Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av FreddeB:

Hur mycket tid har du nu lagt på att försvara din approach? 1 timme?

Haha, ja, men argumentation är mer givande än att lägga tid på en återställning som kanske inte ens funkar. Jag kanske till och med lär mig nåt om mig själv när jag har ett gäng forumrävar att tampas mot.

Det enda tråkiga med en ren installation är väl att man missar alla gamla sms. Annars är väl det en bra grej o testa om batteriet suger.

Första intrycket är, grym hårdvara men iOs känns verkligen inte spännande längre. Skärmen känns fantastisk
Inga skavanker på min svarta iPhone 5. Vet inte om jag hade tur, eller om problemet med repor och märken överdrivits. Men jag skulle gissa på det senare.

Ska kontrollera i natt:) har just laddat både 4s och 5 och låter dem ligga i standby över natten

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-30 23:10

En liten detalj som jag tänkte på idag efter att ha haft telefonen i ett par dagar. Tack vare att det är olika material på fram- och baksidan så slipper man fumlandet för att lista ut vad som är fram och bak när man halar upp den ur fickan. Det sparar man säkert en eller två sekunder på varje gång.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2012-09-30 23:33

Den gör allt jag vill och mer därtill, den gör det snabbare än 4S:en och ffa så ligger den så fint i handen som inte går att beskriva. Det är min störtsa behållning faktiskt, hur den ligger i handen, känns i fickan.

Nån skrev i en annan tråd "W880" och det stämmer onödigt bra. W880 var ju helt fantastisk på sin tid, precis som 8210 på sin tid (när man väl fick en som funka, körde för övrigt vitt skal på den).

Jag ber till gud att Apple inte gör iPhone6 till en förtäckt läsplatta såsom samsung gör med sina Galaxer. Jag har min iPad som jag använder när jag behöver stor skärm. Detta är precis lagom!

Att den är ännu snyggare i verkligheten än på bild behöver kanske inte nämnad en gång till, men den vita matchar ondögit bra med min nyskaffade Macbook Air...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-10-01 06:29

Jag har tidigare skrivit positivt om iPhone 5 och jag har inte ändrat mig, den är riktigt bra, grym helt enkelt. Det enda som jag inte gillar (har vant mig vid) är att ingången till headsetet sitter nedtill. Jag kommer givetvis vänja mig men det känns fel... Där ser man vad vanans makt kan göra

Jag har inte fått/köpt någon iPhone 5 ännu, men kunde nu fippla lite med en polares, jag måste säga att den där lila nyansen i fotografier när man tar i aningen starkare motljus är rätt b ändå.
Vafan Apple?! Har de förklarat det någonstans? Är det något den ens kan/kommer fixa?

Ursprungligen av theplague:

Jag har inte fått/köpt någon iPhone 5 ännu, men kunde nu fippla lite med en polares, jag måste säga att den där lila nyansen i fotografier när man tar i aningen starkare motljus är rätt b ändå.
Vafan Apple?! Har de förklarat det någonstans? Är det något den ens kan/kommer fixa?

Varför ska man fotografera i motljus? Grundläggande fototeknik, ha ljuskällan bakom kameran. Dessutom ligger, vad jag har kunnat läsa mig till, problemet i linsen.

  • Medlem
  • 2012-10-01 09:01
Ursprungligen av pmarriott:

Varför ska man fotografera i motljus? Grundläggande fototeknik, ha ljuskällan bakom kameran. Dessutom ligger, vad jag har kunnat läsa mig till, problemet i linsen.

Ibland är du för rolig

Ursprungligen av pmarriott:

Varför ska man fotografera i motljus? Grundläggande fototeknik, ha ljuskällan bakom kameran. Dessutom ligger, vad jag har kunnat läsa mig till, problemet i linsen.

Det är bara dåliga fotografer som inte kan teknik(ganska lätt) för att fotografera i motljus.

Om du från början inte förstår varför man ska/borde kunna fotografera i motljus kanske du inte ska ge dig in i diskussionen.

Ursprungligen av theplague:

Det är bara dåliga fotografer som inte kan teknik(ganska lätt) för att fotografera i motljus.

Om du från början inte förstår varför man ska/borde kunna fotografera i motljus kanske du inte ska ge dig in i diskussionen.

Notera därför att jag skrev "grundläggande" och inte "avancerad". Om man ska fotografera avancerat kanske man ska börja med att använda en kamera och inte en telefon som man kan fotografera med.

  • Medlem
  • 2012-10-01 09:29
Ursprungligen av pmarriott:

Notera därför att jag skrev "grundläggande" och inte "avancerad". Om man ska fotografera avancerat kanske man ska börja med att använda en kamera och inte en telefon som man kan fotografera med.

Så du tycker/anbefaller att jag ska köpa mig en kamera igen?

Ursprungligen av reze:

Så du tycker/anbefaller att jag ska köpa mig en kamera igen?

Om du ska fotografera kan jag varmt rekommendera en kamera. Inte om du ska ringa. Kameror är dåliga på det här med telefoni.

Ursprungligen av pmarriott:

Om du ska fotografera kan jag varmt rekommendera en kamera. Inte om du ska ringa. Kameror är dåliga på det här med telefoni.

Skulle du ha samma inställning om man gick bakåt i utvecklingen gällande vilken funktion på iPhone som helst, utom just telefonin? Mail, messages och annan kommunikation(köpa dator?); GPS-funktioner(då kan man väl köpa en riktig GPS?) etc etc?
Telefoni är helt ärligt en ganska liten del av iPhone i min värld.

Ursprungligen av theplague:

Skulle du ha samma inställning om man gick bakåt i utvecklingen gällande vilken funktion på iPhone som helst, utom just telefonin? Mail, messages och annan kommunikation(köpa dator?); GPS-funktioner(då kan man väl köpa en riktig GPS?) etc etc?
Telefoni är helt ärligt en ganska liten del av iPhone i min värld.

Man kan maila på en iPhone, det är rentav en av telefonens mest framträdande egenskaper i min yrkesroll. Dock kan den inte ersätta att sitta med en riktig skärm och ett riktigt tangentbord. Jag resonerar likadant med kameran. iPhone är en telefon man kan fotografera med, inte en kamera man kan ringa med.

Ursprungligen av pmarriott:

Man kan maila på en iPhone, det är rentav en av telefonens mest framträdande egenskaper i min yrkesroll. Dock kan den inte ersätta att sitta med en riktig skärm och ett riktigt tangentbord. Jag resonerar likadant med kameran. iPhone är en telefon man kan fotografera med, inte en kamera man kan ringa med.

Du glömde "Undvika svara på frågan" ang politiker ovan.
Huvudsaken i det jag frågade handlar om ifalldu tycker det är ok att man backar i utvecklingen av de andra funktionerna? Att man bara ska köpa det och ersätta det med kompletteringsprylar?
Det tycker iaf inte jag.

I det här fallet ska man helt plötsligt inte fotografera i olika vinklar som innan inte har varit problem med.
Otroligt konstigt resonemang.

Ursprungligen av theplague:

Du glömde "Undvika svara på frågan" ang politiker ovan.
Huvudsaken i det jag frågade handlar om ifalldu tycker det är ok att man backar i utvecklingen av de andra funktionerna? Att man bara ska köpa det och ersätta det med kompletteringsprylar?
Det tycker iaf inte jag.

I det här fallet ska man helt plötsligt inte fotografera i olika vinklar som innan inte har varit problem med.
Otroligt konstigt resonemang.

Ponera att kameran har blivit mycket bättre på fotografering i mörker på bekostnad av att den inte är lika bra på att fotografera i motljus? Ponera att man varit tvungen att offra något som ett fåtal vill ha (motljusfotografering) till förmån för något som väldigt många vill ha (bättre egenskaper i dåligt ljus).

Ursprungligen av pmarriott:

Ponera att kameran har blivit mycket bättre på fotografering i mörker på bekostnad av att den inte är lika bra på att fotografera i motljus? Ponera att man varit tvungen att offra något som ett fåtal vill ha (motljusfotografering) till förmån för något som väldigt många vill ha (bättre egenskaper i dåligt ljus).

Visst, men vart finns bevisen för detta? Det är en oerhört lös teori som någon drog här.

Ursprungligen av theplague:

Visst, men vart finns bevisen för detta? Det är en oerhört lös teori som någon drog här.

Jag har läst något om detta på nätet. Det lär väl inte dröja länge förrän någon har dissikerat problemet i minsta detalj och kommit fram till vad detta beror på. Jag skulle gärna prova att fotografera lite i motljus, men det regnar här.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har läst något om detta på nätet. Det lär väl inte dröja länge förrän någon har dissikerat problemet i minsta detalj och kommit fram till vad detta beror på. Jag skulle gärna prova att fotografera lite i motljus, men det regnar här.

Samma problem med regn här:)

Jag är inte övertygad om att det existerar ett problem ännu. De bilder som jag har sett är som gjorda för att skapa reflexer och jag är inte ens säker på att min Canon 60D skulle klara situationen så mycket bättre. (Ok då, det skulle den:))

  • Medlem
  • 2012-10-02 08:34
Ursprungligen av pmarriott:

Om du ska fotografera kan jag varmt rekommendera en kamera. Inte om du ska ringa. Kameror är dåliga på det här med telefoni.

Du är politiker?

Ursprungligen av reze:

Du är politiker?

Nej, men jag skulle bli en förträffligt duktig sådan. Jag är en fena på att mygla oupptäckt, jag kan prata i timmar utan att säga något och min mest framträdande egenskap är att vända kappan efter vinden.

Ursprungligen av pmarriott:

Notera därför att jag skrev "grundläggande" och inte "avancerad". Om man ska fotografera avancerat kanske man ska börja med att använda en kamera och inte en telefon som man kan fotografera med.

Jo, men med 4S fungerar det bra att ta snygga sådana bilder och då jag förväntar mig inte ett steg bakåt av Apple om man nu skulle vilja ha möjligheten med iPhone 5. Och helt ärligt, motljusfotografering är inte avancerad teknik.
Om du välkomnar steg bakåt så är det upp till dig, men blanda gärna inte in det i den här diskussionen.

Ursprungligen av theplague:

Jag har inte fått/köpt någon iPhone 5 ännu, men kunde nu fippla lite med en polares, jag måste säga att den där lila nyansen i fotografier när man tar i aningen starkare motljus är rätt b ändå.
Vafan Apple?! Har de förklarat det någonstans? Är det något den ens kan/kommer fixa?

Gör inget - men jag trodde tråden hette " för alla som fått sin iPhone ".......;)

Min gissning är att det är deras "förbättring" av bilder tagna utan blixt som eventuellt ställer till det. Kan vara mjukvarurelaterat också iofs. Vet inte hur dom gjort för att få kameran mer ljuskänslig.

Det finns inget gott som inte för något ont med sig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-01 10:15

En reflektion jag gjort med iPhone 5 är att den inte blir lika varm som iPhone 4.
På jobbet går jag alltid med den i bröstfickan och lyssnar på musik/Podcast/ljudböcker och iPhone 4 har alltid till och från alstrat en del värme.
Nu med iPhone 5 upplever jag inte alls det och det måste innebära förhoppningsvis att batteri tiden förbättras.

Gissa vilken bild som är tagen med Iphone 5 och med Iphone 4S? Tagna med blixt på samma ställe mot samma papper. Dessvärre så är den mörka tagen med 5:an

Rent allmänt så verkar det som att blixten brinner av före fotot... Blixtbilderna blir mörkare än samma motiv utan blixt...

Senast redigerat 2012-10-01 21:12
Ursprungligen av BlackSmp:

Gissa vilken bild som är tagen med Iphone 5 och med Iphone 4S? Tagna med blixt på samma ställe mot samma papper. Dessvärre så är den mörka tagen med 5:an

[ATTACH="CONFIG"]35352[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35353[/ATTACH]

Trasig blixt?

Bevaka tråden