Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-15 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Nu är allt återställt till samma upplösning och fungerande.

Vart skriver man för att lämna in buggrapporter ???

Olle

Det finns en lång lång tråd om denna kubeffekt här under "Mac OS X" avdelningen som pågick i lördags om jag inte minns fel.

EDIT: http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=35803

"Buggrapporter" skriver du förslagsvis på Apples feedback sida under rätt avdelning. Sidan hittar du här:

http://www.apple.com/feedback/

Senast redigerat 2003-12-15 23:38
  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 11:03

Jag har problem med iCal. I Jaguaren stod veckodagar (Måndag, Tisdag osv) i veckolayoutet. I Panther står det bara den 18 dec, den 19 dec osv. för varje dag. Hur ska jag veta vilket dag det är? Det är bara om man använder svensk språk layout men engelsk system språk. Om jag byter till Tysk Finder eller Dansk Finder så står vecko dagarna riktikgt.

//Rob

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-12-18 11:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
Jag har problem med iCal. I Jaguaren stod veckodagar (Måndag, Tisdag osv) i veckolayoutet. I Panther står det bara den 18 dec, den 19 dec osv. för varje dag. Hur ska jag veta vilket dag det är? Det är bara om man använder svensk språk layout men engelsk system språk. Om jag byter till Tysk Finder eller Dansk Finder så står vecko dagarna riktikgt.

//Rob

Gå in i systeminställningar/internationellt/Format/Anpassa...
och "rucka lite" på inställningarna. Se till att spara ändringarna.

Jag hade samma problem och det hjälpte att rota runt lite i detta.

Det kommer att funka.

/Bauer

Det där var veckans bästa tips. Har redan sumpat ett möte på grund av att jag lade in det på en söndag istället för en fredag.

Blev lika glad jag fast jag hade gärna sett hela dagens namn och inte bara "to" för "torsdag" i iCal.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-12-18 14:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Blev lika glad jag fast jag hade gärna sett hela dagens namn och inte bara "to" för "torsdag" i iCal.

In och rucka lite till så blir det rätt.
/Bauer

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bauer
In och rucka lite till så blir det rätt.
/Bauer

Verkar mest bero på hur bred kalender man har på skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 20:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bauer
In och rucka lite till så blir det rätt.
/Bauer

Japp det fungerade. Måste tydligen stå på Custom för att det ska fungera.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-19 15:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Bug & bug, men väldigt störig är den enligt mig den kosmetiska detalj som gör att muspekar-symbolen inte alltid uppdateras ordentligt beroende på vad som är under.

Se följande exempel som inträffar ibland:

Vill inte ha textmarkeraren när jag drar i en scroll-list

Vill inte ha pil när jag markerar text!

Vill inte ha textmarkeraren när jag klickar på en knapp!

Inte alls särkillt snyggt och OS X-igt.
Windows klarar faktiskt denna bit bättre!

Inte alls OSX är lika dålig på detta som Windows.

Vill man ha detta att fungera så ska man köra begiga macar. Helst innan G3 eller PPC för den delen. De gammla macarna är fantastiska på det här.

Citat:

Skrevs ursprungligen av juanito
Inte alls OSX är lika dålig på detta som Windows.

Vill man ha detta att fungera så ska man köra begiga macar. Helst innan G3 eller PPC för den delen. De gammla macarna är fantastiska på det här.

Det är det inte alls!
Muspekarsymboluppdateringen i Windows mycket bättre än i Mac OS X. Det måste ändå vara fakta?

Jag kan lätt få fram en "felaktig" pekarsymbol i Mac OS X.
(Händer flera gånger dagligen vid Macen).

I Windows sker det absolut mer sällan.
Själv har jag exempelvis aldrig fått textmarkeringssymbolen då markören är över en knapp i Windows.

Det hände rätt ofta med de äldre Macarna också.
Har flera minnen från användning av Photoshop i äldre Mac OS versioner då man ibland fick textmarkeringssymbolen när man körde runt i menyraden.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 09:58

Program som jag försöker installera stänger ner sig själva efter ett tag mitt under installationen. Det kommer upp ett meddelande på skärmen "Programmet Installer har oväntat avslutats". Detta har jag varit med om tre gånger. Kan detta bero på Panther? Jag kör version 10.3.2...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jalvander
Program som jag försöker installera stänger ner sig själva efter ett tag mitt under installationen.

Kolla om det är packat med StuffIt och att du packar upp med senaste versionen 8.0.1 innan du installerar - kan vara en felkälla.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 11:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Kolla om det är packat med StuffIt och att du packar upp med senaste versionen 8.0.1 innan du installerar - kan vara en felkälla.

Använder version 8.0.2...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 16:42

Vilket program försöker du installera?

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2003-12-28 18:25

Det senaste var Avid Free DV. Annars har jag försökt att installera Adobe Creative Suite utan att det fungerat!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-28 21:47

Klockan uppe i högra hörnet visar 15.20, men i tidsinställningar stämmer allt (även tidszon)... Skumt!

Angående Adobe CS - prova med att instalera 1 program i taget och inte hela sviten.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 03:28

Kanske din Temp mapp är trasig eller du inte har rätta rättigheter på filerna. Adobe skapar en temp installations program på din hårddisk så att du kan växla CD skivorna när den behöver de. Det är det enda som jag kan komma på.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2003-12-29 15:49

Hur vet man att Temp mappen är trasig? Och om den nu är det, hur fixar man den? Jag har en ny dator med nya program så jag tror inte att det är någonting som är "trasigt".

Läste i senaste MacWorld att det var viktigt att "Reparera Skivbehörigheter" med jämna mellarum för att undvika problem.

Min G5:a med 10.3.2 har aldrig krånglat eller fått kernal panic en enda gång, men det är väl bäst att göra som MacWorld säger tänkte jag.

Bara en timme efter att ha reparerat skivbehörigheter så låser sig datorn och det kommer upp en svart ruta med flera språk som befaller mig att starta om datorn med power-knappen. Antar att det är det som är Kernal Panic?
Ett dygn senare vägrar datorn att starta när min flickvänn ska avaktivera den lösenordsskyddade skärmsläckaren. Hon blir tvungen att stänga av datorn på power-knappen och sedan starta upp den igen.

Vad är det som spökar? Är det pga att jag reparerade skivbehörigeter eller är det 10.3.2 som jag installerade nyligen som spökar?

Ps. Jag har två hårdiskar uppdelade på vardera två partitioner (totalt fyra). Systemet och hemmappen ligger på en partition och det var den jag reparerade skivbehörigheter på. Ska man också reparera skivbehörigheter på de andra partitionerna också (som bara innhehåller filer och dokument)?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Läste i senaste MacWorld att det var viktigt att "Reparera Skivbehörigheter" med jämna mellarum......Vad är det som spökar? Är det pga att jag reparerad

Använde du "Skivverktyg" som ligger på uppstartspartitionen eller den som ligger på CD-skivan, du ska använda den som ligger på datorn. Jag lagar alltid på detta sätt efter nyinstallation eller uppdatering av systemet och har aldrig råkat ut för problem. Läs mer på denna länk. Där nämns iof att man reparerar via CD men jag har lärts att detta är sämre.

OBS: där nämns fsck -y - detta gäller inte längre det är fsck -f Upprepa detta tills du får svaret att allt är lagat, kan ta flera gånger. Skriv sedan reboot och tryck ned returtangenten.

Lycka till

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Använde du "Skivverktyg" som ligger på uppstartspartitionen eller den som ligger på CD-skivan, du ska använda den som ligger på datorn.
Lycka till

Jag använde skivverktyget från uppstartspartitionen.

Daniel Roos: Det var som tusan... min skärmsläckare drog igång medan jag satt och såg på TV och precis samma sak här.. den lilla dialogrutan med flera språk och att jag var tvungen att starta om! Nu har jag satt skärmsläckaren till att ALDRIG gå igång...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Daniel Roos: Det var som tusan... min skärmsläckare drog igång medan jag satt och såg på TV och precis samma sak här.. den lilla dialogrutan med flera språk och att jag var tvungen att starta om! Nu har jag satt skärmsläckaren till att ALDRIG gå igång...

Nu är allt åt helvete. Sedan jag igår var dum nog att följa MWs råd att man bör reparera skivbehörigheter har min G5:a som funkade klockrent innan börjat haverera (läs mitt tidigare inlägg).
Nu senast jobbade jag i Photoshop och kunde inte spara till min interna extra hårddisk (barracuda 160 GB). Det stod att ett skrivfel uppstod. Det gick att spara till skrivbordet. Försökte sedan kopira över dem till en av mina tre partitioner på min Barracuda. Då stod det någonting i stil med för långt namn eller nått (filen heter The Search 4.psd).
Jag öppnade skivkontroll från startskivan för att kontrollera barracudan. Men då blev det något fel också. Jag tror det stod att det uppstod något fel när jag gjorde skivkontrollen. Sedan försvann plötsligt en av barracudans tre partition från skrivbordet. Jag blev skitskraj och försökte stänga av datorn. Men den ville aldrig stänga av, den bara stod och snurrade i det där läget med grå streck som snurrar runt.
Till sist stängde jag av den på Power-knappen på burken. När jag startade upp den igen såg allt normalt ut. Den förlorade partitionen fanns åter på skrivbordet. Nu är jag skitskraj och bränner DVD-backuper för fulla muggar.

Va fan har hänt? HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!

G5 1.6Ghz, 1.5 GB RAM, OSX 10.3.2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-30 01:17

Mail programmet kraschar hela tiden när jag ger spam mail statusen "skräp". Någon som vet varför det blir så. Har inte många mail alls i programmet, fullt med RAM och 1gz PB 12" splitter ny! Det blev så sedan jag uppdaterade systemet typ förrigår eller nåt.. Jobbiggggt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Nu är allt åt helvete. Sedan jag igår var dum nog att följa MWs råd att man bör reparera skivbehörigheter har min G5:a som funkade klockrent innan börjat haverera (läs mitt tidigare inlägg).
Nu senast jobbade jag i Photoshop och kunde inte spara till min interna extra hårddisk (barracuda 160 GB). Det stod att ett skrivfel uppstod. Det gick att spara till skrivbordet. Försökte sedan kopira över dem till en av mina tre partitioner på min Barracuda. Då stod det någonting i stil med för långt namn eller nått (filen heter The Search 4.psd).
Jag öppnade skivkontroll från startskivan för att kontrollera barracudan. Men då blev det något fel också. Jag tror det stod att det uppstod något fel när jag gjorde skivkontrollen. Sedan försvann plötsligt en av barracudans tre partition från skrivbordet. Jag blev skitskraj och försökte stänga av datorn. Men den ville aldrig stänga av, den bara stod och snurrade i det där läget med grå streck som snurrar runt.
Till sist stängde jag av den på Power-knappen på burken. När jag startade upp den igen såg allt normalt ut. Den förlorade partitionen fanns åter på skrivbordet. Nu är jag skitskraj och bränner DVD-backuper för fulla muggar.

Va fan har hänt? HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!!!

G5 1.6Ghz, 1.5 GB RAM, OSX 10.3.2

Det låter som om det är nått fel på "volume structures" eller "directory structures" på hårddisken/hårddiskarna.
Det är mycket viktigt att dessa är i gott skick. Om så inte är fallet hjälper det föga att reparera skivbehörigheterna. Kan kanske bli än värre då (som ju verkar vara fallet).
Som sagts tidigare kollar man den interna hårddisken genom att starta från Mac OS X instsallations-CD 1 eller genom att hålla ned "fornminne/äpple" och "S". Sen skriver man "fsck -f" och trycker "retur".

Det är "-f" behövs om man har "journaling" på startdisken. Något som är förval på Mac OS X 10.3.x.

Annars skriver man "fsck -y".

Det där journaling är till för att det ska bli mindre av just denna typen av fel (volume/directory errors). Jag är lite osäker på hur bra det fungerar.

Om man inte lyckas fixa hårddiskarna med de verkyg man får från Apple blir det till och skaffa något tyngre.

DiskWarrior, Drive 10 eller Tech Tool Pro 4 verkar rätt bra.

Vet dock inte hur bra dessa verktyg fungerar med Mac OS X 10.3.x i nuläget.'

Tror inte att DiskWarrior har stöd för "journaling"-grejen ännu. Annars är det ett mycket bra verktyg för just detta ändmål.

Hoppas det ordnar sig och gott nytt år!

Har du satt i extra minne så KAN det hända att detta inte är riktigt friskt. Prova med att köra enbart med det som var med från början. Användaren "larsal" hade nyligen en massa stök med sitt system som efter 8:a bedrövelser kunde härledas till ett minne han köpt via Macoteket, detta fick han självfallet utbytt. Att du bör köra fsck -f är iof en självklarhet - minnen som är undermåliga kan vara ditt problem. När du hittat felet - please berätta så att vi har något att lära. OM du har fler än 1 extraminne så kan ju 1 vara bra och 1 dåligt... testa dig fram.

  • Medlem
  • 2003-12-30 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
(...)
Som sagts tidigare kollar man den interna hårddisken genom att starta från Mac OS X instsallations-CD 1 eller genom att hålla ned "fornminne/äpple" och "S". Sen skriver man "fsck -f" och trycker "retur".

Det är "-f" behövs om man har "journaling" på startdisken. Något som är förval på Mac OS X 10.3.x.
(...)
Annars skriver man "fsck -y".

Är inte det något som macen gör attjomatiskt vid uppstart numera? Maskiner förefaller ju också funka (fast det där med DVD-backup låter ju vist) efter omstart.

Så vad är det för skillnad mellan fsck_hfs och fsck?

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Det låter som om det är nått fel på "volume structures" eller "directory structures" på hårddisken/hårddiskarna.
Det är mycket viktigt att dessa är i gott skick. Om så inte är fallet hjälper det föga att reparera skivbehörigheterna. Kan kanske bli än värre då (som ju verkar vara fallet).
Som sagts tidigare kollar man den interna hårddisken genom att starta från Mac OS X instsallations-CD 1 eller genom att hålla ned "fornminne/äpple" och "S". Sen skriver man "fsck -f" och trycker "retur".

Jo jag startade upp från installations-CD:n och kontrollerade mina två hårddiskar med skivkontroll. Inga fel hittades. Jag tror att det är 10.3.2 som ställer till det för mig. Har läst på annat ställe här på forumet om folk med liknande problem efter uppgradering till 10.3.2.
Just nu funkar det som normalt igen. Men blir det problem igen så köper jag nog Diskwarior.

Bevaka tråden