Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-09-29 12:52

Upptäckte precis två relativt synliga repor på den nedre högra kanten. Köpte den på Apple Store i Täby häromdagen. Har någon provat att byta ut sin enhet på grund av repor hos dem? No questions asked, här har du en ny iPhone, eller?

  • Medlem
  • 2012-09-29 20:17
Ursprungligen av san:

Upptäckte precis två relativt synliga repor på den nedre högra kanten. Köpte den på Apple Store i Täby häromdagen. Har någon provat att byta ut sin enhet på grund av repor hos dem? No questions asked, här har du en ny iPhone, eller?

Fick den utbytt på plats. Oerhört trevligt kundbemötande.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-29 22:30
Ursprungligen av kenjon:

Ska man ha kabeln bara för laddning funkar det. Ska man köra andra enheter kan det strula.

Ursprungligen av adress@mac:

Var förbi Clas Ohlson när jag hämtade ut iPhone 5. Dom hade hyllmeter tomma med bara märklappar/ koder för iPhone 5. Skulle fyllas upp på måndag med massor med nya tillbehör. ( ej original förstås).

Ett tips är att hålla sig ifrån "pirat"-laddkablar m.m. då ni är körda om de kortsluter er iPhone.

Ursprungligen av zappee:

Ett tips är att hålla sig ifrån "pirat"-laddkablar m.m. då ni är körda om de kortsluter er iPhone.

Helt klart. Men nu svarade jag på ett inlägg (#117) angående tips på en billig hållare till bil. Har väl inte så mycket med "pirar" laddkablar att göra. Det har dessutom redan påpekats tidigare att Apples kabel/anslutning är speciell i detta fall. Där sa man också att själva laddningen inte har så stor betydelse vad gäller kabel/kontakt - om man håller sig till det. Detta vet jag dock inget om. Men mitt tips gällde alltså en bilhållare. Lite skillnad kanske....

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-29 23:35
Ursprungligen av adress@mac:

Helt klart. Men nu svarade jag på ett inlägg (#117) angående tips på en billig hållare till bil. Har väl inte så mycket med "pirar" laddkablar att göra. Det har dessutom redan påpekats tidigare att Apples kabel/anslutning är speciell i detta fall. Där sa man också att själva laddningen inte har så stor betydelse vad gäller kabel/kontakt - om man håller sig till det. Detta vet jag dock inget om. Men mitt tips gällde alltså en bilhållare. Lite skillnad kanske....

Well, även vid laddning kan det gå fel. Känner folk där det kortslöt och de nekades all form av service/garanti p.g.a ej original-laddare.
Så det kan vara värt att köpa de som i alla fall säljs på AppleStore.

Första intryck var det ja:

Otroligt lätt och tunn.
Skärmen är större utan att telefonen känns större.
Snabb.
Lurarna låter illa, tror inte jag kommer att använda dem.
Måsta skaffa fodral illa kvickt innan jag tappar den för första gången.

Bytte från iPhone 4 utan s.

Fortsättning på inlägg #123 från i går. När lunchen var överstökad idag var det dags att testa och kolla/registrera min nya iPhone 5. Allt gick smidigt och inga märken någonstans. Tycker det är en helt annan maskin än 4S - ja det är dt ju också - men jag menar allt hårdvarurelaterat. Så mycket bättre och framför allt - så mycket snabbare ! Jag är sjukt nöjd så här långt. Som vanligt när det gäller mina iPhone så var det en kedja av händelser;
Apple fick sälja en ny iPhone (# 5 i ordningen) Grannen fick/köpte en ny/begagnad iPhone 4S till halva priset. Han har redan sålt sin iPhone 4 som var min innan........ I slutändan fick jag min nya iPhone 5 "med 50% rabatt". Alla är nöjda - och det kanske är det viktigaste.
Ni som tvekar om att " flytta upp ett steg" eller flera - gör inte det. Det är värt det. Helt otrolig lur.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-29 19:50

En vän till mig har en 4S och har sagt att han INTE ska byta upp sig för han tyckte att den inte var snygg (poängtera att han bara sett den på bild)
Han kom hem igår och fick se och känna på den och utbrast "Fan va snygg den är!! Satan jag måste beställa en "

Jag har inte läst alla inlägg i den här första-intryck-tråden, men är det bara jag som upplever att batteriet dräneras betydligt snabbare än Iphone 4? Så är iaf fallet vid användning av min nya Iphone 5 (64 Gb). Om man tittar utanför Sverige verkar jag emellertid inte ensam om detta problem, vilket nedanstående tråd på Apple Support Communities vittnar om:

https://discussions.apple.com/thread/4329696?start=0&tstart=0

En av de lösningar som nämns i tråden är att radera all data i enheten och hantera den som en ny telefon och därmed INTE återställa den från en tidigare iTunes-backup. Detta räknar jag inte som en lösning och kommer därför inte att lägga tid på det. Istället kommer jag att rapportera det till Apple och hoppas att de får in så många incidenter att de betecknar det som en mjukvaruproblem och jobbar fram en lösning. Om detta inte händer inom överskådlig tid så har jag nog inget annat val än att reklamera enheten, för den påtagliga batteriförsämring som jag upplever jämfört med Iphone 4 är inte accepterbar.

I övrigt är jag mycket nöjd med telefonen. Enhetens skärm har visserligen en aningen beige/ljusgulare ton än skärmen på min Iphone 4, men jag har inte bestämt mig för om det är nåt negativt eller ej. I vilket fall som helst så har jag fått för mig att en beige ton blivit vanligare på Apples touchskärmprodukter. Min Ipad 3 har också en beige-aktig nyans och jag har läst om många andra som upplevt detsamma. Att det inte är eller blivit en stor grej tror jag för övrigt beror på att de flesta inte tänker på en sådan detalj när de ser och förblindas av hur bra de nya skärmarna är i övrigt. För detaljrikedomen och ljusstyrkan är verkligen grym - både på Ipad 3 och min nya Iphone 5.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-30 00:52
Ursprungligen av Mattias_N:

En av de lösningar som nämns i tråden är att radera all data i enheten och hantera den som en ny telefon och därmed INTE återställa den från en tidigare iTunes-backup. Detta räknar jag inte som en lösning och kommer därför inte att lägga tid på det. Istället kommer jag att rapportera det till Apple och hoppas att de får in så många incidenter att de betecknar det som en mjukvaruproblem och jobbar fram en lösning. Om detta inte händer inom överskådlig tid så har jag nog inget annat val än att reklamera enheten, för den påtagliga batteriförsämring som jag upplever jämfört med Iphone 4 är inte accepterbar.

Så du vill inte ödsla tid (< 1 timme) på en vedertagen lösning, men du är beredd på att ödsla mycket mer tid på en reklameringsprocess med ovisst resultat? Och fram till dess lever du hellre med dålig batteritid i väntan på en eventuell "buggfix"?

Wow.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-30 00:57
Ursprungligen av Vassius:

Så du vill inte ödsla tid (< 1 timme) på en vedertagen lösning, men du är beredd på att ödsla mycket mer tid på en reklameringsprocess med ovisst resultat? Och fram till dess lever du hellre med dålig batteritid i väntan på en eventuell "buggfix"?

Wow.

Jag "ödslade" den tiden tiden på min IPhone 4 i samband med uppdateringen till iOS6 och det löste alla problem.
Mattias_N är en sådan kund som gör att jag aldrig skulle välja ett yrke att jobba som mobilförsäljare.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 00:58
Ursprungligen av Mattias_N:

Jag har inte läst alla inlägg i den här första-intryck-tråden, men är det bara jag som upplever att batteriet dräneras betydligt snabbare än Iphone 4? Så är iaf fallet vid användning av min nya Iphone 5 (64 Gb). Om man tittar utanför Sverige verkar jag emellertid inte ensam om detta problem, vilket nedanstående tråd på Apple Support Communities vittnar om:

https://discussions.apple.com/thread/4329696?start=0&tstart=0

En av de lösningar som nämns i tråden är att radera all data i enheten och hantera den som en ny telefon och därmed INTE återställa den från en tidigare iTunes-backup. Detta räknar jag inte som en lösning och kommer därför inte att lägga tid på det. Istället kommer jag att rapportera det till Apple och hoppas att de får in så många incidenter att de betecknar det som en mjukvaruproblem och jobbar fram en lösning. Om detta inte händer inom överskådlig tid så har jag nog inget annat val än att reklamera enheten, för den påtagliga batteriförsämring som jag upplever jämfört med Iphone 4 är inte accepterbar.

I övrigt är jag mycket nöjd med telefonen. Enhetens skärm har visserligen en aningen beige/ljusgulare ton än skärmen på min Iphone 4, men jag har inte bestämt mig för om det är nåt negativt eller ej. I vilket fall som helst så har jag fått för mig att en beige ton blivit vanligare på Apples touchskärmprodukter. Min Ipad 3 har också en beige-aktig nyans och jag har läst om många andra som upplevt detsamma. Att det inte är eller blivit en stor grej tror jag för övrigt beror på att de flesta inte tänker på en sådan detalj när de ser och förblindas av hur bra de nya skärmarna är i övrigt. För detaljrikedomen och ljusstyrkan är verkligen grym - både på Ipad 3 och min nya Iphone 5.

Testat reset all settings som tråden förslog?
Förmodligen är det något skräp som ligger och drar batteri och inget Apple kan lösa i en mjukvaruuppdatering.
En clean restore är också bra att göra ibland

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag har inte läst alla inlägg i den här första-intryck-tråden, men är det bara jag som upplever att batteriet dräneras betydligt snabbare än Iphone 4? Så är iaf fallet vid användning av min nya Iphone 5 (64 Gb). Om man tittar utanför Sverige verkar jag emellertid inte ensam om detta problem, vilket nedanstående tråd på Apple Support Communities vittnar om:

https://discussions.apple.com/thread/4329696?start=0&tstart=0

En av de lösningar som nämns i tråden är att radera all data i enheten och hantera den som en ny telefon och därmed INTE återställa den från en tidigare iTunes-backup. Detta räknar jag inte som en lösning och kommer därför inte att lägga tid på det. Istället kommer jag att rapportera det till Apple och hoppas att de får in så många incidenter att de betecknar det som en mjukvaruproblem och jobbar fram en lösning. Om detta inte händer inom överskådlig tid så har jag nog inget annat val än att reklamera enheten, för den påtagliga batteriförsämring som jag upplever jämfört med Iphone 4 är inte accepterbar.

I övrigt är jag mycket nöjd med telefonen. Enhetens skärm har visserligen en aningen beige/ljusgulare ton än skärmen på min Iphone 4, men jag har inte bestämt mig för om det är nåt negativt eller ej. I vilket fall som helst så har jag fått för mig att en beige ton blivit vanligare på Apples touchskärmprodukter. Min Ipad 3 har också en beige-aktig nyans och jag har läst om många andra som upplevt detsamma. Att det inte är eller blivit en stor grej tror jag för övrigt beror på att de flesta inte tänker på en sådan detalj när de ser och förblindas av hur bra de nya skärmarna är i övrigt. För detaljrikedomen och ljusstyrkan är verkligen grym - både på Ipad 3 och min nya Iphone 5.

Vid all form att dataöverföring uppstår risk för att något blir fel, speciellt när du ska applicera en backup på en hårdvara som skiljer sig från den gamla. Det är en vedertagen problemlösning att återställa utan backup. Acceptera.

Ursprungligen av pmarriott:

Vid all form att dataöverföring uppstår risk för att något blir fel, speciellt när du ska applicera en backup på en hårdvara som skiljer sig från den gamla. Det är en vedertagen problemlösning att återställa utan backup. Acceptera.

Jag vet, förstår och accepterar att det finns risk för fel vid dataöverföring.

Jag ber om ursäkt om jag klampar in på ett off-topic spår, men om återställning av iTunes-backup är ett potentiellt problem för nya Iphone 5-ägare så vore det intressant att veta hur ni som återställt utan backup har gått tillväga? Plocker ni in data från iCloud-backup istället, eller börjar ni lägga in allt helt från scratch? Om ni använder iCloud-backup, vad behöver ni isf justera och lägga till manuellt som inte iCloud-backupen hjälper till med?

Ursprungligen av Mattias_N:

Jag vet, förstår och accepterar att det finns risk för fel vid dataöverföring.

Jag ber om ursäkt om jag klampar in på ett off-topic spår, men om återställning av iTunes-backup är ett potentiellt problem för nya Iphone 5-ägare så vore det intressant att veta hur ni som återställt utan backup har gått tillväga? Plocker ni in data från iCloud-backup istället, eller börjar ni lägga in allt helt från scratch? Om ni använder iCloud-backup, vad behöver ni isf justera och lägga till manuellt som inte iCloud-backupen hjälper till med?

Att återställa utan backup innebär just att börja från scratch. iCloud-backup är precis lika komplett som iTunes-backup.

Ursprungligen av pmarriott:

Att återställa utan backup innebär just att börja från scratch. iCloud-backup är precis lika komplett som iTunes-backup.

Instämmer -"Två sidor av samma mynt" om man säger så.......

Ursprungligen av pmarriott:

Att återställa utan backup innebär just att börja från scratch. iCloud-backup är precis lika komplett som iTunes-backup.

Skönt att höra! Har varit orolig sen 3 veckor då min 3GS plötsligt valde att sluta fungera. Har vad jag vet allt som är möjligt påslaget i inställningarna för iCloud. Borde få min 5:a idag som antagligen legat hela helgen på postombudet. Hoppas nu innerligt att jag lyckas få med app-data från 1Password när det är dags...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-30 00:43

Nej jag upplever att batteriet håller längre

Ursprungligen av lappen71:

Nej jag upplever att batteriet håller längre

Upplever samma sak - både jämfört med iPhone 4 och 4S. Batteriet räcker längre i iPhone 5

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-30 01:03

Det många verkar missa är att dagens smartphone är i grund och botten en dator.
Och installationen av OS:et kan misslyckas från fabrik precis som med en dator.
Att återställa telefonen är en enkel och förhållandevis snabb lösning som gör att man slipper springa iväg och reklamera den.
Men att det då finns personer som hårdnackat som inte inser detta utan kör sitt trångsynta race är beklämmande.

Ursprungligen av Vassius:

Så du vill inte ödsla tid (< 1 timme) på en vedertagen lösning, men du är beredd på att ödsla mycket mer tid på en reklameringsprocess med ovisst resultat? Och fram till dess lever du hellre med dålig batteritid i väntan på en eventuell "buggfix"?

Wow.

Nja, kanske... Jag menade att jag hoppas att det dyker upp en mjukvarufix eller åtminstone nån form av "officiell" workaround för att åtgärda batteritid, somi mitt fall är betydligt sämre än på min Iphone 4. Visserligen verkar den "vedertagna" lösningen du nämner funka för en del, medan den funkar inte för vissa andra.

Hur som helst. När du skriver att det ska ta under en timme så inser jag att jag kanske har feltolkat "hantera telefonen som ny". Min tolkning var att man - vid inkoppling till iTunes - väljer att inte återställa från iTunes-backup utan att telefonen istället är helt tom/ren på data. Och att man sedan kickar igång iCloud för att återställa den data som iCloud har säkerhetskopierat. I mitt huvud är dock inte denna dataåterställning lika komplett som när man återställer från iTunes och att det därför krävs en del tid och energi till att hitta/åtgärda/återställa detta manuellt. Speciellt första gången man gör det, vilket det hade varit för mig.

Därmed inte sagt att jag inte kommer att vara beredd att spendera denna tid om Apple går ut med info om att det löser problemet. Jag menar bara att jag inte har tid och energi att mecka med det nu när iOS6 nyss släppts och innehåller skavanker (precis som alla nya mjukvaror gör). Kombon iOS6 och Iphone 5-hårdvaran lär ju också behöva mer testning för att mogna.

Jag har absolut ett överseende med fel på nya mjukvaror! Men om Apple varken löser problemet via en mjukvarufix eller går ut med en rekommenderad workaround så är jag inte nöjd med produkten. Det synsättet tycker jag att alla kunder, speciellt av highend-produkter, ska försöka ha. Trots att man generellt sett respekterar och gillar tillverkaren och dess produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-30 18:38
Ursprungligen av Mattias_N:

Nja, kanske... Jag menade att jag hoppas att det dyker upp en mjukvarufix eller åtminstone nån form av "officiell" workaround för att åtgärda batteritid, somi mitt fall är betydligt sämre än på min Iphone 4. Visserligen verkar den "vedertagna" lösningen du nämner funka för en del, medan den funkar inte för vissa andra.

Hur som helst. När du skriver att det ska ta under en timme så inser jag att jag kanske har feltolkat "hantera telefonen som ny". Min tolkning var att man - vid inkoppling till iTunes - väljer att inte återställa från iTunes-backup utan att telefonen istället är helt tom/ren på data. Och att man sedan kickar igång iCloud för att återställa den data som iCloud har säkerhetskopierat. I mitt huvud är dock inte denna dataåterställning lika komplett som när man återställer från iTunes och att det därför krävs en del tid och energi till att hitta/åtgärda/återställa detta manuellt. Speciellt första gången man gör det, vilket det hade varit för mig.

Därmed inte sagt att jag inte kommer att vara beredd att spendera denna tid om Apple går ut med info om att det löser problemet. Jag menar bara att jag inte har tid och energi att mecka med det nu när iOS6 nyss släppts och innehåller skavanker (precis som alla nya mjukvaror gör). Kombon iOS6 och Iphone 5-hårdvaran lär ju också behöva mer testning för att mogna.

Jag har absolut ett överseende med fel på nya mjukvaror! Men om Apple varken löser problemet via en mjukvarufix eller går ut med en rekommenderad workaround så är jag inte nöjd med produkten. Det synsättet tycker jag att alla kunder, speciellt av highend-produkter, ska försöka ha. Trots att man generellt sett respekterar och gillar tillverkaren och dess produkter.

Fast så funkar det inte, antingen återställer du backup via iTunes eller via iCloud när du startar telefonen första gången efter återställning.

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-09-30 06:28

Första intrycket var faktiskt att "ja, den är ny och snabb och skärmen är skarp men det är ju inte någon revolutionerande skillnad".

Nu när jag haft den några dagar känns det annorlunda - den ÄR verkligen extremt snabb, tunn och smäcker och min gamla 3GS känns klumpig och rund som en boll i jämförelse. Den största förändringen i användarupplevelse vad gäller skärmen tycker jag dock är storleken snarare än upplösningen. Visst, skärmen på 3GS är lite dassig i jämförelse men den är fortfarande helt okej... Förutom det där att den är liksom knubbig och stympad på höjden när man vant sig vid femmans skärm.

Min kom förresten helt utan repor och andra fel, och jag märker inget speciellt med batteriet heller, snarare då att det håller längre än på min gamla telefon, trots att jag installerade från en backup.

Kameran verkar hittills funka långt över förväntningarna, med reservation för att jag inte hunnit testa den så mycket.

  • Medlem
  • 2012-09-30 08:26

Två nya reflektioner: Batteriet känns "fetare" och upplevs hålla längre. Mottagningen verkar vara bättre än min 4S, iaf hos mig, och med Telia.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 08:50

Nu efter ett par dagar med iPhone 5 så kan jag konstatera skärmen känns skarpare eller om det är ljusare? Den är också snabbare än 4S vilket märks i de flesta appar. Den där extra skärmytan när jag läser mail eller kollar någon sida i Safari gör mer än jag hade trott innan, där ser man vad typ en cm kan göra för läsupplevelsen.

Ang batteri så laddade jag fullt i fredags när jag la över säkerhetskopian o.s.v, jag har inte behövt ladda den mer ännu (39% kvar) så jag upplever så här långt att batteritiden på min iPhone 5 är bättre än på min 4S.

Mina reflektioner:

med en svart telefon så märker jag inte av appar som inte är anpassade för skärmen. Jag tänker aldrig på om ramen är större eller inte.

är inåt helt vän med den högre skärmen ännu. Hade nog gärna behålla den gamla storleken, telefonen blev svårare att hantera med en hand och jag vill inte ha en större

håller med om ljusstryrkan, den känns ljusare

har inte hunnit med kameran ännu, har dock inte sett något som tyder på problem med lila ljusstick

inga skråmor

och min gamla bilhållare gråtmild nöds att använda även för femman:)

vågar inte uttala mig om batteriet men är försiktigt positiv just nu

Den största skillnaden än så länge för mej är helt klart vikten. Om du håller i en 5:a en tag och sen byter till 4/ 4S så är skillnaden markant faktiskt! Sen kan man bara hoppas att vi får vårt kära LTE också efter jul.
Nu när vi har så bra utbyggt i Sverige ändå

Ursprungligen av lappen71:

Jag "ödslade" den tiden tiden på min IPhone 4 i samband med uppdateringen till iOS6 och det löste alla problem.
Mattias_N är en sådan kund som gör att jag aldrig skulle välja ett yrke att jobba som mobilförsäljare.

Ojsan - det sved. Men se nedan.

Ursprungligen av lappen71:

Det många verkar missa är att dagens smartphone är i grund och botten en dator.
Och installationen av OS:et kan misslyckas från fabrik precis som med en dator.
Att återställa telefonen är en enkel och förhållandevis snabb lösning som gör att man slipper springa iväg och reklamera den.
Men att det då finns personer som hårdnackat som inte inser detta utan kör sitt trångsynta race är beklämmande.

Som jag skrev i mitt svar till Vassius så har jag överseende med fel på nya produkter. Jag har ju inte sprungit iväg och reklamerat produkten ännu - utan väntar snällt på information från Apple. Jag kan tänka mig att vänta ett bra tag till såvida Apple meddelar att de jobbar på en lösning.

Det är helt okej om du tycker att jag är hårdnackad och trångsynt. Det är jag nog. Åtminostone i de fall jag anser det befogat. Jag kan t.ex. vara bestämd och krävande som kund, vilket jag tycker att man har rätt att vara eftersom man lagt pengar på en produkt som inte uppfyller förväntningarna. I synnerhet en produkt som marknadsförs som "high end".

Jag kan tillägga att jag - i de fall det är möjligt - enbart använder Apple-produkter. Detta beror på att jag tycker att de håller en högre kvalitet än motsvarande produkter från andra tillverkare. Men detta innebär inte att jag därmed automatiskt måste acceptera Apple-produkter som uppvisar uppenbara issues.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-30 18:31
Ursprungligen av Mattias_N:

Ojsan - det sved. Men se nedan.

Som jag skrev i mitt svar till Vassius så har jag överseende med fel på nya produkter. Jag har ju inte sprungit iväg och reklamerat produkten ännu - utan väntar snällt på information från Apple. Jag kan tänka mig att vänta ett bra tag till såvida Apple meddelar att de jobbar på en lösning.

Det är helt okej om du tycker att jag är hårdnackad och trångsynt. Det är jag nog. Åtminostone i de fall jag anser det befogat. Jag kan t.ex. vara bestämd och krävande som kund, vilket jag tycker att man har rätt att vara eftersom man lagt pengar på en produkt som inte uppfyller förväntningarna. I synnerhet en produkt som marknadsförs som "high end".

Jag kan tillägga att jag - i de fall det är möjligt - enbart använder Apple-produkter. Detta beror på att jag tycker att de håller en högre kvalitet än motsvarande produkter från andra tillverkare. Men detta innebär inte att jag därmed automatiskt måste acceptera Apple-produkter som uppvisar uppenbara issues.

Nej det sved inte men ordspråket "själv är bäste dräng" stämmer in på många men inte dig tydligen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-30 15:39

Hur mycket tid har du nu lagt på att försvara din approach? 1 timme?

Bevaka tråden