Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om GPS i iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-06-12 20:32

Hej!

Jag har lite frågor kring den inbyggda GPS'en i nya iPhone 3G. Egenltigen kanske ingen har svar eftersom den inte släppts än men tänkte ändå kolla vad ni tror och kanske vet.

I alla fall, denna GPS'en används till "tracking" vilket är najs MEN man följer sin väg i Google Maps. Vad jag vet var man tvungen att vara uppkopplad för att kunna använda Google Maps (eller Maps som det heter i iPhonen?). Om det är så fortfarande betyder det att man endast kan använda sin iPhone som GPS om man är uppkopplad vilket både kan bli dyrt (beroende på abb.) och där det inte är så bra mottagning för 3G och EDGE kommer det fungera sämre. Så hur ligger det till egentligen? Stämmer detta?

Om det skulle göra det tycker jag inte GPS'en är så mkt att hurra över, möjligtvis om det kommer ett third-party program med vanlig GPS funktion.

Intressant tanke.

Ditt resonemang låter vettigt. Men i stadsmiljöer, där GPS är mest behövligt brukar det finnas öppna WIFI nätverk lite överallt. I städer är även #G teckningen väl utbyggd, och så även i resten av landet. Telia har även Sveriges bästa teckning.

Här kommer TomToms nya app in som dom i dagsläget utvecklar. Deras app har alla kartor förinstallerade vilket gör att GPSen inte kräver uppkoppling. Dock så verkar det jobbigt att använda appen Maps när man inte har täckning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 20:52

GPS:en är ju en service som utvecklarna kan nyttja för att få fram positionen. Tom Tom har ju annonserat att man har sin mjukvara redo för iPhone och i deras fall så lagrar man ju kartmaterialet på enheten och då ska det ju inte krävas någon datauppkoppling.

Ska du använda Google Maps så behöver du däremot en uppkoppling. Över 3G-nätet så bör detta fungera ganska bra ändå.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-06-12 21:09

Det verkar som att jag tänkte rätt då. Men jag är ett stort fan av Maps så det hade varit grymt att kunna lagra kartorna från Maps i telefonen och använda dom tillsammans med endast uppkoppling mot GPS-satelliterna. Men det är väl önsketänkande.

Förresten, jag är intresserad av ett program som med hjälp av GPS'en registrerar vart man åker och kan visa detta på en karta. T.ex. om jag åker på en roadtrip kan jag sedan se exakt vart jag varit. Någon som vet något liknande eller om det är på gång till iPhonen?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-13 13:49
Ursprungligen av onaz:

Det verkar som att jag tänkte rätt då. Men jag är ett stort fan av Maps så det hade varit grymt att kunna lagra kartorna från Maps i telefonen och använda dom tillsammans med endast uppkoppling mot GPS-satelliterna. Men det är väl önsketänkande.

Det finns redan idag en applikation som heter Maps Offline där du kan spara olika kartdelar. Huruvida du kan spara stora sjok (ytmässigt) känner jag inte till.

  • Medlem
  • Lerum
  • 2008-06-13 15:31
Ursprungligen av frazze:

Det finns redan idag en applikation som heter Maps Offline där du kan spara olika kartdelar. Huruvida du kan spara stora sjok (ytmässigt) känner jag inte till.

Grymt! Precis vad jag var ute efter, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 21:38

Det får du nog vänta och se tills iPhone med lokalisering har kommit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-06-12 21:59

Jag tror att alla abbonemang som iPhone 3G kommer att säljas med har fri datatrafik, så det kommer nog inte att vara några problem (om man inte är utanför täckningsområdet då...).

Frågan är om TomTom kommer att kunna skriva ett GPS-program med dessa regler i avtalet för iPhone SDK (om dom inte har ett specialavtal med Apple):

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance; automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices; dispatch or fleet management; or emergency or life-saving purposes."

Läs mer: IPhone 3G: iPhone SDK Agreement Prohibits "Real-Time Route Guidance" and Saving Lives

Sen även denna för med om GPS i iPhone:
Giz Explains: What You Didn't Know About the iPhone 3G's GPS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 08:15
Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om TomTom kommer att kunna skriva ett GPS-program med dessa regler i avtalet för iPhone SDK (om dom inte har ett specialavtal med Apple):

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance; automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices; dispatch or fleet management; or emergency or life-saving purposes."

Läs mer: IPhone 3G: iPhone SDK Agreement Prohibits "Real-Time Route Guidance" and Saving Lives

Sen även denna för med om GPS i iPhone:
Giz Explains: What You Didn't Know About the iPhone 3G's GPS

Det är trist att Apple skall styra så mycket över innehållet. Men jag tycker ändå att det tyder på att Apple själva tänkt att utveckla denna typ av programvara. Det är trots allt det de alla flesta (min spekulation här) vill använda sitt 3G till.

  • Medlem
  • 2008-06-13 08:54
Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om TomTom kommer att kunna skriva ett GPS-program med dessa regler i avtalet för iPhone SDK (om dom inte har ett specialavtal med Apple):

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance; automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices; dispatch or fleet management; or emergency or life-saving purposes."

Läs mer: IPhone 3G: iPhone SDK Agreement Prohibits "Real-Time Route Guidance" and Saving Lives

Sen även denna för med om GPS i iPhone:
Giz Explains: What You Didn't Know About the iPhone 3G's GPS

Detta är ju riktigt intressant och gör att det blir väldigt svårt att bygga en navigationsapplikation för alla som använder SDK:t. Synd, eftersom iPhone hade erbjudit den bästa plattformen hittills för en sådan lösning (formfaktor och teknik-mässigt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 09:03
Ursprungligen av sax:

Detta är ju riktigt intressant och gör att det blir väldigt svårt att bygga en navigationsapplikation för alla som använder SDK:t. Synd, eftersom iPhone hade erbjudit den bästa plattformen hittills för en sådan lösning (formfaktor och teknik-mässigt)

Läs villkoret en gång till så förstår du att det inte är några problem. Det som det handlar om är att man inte vill att utvecklaren använder GPS:en för att ta kontroll över ett fordon som sedan manövrerar sig självt.
En GPS för användning i en bil/båt eller liknande klassas som ett navigationshjälpmedel - inte ett instrument för realtidsstyrning av fordonet.

  • Medlem
  • 2008-06-13 09:19
Ursprungligen av vanilj:

Läs villkoret en gång till så förstår du att det inte är några problem. Det som det handlar om är att man inte vill att utvecklaren använder GPS:en för att ta kontroll över ett fordon som sedan manövrerar sig självt.
En GPS för användning i en bil/båt eller liknande klassas som ett navigationshjälpmedel - inte ett instrument för realtidsstyrning av fordonet.

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance; automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices; dispatch or fleet management; or emergency or life-saving purposes"

Jag skulle nog faktiskt tolka denna uppräkning av användningsområden som ELLER, dvs du får inte bygga:

  • real time route guidance, ELLER

  • automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices, ELLER

  • dispatch or fleet management, ELLER

  • emergency or life-saving purposes

Därmed inte sagt att enskilda företag kan komma till andra avtal om användandet av SDK:t med Apple, utanför de vanliga "developer conditions"

Ursprungligen av vanilj:

Läs villkoret en gång till så förstår du att det inte är några problem. Det som det handlar om är att man inte vill att utvecklaren använder GPS:en för att ta kontroll över ett fordon som sedan manövrerar sig självt.

Njae, som sax är inne på, är inte första delen avsett för just normalt GPS-användande?

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance;"

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-06-13 13:52
Ursprungligen av Adrian B:

Njae, som sax är inne på, är inte första delen avsett för just normalt GPS-användande?

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance;"

På sedvanlig Amerika-manér så är det en friskrivning för att inte Apple ska ha varit orsaken till att någon har utvecklat en produkt som någon använder under körning (=real time) vilket sedan ledde till en [bil]olycka. Jämför dom andra punkterna så klarnar bilden.

Ursprungligen av frazze:

På sedvanlig Amerika-manér så är det en friskrivning för att inte Apple ska ha varit orsaken till att någon har utvecklat en produkt som någon använder under körning (=real time) vilket sedan ledde till en [bil]olycka. Jämför dom andra punkterna så klarnar bilden.

Jag tolkade det så att dom andra punkterna var fristående från detta (och när det gäller dom så tolkar jag det som friskrivningar som du beskriver), men att denna gick gällde för sig och därmed begränsade normal GPS-programvara. Det är också så jag tror andra på nätet tolkat det (eller missuppfattat det om du så vill).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-13 18:30
Ursprungligen av Adrian B:

Frågan är om TomTom kommer att kunna skriva ett GPS-program med dessa regler i avtalet för iPhone SDK (om dom inte har ett specialavtal med Apple):

"Applications may not be designed or marketed for real time route guidance; automatic or autonomous control of vehicles, aircraft, or other mechanical devices; dispatch or fleet management; or emergency or life-saving purposes."

Läs mer: IPhone 3G: iPhone SDK Agreement Prohibits "Real-Time Route Guidance" and Saving Lives

Sen även denna för med om GPS i iPhone:
Giz Explains: What You Didn't Know About the iPhone 3G's GPS

Som jag har förstått det så gäller den delen utav avtalet GoogleMaps där Google vill inte att man ska använda deras kartor för navigation. Men om TomTom eller Garmin gör ett eget program så kommer den självklart med egna kartor.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 08:36

TomTom utvecklar inget till iPhone i dagsläget enligt de själva.
TomTom förnekar iPhonesatsning - IDG.se

Vad sägs om att vi skall ta och reda ut lite frågetecken/konstigheter här nu.

1) Onaz: Orsaken till att man måste ha datauppkoppling för Google Maps är för att den inte har kartorna i enheten utan laddar ned de vartefter. Däremot tror jag definitivt att vi kommer få se någon navigatortjänst från TomTom/Garmin/Navteq i framtiden till iPhone.

2) Millegarden: Telia och Tele2 har exakt på pricken samma 3G täckning eftersom de använder Svenska UMTS Nät AB som är ett bolag de äger 50/50 tillsammans, detta är en uppgörelse de gjorde när Tele2 vann sin 3G licens och inte Telia.

3) PeeMan: Att telia skulle sälja iPhone utan fri data ser jag själv som väldigt naivt tänkande (förutom om den kommer med kontantkort då då). Detta har med all säkerhet varit något som Apple haft med till förhandlingsbordet eftersom iPhone är en "internet device" men jag backar även upp det med att Telia idag har många abonnemang med flat rate data för 199:-. Så visst, det är inte gratis men du betalar bara en månadsavgift och har sedan obegränsat med data.

4) Monophonic: Man kan höja apple till skyarna men att påstå att de har sådan makt att de kan diktera affärsmodeller för operatörerna ser jag som föga troligt. Speciellt i lilla Sverige, däremot finns ju dessa affärsmodeller redan från början så när Apple förmodligen nämnde detta så nickade nog bara Telia eftersom de redan har detta till deras andra telefoner.

5) Konrad: Orsaken till det är för att man har lagrat kartorna på enheten, iPhone har inga kartor inbyggda utan förlitar sig på att man laddar ned de via internetuppkopplingen.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-13 21:32
Ursprungligen av Trineo:

TomTom utvecklar inget till iPhone i dagsläget enligt de själva.
TomTom förnekar iPhonesatsning - IDG.se

Det är väldigt enkelt, om inte TomTom gör en applikation för GPS så kommer någon annan att göra det och de kommer att förlora hur mycket som helst på det. Först vinner!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-06-13 08:51

Kommer säkert kommer 3d parts prog. för GPS som kommer funka fint fint...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 08:55

Cyberz: Absolut, det är säkerligen bara en tidsfråga. Men med det avtal Apple har i SDK´n så tror jag att de som kan tänkas ordna det måste först gå via Apple för att få deras tillstånd att göra det.
Anledningen till denna klausul i SDK avtalet kan jag enbart tänka mig bero på ett avtal mellan Apple och Google angående Maps.

Angående GPS, för att återta tråden till ämnet, så är det senaste detta: MacNN | TomTom: iPhone navigation software is real

TomTom has in fact produced real-time navigation software for the iPhone, according to one of the company's French representatives. Yann Lafargue denies allegations from other sources, which first said that Apple's SDK license forbids real-time navigation, and then that TomTom itself had no internal prototypes. "Since the SDK became available," Lafargue observes, "some of our engineers tried to put Navigator on the iPhone. And the first tests showed that it worked well for the most part."

Regarding the SDK, Lafargue believes that Apple does not have the intention of blocking third-party companies from competing in iPhone navigation. The company "must simply try to protect itself," he says, "in the case a client encounters a problem with his iPhone and a navigation application [and] has the intention of attacking them."

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 07:07
Ursprungligen av Adrian B:

Angående GPS, för att återta tråden till ämnet, så är det senaste detta: MacNN | TomTom: iPhone navigation software is real

TomTom has in fact produced real-time navigation software for the iPhone, according to one of the company's French representatives. Yann Lafargue denies allegations from other sources, which first said that Apple's SDK license forbids real-time navigation, and then that TomTom itself had no internal prototypes. "Since the SDK became available," Lafargue observes, "some of our engineers tried to put Navigator on the iPhone. And the first tests showed that it worked well for the most part."

Regarding the SDK, Lafargue believes that Apple does not have the intention of blocking third-party companies from competing in iPhone navigation. The company "must simply try to protect itself," he says, "in the case a client encounters a problem with his iPhone and a navigation application [and] has the intention of attacking them."

På ett sätt förstår man Apple i deras SDK policy. Skulle inte bli förvånad om det kom en GPS navigator från ex. TomTom som Apple har godkänt. Sen när man startar programmet så kommer det vara en lååååååång text där alla inblandade säger ifrån sig ansvaret om när folk kör över stup.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 21:05

Snart rensar jag upp denna tråd om det kommer fler OT inlägg om Telia.

Denna tråd handlar om GPS i iPhone, inget annat.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-06-15 21:30

Vi lär ju se vad som händer. kommer telefonerna att släppas med flaterate abbonemang så kommer det inte finnas något behov utav applikationer såsom tomtom etc som lagrar kartorna i enheten. Jag skulle se det som ett slag under bältet att behöva lagra massa kartor i min iphone, jag vill ju ha musik, podcast och ljudböcker på mina 16gb. På 8gb varianten så skulle man inte ens få plats med någon musik efter att ha laddat in europakartorna som är ganska många gb.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-15 21:47
Ursprungligen av tim-:

Vi lär ju se vad som händer. kommer telefonerna att släppas med flaterate abbonemang så kommer det inte finnas något behov utav applikationer såsom tomtom etc som lagrar kartorna i enheten. Jag skulle se det som ett slag under bältet att behöva lagra massa kartor i min iphone, jag vill ju ha musik, podcast och ljudböcker på mina 16gb. På 8gb varianten så skulle man inte ens få plats med någon musik efter att ha laddat in europakartorna som är ganska många gb.

Western Europe på TomTom väger 1GB. Då har du 15GB ledigt

  • Medlem
  • 2008-06-16 00:48

Flyttar OT-diskusionen hit:
http://www.99.se/operat-rer-abonnemang/245221-ot-om-telia-vs-apple.html

Håll den där.
Admin

Navigon håller på att testa GPS i iPhone 3G, finns tillochmed en bild:
iPhone with sat nav tested somewhere in Europe -- NaviGadget

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-16 11:47

Är inte oroad över om det kommer ett bra GPS-program i iPhone. Jag är orolig över är att det kommer bli fult som de flesta GPS-program. Därför hoppas jag att Apple gör ett med Google i ryggen.

Bevaka tråden