Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 12:21

Div finder problem,,

- kolumn-vy, tryck enter för att byta namn på en fil fungerar rätt sporadiskt.

- full keyb access, dialog-rutor som frågar ja/nej, tabba fram till det icke aktiva valet, tryck space för att "klicka", funkar ibland, ibland inte..

- kol-vy, markera en fil och försök sedan dra den från den högra preview rutan fungerar också rätt varierande. grafiken buggar också..

- login efter sleep/screensaver, ibland ser man desktopen lite snabbt, men jobbigast e nog att då man börjar skriva passwordet efter att ha väckt datorn med space så reggas inte tangenterna direkt.., funkade ju förr.

- kringla-backspace, skicka en fil till soptunnan funkar men responsen känns snurrig. ljudet är direkt men det tar ett par moment innan filen visuellt försvinner..

Kan ju säga att man kanske ska vara försiktig med filevault. Jag fick mina inställningar uppätna när det var påslaget. Loggade jag ut och in igen hade mina mejlkonton, ichat-, dock-, finder-, itunes-, med flera inställningar gått åt skogen.
Allt var precis som om man startade datorn för första gången. Spelade ingen roll om man fixade till något, vid nästa utloggning var alla inställningar nollställda igen -- i alla fall om jag lät filevault återvinna oanvänt utrymme.

Enligt www.macfixit.com är det flera som råkat ut för samma sak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
Kan ju säga att det är mkt fler badbollar i Panther än i Jaguar, för min del.

(Inte heller System Preferences vill starta nu)

Ursäkta otydligheten. Jag syftade inte på badbollar utan på att det inte längre går att starta Camino.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-28 13:46

Verkar läge att vänta till 10.3.1.....på de viktiga maskinerna.
Testade på en Ibook där IE 5.2.3 genast tvärslutade att starta (behöver det för banken). Nikons capture 3.5.0 lockar fram generalrasrutan "Press your on/off button for 3-5 sec.......". Cocktail 3:an harvar runt i all evighet innan den blir klar..... kernel-panic är bara förnamnet!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 20:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Kan ju säga att man kanske ska vara försiktig med filevault. Jag fick mina inställningar uppätna när det var påslaget. Loggade jag ut och in igen hade mina mejlkonton, ichat-, dock-, finder-, itunes-, med flera inställningar gått åt skogen.
Allt var precis som om man startade datorn för första gången. Spelade ingen roll om man fixade till något, vid nästa utloggning var alla inställningar nollställda igen -- i alla fall om jag lät filevault återvinna oanvänt utrymme.

Jag råkade ut för samma sak. Alla? inställningar verkar ha raderats, samt även nyckelringar.

Jag kan inte heller skapa en ny nyckelring via dialogrutan som kommer upp och säger att den inte hittar någon nyckelring, samt frågar om man vill nollställa till default. Ingen nyckelring skapas om man gör det.

Jag körde in en helt ren installation av 10.3 och slog på FileVault nästan direkt.

Som sagt, VARNING för FileVault!

Även jag lät FileVault återvinna oanvänt utrymme, vilket kanske är något man bör låta bli.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-28 21:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Randall
En fråga från en som inte har Panther.

I Jaguaren när jag laddar min PowerBook G4 med ett PC-Card (CompacFlash) för att ladda in bilder till iPhoto så dyker inte den alltid den upp på skrivbordet.
När jag då vill få ut kortet för att prova igen dör hela systemet. Händer varje gång! (grymt dåligt!)

Är detta fixat i Panther?

Jag tror det är iPhoto.
Programmet är nog beräknad att hantera inte mer än 30-50 bilder.
Det är min erfarenhet.
När jag försökte med 100 bilder - dog iPhoto redan efter 50. Varje gång. Efter 5-te gången har jag gått över till iView .

Det sägs att iPhoto är omarbetat i Panther. Vi får väl se i slutet av veckan när jag installerar den andra katten.

Jag har dragit in några hundra bilder ett flertal tillfällen i iPhoto utan några problem. Men bara i Jaguar ännu. Snart blir det väl läge att testa det i Panther också. Inga problem med mindre mängder i iPhoto på Panthern dock.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-28 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Understatement of the year. Panther har, förutom inköpskostnaderna kostat mig cirkus 10 000:- plus moms i inkomstbortfall. Alltså, jag har mekat med skit relaterat till uppgraderingen som jag inte kan få betalt för, och jag har varit på håret att missa en deadline. Mina jobb har tagit tre gånger så lång tid som normalt.

Jag satt uppe till efter fem igår, tills OS 9 räddade mig ur knipan. Inte roligt.

(Då installerade jag iofs GM-betan, så jag får väl skylla mig själv också för mer utdraget lidande)

Därför väntar jag till slutet av veckan med installationen när det viktiga jobbet jag håller på med nu är avslutat.
Har varken lust eller råd att hamna i samma läge när den olyckliga 10.2.8 (den första) ställde till och hela 2 dagar gick åt att återställa helvete. Det där var bara en "liten" uppdatering från 10.2.6 till 10.2.8.:mad:

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Jag tror det är iPhoto.
Programmet är nog beräknad att hantera inte mer än 30-50 bilder.

Jag har över 4000 bilder i iPhoto och det kraschar inte programmet eller så. Däremot är det ju ett av de segaste programmen som finns till mac, tyvärr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Det sägs att iPhoto är omarbetat i Panther.

Nä, det skulle jag inte påstå. Var har du hört/läst det? Länk?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 07:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har över 4000 bilder i iPhoto och det kraschar inte programmet eller så. Däremot är det ju ett av de segaste programmen som finns till mac, tyvärr.

Nä, det skulle jag inte påstå. Var har du hört/läst det? Länk?

Vet inte varför iPhoto kraschade hela tiden. Programmet kraschade även efter en ominstallation.
Stängde av även PopChar, MacICX, FontReserve för att testa (de enda extra tilläggsprogrammen jag använder). Hjälpte inte. iPhoto ville inte funka för mig.
Snabbheten jag hade i 9-an med Canons programvara är något jag verkligen saknar nu i MacOSX. Nu tar det dubbelt så lång tid ladda ner 256 MB med bilder. Dessutom fick kameran ström genom USB i 9-an. I OSX går den på batterierna. Varför?

Om förbättring av iPhoto i Panther läste jag nog här i något inlägg (tror jag). Men det är inget säkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 07:47

Du kan inte ta in bilderna med "Image Capture" då? Det är "motorn" iPhoto jobbar mot, men utan det tjocka interfac:et så att säga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 08:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Du kan inte ta in bilderna med "Image Capture" då? Det är "motorn" iPhoto jobbar mot, men utan det tjocka interfac:et så att säga.

ImageCapture som är motorn till iPhoto är lika långsam som iPhoto fast lite mindre kraschbenägen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 09:44

iPhoto är långsam på min dator men hittills har det fungerat utan problem. Har över 700 bilder i min iPhoto library. Kör inte Panther eftersom den har problem med min PB (Lombard) men det lilla jag testade så är iPhoto identisk till 2.0 versionen.

En annan bugg i Panther är att när FileVault är aktiverat så kan man inte komma åt sina Websidor som ligger i Sites folder. Det står permission denied. Det står ingen varning att när FileVault är på så fungerar inte Webdelning för den användaren.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Konstig grej: Söktjänsten, den söker direkt man skriver en bokstav vilket är jobbigt.

det ska vara så, har du inte sett sj på wwdc som visade bla detta? jag tycker den förbättrade sökfunktionen i findern är fruktansvärt snabb och bra

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
det ska vara så, har du inte sett sj på wwdc som visade bla detta? jag tycker den förbättrade sökfunktionen i findern är fruktansvärt snabb och bra

Man ska indexera hårddisken först, det ska visst snabba upp funktionen rejält, det kanske du redan gjort?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Man ska indexera hårddisken först, det ska visst snabba upp funktionen rejält, det kanske du redan gjort?

nope, det går ändå skitsnabbt suveränt, det är så en sökfunktion ska fungera tycker jag

systemhjälpen har också blivit mycket snabbare, ja allt är bättre och snabbare med panther inga buggar här

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
nope, det går ändå skitsnabbt suveränt, det är så en sökfunktion ska fungera tycker jag

Aha, för mig går det faktiskt rätt trög, det är inte blixtsnabbt i alla fall (jag har inte indexerat hårddisken ännu). Sen saknar jag faktiskt att kunna söka enbart i markerad mapp som det fungerade i Jaguar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
systemhjälpen har också blivit mycket snabbare

Jo, det är stor skillnad. Det är för att de bytt till WebCore som html-motor (med andra ord: samma som Safari använder) istället för den extremt slöa versionen som användes innan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Aha, för mig går det faktiskt rätt trög, det är inte blixtsnabbt i alla fall (jag har inte indexerat hårddisken ännu).

jag gjorde en clean install, kanske där det felar, kan tänka mig att det ligger en massa skräpfiler om man bara uppgraderar? om du nu har gjort det

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Sen saknar jag faktiskt att kunna söka enbart i markerad mapp som det fungerade i Jaguar.

glömde en sak; du kan göra det också i panther, i sökrutan i findern så klickar du på den lilla pilen till höger om förstoringsglaset och väljer "markerade" sen klickar du på den mapp som du vill söka i

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
jag gjorde en clean install, kanske där det felar, kan tänka mig att det ligger en massa skräpfiler om man bara uppgraderar? om du nu har gjort det

Närå, jag gjorde en riktigt ren installation så det är inte det. Men jag har många filer däremot. Jag har satt igång en indexering, men att gå igenom över 200 tusen filer kommer att ta några timmar. Men sen kommer nog sökningen att bli snabbare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
glömde en sak; du kan göra det också i panther, i sökrutan i findern så klickar du på den lilla pilen till höger om förstoringsglaset och väljer "markerade" sen klickar du på den mapp som du vill söka i

Ah, det hade jag missat! Tack för tipset!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-10-29 13:26

Hej hej!

JAg hAr råkAt verkligen illA ut! MinA små A:n fungerAr inte!

JAg kAn hållA inne shift+(lillA)A då blir det ett stort A. Men CAps lock funkAr inte heller... Riktigt irriterAnde. JAg tror Att det hAr med PAnther Att görA, jAg hAr bytt tAngentbord mellAn dAtorer och problemet finns bArA på min dAtor. KAn det vArA så Att det är någon konflikt mellAn tAngenternA?

Helt sjukt!!! Hjälp!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 13:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ree_Tab
Hej hej!

JAg hAr råkAt verkligen illA ut! MinA små A:n fungerAr inte!

JAg kAn hållA inne shift+(lillA)A då blir det ett stort A. Men CAps lock funkAr inte heller... Riktigt irriterAnde. JAg tror Att det hAr med PAnther Att görA, jAg hAr bytt tAngentbord mellAn dAtorer och problemet finns bArA på min dAtor. KAn det vArA så Att det är någon konflikt mellAn tAngenternA?

Helt sjukt!!! Hjälp!

Är det inte samma fenomen som Pirre hade?
Han har blivit av med c:et tror jag och det berodde nog på något haxie.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-10-29 13:48

Men fick hAn det löst? JAg hAr sökt efter hAns tråd men inte funnit den...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ree_Tab
Men fick hAn det löst? JAg hAr sökt efter hAns tråd men inte funnit den...

Har du CopyPaste X installerat?

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-10-29 13:52

Kom på att det var programmet Syergy som gjorde det. Men nu kan jag inte använda mitt favorit program!!!! Det som var så enkelt att byta låtar i iTunes

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-29 14:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ree_Tab
Kom på att det var programmet Syergy som gjorde det. Men nu kan jag inte använda mitt favorit program!!!! Det som var så enkelt att byta låtar i iTunes

Det är svårt ibland. Då får man välja: antingen eller;)

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-10-29 14:06

Man fick trixa lite bland Synergy's inställningar. Där man inte hade dedikerat några knappar till iTunes funktioner antog det att man ville ha "a" där. Idiotiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 16:10

Indexera HD:n i panther - hur då?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Indexera HD:n i panther - hur då?

Som thevil tipsade om så markerar du din skiva i Finder och tar Visa info. Under Innehållsindex finns en knapp för att indexera.

Bevaka tråden