Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hhhmmm...

jag vet inte om det är en direkt bugg, men det är ju inte roligt...

jag har en clean install på Panther på min G4a 400...
det rullar på för det mesta, men det är en sak som itne funkar som den ska riktigt...
eller ja, som jag vill eller tycker iallafall.
i Safari så använder jag mig av Tabbar, det är liksom en smart grej tycker jag, så jag får en massa flikar med mina browserfönster istället för en massa fönster överallt...
men jag kan inte ladda de olika flikarna individuellt, iallafall inte hos www.apple.com
jag vill ju kolla lite nya trailers för kommande filmer och Apple har en bra sida på sin site för det.
nu så öppnar jag varje ny trailer på en filk och den ska ju laddas på varje flik, men det funkar itne, jag måste ha den fliken aktiv för att den ska ladda trialern och det tar ju liksom udden av mina flikar tycker jag...

kanske inte direkt en bugg, men inte en feature heller hoppas jag...

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
Kameran iSight funkar inte i iChat mellan Jaguar och Panther.

Det kanske har att göra med att ni har olika versioner av iChat? Det är ju den skarpa versionen "iChat 2.0" som följde med Panther och inte den beta som fanns för gratis nedladdning för Jaguar. För att köra den skarpa 2.0-versionen av iChat i Jaguar så måste man (så vitt jag vet) köpa iChat separat för 295kr.

Se:
http://www.apple.com/se/ichat/

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Är det fler än jag som har en rejäl fördröjning i Volym-tangenterna på tangentbordet under OSX 10.3.1 ?

Visst, det beter sig så för mig också...
Mycket fånigt.
Fast det påminner mig lite om det gamla hederliga spelet Maelstrom när man måste trycka sådär snabbt på tangenten.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-16 20:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Visst, det beter sig så för mig också...
Mycket fånigt.
Fast det påminner mig lite om det gamla hederliga spelet Maelstrom när man måste trycka sådär snabbt på tangenten.

Helt totalkass måste jag säga. Jag hoppas verkligen att detta ordnas. Nu finns det ju ingen volymreglering annat än i Ljudpanelen i SYsteminställningar som verkligen fungerar för att justera datorns totala utnivå.

(Ja, som de flesta säkert vet så är ju inte volymregleringen i menyraden inte mycket att hurra för heller...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 20:56

Hm, på min dator (en närmast antik g3/400) är det inga problem med volymtangenterna. OS X 10.3.1.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Hm, på min dator (en närmast antik g3/400) är det inga problem med volymtangenterna. OS X 10.3.1.

"Problem" och "problem"...
Det funkar ju, men knappast så bra som det borde kunna göra.
Det borde kunna vara snabbare respons när man håller ned en volymtangent.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 21:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
"Problem" och "problem"...
Det funkar ju, men knappast så bra som det borde kunna göra.
Det borde kunna vara snabbare respons när man håller ned en volymtangent.

Här sker det ögonblickligen. Direkt när jag trycker på volymtangenterna säger det "plopp" i högtalarna, och displaygrejen visas. Att ändra från min- till maxvolym genom att hålla nere en av volymknapparna tar ca en sekund, men regleringen påbörjas så fort jag trycker ner tangenten.

Lustig nog vill jag minnas att volymregleringen i min G3 faktiskt var segare i Jaguar!

I vilket fall som helst så verkar det inte vara ett generellt fel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 23:26

Volymknapparna fungerar felfritt på min panthermaskiner:

- G4/500 DP
- PB12" 867

Så responsiv man kan önska sig. Det KAN bli "lagg" på det om datorn är under hård belastning, men så var det i JAGUAR också - fast mkt värre.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 20:07

För min del känns det som sirap. Om jag trycker väldigt rappt kan man få den att röra sig 1 steg men om jag håller nere den lite längre börjar den vandra utan att stanna förens långt efter att jag släppt tangenten. Vilket i regel relaterar i näst intill max/min volym. Detta på en PM G5.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 10:07

Inga problem med volymen på min G4 D867, dock har jag fortfarande strul med C-pennan som craschar program ingen som har kommit på några lösningar där?

  • Medlem
  • 2003-11-18 23:12

Det känns som att Safari 1.1 blev långsammare i 10.3.1.. någon annan som märkt av detta? eller också är det väl min bostream som strular igen.. men efter uppgraderingen från 10.3 kan jag svära på att det faktiskt går långsammare

Citat:

Skrevs ursprungligen av tei
Här sker det ögonblickligen. Direkt när jag trycker på volymtangenterna säger det "plopp" i högtalarna, och displaygrejen visas. Att ändra från min- till maxvolym genom att hålla nere en av volymknapparna tar ca en sekund, men regleringen påbörjas så fort jag trycker ner tangenten.

Lustig nog vill jag minnas att volymregleringen i min G3 faktiskt var segare i Jaguar!

I vilket fall som helst så verkar det inte vara ett generellt fel.

Intressant.
Då måste jag fråga cal (och kanske tei också för den delen...):
Använder någon eller båda av er programmet "USB Overdrive"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-22 10:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Intressant.
Då måste jag fråga cal (och kanske tei också för den delen...):
Använder någon eller båda av er programmet "USB Overdrive"?

Jag använder inte USB Overdrive.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-23 11:59

Efter vila har ljusstyrkan på skärmen ibland ramlat ner till nästan noll och får ställas tillbaka......bugg!....eller obekväm feature??

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-23 12:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Intressant.
Då måste jag fråga cal (och kanske tei också för den delen...):
Använder någon eller båda av er programmet "USB Overdrive"?

Javisst gör jag det. Har en Logitech mus med många knappar varvid USB Overdrive gör sin lilla nytta. Kan vara det som spökar.

Jag har tänkt den tanken flera gånger men men vill samtidigt minnas att det var likadant före installationen av USB-OD. Skall testa med den inaktiverad, återkommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Javisst gör jag det. Har en Logitech mus med många knappar varvid USB Overdrive gör sin lilla nytta. Kan vara det som spökar.

Jag har tänkt den tanken flera gånger men men vill samtidigt minnas att det var likadant före installationen av USB-OD. Skall testa med den inaktiverad, återkommer.

Ja, det är det första jag kommer att tänka på. Använder själv USB Overdrive och vill minnas att versionen innan den som finns nu helt stängde av volym och mata ut knapparna.

Vad bra om du orkar testa med att ta bort USB Overdrive. Orkar inte själv!

Har iofs helldre den slöa responsen på volymknapparna än blir av med USB Overdrive. Det är ett mycket fint program.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 22:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av anarkovidar
Utan att ha läst hela tråden...

Filer som slängs i papperskorgen vill inte alltid försvinna vid en tömning. Är ny med os x (andvände os 9 innan) så jag jag kanske gör något fel... Om man försöker få info om filen så får man det men datorn säger att filen inte finns om man försöker flytta den eller slänga den (felkod -43).

Skulle bygga om skrivbordet om det var OS 9 men vad gör jag nu? För tillfället är det 12 filer som tar upp ca 4 gb som värken vill bli slängda eller raderade. Vet inte om dom värkligen tar 4 gb, lite svår när hela hårdisken är på 250 gb

Har samma problem, och har undrat huruvida jag har för snålt med plats på HD:n. Är det någon som vet vad felkod -43 betyder?

Filen jag vill slänga syns ej i users/användare/.Trash, ens med ls -a kommandot, och tvångstömma papperskorgen med Cocktail fungerar ej. Har du fått någon lösning Anarkovidar?

Vänligen, Ylan

Tyckte det var skumt att min dator laggade till som tusan en gång per minut...

Upptäckte att den skiftade bild samtidigt fast jag hade ju ställt in bildskiftandet till var 5:e minut...

I varje fall, nedanstående måste ju vara en bugg:

kommer inte ihåg om jag eller nån annan nämnt detta förut:

Jo så ser min "förhandsvisning" ut också:confused:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-25 15:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dan
Är det fler som har problem med C-pen ? kraschar Textredigeraren och Word när jag läser in ...:mad:

Hjälp verkar vara på väg fick svar från supporten idag

Det finns några kompatibilitetsproblem med Panther.
En ny version 1.02 som löser kända problem med OS 10.3 Panther är för
tillfället i sluttest.
Håll utkik på :
http://www.cpen.com/Download/software_upgrades/m1

Sincerely,
Thomas L.
C-Pen Support

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-25 18:49

Är det nån som har testat roliga buggigheten med Exposé då?

Öppna ett fönster på skrivbordet, dra runt det på skärmen samtidigt som exposé aktiveras/avaktiveras. Fönstret börjar hoppa på stället och fladdrar runt, till slut utelämnas vita fyrkanter efter det osv. Allmän circus mao. Inget problem man stöter på dagligen dock.

Jaha...
Då sitter man här i Safari med en havererad Finder i bakgrunden. Det enda jag försökte göra var att kopiera ett dokument från min iDisk till skrivbordet samtidigt som jag tänkte "värst vad smidigt det här med iDisken är".

Såklart stannade kopieringen upp efter 10 sekunder och badbollen behagade visa sig. Givetvis gjorde detta hela Findern obrukbar. Efter ett tag kom det upp en skylt som sa att "det blivit något fel" och frågade om jag ville "koppla från". Valde detta, men det hjälpte föga.
Tvångsomstarta Finder gör ingen nytta.
Liknande grej hände på jobbet i samband med en fildelningsserver som kopplade ifrån...
Har också testat välja omstart men den förbannade Findern vill inte dö!
Varför!? Detta känns mycket Mac OS 9-aktigt. Findern ska INTE kunna ta över maskinen på detta sätt. INGET ska kunna ta över maskinen på detta sätt.
Hoppas på framtida fix.

Jag måste alltså tvångsomstarta min dator för första gången med Panther.

Mycket sorgligt...

Fast det går ju att använda allt annat förutom Finder. Får se hur länge man klarar sig utan

Haha!

Körde igång "Path Finder", så nu kommer jag åt mina grejor ändå!

Händer mig titt som tätt också - undrar varför det skall vara så svårt att implementera nätverk som inte kraschar Finder i OS X när något går snett?

Och när klagovisan ändå är igång: varför kan man inte ladda upp filer till ftp-server via Finder? Jag kan bara ladda neråt...

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-11-26 00:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Är det nån som har testat roliga buggigheten med Exposé då?

Öppna ett fönster på skrivbordet, dra runt det på skärmen samtidigt som exposé aktiveras/avaktiveras. Fönstret börjar hoppa på stället och fladdrar runt, till slut utelämnas vita fyrkanter efter det osv. Allmän circus mao. Inget problem man stöter på dagligen dock.

Jag kunde inte få till den effekten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 00:09

Jag kan inte få till Cal-Exposé-buggen heller. Nått med hans dator/grafikkort kanske? Nått tredjeparts skit som spökar?

Enda buggen som uppkommer här är "grabb da window", dvs fönstret "färster sig vid" muspekaren och följen den trots att man inte håller ner knappen. För att "släppa" får jag klicka.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-26 00:28

Grab the window problemet har jag inte. Du behöver nog en snabbare dator för att se hur fönstret fladdrar fram och tillbaks erik. Får väl göra en screen-movie imorgon kväll eller nåt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 00:30

Suck, ännu ett "G5 problem"... Heller grabb-bugg än grafisk bugg

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-26 06:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jag kan inte få till Cal-Exposé-buggen heller. Nått med hans dator/grafikkort kanske? Nått tredjeparts skit som spökar?

Enda buggen som uppkommer här är "grabb da window", dvs fönstret "färster sig vid" muspekaren och följen den trots att man inte håller ner knappen. För att "släppa" får jag klicka.

Låter nästan som en inställning för styrplatta.:)

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden