Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Gå till vilket "Apple" program som helst o skriv något ord.. tryck sedan ALT+ESC..

Och vad skulle hända?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-27 13:58

Är det någon mer än jag som har problem med java-baserade program?

Jag kör jEdit, eller snarare körde...
Försökte även installera Zend's eget php-utvecklingspaket, utan lycka... Argh.. Jag börjar fundera på att nedgradera...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
Gå till vilket "Apple" program som helst o skriv något ord.. tryck sedan ALT+ESC..

Hur ställer jag in så jag får svenska ord??

Utskrifter fungerar fyra gånger av tio från Indesign 2.0.2 och Photoshop 7.0.1

Om man däremot vill göra skrivarspecifika inställningar så funkar det kanske en gång av tio.

TRISTESSA !!!!!!

Hoppas att 10.3.1 kommer ikväll !

- Slice -

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 15:26

Verkar funka bra vad det gäller det mesta,
men mitt tangentbord med ljudknappar och mata ut knappen kan jag ju inte använda längre eftersom de inte finns med längre på det inbyggda tangentbordet, urtrist tycker jag.
Speciellt som jag har använt alt+äpple+mata ut som en mycket smidigt kortkommando till att sätta datorn i vila.

Har någon några bra lösningar på detta skulle jag bli skitglad.

Jag har lyckats lösa alla andra problem men det som stör mig mest och som jag inte klarar av är att Eudora 6.0 kraschar varje gång jag försöker skicka brev. Det är inga problem med att ta emot brev men det går inte att skicka. Programmet är nyinstallerat på en fräsch installation av Panther. Dokumentmappen är däremot en uråldrig mapp som överlevt ett flertal uppgraderingar.

När jag pulade med Eudora upptäckte jag förresten Apples nya buggrapportsystem. Mycket smidigt. Många rapporter blir det.

Ja det nya buggrapporteringssystemet är intressant. Det tyder ju på att Apple är mån om att ta reda på vilka buggar användarna möter (eller om man vill vara elak: att Apple vill låta oss alla vara betatestare )

Men vad gäller Eudora 6 så har jag inga problem alls.

Sidonotering: Sedan jag började använda SpamSieve så känner jag inte längre nåt behov av att byta från Eudora.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 18:52

Buggrapportsystem?! Vilket då och hur får man fram det?

Citat:

Skrevs ursprungligen av flexable
Buggrapportsystem?! Vilket då och hur får man fram det?

Krascha ett program så får du se.

Citat:

Skrevs ursprungligen av flexable
Buggrapportsystem?! Vilket då och hur får man fram det?

Om du kör Microsoft Office ett tag så lär du märka!;)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 19:39

Så där ja, då var det fixat.
Tog bara en nyinstallation av Jaguaren och sen en ny Panther på det, så fungerar det som det gjorde innan Panthern kom, och alla installationer är rena och fina.
Så en ren installation av Panthern (som jag gjorde) tog bort en del ifrån den fläckade katten som man ville ha kvar.
Tar lite tid sånt här, men alltid skönt att få städa upp och formatera om diskarna då och då också...

Bug & bug, men väldigt störig är den enligt mig den kosmetiska detalj som gör att muspekar-symbolen inte alltid uppdateras ordentligt beroende på vad som är under.

Se följande exempel som inträffar ibland:

Vill inte ha textmarkeraren när jag drar i en scroll-list

Vill inte ha pil när jag markerar text!

Vill inte ha textmarkeraren när jag klickar på en knapp!

Inte alls särkillt snyggt och OS X-igt.
Windows klarar faktiskt denna bit bättre!

  • Medlem
  • 2003-10-27 20:07

har alla gjort en clean install, eller kan man skönja ett mönster där de som uppgraderar har fler/färre problem än de som kör från scratch?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
har alla gjort en clean install, eller kan man skönja ett mönster där de som uppgraderar har fler/färre problem än de som kör från scratch?

Det som jag tycker mig ana när folk har problem här med Panther så är det inte vilka som har ren installation eller inte, utan det beror mest på vilka tredjepartsprogram de kör. Pirre hade tappat bort bokstaven "c" och (efter att ha skrivit ungefär 20 inlägg om det ) så uppdagades det att det var ett program (CopyPaste X tror jag) som var skurken.

Även andra problem som folk haft har ofta gått att relatera till andra program, snarare än sättet man installerat på. Men det är klart, om man formaterar om hårddisken och bara lägger in helt nya program som man testat ett och ett så upptäcker man lättare vad som orsakar problemen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Bug & bug, men väldigt störig är den enligt mig den kosmetiska detalj som gör att muspekar-symbolen inte alltid uppdateras ordentligt beroende på vad som är under.

Jag vet inte om detta är en ny "bug" i Panther. Jag har alltid lidit av detta i Safari under Jaguar, även efter en ren ominstallation (varianten med arkivering av gamla systemet).

Jag ser inte riktigt vad du använder för program på bilderna, men är det alltså så att du får dras med det här "system-wide" nu?

Krascha ett program så frågar Panther om du vill skicka buggrapport...

Är det bara jag som inte har dagarnas namn i iCals dag- och veckovy?

Ställer jag om till International/Format/United States står det "Mon, Oct 27", men har jag svenskt format står det bara "den 27 okt".

Installerade och arkiverade. Funkar perfa!

Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Är det bara jag som inte har dagarnas namn i iCals dag- och veckovy?

Ställer jag om till International/Format/United States står det "Mon, Oct 27", men har jag svenskt format står det bara "den 27 okt".

Jag kan konfirmera detta.

Har ett otroligt underligt problem... Ibland tappar musen "focus" dvs, länkar man hovrar över visas inte i statusbasen, menuer man bläddrar i markeras inte, man måste hålla in musknappen.. Allt åtgärdas av att ta ut o sätta i tgb-kontakten (Trådlöst Logitech)

Har testat byta batterierna i Tgb/mus, ingen skillnad.. är säkert Logitech's drivrutin som keffar.. dom brukar ju inte va så bra tycker jag..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag vet inte om detta är en ny "bug" i Panther. Jag har alltid lidit av detta i Safari under Jaguar, även efter en ren ominstallation (varianten med arkivering av gamla systemet).

Jag ser inte riktigt vad du använder för program på bilderna, men är det alltså så att du får dras med det här "system-wide" nu?

Nej, det är inget som händer enbart i Panther. Har altid hänt mer eller mindre ofta i alla versioner av Mac OS. Tycker bara att det vore på tiden att det blev ändring på detta då det stör ens (i alla fall mitt) arbetsflöde.

Det sker inte alltid. Alltså inte "system-wide" och Safari är det vanligast i (på vissa webbsidor) exempelvis http://www.railheaddesign.com

•Uppdatering:
I Safari som följde med Mac OS X 10.3.2 (och senare) verkar detta vara fixat.

Senast redigerat 2004-06-01 17:16
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-10-28 10:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
Har ett otroligt underligt problem... Ibland tappar musen "focus" dvs, länkar man hovrar över visas inte i statusbasen, menuer man bläddrar i markeras inte, man måste hålla in musknappen.. Allt åtgärdas av att ta ut o sätta i tgb-kontakten (Trådlöst Logitech)

Har testat byta batterierna i Tgb/mus, ingen skillnad.. är säkert Logitech's drivrutin som keffar.. dom brukar ju inte va så bra tycker jag..

Har exakt samma problem!
Lösning, någon?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 10:48

Har otroligt mkt badbollar med Panther (speciellt när man på nåt viss håller på med typsnitt), vilket leede till att jag "force quitade" Mail och Safari. Nu startar dom inte alls. Dom blinkar fint i dockan men dom kommer liksom aldrig fram. Tips mottages tacksamt, man tröttnar snabbt på Explorer + webbmail.

Inte heller Proteus vill vara med längre

Disk utility blir en enda lång badboll med aaaargh!

Lite ironiskt att det "bara" är Explorer som funkar som den ska :rolleyes:

iTunes startar när datorn väcks ur vila.

Ingen katastrof men lite irriterande.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
Har otroligt mkt badbollar med Panther (speciellt när man på nåt viss håller på med typsnitt), vilket leede till att jag "force quitade" Mail och Safari. Nu startar dom inte alls. Dom blinkar fint i dockan men dom kommer liksom aldrig fram.

Har själv samma problem med Camino i 10.1.5, men trodde det berodde på programmet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 10:56

Nu har det dykt upp en iDisk bland mina enheter med. Jag har ingen sån.. känns som det är dags för en hård totalkrasch snart..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 11:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Har själv samma problem med Camino i 10.1.5, men trodde det berodde på programmet.

Kan ju säga att det är mkt fler badbollar i Panther än i Jaguar, för min del.

(Inte heller System Preferences vill starta nu)

Angående mitt tidigare Eudora-problem så löste jag det genom att flytta min gamla Eudora Folder till skrivbordet och starta Eudora igen. Den skapar då en helt ny och fräsch Eudora Folder i Dokument-mappen. Drog sedan över mail-mappar och annat användbart från den gamla Eudora Foldern. Då funkade allt igen. Bökigt.

Bevaka tråden