Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om GPS i iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Patrik D:

Nej, du kommer kunna ta bort program på din iPhone genom att trycka på "X", men om man har synkat den med iTunes innan så finns den kvar i datorn.

Då får vi väl hoppas att man får en fråga först. "Vill du verkligen ta bort progammet X" innan så att den inte bara försvinner i fall man missar eller duttar för snabbt när man vill flytta programmet. Trist att köpa ett program och sedan råka ta bort det innan man synkat med iTunes.

  • Medlem
  • 2008-07-15 14:56
Ursprungligen av Patrik D:

Nej, du kommer kunna ta bort program på din iPhone genom att trycka på "X", men om man har synkat den med iTunes innan så finns den kvar i datorn.

Men jag har för mig att jag läste att om man hade köpt en app och sedan råkat ta bort den, kunde man ladda ner från appstore gratis nästa gång. Men jag kanske är ute och cyklar.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det lilla X:et får du bara när du gör snabbikoner på hemmaskärmen av webbsidor och gäller inte för program, de kan du bara flytta. Jag gissar dessutom att alla apps man köper säkerhetskopieras till iTunes.

Nu har de gjort om sin lilla "Guided tour" lite sen jag kollade på den igår, men då kunde man tydligt se när han visade hur man la till och tog bort webbsids ikoner att det var ett "x" även på ett spel! Kan ju ha vart ett webbspel, men jag tyckte att det såg ut som SEGA - Monkey Ball, men jag såg nog fel... (De har gjort om den videon såg jag nu när jag skulle kolla igen, så man kan inte se det) =/
Jag hoppas på att man gör som med sina ringsignaler, köper o synkar.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 20:22

Helt rätt, det är ett kryss på Super Monkey Ball ocskå. Kanske ville Apple att man fick möjligheten att ta bort olika apps även när man är på språng för att fria upp lite utrymme eller ta bort något onödigt app man tankat ner bara för att testa.

Ursprungligen av boris91:

Helt rätt, det är ett kryss på Super Monkey Ball ocskå. Kanske ville Apple att man fick möjligheten att ta bort olika apps även när man är på språng för att fria upp lite utrymme eller ta bort något onödigt app man tankat ner bara för att testa.

Det är lite intressant faktist! För om de inte går att synka med iTunes så suger det ju! Men Apple har nog klurat ut det på ett bra sätt tror/hopps jag!

  • Medlem
  • 2008-07-05 21:30

Eller så har de gjort Springboard till en iPhonevariant av Dockan i OSX. Där kan man ju ta bort och lägga till efter eget huvud utan att själva programmen kastas. Får vi kanske rentav se en Finder i iPhone?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-05 23:29

Så är det ju redan om du tar bort bokmärken till och med. Klart frågan ställs om du tar bort hela program.

Aha, det hade jag glömt.....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-06 01:51

Man visar ju i videon att alla programmen synkas med iTunes, men vill du vara extra säker kan du lika gärna göra det på flera datorer.

I och för sig skulle man kunna maila iTunes-supporten och förklara sin situation om man nu tappat både telefonen och datorn i the Grand Kanyon och vill ha tillbaka sina program. Apple kan ju inte säga nej till att låta dig ladda ner ett program du har köpt. Jag tror att det är möjligt att få tillbaka sin musik om man kontaktar supporten med identifikationsbevis på samma sätt.

En annan möjlighet vore förstås att programnedladdningar via iTunes kan göras hur många gånger som helst (inom rimlig gräns) när man väl köpt dessa apps.

Ursprungligen av boris91:

Man visar ju i videon att alla programmen synkas med iTunes, men vill du vara extra säker kan du lika gärna göra det på flera datorer.

I och för sig skulle man kunna maila iTunes-supporten och förklara sin situation om man nu tappat både telefonen och datorn i the Grand Kanyon och vill ha tillbaka sina program. Apple kan ju inte säga nej till att låta dig ladda ner ett program du har köpt. Jag tror att det är möjligt att få tillbaka sin musik om man kontaktar supporten med identifikationsbevis på samma sätt.

En annan möjlighet vore förstås att programnedladdningar via iTunes kan göras hur många gånger som helst (inom rimlig gräns) när man väl köpt dessa apps.

Vad händer om du tappar bort en DVD-film du köpt på typ Elgiganten? Inte så att du kan gå tillbaka till affären och be om en ny DVD-film precis

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-07 09:35

Frosse: Nej, men tappar du bort DVD-spelaren eller den går sönder så har du kvar DVD-filmen på skivan... det är ju lite det som det handlar om här, att om telefonen pajar och kräver total reset så skall man inte tappa allt man köpt i mjukvaruväg då det inte finns på fysiskt medium.

Nu när dom första recensionerna av iPhone 3G börjar ramla in förstår man varför Apple inte verkar vilja ha GPs-program på sin iPhone, GPS:en är inte lika bra som vanliga GPS-mottagare, den kan inte se om en bil vänder tillexempel som andra mottagare kan göra.

"According to Apple, the iPhone’s G.P.S. antenna is much too small to emulate the turn-by-turn navigation of a G.P.S. unit for a vehicle, for example."

First iPhone 3G Reviews: Mossberg, Baig, and Pogue - Mac Rumors

Är det bara jag som inte är lika sugen på en iPhone 3G längre nu när det visade sig att GPS:en i iPhone inte alls är lika bra som man först trott? Den verkar inte ens klara av ett biltak.

"Even then, the metal of a car or the buildings of Manhattan are often enough to block the iPhone’s view of the sky, leaving it just as confused as you are."

Nu påstår jag inte att t ex Nokia N95 har en sån mycket bättre GPS, men den främsta anledningen för mig att köpa iPhone 3G var just GPS:en.

Ursprungligen av Patrik D:

Är det bara jag som inte är lika sugen på en iPhone 3G längre nu när det visade sig att GPS:en i iPhone inte alls är lika bra som man först trott? Den verkar inte ens klara av ett biltak.

"Even then, the metal of a car or the buildings of Manhattan are often enough to block the iPhone’s view of the sky, leaving it just as confused as you are."

Nu påstår jag inte att t ex Nokia N95 har en sån mycket bättre GPS, men den främsta anledningen för mig att köpa iPhone 3G var just GPS:en.

Jag har faktiskt aldrig varit med om en GPS som klarar tak överhuvudtaget, men jag har inte så mycket erfarenhet iofs (har nog bara testat 3 olika). Man får väl montera den på instrumentbrädan så den har hyfsad sikt uppåt.

Sedan skall det väl tilläggas att jag tror det kommer dröja mycket lång tid innan GPSer i mobiler blir lika bra som dedikerade produkter. Inbyggda funktioner i multifunktionsprylar blir sällan/aldrig bra på första försöket, om äns någonsin.

Ursprungligen av phindus:

Jag har faktiskt aldrig varit med om en GPS som klarar tak överhuvudtaget, men jag har inte så mycket erfarenhet iofs (har nog bara testat 3 olika). Man får väl montera den på instrumentbrädan så den har hyfsad sikt uppåt.

Sedan skall det väl tilläggas att jag tror det kommer dröja mycket lång tid innan GPSer i mobiler blir lika bra som dedikerade produkter. Inbyggda funktioner i multifunktionsprylar blir sällan/aldrig bra på första försöket, om äns någonsin.

En stor miss av Apple var att den inte känner av om man svänger eller åker rakt fram, vilket gör att vi troligen aldrig kommer at få se något "riktigt" GPS program till iPhone 3G, man får nog nöja sig med Google Maps vy uppifrån.

Hoppas du förstår skillnaden mellan att se vart man är uppifrån (Google Maps) och som på bilden där, det kan inte iPhone:s GPS klara av.

Ursprungligen av Patrik D:

En stor miss av Apple var att den inte känner av om man svänger eller åker rakt fram, vilket gör att vi troligen aldrig kommer at få se något "riktigt" GPS program till iPhone 3G, man får nog nöja sig med Google Maps vy uppifrån.

Hoppas du förstår skillnaden mellan att se vart man är uppifrån (Google Maps) och som på bilden där, det kan inte iPhone:s GPS klara av.

Jo absolut. Men min misstanke är att det hade blivit dyrt och svårt att få in en fullvärdig GPS i den. Men man kan nog göra ganska mycket ändå.

Ursprungligen av phindus:

Jo absolut. Men min misstanke är att det hade blivit dyrt och svårt att få in en fullvärdig GPS i den. Men man kan nog göra ganska mycket ändå.

Jo, man kan hoppas på att Google Maps får lite mer funktioner likvärdig en GPS, Apple och Google har nog sina knep.

Ursprungligen av Patrik D:

Jo, man kan hoppas på att Google Maps får lite mer funktioner likvärdig en GPS, Apple och Google har nog sina knep.

Det hade ju tex räckt med att den uppdaterar automatiskt din position med ett par sekunders mellanrum. I vilket fall som helst så har jag ju ingen egen bil så jag kommer mest ha de för att hitta till platser när jag går, och då tror jag google maps fungerar fint.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 10:48
Ursprungligen av Patrik D:

En stor miss av Apple var att den inte känner av om man svänger eller åker rakt fram, vilket gör att vi troligen aldrig kommer at få se något "riktigt" GPS program till iPhone 3G, man får nog nöja sig med Google Maps vy uppifrån.

Hoppas du förstår skillnaden mellan att se vart man är uppifrån (Google Maps) och som på bilden där, det kan inte iPhone:s GPS klara av.

Ursäkta min oförståelse. Men vaddå inte känner av om man svänger eller åker rakt fram?

En navigator räknar ut kurs och fart genom att jämföra nuvarande position med föregående. Om iPhonen inte klarar av detta måste väl det innebära att den inte uppdaterar postionen tillräckligt ofta och därmed inte "hinner med" att känna av en kurs- och/eller fartändring?

Är jag helt fel ute?

Edit: Finns det några uppgifter om uppdateringsfrekvens på gps:en i iPhonen?

Ursprungligen av Kasaen:

Ursäkta min oförståelse. Men vaddå inte känner av om man svänger eller åker rakt fram?

En navigator räknar ut kurs och fart genom att jämföra nuvarande position med föregående. Om iPhonen inte klarar av detta måste väl det innebära att den inte uppdaterar postionen tillräckligt ofta och därmed inte "hinner med" att känna av en kurs- och/eller fartändring?

Är jag helt fel ute?

Edit: Finns det några uppgifter om uppdateringsfrekvens på gps:en i iPhonen?

Alas, the feature begs for the audible turn-by-turn directions found on Samsung's Instinct and others. (Again, I'm hoping a third-party developer will fill the void.)

Unfortunately, there’s not much you can do with the G.P.S. According to Apple, the iPhone’s G.P.S. antenna is much too small to emulate the turn-by-turn navigation of a G.P.S. unit for a vehicle, for example.

Just den funktionen är ganska viktig om man ska ha ett bra GPS-program, enligt min mening, och recensenterna tydligen.

Just därför tror jag det blir svårt att känna av om man svänger av på vägen, det blir aldrig samma effekt som på en vanlig GPS, svårt att förklara om man inte själv använder en GPS med "3D" funktion

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 11:19
Ursprungligen av Patrik D:

Alas, the feature begs for the audible turn-by-turn directions found on Samsung's Instinct and others. (Again, I'm hoping a third-party developer will fill the void.)

Unfortunately, there’s not much you can do with the G.P.S. According to Apple, the iPhone’s G.P.S. antenna is much too small to emulate the turn-by-turn navigation of a G.P.S. unit for a vehicle, for example.

Just den funktionen är ganska viktig om man ska ha ett bra GPS-program, enligt min mening, och recensenterna tydligen.

Just därför tror jag det blir svårt att känna av om man svänger av på vägen, det blir aldrig samma effekt som på en vanlig GPS, svårt att förklara om man inte själv använder en GPS med "3D" funktion

På land har jag använt en lite äldre Garmin Nuvi (hur fan gör man tyska y:n på en PC?) en del som visar kartan uppifrån med en liten lutning och har aldrig haft några problem med det eller önskemål om nåt annat.

Det kanske beror på att jag inte testat en med 3D-vy. Men som båtmänniska har jag ofta använt mig av elektroniska sjökort och där uppskattar jag vyn ovanifrån som, enligt mig, ger en bättre överblick.

Smaksak?

Ursprungligen av Kasaen:

På land har jag använt en lite äldre Garmin Nuvi (hur fan gör man tyska y:n på en PC?) en del som visar kartan uppifrån med en liten lutning och har aldrig haft några problem med det eller önskemål om nåt annat.

Det kanske beror på att jag inte testat en med 3D-vy. Men som båtmänniska har jag ofta använt mig av elektroniska sjökort och där uppskattar jag vyn ovanifrån som, enligt mig, ger en bättre överblick.

Smaksak?

Jo, en smaksak absolut, jag tycker bara det är synd att den funktionen saknas i iPhone 3G, det är ju liksom hela grejen med GPS tycker jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-07-09 11:37
Ursprungligen av Patrik D:

Jo, en smaksak absolut, jag tycker bara det är synd att den funktionen saknas i iPhone 3G, det är ju liksom hela grejen med GPS tycker jag.

Visst är det synd.

Men avsaknaden innebär väl inte att vi inte kommer få se en navigationsapplikation som går att använda och fungerar hjälpligt?

Sen är det självklart att en dedikerad maskin gör saken bättre, men jag skulle nöja mig med en ovanifrånvy i min iphone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 10:28

Det som känns sådär är ju att man tydligen inte verkar kunna koppla in en extern antenn nånstans... det hade ju varit klart önskvärt.

Att GPS-antennen skulle vara klenare än en separat GPS kändes inte helt oväntat, det är nog en kompromiss man får acceptera.

Frågan är om GPS:en i iPhone är sämre, lika bra eller bättre än motsvarande GPS:er i andra mobiler, det är en jämförelse jag är intresserad av.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 13:57
Ursprungligen av Adrian B:

Att GPS-antennen skulle vara klenare än en separat GPS kändes inte helt oväntat, det är nog en kompromiss man får acceptera.

Frågan är om GPS:en i iPhone är sämre, lika bra eller bättre än motsvarande GPS:er i andra mobiler, det är en jämförelse jag är intresserad av.

Tillbakavisas av Apple.

Apple Explains Missing iPhone Features - Technology News by ExtremeTech

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 12:41

Det som gör att en GPS känner åt vilket håll du färdas är genom att jämföra senaste kordinaterna med nuvarande kordinaterna. Detta borde även iPhone klara om den bara tar emot kordinaterna tillräckligt ofta.
Däremot på programmet som följer med iPhone så ser det ut som att det är en rund prick som pekar ut var du är, då är det ju självklart lite svårt att se i vilken riktning den pekar... för mig veterligen kan en rund prick inte peka nånstans.
Så det kan nog lösa sig med tredjeparts programvara.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-09 13:15

Jag tror Apple väldigt medvetet valt bort turn-by-turn funktionen. Och det får vi nog tacka de klipska jänkarna för.

Om Apple inför Turn-by-Turn och någonting händer, (jänken kör över någon kärring, eller kör vilse) kommer Apple bli stämda till stenåldern. Då är det lättare att skippa funktionen.

Att iPhone klarar Turn-by-Turn hårdvarumässigt är nog det minsta bekymret. Sen att du inte kan använda iPhone's GPS inomhus eller i en stålbur (bil) är inte konstigt alls. Vore nästan ett mirakel OM det funkade.

Ursprungligen av davidee:

Jag tror Apple väldigt medvetet valt bort turn-by-turn funktionen. Och det får vi nog tacka de klipska jänkarna för.

Om Apple inför Turn-by-Turn och någonting händer, (jänken kör över någon kärring, eller kör vilse) kommer Apple bli stämda till stenåldern. Då är det lättare att skippa funktionen.

Att iPhone klarar Turn-by-Turn hårdvarumässigt är nog det minsta bekymret. Sen att du inte kan använda iPhone's GPS inomhus eller i en stålbur (bil) är inte konstigt alls. Vore nästan ett mirakel OM det funkade.

Min HTC med GPS funkar finfint i bilen om man tex har den i knät eller på instrumentbrädan bredvid ratten. Har inte testat att ha den på golvet i baksätet, men det känns inte så aktuellt.
Mina förhoppningar om GPS i iPhone är att den ska funka lika bra. Varför skulle den inte det?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 13:57
Ursprungligen av davidee:

Jag tror Apple väldigt medvetet valt bort turn-by-turn funktionen. Och det får vi nog tacka de klipska jänkarna för.

Om Apple inför Turn-by-Turn och någonting händer, (jänken kör över någon kärring, eller kör vilse) kommer Apple bli stämda till stenåldern. Då är det lättare att skippa funktionen.

Att iPhone klarar Turn-by-Turn hårdvarumässigt är nog det minsta bekymret. Sen att du inte kan använda iPhone's GPS inomhus eller i en stålbur (bil) är inte konstigt alls. Vore nästan ett mirakel OM det funkade.

Så då finns det inga GPS-enheter i USA då?

Bevaka tråden