har dom den sämsta butikspersonalen i stan!, jag fick som svar, kort men ett svar, nä inte på iPhone! vilket jag då svarade. Ja men det gäller väl i så fall iPhone inte tillbehör, för tillbehör har väl fortfarande internationell garanti? Vilket jag fick till svar, inte på Iphone sa jag! Aha, sa jag då. Men vart står det? Vilket jag fick till svar; jag vet inte vart det står, eller om det står. men det sägs att det är så! Men shit alltså! Om nu Apple skulle fri skriva sig från just denna garanti så måste det ju så i något avtal. Antingen på nätet eller i det produktavtal man får med vid köpte av produkten. Står det inte så kan ju inte Apple i efterhand bara ändra på garantin. Visst det kan ändra på den, men då kommer ju ändringen att gälla fört på det produkter som säljs med den avtalsändringen. Skulle det vara så att Apple har fri skrivit sig från internationell garanti på tillbehör, vilket jag inte kan hitta i mitt avtal, så tycker jag så klart att det är trist. Men vad som är mer anmärkningsvärt är att personalen på ett välkänt ställe inte har koll och framför allt inte är intresserade av att hjälpa den presumtiva kunden.

Ring Apple och fråga?

har mailat men inget svar

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-16 17:30

Är det någon som har faktisk erfarenhet av hur köp fungerar i en fysisk applestore. I detta forum reciteras bara vad som är officiella uttalanden från at&t och apple. Finns det möjlighet att vandra ut ur en applebutik med en iphone under armen utan att skriva på ett kontrakt? Har de blivit slappare med aktiveringen i butik? Någon som vet. När jag haffade ett at&t kontantkort till min iphone i usa fattade snubben i butiken att jag hade en pwnad iphone, men han verkade inte bry sig, blippade inte heller in något imei nummer som han gjorde med min flickväns SE lur. Kanske man helt enkelt kan säga som det är och ändå få sig en telefon. Berätta om era erfarenheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-16 21:51
Ursprungligen av nzmism:

Är det någon som har faktisk erfarenhet av hur köp fungerar i en fysisk applestore. I detta forum reciteras bara vad som är officiella uttalanden från at&t och apple. Finns det möjlighet att vandra ut ur en applebutik med en iphone under armen utan att skriva på ett kontrakt? Har de blivit slappare med aktiveringen i butik? Någon som vet. När jag haffade ett at&t kontantkort till min iphone i usa fattade snubben i butiken att jag hade en pwnad iphone, men han verkade inte bry sig, blippade inte heller in något imei nummer som han gjorde med min flickväns SE lur. Kanske man helt enkelt kan säga som det är och ändå få sig en telefon. Berätta om era erfarenheter.

Nej, de har blivit mkt hårdare med 3Gn.

iPhone 2Gn var det inga problem att köpa.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-16 22:27

Det är ingen ide att köpa i USA pga att den är inte möjligt att låsa upp om man får den med senaste firmware. För det andra är det svårt att köpa den vare sig det är AT&T eller Apple Store utan att skriva på något kontrakt direkt i butiken. Jag är säker på att någon kommer att skriva att det går det visst men det är endast i enstaka fall. Sen att kronan har fallit som en sten mot dollarn hjälper inte heller.

Då är det enklare att köpa i Belgien eller Italien som säljer upplåsta iPhone. I Belgien kan man köpa i alla Mediamarkt.

//Rob

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-16 23:44

Det är väl bara en tidsfråga innan det finns ett nytt sätt att kringgå operatörslåset. Tror inte heller dom öppnar alla iphones dom har i butik för att uppdatera firmwaren. Att kronan har fallit är av mindre betydelse. Även om dollarkursen steg till väl över 10kr/dollar skulle en amerikansk iphone fortfarande vara betydligt billigare än i Belgien, eller Sverige för den delen. Så frågan består. Det finns pengar att spara.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-17 01:11
Ursprungligen av nzmism:

Det är väl bara en tidsfråga innan det finns ett nytt sätt att kringgå operatörslåset. Tror inte heller dom öppnar alla iphones dom har i butik för att uppdatera firmwaren. Att kronan har fallit är av mindre betydelse. Även om dollarkursen steg till väl över 10kr/dollar skulle en amerikansk iphone fortfarande vara betydligt billigare än i Belgien, eller Sverige för den delen. Så frågan består. Det finns pengar att spara.

När skillnaden blir så pass liten lönar det sig inte att skaffa en låst iPhone i USA. Då är det värt någon tusenlapp mer att köpa en olåst direkt från Belgien eller Italien.

//Rob

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-17 04:40

Om man lyckas hustla sig till en telefon för $199 + ca 8,3% NY sales tax blir det ca 1900kr, hälften om man fixar en refurbad på at&t. Att jämföra med ca 520 euro i belgien ca 5500kr. Om det finns ett sätt att fixa sin lur i en apple store/at&t så är väl valet inte så svårt. Får väl söka mig till andra forum för att få visshet i detta spörsmål då fokus hela tiden verkar flyttas från det jag från börjar frågade efter.

Ursprungligen av nzmism:

Om man lyckas hustla sig till en telefon för $199 + ca 8,3% NY sales tax blir det ca 1900kr, hälften om man fixar en refurbad på at&t. Att jämföra med ca 520 euro i belgien ca 5500kr. Om det finns ett sätt att fixa sin lur i en apple store/at&t så är väl valet inte så svårt. Får väl söka mig till andra forum för att få visshet i detta spörsmål då fokus hela tiden verkar flyttas från det jag från börjar frågade efter.

Har inte hört talas om en enda person som har lyckats med detta och då har jag försökt hänga med i dessa diskussioner rätt så ingående sedan dagen iPhone 3G släpptes.
Har själv försökt i både Apple Store Soho och den uppe på Fifth Avenue - så klart blankt nej.
Det handlar nog inte om ett val personalen har att göra utan att det inte går att sälja den utan uppgifter för ett abonnemang, vilket ligger just på säljarens ansvar.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-17 08:45
Ursprungligen av nzmism:

Om man lyckas hustla sig till en telefon för $199 + ca 8,3% NY sales tax blir det ca 1900kr, hälften om man fixar en refurbad på at&t. Att jämföra med ca 520 euro i belgien ca 5500kr. Om det finns ett sätt att fixa sin lur i en apple store/at&t så är väl valet inte så svårt. Får väl söka mig till andra forum för att få visshet i detta spörsmål då fokus hela tiden verkar flyttas från det jag från börjar frågade efter.

Du kan få en iPhone för 10 kr om du tecknar avtal i många länder. Men i usa kan du endast köpa den med avtal. Du får gärna prova att "hustla" till dig en hos at&t eller apple store för $199 och säga hur man går tillväga.

//Rob

Som jag förstått det kan man teckna ett avtal hos att&t. iom att man inte har någon amerikansk "credit history" blir man tvungen att betala en deposition på 1000$, som man får tillbaka i form av en check postad till sin adress i USA. Sedan kan man betala en early termination fee för att avsluta abonnemanget innan de 24månader man tecknat sig för vid köpet av en Iphone. Detta var var vad de sa till mig när jag var inne i At&t butiken där jag bor (San Diego). Det hela resulterade i att jag behåller mig ericsson tills jag kommer hem och kan teckna ett avtal med Telia. Såg iofs att telenor verkar ha också.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 12:33
Ursprungligen av ranger_rob201:

Som jag förstått det kan man teckna ett avtal hos att&t. iom att man inte har någon amerikansk "credit history" blir man tvungen att betala en deposition på 1000$, som man får tillbaka i form av en check postad till sin adress i USA. Sedan kan man betala en early termination fee för att avsluta abonnemanget innan de 24månader man tecknat sig för vid köpet av en Iphone. Detta var var vad de sa till mig när jag var inne i At&t butiken där jag bor (San Diego). Det hela resulterade i att jag behåller mig ericsson tills jag kommer hem och kan teckna ett avtal med Telia. Såg iofs att telenor verkar ha också.

När frågade du? Sen någon månad tillbaka kan man köpa 3G iPhone direkt i Apple Store för ca $500 utan att tecka avtal men den är fortfarande LÅST till AT&T och det finns inget sätt att låsa upp den. Det finns olika sim kort adapter men hur bra de fungerar vet jag inte.

//Rob

det var iofs den 13 februari, såg också att man kunde köpa iphone för 599$. jag har at&t abonnemang så det skulle funka men går den inte at låsa upp när jag kommer hem (dec) så blir det ju knas. men visst måste den gå att låsa upp? lite ot men min ericsson var "låst" till telia enligt telia, men när jag kom hit var det bara att sätta i ett att&t kort och köra... kanske det fungerar tvärtom oxå?

Ursprungligen av ranger_rob201:

det var iofs den 13 februari, såg också att man kunde köpa iphone för 599$. jag har at&t abonnemang så det skulle funka men går den inte at låsa upp när jag kommer hem (dec) så blir det ju knas. men visst måste den gå att låsa upp? lite ot men min ericsson var "låst" till telia enligt telia, men när jag kom hit var det bara att sätta i ett att&t kort och köra... kanske det fungerar tvärtom oxå?

Nej.
Men ta resten av den diskussionen i de trådar som redan tar upp detta om du vill diskutera frågan vidare.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-08 20:55
Ursprungligen av ranger_rob201:

det var iofs den 13 februari, såg också att man kunde köpa iphone för 599$. jag har at&t abonnemang så det skulle funka men går den inte at låsa upp när jag kommer hem (dec) så blir det ju knas. men visst måste den gå att låsa upp? lite ot men min ericsson var "låst" till telia enligt telia, men när jag kom hit var det bara att sätta i ett att&t kort och köra... kanske det fungerar tvärtom oxå?

Nej tyvärr den går inte att låsa upp. Det kan hända i framtiden (kanske när firmware 3 kommer) men just nu går det inte. Det bästa alternativet är att köpa en olåst iPhone från Belgien, Italien eller Hong Kong.

//Rob

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-05-08 19:58

Hejsan!

Måste ställa en fråga ang iPhone. Svärmor ringde precis och frågade min sambo om hon ville ha en iPhone. Skulle kosta 1400 spänn. Svärmor kan inte ett dugg om varken teknik eller iPhone, men eftersom jag väntar som en galning på den nya generationens iPhone blev jag lite intresserad. Svärmor berättade att hennes kompis köpt dem i USA och att det var iPhone 3G 16gb och
att de var operatörsobundna. Borde jag slå till? Hur stor är risken att jag blir lurad? Går det att få svenska på dem?

I och med att priset är alldeles åt skogen för lågt så ligger det en hund begraven någonstans. Om det låter för bra för att vara sant är det oftast för bra för att vara sant... men du kanske får något som åtminstone ser ut som en iPhone, alltid något

Den går alltså inte att låsa upp? Här annonserar folk på craigslist "jailbreakade" 3g och de annonserar även upplåsning för runt 30$. Jag har At&t i dag och skulle kunna köpa en Iphone, men jag kommer hem till Sverige i vinter och vill givetvis att det skall fungera då. Jag kanske är trög men...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-27 08:42
Ursprungligen av ranger_rob201:

Den går alltså inte att låsa upp? Här annonserar folk på craigslist "jailbreakade" 3g och de annonserar även upplåsning för runt 30$. Jag har At&t i dag och skulle kunna köpa en Iphone, men jag kommer hem till Sverige i vinter och vill givetvis att det skall fungera då. Jag kanske är trög men...

G3 är upplåst men endast med den gamla firmware. Du kan inte uppgradera firmware med itunes utan måste använda pwnage tool. Det finns också simkort adapter men slutar för det mesta att fungera med nya firmware. För tillfället finns det inget bra upplåsning alternativ. Så jag tycker inte det lönar sig att köpa G3 i USA.

//Rob

Tack Rob! Då får jag släppa det tills jag kommer hem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-30 11:37

Robo-X...

G3 = Generation 3... dvs Nästa generations iPhone som kommer till sommaren.
G2 = 3G
G1 = Första iPhone.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-30 11:56
Ursprungligen av kainen:

Robo-X...

G3 = Generation 3... dvs Nästa generations iPhone som kommer till sommaren.
G2 = 3G
G1 = Första iPhone.

Ja du har rätt. Såg precis att jag skrev g3 och inte 3g.

//Rob

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-30 12:13
Ursprungligen av Robo-X:

Ja du har rätt. Såg precis att jag skrev g3 och inte 3g.

//Rob

Du brukar vara med på spåret men tänkte att det kanske är fler som behöver en uppfräshning av minnet om 1G och G1

Nu ska jag ut i solen!

Ska till Italien i sommar tycker ni jag ska köpa en iPhone 3GS olåst där (går det att köpa olåst där?) Ska i Augusti flytta till USA i ett år så tycker ni kanske jag ska vänta och köpa en olåst där (går det?) Om jag köper en olåst i affären i Italien eller i USA vad tror ni den kommer gå på då? Tack i förhand.

Bevaka tråden