Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om GPS i iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-22 13:01

Funderingar om GPS till sjöss och Iphone

Jag funderar på att köpa en marin GPS, typ Garmin 525. Sen kom jag att tänka på att jag snart ska handla en ny iphone...

Hjälp mig att tänka. Finns det någon information om huruvida det kommer att finnas sjökartor som man kan använda i Iphone?

Bör jag släppa tanken på att använda Iphone i båten? Exempelvis tål den väl inte väta så bra...? Eller finns det kanske smarta lösningar med hållare etc som hindrar fukt/vatten?

What to do, what to do?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-22 13:48

Nja iPhone 3G ska ha GPS men det kommer nog att dröja innan det finns navigations program och då främst för normal navigering. Jag tror nog att ett bättre köp är nog en riktig GPS som Garmin 525 eller liknande.

//Rob

Båtmänniska som man är så undrar man ju självklart om det kommer att gå att ha sjökort i iPhonen funderar nämligen på att köpa en ny GPS till lill racer:n.
Någon som vet?
//Svante

Ursprungligen av Kidmaster:

Båtmänniska som man är så undrar man ju självklart om det kommer att gå att ha sjökort i iPhonen funderar nämligen på att köpa en ny GPS till lill racer:n.
Någon som vet?
//Svante

Men du har ju svaret ovanför ditt, det är ingen som vet mycket mer än dig, jag skulle dock inte använda iPhone som en GPS till båten.

Det är ju lite synd om det ska krävas datatrafik för att använda GPS i iPhone. Största användningsområdet för GPS i mitt fall, är när jag är utomlands och osäker på väderstrecken.

Det är inte fullt lika vanligt att jag behöver GPS här hemma i kungl. hufvudstaden.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-06-28 10:27
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Det är ju lite synd om det ska krävas datatrafik för att använda GPS i iPhone. Största användningsområdet för GPS i mitt fall, är när jag är utomlands och osäker på väderstrecken.

Det är inte fullt lika vanligt att jag behöver GPS här hemma i kungl. hufvudstaden.

Det är därför vi hoppas på att Navigon eller TomTom släpper sina programvaraor till iPhone, då kan man lägga in kartorna i telefonen. (ca. 1-2GB kartdata)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-28 10:28

Vågar nästan lova att det kommer dyka upp en kompasstjänst på App Store där man inte behöver använda internet.
Orsaken till internet är för att man inte har kartorna till google maps i telefonen precis som alltid med google maps. Däremot kommer (vågar jag nästan lova) TomTom och dylika med egna lösningar där det följer med kartor.

GPS'en 'värdelös' utomlands för alla närmaste året?

Eftersom att iphonens GPS förlitar sig på google maps (till det att en ren GPS-programvara släpps/säljs) innebär detta att man inte kommer att ha råd att använda den i något annat europeiskt land i sommar.
Eventuellt ska man ju kunna låsa upp den efter 12 månader vilket inebär att då skulle man i alla fall kunna köpa ett kontantkort i det land man ska till.

Man får nästa hoppas på att EU biter i ordentligt och reglerar roamingen hårdare i den utredning som de jobbar på.

TomTom har väl visat upp en iPhone-variant av deras programvara. Så med lite tur så finns den i AppStore vid lanseringen den 11 Juli.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

TomTom har väl visat upp en iPhone-variant av deras programvara. Så med lite tur så finns den i AppStore vid lanseringen den 11 Juli.

Nej dom hade inte det, det var bara ett falskt rykte, däremot var det annan tillverkare som visade ett koncept.

Ursprungligen av Patrik D:

Nej dom hade inte det, det var bara ett falskt rykte, däremot var det annan tillverkare som visade ett koncept.

De där ryktena gick ju fram och tillbaka som jag förstår det.
Det sista jag läste kom från Alain De Taeye* i en Reuters-artikel vilket känns hyfsat seriöst (om jag inte missuppfattat det hela).

Citat:

De Taeye said he expected real-time, turn-by-turn navigation applications to be available for Apple Inc's iPhone despite reports that Apple's rules for developing iPhone software appeared not to allow it.

"We are making sure that navigation is an application that is allowed," De Taeye said. "If there is any restriction on the platform, that indeed has to do with the restrictions that we have in our contracts. Navigation is allowed, provided that the right fees are paid."

Tele Atlas in 5-yr deal to provide maps to Google | Reuters

*Alain De Taeye is founder of Tele Atlas and a proposed member of the TomTom N.V. Management board.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-04 20:51

Det var väl Navigon tror jag. De ska vara bäst i Sverige enligt IDGs tester i alla fall.

Vad tror ni sådan programvara kan komma att kosta? 699 kronor?

Senast redigerat 2008-07-06 01:53

När/om det kommer en mjukvara från tomtom/navigon så undrar jag hur den ska levereras. Via AppStore är väl enda möjligheten om de inte vill få Apple efter sig.
Men hur gör de med kartorna? Europa med 2GB kartor? Bara ett land åt gången?
Levereras vid sidan av? Hur får man in dem då?

Sant, utrymmet är ju begränsat i en iPhone. Hur stort utrymme behöver kartorna i en "äkta" TomTom GPS?

Hittade det här på TomTom's hemsida när det gäller PDA/Mobiler.

"Detailed maps of 20 countries across Western Europe on DVD: Door-to-door navigation in 20 Western European countries. Choose from a combination of regional maps or install one connected map of all of Western Europe on a 1GB memory card (not included)."

Så 1GB verkar det ju få rum på?

Är det inte så att detta är endast om du använder A-GPS dvs om du stänger av WLAN och 3G/EDGE så funkar den som en "vanlig" GPS, A är ju bara för att få lite mer noggranhet inne i ex. städer med höga byggnader... dvs ingen roaming.

Tack Martin. 1 GB är fortfarande mycket att dra via AppStore :/
Kanske låser man ute stora filer via edge/3G/Wlan och låter en dra hem dem i itunes och sedan synkar.

freejack4051:
Den 'inbyggda' gps'en använder google maps i telefonen. För att kunna uppdatera kartorna medans du rör på dig, söka platser osv behöver du uppkoppling. Antingen via wlan eller via mobilnätet. Den lagrar inte google-kartorna lokalt i telefonen.

Ursprungligen av petterf:

Tack Martin. 1 GB är fortfarande mycket att dra via AppStore :/
Kanske låser man ute stora filer via edge/3G/Wlan och låter en dra hem dem i itunes och sedan synkar.

freejack4051:
Den 'inbyggda' gps'en använder google maps i telefonen. För att kunna uppdatera kartorna medans du rör på dig, söka platser osv behöver du uppkoppling. Antingen via wlan eller via mobilnätet. Den lagrar inte google-kartorna lokalt i telefonen.

Jo, jag vet men dessa finns att ladda hem i delar/länder, har länkar till detta på jobbet...

Aha. Men kommer det att gå till en icke hackad telefon också? Det är ju det som är frågan, hur de löst kartorna.

Btw, en kul grej. Sökte på sträckningen Nice-Cogolin i frankrike och fick avståndet 110km vilket är korrekt men fick också färdtiden 28 minuter

Ursprungligen av petterf:

Aha. Men kommer det att gå till en icke hackad telefon också? Det är ju det som är frågan, hur de löst kartorna.

Btw, en kul grej. Sökte på sträckningen Nice-Cogolin i frankrike och fick avståndet 110km vilket är korrekt men fick också färdtiden 28 minuter

Det är för att det går snabbare med 3G ju!

hehe

Det är nog visst bara så att det är fel i översättningen?

Svenska.
Borde visa: 1 timme och 28 minuter.
Visar: 28 minuter

Engelska.
Visa: 1 minute

Hur funkar det för er på en sträckning som borde ta längre än en timme??

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-05 10:45

Google Maps router planer är rätt dålig. Bäst är väl att vänta på TomTom eller Garmin. Hela europa kartorna tar ca 1,5GB plats. AppStore har en begränsning på 2GB så det ska vara lugnt. Du kan också använda iTunes på din Mac för att handla på AppStore och sen synka med din iPhone.

//Rob

Tack för infon om begränsningen. Känns lite lugnare.
Hoppas det är många så släpper sina program via appstore så man kan peta in dem innan det dyker upp någon suspekt mjukvarulösning.

Jag tycker funktionen att man ser sig själv som en liten blå prick, som flyttar sig när man går någonstans är GRYM! Undrar dock om det inte blir ganska dyrt även om man har kartorna sparade, eftersom den hela tiden måste skicka och ta emot data om hur jag rör mig..?? (fråga)
Men det jag funderar över är, om jag måste ha en iPhone 3G för att detta smarriga ska fungera?!
Eller räcker det med att ha en gammal vanlig iPhone och bara installera firmware 2.0?
Fungerar GPS'en bara jag uppgraderar mitt firmware? (om någon vet)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-04 23:58
Ursprungligen av Erik Dungert:

Jag tycker funktionen att man ser sig själv som en liten blå prick, som flyttar sig när man går någonstans är GRYM! Undrar dock om det inte blir ganska dyrt även om man har kartorna sparade, eftersom den hela tiden måste skicka och ta emot data om hur jag rör mig..?? (fråga)
Men det jag funderar över är, om jag måste ha en iPhone 3G för att detta smarriga ska fungera?!
Eller räcker det med att ha en gammal vanlig iPhone och bara installera firmware 2.0?
Fungerar GPS'en bara jag uppgraderar mitt firmware? (om någon vet)

Eftersom gen.1 iPhone saknar gps blir det svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-05 08:47

Nej, det blir inte dyrt eftersom det är GPS och inte GPRS/3G.
Och nej, Gen1 saknar GPS.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-05 10:29

Det har redan visats en gps adapter för 1 gen iphone. Om den nu verkligen kommer är en annan sak. Jag hoppas det i alla fall. Är rätt nöjd med min iphone men skulle vara rätt sjysst att ha gps.

//Rob

Men jag har en fundering till:

Om vi säger att jag köper Tomtoms app från appstore och installerar det.
Nästa dag vill jag flytta runt ikonerna lite och "råkar" då ta bort tomtom appet (klickar på det lilla "x" och vipps - borta).
Är det bara till att hiva upp sen feta plånbok och köpa det igen, eller går det att välja vilka app jag vill ha i iTunes, som med te.x ringsignaler?
Alltså, att jag har en lista med app som jag köpt i iTunes och bara synkar över dem jag vill ha?

Ursprungligen av Erik Dungert:

Men jag har en fundering till:

Om vi säger att jag köper Tomtoms app från appstore och installerar det.
Nästa dag vill jag flytta runt ikonerna lite och "råkar" då ta bort tomtom appet (klickar på det lilla "x" och vipps - borta).

Det lilla X:et får du bara när du gör snabbikoner på hemmaskärmen av webbsidor och gäller inte för program, de kan du bara flytta. Jag gissar dessutom att alla apps man köper säkerhetskopieras till iTunes.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det lilla X:et får du bara när du gör snabbikoner på hemmaskärmen av webbsidor och gäller inte för program, de kan du bara flytta. Jag gissar dessutom att alla apps man köper säkerhetskopieras till iTunes.

Nej, du kommer kunna ta bort program på din iPhone genom att trycka på "X", men om man har synkat den med iTunes innan så finns den kvar i datorn.

Bevaka tråden