Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då har man fått iPhone 5 då, återställt från iCloud backup.

Allt fungerar suveränt.

Första intrycken, otroligt lätt och tunn, skärmen är fantastisk.
Ska bli kul att kolla in alla appar som redan anpassats.

Vad är era intryck?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 17:37

Jag återkommer i november. Typ.

Lyllos!

Kan bara instämma helt grym.
Fick även mitt nanokort idag så nu skall jag ställa in allt, var lite fundersam på om man skulle köpt en vit men nu när man har den svarta i handen finns inga sådana funderings längre
Kan även rekommendera ett par blåtandslurar som gör sig bra med iPhonen.
Parrot Zik med en app till iPhone styr du allt svindyra men värda varenda krona.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 18:35

Kan någon upplysa mig angående en liten, förbisedd, knappt märkbar och - onekligen - irrelevant frågeställning?

Är telefonin förbättrad?

Ursprungligen av quasar:

Kan någon upplysa mig angående en liten, förbisedd, knappt märkbar och - onekligen - irrelevant frågeställning?

Är telefonin förbättrad?

Jag hade aldrig några problem med telefoni och 4S så vet inte vad du menar.

Ursprungligen av rk:

Jag återkommer i november. Typ.

Lyllos!

Jepp. Samma här. Kommer att beställa min på fredag och fan vet hur lång tid det tar innan man har en i sin ägo.

Ska bli intressant att följa tråden och höra allas synpunkter, dock.

Kör gärna Bredbandskollen och berätta vad ni får!

Ursprungligen av Jonas Eriksson:

Kör gärna Bredbandskollen och berätta vad ni får!

WiFi (100/10).

5: 90Mbit/s
4S: 42Mbit/s
Skicka ungefär samma, 15-20Mbit/s (begränsat av min lina)

Har bara HSDPA (naturligtvis..)

5: 11,3Mbit/s
4S: 2-3Mbit/s

edit: Korrigerat.

Senast redigerat 2012-09-24 19:22
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-24 20:03
Ursprungligen av keptang:

WiFi (100/10).

5: 90Mbit/s
4S: 42Mbit/s
Skicka ungefär samma, 15-20Mbit/s (begränsat av min lina)

Har bara HSDPA (naturligtvis..)

5: 11,3Mbit/s
4S: 2-3Mbit/s

edit: Korrigerat.

Ändå inte dåligt att få 15-20 Mbit/s uppströms på en 100/10-lina

Ursprungligen av zinned:

Ändå inte dåligt att få 15-20 Mbit/s uppströms på en 100/10-lina

Nä, jag vet. Den är specad till 10, men får alltid 15-20.

Keptang! Vilken operatör har du?

Ursprungligen av westerlu77:

Keptang! Vilken operatör har du?

Tele2.

edit: Jag har såklart glömt att säga hur sjukt snabb den är!

Inga omdömen om kvaliteten eller hur reptålig den känns? Inga märken/skavanker?
Bilder?

Ursprungligen av theplague:

Inga omdömen om kvaliteten eller hur reptålig den känns? Inga märken/skavanker?
Bilder?

Har inte provat att repa den, tror inte jag kommer prova heller.
Känns väldigt solid, hög kvalite precis som 4/4S, till och med bättre iom att man inte har den "utstickande" ramen längre.
Måste upplevas.

Inga skavanker här.

Bilder finns så många på nätet så tar inga själv.

Kan iaf säga att det inte finns en bild som gör känslan i luren rättvis.

Ursprungligen av keptang:

Har inte provat att repa den, tror inte jag kommer prova heller.
Känns väldigt solid, hög kvalite precis som 4/4S, till och med bättre iom att man inte har den "utstickande" ramen längre.
Måste upplevas.

Inga skavanker här.

Bilder finns så många på nätet så tar inga själv.

Kan iaf säga att det inte finns en bild som gör känslan i luren rättvis.

Jag menade givetvis inte att du skulle repa den med flit, utan om den lätt hade fått repor redan.
Vi vänder på det lite, känns det som man måste vara försiktigare med iPhone 5 (än iPhone 4 och 4S, som faktiskt tål rätt mycket utom olyckliga fall i marken) för att behålla patinan/ytan i skick?
Här pratar jag inte om att den solid, utan om just ytan och risken för skruffighet.

Senast redigerat 2012-09-25 07:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 08:00
Ursprungligen av theplague:

Jag menade givetvis inte att du skulle repa den med flit, utan om den lätt hade fått repor redan.
Vi vänder på det lite, känns det som man måste vara försiktigare med iPhone 5 (än iPhone 4 och 4S, som faktiskt tål rätt mycket utom olyckliga fall i marken) för att behålla patinan/ytan i skick?
Här pratar jag inte om att den solid, utan om just ytan och risken för skruffighet.

Jag vet inte hur det är med andra men jag skulle ALDRIG få för mig att ha någonting annat än mobil i fickan. Nycklar mm hamnar i annan ficka alltid. Oavsett material på telefonen.

Ursprungligen av josie:

Jag vet inte hur det är med andra men jag skulle ALDRIG få för mig att ha någonting annat än mobil i fickan. Nycklar mm hamnar i annan ficka alltid. Oavsett material på telefonen.

Nej, men vad har det med min frågeställning att göra egentligen? Rikta gärna den kommentaren till någon som antytt det du påpekar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-25 23:20
Ursprungligen av theplague:

Nej, men vad har det med min frågeställning att göra egentligen? Rikta gärna den kommentaren till någon som antytt det du påpekar.

Såja, ta inte illa upp för ett citat!

Du skrev att du tyckte att det verkade som att man behövde vara mer försiktig med 5an än tidigare lur/ar. Mitt svar i korthet: hur pass försiktig/oförsiktig jag är med luren är helt frikopplat från vilket material telefonen är gjord av.

Jag tyckte att ditt inlägg var ett bra sådant för att föra diskussionen framåt, vilket var vad jag också ville göra.

Ursprungligen av josie:

Såja, ta inte illa upp för ett citat!

Du skrev att du tyckte att det verkade som att man behövde vara mer försiktig med 5an än tidigare lur/ar. Mitt svar i korthet: hur pass försiktig/oförsiktig jag är med luren är helt frikopplat från vilket material telefonen är gjord av.

Jag tyckte att ditt inlägg var ett bra sådant för att föra diskussionen framåt, vilket var vad jag också ville göra.

Tog illa upp, vart fick du det ifrån? Jag tillrättavisade dig bara då ditt inlägg felaktigt riktades (så klart eftersom du citerade mig) åt mitt håll.

Hur pass försiktig man behöver vara för att undvika lätta skavanker är direkt kopplat till hur känslig den är för sådant. Jag tycker det är synd om iPhone 5 skulle vara känsligare än tidigare generationer.

Bara för alla som säger att detta skulle aldrig hända om Steve Jobs levde... Då skadar inte en historisk tillbakablick (inte min telefon eller bild)

Nycklarna försöker jag undvika men den hamnar ofta med mynt eller liknande.

Min iPhone 4:a och min 4S ser båda ut som en hockeyrink efter en NHL-match på baksidorna. Dessutom har min 4:a en rejäl spricka på baksidan. Patina. Man måste kunna lägga ner luren på ett bord utan att bli helt hispig över att det kan finnas grus och skit som repar luren lite.
Däremot så har jag aldrig något annat i samma ficka som telefonen.

Ursprungligen av pmarriott:

Min iPhone 4:a och min 4S ser båda ut som en hockeyrink efter en NHL-match på baksidorna. Dessutom har min 4:a en rejäl spricka på baksidan. Patina. Man måste kunna lägga ner luren på ett bord utan att bli helt hispig över att det kan finnas grus och skit som repar luren lite.
Däremot så har jag aldrig något annat i samma ficka som telefonen.

Jag håller i helhet med, men min frågeställning handlar om materialet runt iPhone 5 är extra känsligt jämfört med innan.

Ursprungligen av theplague:

Jag håller i helhet med, men min frågeställning handlar om materialet runt iPhone 5 är extra känsligt jämfört med innan.

Inte vad jag vet. Kan tyvärr inte svara bättre än så nu.
Det känns inte som att det skulle vara känsligt, precis som ytan på en MBP inte känns känslig.

Ursprungligen av keptang:

Inte vad jag vet. Kan tyvärr inte svara bättre än så nu.
Det känns inte som att det skulle vara känsligt, precis som ytan på en MBP inte känns känslig.

Nej, som sagt, anodiserat aluminium är ett av de hårdaste materialen i världen. Det ligger ett tunt skikt av aluminiumoxid på ytan (aluminium är mycket reaktivt - om du slipar ner ytan så bildas ganska snabbt ny oxid) och det är i princip inte möjligt att bearbeta.

Sak samma, nu vill jag ha telefonen så att jag bedöma själv:)

Jaha, så repor/skador kan i princip reparera (eller iaf mildras) av materialet självt? Eller missförstår jag helt nu?

Ursprungligen av theplague:

Jaha, så repor/skador kan i princip reparera (eller iaf mildras) av materialet självt? Eller missförstår jag helt nu?

Nej, inte direkt. Jag ville bara förklara att i princip all naken aluminium reagerar med syret i luften och bildar ett skikt av aluminiumoxid som är hårt och isolerande. I fallet med svart iPhone 5 så skrapas ju färgen av tillsammans med det skyddande lagret om något händer.

Här är lite kortfattat om anodisering/eloxering. http://sv.wikipedia.org/wiki/Eloxering

Fick min imorse. Det första som slog mig är hur lätt den är. Min 4S känns som en tegelsten i jämförelse.
Hade lite problem ett tag med att den verkade tappa internetförbindelsen. Den håller som bäst på att synka ner 650 foton till kamerarullen från iCloud och den verkade liksom bara stanna. Stängde man av WiFi och satte på igen så rullade det på några minuter för att sen stanna igen. Av och till med detta kunde jag inte surfa med den heller. Nu ligger den bara på skrivbordet och får synka och det verkar fungera ok.

Enormt snabb, enormt snygg, lätt, tunn. Fantastisk skärm. Lightning-kontakten är en fröjd. Nu förbannar jag mig själv för att jag var sen med att beställa adaptrar. Jag kan ju inte ladda den i bilen, så min 4S får följa med som navigator ett par veckor till. Adaptrarna har fått leveransdatum "oktober" på Apple Store.
Surf går mycket snabbare, både på 3G och WiFi. Känns som att Safari är mycket rappare på 5:an. Landskrona ligger fortfarande på Ven enligt Maps på iPhone 5. (Enligt iPad ligger det rätt, men både min 4S och 5:a placerar Landskrona på Ven.)
Jag har en liten mikroskopisk defekt i anodiseringen alldeles vid skärmen där mute-knappen sitter, men man får min själ titta noga för att se det.
Kort sagt, en skönhet. Den går dessutom både att ringa upp och ta emot samtal med.

Ursprungligen av pmarriott:

Fick min imorse. Det första som slog mig är hur lätt den är. Min 4S känns som en tegelsten i jämförelse.
Hade lite problem ett tag med att den verkade tappa internetförbindelsen. Den håller som bäst på att synka ner 650 foton till kamerarullen från iCloud och den verkade liksom bara stanna. Stängde man av WiFi och satte på igen så rullade det på några minuter för att sen stanna igen. Av och till med detta kunde jag inte surfa med den heller. Nu ligger den bara på skrivbordet och får synka och det verkar fungera ok.

Enormt snabb, enormt snygg, lätt, tunn. Fantastisk skärm. Lightning-kontakten är en fröjd. Nu förbannar jag mig själv för att jag var sen med att beställa adaptrar. Jag kan ju inte ladda den i bilen, så min 4S får följa med som navigator ett par veckor till. Adaptrarna har fått leveransdatum "oktober" på Apple Store.
Surf går mycket snabbare, både på 3G och WiFi. Känns som att Safari är mycket rappare på 5:an. Landskrona ligger fortfarande på Ven enligt Maps på iPhone 5. (Enligt iPad ligger det rätt, men både min 4S och 5:a placerar Landskrona på Ven.)
Jag har en liten mikroskopisk defekt i anodiseringen alldeles vid skärmen där mute-knappen sitter, men man får min själ titta noga för att se det.
Kort sagt, en skönhet. Den går dessutom både att ringa upp och ta emot samtal med.

Så jag förstår det rätt, har du fortfarande problem med internetuppkopplingen? Vad jag läst på nätet är du inte ensam om att nätet slår ifrån.

Bevaka tråden