Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som fått sin iPhone 5 - Första intrycken?

Tråden skapades och har fått 477 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av BlackSmp:

Gissa vilken bild som är tagen med Iphone 5 och med Iphone 4S? Tagna med blixt på samma ställe mot samma papper. Dessvärre så är den mörka tagen med 5:an

[ATTACH="CONFIG"]35352[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35353[/ATTACH]

Rent allmänt så verkar det som att blixten brinner av före fotot... Blixtbilderna blir mörkare än samma motiv utan blixt...

Kan någon testa samma sak? Det verkar ju helt åt helvete.

Japp. Försökte just ta ett foto av bläckpatronerna i min skrivare så att jag kan köpa nya. Det var väldigt mörk där inne i skrivaren så blixten gick på och då såg man allt klart och tydligt. En sekund efter att blixten slocknat så togs fotot. Försökte flera gånger med samma resultat. Helt svarta bilder. Så då tänkte jag att jag tar en stark lampa och lyser in i skrivaren. Då såg man jätte bra på skärmen, men när fotot tagits så blev bilden fortfarande helt svart! Då provade jag att stänga av blixten och göra ännu ett försök. Då blev det bra.

När jag säger att fotot tas en sekund efter att blixten slocknat så baserar jag nog helt felaktigt det på det fejkade kamera klick ljudet. Det kan nog vara så att den faktiskt tar bilden när blixten går av. Jag testade just att ta bild med blixt i ett ljust rum och det gick hyfsat. Sedan släckte jag lampan och tog en bild till med blixt (led blixten lyser upp rätt bra i det mörka rummet!). Kolsvart! Jag misstänker ljussensorn används men felvänt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-24 18:57
Ursprungligen av tombensve:

Japp. Försökte just ta ett foto av bläckpatronerna i min skrivare så att jag kan köpa nya. Det var väldigt mörk där inne i skrivaren så blixten gick på och då såg man allt klart och tydligt. En sekund efter att blixten slocknat så togs fotot. Försökte flera gånger med samma resultat. Helt svarta bilder. Så då tänkte jag att jag tar en stark lampa och lyser in i skrivaren. Då såg man jätte bra på skärmen, men när fotot tagits så blev bilden fortfarande helt svart! Då provade jag att stänga av blixten och göra ännu ett försök. Då blev det bra.

När jag säger att fotot tas en sekund efter att blixten slocknat så baserar jag nog helt felaktigt det på det fejkade kamera klick ljudet. Det kan nog vara så att den faktiskt tar bilden när blixten går av. Jag testade just att ta bild med blixt i ett ljust rum och det gick hyfsat. Sedan släckte jag lampan och tog en bild till med blixt (led blixten lyser upp rätt bra i det mörka rummet!). Kolsvart! Jag misstänker ljussensorn används men felvänt.

Hänt mig en gång men efter omstart av telefonen har det inte hänt igen.

Ursprungligen av lappen71:

Hänt mig en gång men efter omstart av telefonen har det inte hänt igen.

Japp, du har rätt! En omstart löste problemet. Så när man är i mörkare miljöer och vill ta en bild med iPhone 5 ska man då först starta om telefonen ...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-24 21:31
Ursprungligen av tombensve:

Japp, du har rätt! En omstart löste problemet. Så när man är i mörkare miljöer och vill ta en bild med iPhone 5 ska man då först starta om telefonen ...

Jag menade att för min del räckte det med en (1) omstart för att fenomenet inte skulle uppstå igen.

  • Medlem
  • 2012-10-01 23:20
Ursprungligen av BlackSmp:

Gissa vilken bild som är tagen med Iphone 5 och med Iphone 4S? Tagna med blixt på samma ställe mot samma papper. Dessvärre så är den mörka tagen med 5:an

[ATTACH="CONFIG"]35352[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35353[/ATTACH]

Rent allmänt så verkar det som att blixten brinner av före fotot... Blixtbilderna blir mörkare än samma motiv utan blixt...

Ejakulatio precox-man ska prata med sin partner eller tänk på fotboll.

Senast redigerat 2012-10-02 00:03

Nja, förblixten lyser men inte huvudblixten. Det är snarare så att den verkar felsynkad.

Hämtade ut min 5a på posten idag. SÅÅ nöjd! Stor skillnad mot min 3GS. Älskar utseendet. Väldigt snygg och skärmen är fantastisk. Väldigt snabb, känns bra i handen, den stora skärmen gör verkligen skillnad. Kameran är riktigt bra. 3GS:en tar ju skräpbilder i jämförelse. Älskar den

Ursprungligen av theplague:

Kan någon testa samma sak? Det verkar ju helt åt helvete.

Det är ju uppenbarligen något som är fel mes BlackSmps telefon, så det är väl inte mycket för andra att testa. Hade det där varit normen så hade det varit ett mycket större ramaskri än Maps är.

Problemet löst. Jag är inte helt ensam. Hittade en stackare på MacRumors med samma problem där man föreslog att lämna in telefonen.

Men jag provade först standardlösning 1A: En omstart (power off/on) och det löste allt. Undrar nu bara om det hade hjälpt med att döda kameraappen.

Nåväl, om ni får problem så vet ni lösningen:)

PS: Capeman, inte för att jag tycker att jag är en mes, men ok då:)

Ok, bra.

  • Medlem
  • Falun
  • 2012-10-01 21:38

Fick äntligen min 5:a idag, men upptäckte dessvärre att den inte är ihopmonterad riktigt. När man trycker på glaset på den högra sidan så knäpper den (påminner om tryckljudet på trackpaden på min MBP.) Är det någon som upplevt något liknande? Glaset ger också med sig lite när man trycker. Bifogar ett filmklipp, men ljudet blir något överdrivet när man spelar in det...

Hämtade ut min svarta 32GB idag jag också.

Från iPhone 4:

Snabbhet, snabbhet och ja snabbhet.
Bättre touch-känsla
Bättre känsla överhuvudtaget
Batteri, vet inte ännu. Räknar inte med någon skillnad så blir jag inte besviken.
Kameran är top-notch. Lika bra som sambons Panasonic Lumix-kamera. På riktigt.

Från iPhone 4S:
Samma som ovan. Inte lika stor skillnad mot kameran men mindre brus.
Tycker jag iaf.

Sedan går det INTE att beskriva den genom foto eller dylikt. Omöjligt. Den är grym. Helt klart den bästa telefonen från Apple någonsin.

Ligger på 16-18mbps ner och 2,5mbps upp med Telenor och deras 32mbps abonnemang. Vilket är nästan 3 gånger så snabbt som 4 och 4S.

För er som funderar på ett köp, sälj och byt. Den större skärmen, snabbheten och designen gör STOR​ skillnad.

Fick min i fredags och efter en helgs lekande har jag kommit fram till en sak - FY FAN VAD SNABB DEN ÄR!!!

Att jag sen legat runt 18mbit när jag surfat med Telenor gör inte saken sämre.

Ursprungligen av BlackSmp:

PS: Capeman, inte för att jag tycker att jag är en mes, men ok då:)

Haha va?

Läs vad rättstavningen gjorde med ditt inlägg:) med blev mes:)

Ursprungligen av BlackSmp:

Läs vad rättstavningen gjorde med ditt inlägg:) med blev mes:)

Haha, ursäkta! Jäkla auto correct, borde lära mig att inte författa inlägg på en iPhone när jag är på språng.

Äntligen har jag fått hämta min svarta 32:a. Fin telefon, nästan samma känsla som då jag hämtade min 3GS. Inga skavanker upptäckta än. Uppskattar verkligen iCloud nu, allt återställt utan att en sladd varit i närheten. Var mycket nervig över 1Password då min gamla telefon hastigt dog, mycket viktigt där. Märkligt nu att 3G är snabbare än mitt WiFi, får drygt 24 ner oc 3 upp, jämfört med mitt fasta från ComHem på 23 ner och drygt 1 upp...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-10-02 08:16

Funkar inte att ändra mailsignal för mig. Ring samt medd signal funkar fint att ändra dock

Mätte precis uppkopplingen med Telenor från kontoret i Malmö. Mycket positivt överraskad även om responstiden är betydligt högre än med fasta linor.

Hämtade min lur på posten igår (svart 32GB). Det första man reagerar på är hur lätt och tunn den är. Hade en iPhone 4 innan och givetvis känns femman mycket piggare. Efter en dag har man vant sig vid det nya. Lurarna är också väldigt trevliga i jämförelse med gamla modellen. Jag är nöjd!

Solen tittade fram. Inte världens bäst komponerade bild:)
Ok, det finns ett litet grönt UFO i vänster nedre del men annars så...
Jag påstår inte att detta bevisar att kameran är ok men det blev i alla fall inga lila färgstick utan bara en förväntat utbränd bild

Ursprungligen av BlackSmp:

Solen tittade fram. Inte världens bäst komponerade bild:)
Ok, det finns ett litet grönt UFO i vänster nedre del men annars så...
Jag påstår inte att detta bevisar att kameran är ok men det blev i alla fall inga lila färgstick utan bara en förväntat utbränd bild

[ATTACH="CONFIG"]35408[/ATTACH]

Tror det kräver en starkare ljuskälla.
Det är kanske enbart vissa vinklar etc, men tog själv bilder med det lila fenomenet häromdagen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-10-02 18:36
Ursprungligen av theplague:

Tror det kräver en starkare ljuskälla.
Det är kanske enbart vissa vinklar etc, men tog själv bilder med det lila fenomenet häromdagen.

Lägg in dom bilderna så vi får se då.

Ursprungligen av lappen71:

Lägg in dom bilderna så vi får se då.

Varsågod.

Ursprungligen av theplague:

Tror det kräver en starkare ljuskälla.
Det är kanske enbart vissa vinklar etc, men tog själv bilder med det lila fenomenet häromdagen.

Det är klart att det går att få bilder med lila ljusstick. Det går nog med de flesta kameror. Det som är svårare att få ett grepp på är om kameran är mer känslig än tidigare eller om det kanske är vissa individer (telefoner, inte personer) som är mer känsliga än andra.

en skillnad mellan din och min bild verkar vara att din ljuskälla är i utkanten av bilden medan solen är mitt i bilden för mig. Fast jag provade också med solen just utanför bilden med samma resultat

men jag har en 500 lumen lampa. Ska prova att fota den.

Edit: Jag har ingen aning om detta är ett "relevant" test eller inte. Lampan som är fotad med en 4S och 5 är på 500 lumen så det är en stark ljuskälla

Det är ju inga normala foton men med starka ljuskällor. Frågan är om de är för starka och för nära?

Senast redigerat 2012-10-02 20:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är klart att det går att få bilder med lila ljusstick. Det går nog med de flesta kameror. Det som är svårare att få ett grepp på är om kameran är mer känslig än tidigare eller om det kanske är vissa individer (telefoner, inte personer) som är mer känsliga än andra.

en skillnad mellan din och min bild verkar vara att din ljuskälla är i utkanten av bilden medan solen är mitt i bilden för mig. Fast jag provade också med solen just utanför bilden med samma resultat

men jag har en 500 lumen lampa. Ska prova att fota den.

Edit: Jag har ingen aning om detta är ett "relevant" test eller inte. Lampan som är fotad med en 4S och 5 är på 500 lumen så det är en stark ljuskälla

[ATTACH="CONFIG"]35412[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35413[/ATTACH]

Det är ju inga normala foton men med starka ljuskällor. Frågan är om de är för starka och för nära?
[ATTACH="CONFIG"]35414[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35415[/ATTACH]

Ja de där varierade sig ju på olika vis. I de övre bilderna är det ju inget lila sken att irritera sig på. De undre bilderna innehåller ju båda lila sken på olika vis.
Jaja, man kanske ska släppa det där bara.

Mitt första intryck varade inte längre än första samtalet. Där min iPhone 4 låter riktigt, riktigt bra lät femman "överkomprimerad" och brusig ("fuzzy"), och den klippte bruset på fel nivå så att personen i andra änden knappt hördes. När personen i andra änden inte talade var det totaltyst (inte ens minsta brus eller bakgrundsljud) vilket jag inte gillar då man inte vet om samtalet är uppkopplat eller ej. Ringde Apple och hade svårt att höra vad helpdesken sa eftersom det klippte hela tiden. De tyckte jag skulle göra en totalåterställning vilket jag gjorde men det hjälpte inte.

Dagen efter gick jag till den Tele2-butik där jag köpt luren och testade först att byta SIM-kort (vilket kunde hjälpa enligt Apples amerikanska forum) vilket inte hjälpte alls. Jag fick då inte byta på plats utan fick vackert finna mig i att skicka in den och vara utan i flera veckor. Usel policy när man köpt en ny produkt.

Problemet verkar inte vara speciellt utbrett (eftersom alla prisar ljudkvaliteten vid samtal) så jag antar att jag hade otur bara.

cliffak /
Kan inte förstå varför du inte får en ny. Fallet verkar ju solklart. Att behöva lämna /vara utan en telefon som är nyköpt.
Jag hade nog fört ett djäv... liv - och vägrat lämna lokalen. Undrar vad ex Apple i Täby hade gjort ? Ganska övertygad om att du fått en ny över disk i samma ögonblick.
Detta fel påminner om det som 4S hade på många telefoner inkl min egen - som jag köpt / returnerade till Apple. Inga problem utan löste sig direkt.

Ursprungligen av adress@mac:

cliffak /
Kan inte förstå varför du inte får en ny. Fallet verkar ju solklart. Att behöva lämna /vara utan en telefon som är nyköpt.
Jag hade nog fört ett djäv... liv - och vägrat lämna lokalen. Undrar vad ex Apple i Täby hade gjort ? Ganska övertygad om att du fått en ny över disk i samma ögonblick.
Detta fel påminner om det som 4S hade på många telefoner inkl min egen - som jag köpt / returnerade till Apple. Inga problem utan löste sig direkt.

När jag pratade med Apple i telefon var de inte säkra på att jag skulle få byta i Täby, eftersom jag köpt luren med abonnemang och bindningstid hos Tele2. Nu så här i efterhand borde jag förstås ha åkt till Täby och testat. Eller åtminstone uppsökt Tele2 på en tid då man kunnat prata med butikschefen i stället för någon säljare som mest såg besvärad ut för att mitt ärende tog för lång tid. Uppstår felet på den telefon de byter till blir det Täby nästa.

Jag skickade ett mail till Tele2 efter detta men har ännu inte fått svar.

Bevaka tråden