Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om GPS i iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 186 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 11:48

Prova att återställa alla inställningar och se till att du är ute så att iPhonen har fri sikt några minuter tills den får en GPS signal.

//Rob

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 12:31

Min iPhone har alltid hittat rätt plats med max 10m marginal. Även inomhus.. Men efter restoren igår så här gpsen varit död. Den funkar _ibland_ om man stänger av wifi och 3G..

Det är garanterat fel i uppdateringen, speciellt eftersom min kompis förlorade sin gps som jag skrev i tidigare inlägg. Hoppas det finns en nyare version när jag kommer hem.

Jag har en teori om att äpple råkat köra samma uppdatering till iPhone som till touchen, som inte har gps..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-07-26 13:16
Ursprungligen av davidee:

Min iPhone har alltid hittat rätt plats med max 10m marginal. Även inomhus.. Men efter restoren igår så här gpsen varit död. Den funkar _ibland_ om man stänger av wifi och 3G..

Det är garanterat fel i uppdateringen, speciellt eftersom min kompis förlorade sin gps som jag skrev i tidigare inlägg. Hoppas det finns en nyare version när jag kommer hem.

Jag har en teori om att äpple råkat köra samma uppdatering till iPhone som till touchen, som inte har gps..

Jag har en vit 16GB, GPS funkar felfritt efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 12:38

tamej fan... Nu hoppade den igång... Ska testa den hem från jobbet sen..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 12:42
Ursprungligen av davidee:

tamej fan... Nu hoppade den igång... Ska testa den hem från jobbet sen..

Gjorde du något särskilt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 12:52
Ursprungligen av davidee:

tamej fan... Nu hoppade den igång... Ska testa den hem från jobbet sen..

Kan det inte vara så att firmware updaten rensar GPS kalender/ephermis data så att den måste få ny skickad från satellit innan den kan synca igen? Och det får den bara om man är utomhus under en längre tid? Det är ju bland annat detta A-GPS skall hjälpa till med, men det är ju inget som säger att Telia stödjer A-GPS (men det kanske de gör?).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 13:14
Ursprungligen av ridax:

Kan det inte vara så att firmware updaten rensar GPS kalender/ephermis data så att den måste få ny skickad från satellit innan den kan synca igen? Och det får den bara om man är utomhus under en längre tid? Det är ju bland annat detta A-GPS skall hjälpa till med, men det är ju inget som säger att Telia stödjer A-GPS (men det kanske de gör?).

Det låter rimligt! Ingen som sett något på apples diskussionsforum?
Ska kolla runt lite där för att se om det finns någon från apple som uttalat sig...

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 12:52

Nej, satt och skrev inlägget innan på min iPhone bara under lunchen.

Jag tror det var 99.se som lagade min gps..
Kan dock vara en tillfällig tur, skall testa den ikväll igen i bilfärden hem, gjorde det igår, då var den sjukt exakt, följer med på metern.

Resonemang kring GPS i iPhone 3G

Apple says turn-by-turn GPS coming to iPhone, copy / paste not a high priority - Engadget

Låter bra efter vad som står i texten. Den som väntar på något gott...

Döper om tråden och så kan vi köra alla frågor om GPS i denna tråden!

EDIT: Slog ihop några trådar.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 13:22

Låter väldigt rimligt, dock stod jag ute i 3-4minuter igår precis efter restoren utan framgång, men det kan behövas en stund till.

När jag testade efter återställningen så funkade det ju inte på flera försök men jag tänkte inte mer på det, som jag sade tidigare i tråden.

Testade några gånger idag igen och nu funkar det

Senast redigerat 2008-07-15 13:39
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 13:35

Härligt, då kan vi återgå till att fortsätta älska Apple och våra iPhones igen!

Som jag har förstått det, så får tillverkare göra GPS-program, men med deras egna kartor och inte med Googles kartor?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-15 16:19
Ursprungligen av Patrik D:

Som jag har förstått det, så får tillverkare göra GPS-program, men med deras egna kartor och inte med Googles kartor?

Det var så jag förstod det och skrev om det förra månaden när GPSet diskuterades.

//Rob

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-15 14:58

Japp, jag har gjort det flera gånger bara för att..

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-16 08:10

Min gps har funkat 100%igt nu. Så det stämmer nog som någon sade, att alla gpsdata nollställs vid restore. För nu är den så där go och fin igen. bara smäller till så hittar den rätt. oavsett om jag är inne i ett köpcenter, i bilen, ligger hemma i sängen osv..

Så nu sover jag gott igen..

Ursprungligen av davidee:

Min gps har funkat 100%igt nu. Så det stämmer nog som någon sade, att alla gpsdata nollställs vid restore. För nu är den så där go och fin igen. bara smäller till så hittar den rätt. oavsett om jag är inne i ett köpcenter, i bilen, ligger hemma i sängen osv..

Så nu sover jag gott igen..

Får du verkligen den blå-pulserande pricken när du är inomhus?

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-16 19:08

Japp, får den alltid hemma, testade i en galleria och testat inne ett annat hus bara för att jag varit förundrad över hur i helvete den lyckas.. Dock får jag en liten blå cirkel när jag provar inne på jobbet, men det är också en jävla stållåda..

Att gpsen inte klarar turn-by-turn (hårdvarumässigt) kan ingen som testat iPhone på riktigt fortsätta hävda. Jag körde hem med max inzoomning på pricken samtidigt som jag sätt i en sprillans ny bil med gps. Iphone var mer exakt och snabbare i uppdateringarna än bilens.. Jag är grymt impad.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-16 19:16
Ursprungligen av davidee:

Japp, får den alltid hemma, testade i en galleria och testat inne ett annat hus bara för att jag varit förundrad över hur i helvete den lyckas.. Dock får jag en liten blå cirkel när jag provar inne på jobbet, men det är också en jävla stållåda..

Att gpsen inte klarar turn-by-turn (hårdvarumässigt) kan ingen som testat iPhone på riktigt fortsätta hävda. Jag körde hem med max inzoomning på pricken samtidigt som jag sätt i en sprillans ny bil med gps. Iphone var mer exakt och snabbare i uppdateringarna än bilens.. Jag är grymt impad.

Varför det funkar inomhus är för att GPS:en får hjälp av mobilnätet, läs mer om Assisted GPS i FAQ:n.

Det funkade för mig inomhus nu också, men det tog två minuter innan pricken dök upp, dessutom är den en stor ljusblå cirkel runt den.

När jag provar hemma (inomhus) så hamnar jag alltid i Köpenhamn ^^ SKa testa nu igen

Så här ser det ut för mig inomhus hos en kompis. Nej, han bor inte på Island

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-16 20:01
Ursprungligen av Patrik D:

Så här ser det ut för mig inomhus hos en kompis. Nej, han bor inte på Island

Saxat från manualen:
"If you have an iPhone 3G, a blue marker indicates your location when GPS is used
to find your location. Otherwise, a circle is used to show your approximate location."

Men de säger inte om den cirkeln skall vara fylld som på bilden.

Är det så att all data från satelliter osv skickas vidare till en "assistent-server", där datan beräknas och en position skickas tillbaka till iPhone?

Är ju bra för batteritiden, men det betyder att GPS:en blir obrukbar om man inte är uppkopplad på något nät, även om man hade haft kartor förinstallerat (om vi antar att man hade det).

Läste att det är lite olika för olika A-GPS-enheter, men vet inte vad som gäller för iPhone.

från wikipedia:
"Some A-GPS solutions require an active connection to a cell phone (or other data) network to function, in others[2][3] it simply makes positioning faster and more accurate, but is not required."

Eller har jag missat om det sagts i tråden?

Jag får aldrig pricken om jag är inomhus, har iofs inte väntat mer än 40 sek eller så. Dessutom gissar den alltid på att jag är i Tuzla Kroatien när jag försöker hemma i lägenheten. Skickade in min AP till Skyhook så jag får lite bättre gissning. Får se om det hjälper :).

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-16 19:56

Utan nät, inget Google Maps. GPS funkar dock oberoende av nätet, att den är "Assisted" menas att den får hjälp av nätet, inte att det behövs.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-16 20:04
Ursprungligen av davidee:

Utan nät, inget Google Maps. GPS funkar dock oberoende av nätet, att den är "Assisted" menas att den får hjälp av nätet, inte att det behövs.

Precis, det är därför det är så viktigt att det kommer en riktig GPS navigator applikation till iPhone. Jag skulle inte vilja använda mig av 3G/EDGE/GPRS data i europa för att visa kartinformation, det blir en jäkligt dyr GPS det.

Ursprungligen av davidee:

Utan nät, inget Google Maps. GPS funkar dock oberoende av nätet, att den är "Assisted" menas att den får hjälp av nätet, inte att det behövs.

Okej, för det finns ju olika A-GPS enligt där jag läste. Inte bara att enheten får hjälp att bestämma en ungefärlig position (för att veta vilka satelliter den skall kontakta), utan att beräkningen av positionen sker på en server för att avlasta den mobila enheten.

Att google maps inte funkar vet jag eftersom man hämtar alla kartor från nätet.

Men bra då
Undrade då eftesom jag har inte läst om det så mkt och vet inte exakt vilken lösning iPhone kör med.
För det man hört är ju mest just att den får hjälp att bestämma ungefärlig position av nätet för att snabbare kunna bestämma den exakta, ville bara försäkra mig om vilket som gällde i detta fallet.
Fint att det funkar utan nät!

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-16 20:04

Testade precis gpsen i mitt i ett rum, med ett litet fönster i. Senast jag hade gpsen på var typ 1km hemifrån. Så jag hade ingen fix sparad, telefonen har varit omstartad också.

Tog 5 sek innan jag blev hittad, solid prick. Tog en skärmdump. Jag bjuder på en kall öl till den som knackar på hemma hos mig..

Click for full size - Uploaded with plasq's Skitch

EDIT: Observera att Google Maps är totalt vilsen, har visat fel gatunamn senaste veckorna.. Jävligt störigt..

Bevaka tråden