Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 00:01

Inte en bugg, utan ett skönhetsfel:

Hörnen på iTunes är inte lika snyggt kantutjämnade som i de andra i-programmen, Finder, Mail och Safari, utan hackiga, taggiga.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-27 01:18

Någon mer som drabbas av följande alltför ofta:
Command: Help Viewer (/System/Library/CoreServices/Help Viewer.app/Contents/MacOS/Help Viewer)
PID: 6099
Thread: 0

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000000

Händer alltid vid Hjälpvisning, irriterande ofta med Filemaker 6 osv.......

Kör på nyinstallerad iBookG4

Jag har just installerat 10.3.1 på 2 st PB 400mhz G4. En är uppdaterad ifrån 10.2.8, en formaterad och installerad ifrån början. 400mhz modellen har IR-port och om man vill att IR-signalen ska synas vid klockan så börjar klocka och allt annan till höger i menyraden att blinka! Visas kanske 20 sek för att sedan inte visas i ca 5 sek osv....Försvinner om man väljer att IR inte ska synas i meny raden.
Problemet blir på båda datorerna.

Någon som har upplevt samma sak?

/P

Typsnittsboken verkar buggig. Om man t.ex. ändrar namnet på en samling på visst sätt verkar det uppstå problem med att radera samlingen. Jag upptäckte efter upprepade verkningslösa försök att radera en viss markerad (ny) samling att i stället innehållet i övriga standardsamlingar raderats! Som tur var var det alltså inte själva typsnitten som raderats utan samlingarna, men hur återskapar man dem? "Classic" och "Fun" kan jag väl vara utan, men det fanns även en "Web" och en "Pdf" som möjligen kunde vara bra.

I övrigt tycker jag 10.3 fungerar bra med bara en del smärre skönhetsfel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 01:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
kommer inte ihåg om jag eller nån annan nämnt detta förut:

Inte nog med det, Förhandsvisning har även följande fel:

När man väljer EXPORTERA
så händer oftast ingeting första gången. När jag väljer EXPORTERA igen från menyn kommer dialogboxen upp.

Oavsett vad jag sedan väljer för Format, så står det BMP. Formatet blir sedan i praktiken ALLTID .tiff!!! Oavsett vad jag försöker välja.

Inget vidare, va? Känns det igen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av mirydh
Inte nog med det, Förhandsvisning har även följande fel:

När man väljer EXPORTERA
så händer oftast ingeting första gången. När jag väljer EXPORTERA igen från menyn kommer dialogboxen upp.

Oavsett vad jag sedan väljer för Format, så står det BMP. Formatet blir sedan i praktiken ALLTID .tiff!!! Oavsett vad jag försöker välja.

Inget vidare, va? Känns det igen?

Näää....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 16:17

Varje gång jag avslutar ett program, spelar ingen roll vilket, så slutar musplattan att fungera tills dess att programmet i fråga är helt avslutat. Det blir en liten paus på 3-4 sekunder medan programmet avslutas. Jag har inte testat om det blir samma sak när jag har min logitech mus inkopplad men jag tror det.

Mystiskt...

Har en 17" 1.33 med 1gb ram och panther 10.3.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 19:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av mirydh
Inte nog med det, Förhandsvisning har även följande fel:

När man väljer EXPORTERA
så händer oftast ingeting första gången. När jag väljer EXPORTERA igen från menyn kommer dialogboxen upp.

Oavsett vad jag sedan väljer för Format, så står det BMP. Formatet blir sedan i praktiken ALLTID .tiff!!! Oavsett vad jag försöker välja.

Inget vidare, va? Känns det igen?

Det sker när jag drar fler än 1 fil till Förhandsvisning samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 13:38

Skiten hängde sig! Jag hade igång en del program iofs, men det ska ju inte kunna hänga sig..! Vad är det här??

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 13:47

Något jag också märkt är att t ex musiken i iTunes kan hacka när man t ex öppnar program. Hur kommer detta sig? För så var det inte på 10.2.8...

Det där med förhandsvisning känner jag inte igen. Jag kan välja exportera till alla tillgängliga format. (iBook 600)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-29 19:50

Angående buggar och strul. Är det verkligen rimligt att hävda att OS X är så mycket problemfriare än Windows XP?

Vänligen, Ylan

Ja.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
[B]Har samma problem, och har undrat huruvida jag har för snålt med plats på HD:n. Är det någon som vet vad felkod -43 betyder?

[

43 fnfErr File not found; Folder not found; Edition container not found; Target not found

... www.appleerrorcodes.com

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 12:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ylan
Angående buggar och strul. Är det verkligen rimligt att hävda att OS X är så mycket problemfriare än Windows XP?

Vänligen, Ylan

Ja, det är det. Testa det här:

Installera Win XP från scratch. Välj Windows Update. Hur många uppdateringar finns det?

Hur många visrus och maskar finns det till Windows? Hur många säkerhetshål?

å andra sidan...
XP har ju varit ute ett tag o merparten av planetens dator användare kör ju med MS system...
så då vore det inte konstigt om det finns en massa updates m.m...

men kolla på Apple och OS X...
dom har ju också börjat tuta ut en massa updates, och dom har en liten marknad och kört sitt OS X race ett tag nu, så procentuellt sett så e ju XP stabilare om man ser det så...

men det kanske man inte ska säga här eller ?

  • Medlem
  • Boxholm
  • 2003-11-30 13:34

Har precis läst igenom hela denna diskussion, och här är vad problem jag stött på i 10.3.1 på en iBook G4:
1. Problem att mounta FireWire-disk, men går efter ett antal försök...
2. Att bläddra i nätverket, med win-maskiner, går himla segt. Och kan inte ansluta - "The alias "blabla" could not be opened, because the original item cannot be found". Funkade bra i Jaguar.
3. Ingen bugg men iallfall: Att dela internetanslutning är ju himla trevligt men den avslutar tjänsten titt som tätt och på datorn som delar anslutning måste man byta fram och tillbaka "location" innan det funkar igen. Himla bra funktion men lite opålitlig...
Förövrigt är jag mycket nöjd med Panther!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 14:30

Jag har inte hittat några större buggar förutom att text skuggorna på mapparna som ligger på skrivbordet inte är så snygga ibland,,, vet inte om detta har tagits upp tigigare i tråden,, har inte orkat läsa igenom den..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 17:32

Detta är ju ingen bugg, men visst vore det bra om man i Finder kunde använda sig av Exposé för att flytta filer från en mapp till en annan? Som det är nu om man tar tag i en fil, aktiverar exposé och försöker lägga den filen i en öppen mapp så blir det ju "förbjudet". Rätt dumt, känns som något man skulle kunna ha mycket nytta av annars!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-30 17:39

"…visst vore det bra om man i Finder kunde använda sig av Exposé för att flytta filer…"

Håller med! Samma sak gäller för en hel del funktioner tycker jag…_Dockan borde bli mer dynamsisk och så vidare.

Aja, we´ll have to wait for 10.5…

  • Oregistrerad
  • 2003-11-30 19:42

Det går, Anders, men det tar någon sekund. Ha tålamod. Alternativt tryck på mellanslag

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:08

flexable> du har banne mig rätt! Det funkar faktiskt! Men väldigt dumt av Apple att ha med ett förbjudet-tecken när man försöker göra det, det gör ju att man ger upp direkt!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-01 11:12

När jag försöker indexera hårddisken (det verkar finnas runt 300 000 filer) så helt plötsligt lägger den av efter ca 36.000 filer? (Tror jag, svårt att sitta o hålla koll exakt vad som händer där.) Vad är detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-01 18:44

Datumet på ical-ikonen i dockan hamnar fel. Har testat med att ta bort den från dockan och lägga till igen, men problemet kvarstår. Siffran går över det röda, har varit så sedan jag installerade panther. Se bild.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-02 23:17

Hur kommer det sig att så många upplever Panther snabbare än tidigare? Jag tycker jag får badbollen mycket oftare, och det går mycket långsammare med fönsterhantering och sånt.. ändå har jag en 1,25 Ghz G4 , dock "bara" 256 meg RAM...., ni som upplever det snabbare än tidigare, har ni mycket i ram?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-03 08:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Hur kommer det sig att så många upplever Panther snabbare än tidigare? Jag tycker jag får badbollen mycket oftare, och det går mycket långsammare med fönsterhantering och sånt.. ändå har jag en 1,25 Ghz G4 , dock "bara" 256 meg RAM...., ni som upplever det snabbare än tidigare, har ni mycket i ram?

RAM är nyckelordet.
RAM är viktigare än en snabbare processor.
Mycket RAM + snabb processor = ännu bättre.
Så har det alltid varit i Mac världen.
Jag har en 450 DP med 896 RAM och upplever Panther snabbare än Jaguar i många avseenden.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 09:31

Okey, det hoppas jag också, för till jul blir det mer ram, både till denna datorn och till pappas nästan oanvändbara eMac med Panther... För det är helt klart segare än tidigare. Något som "skrämmer" mig är att det faktiskt har kraschat några gånger. Det har inte nåt annat Mac OS X gjort för mig tidigare, och jag har kört OS X sen det kom ut..
Har också märkt att Microsoft Word har en tendens till att helt låsa sig så man får tvinga programmet att avsluta.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 01:24

sen jag uppdaterade till panther har jag har en massa krångel med nätet. när jag kör på automatisk dhcp är det ett jäkla meck. ibland fungerar det med en gång, ibland får jag en ipadress men kan inte surfa och ibland får jag ingen ipadress (förutom 127.0.0.1) och kan surfa i alla fall. jääääkligt skumt.

när jag väl har nät, släpper den nätet då och då, men endast för ungefär 30 sekunder, sen kommer det tillbaka. detta började hända efter att jag installerade panther. jag har installerat om datorn två gånger, men det fungerar ändå inte. jag har kollat med en massa kunnigt macfolk men ingen vet vad det är för fel. inte ens apple.
någon annan som varit med om det här?

*jag har en ibook, 800mhz, 640 mb ram*

Just nätverkshanteringen suger i Panther.
Jag vill alltid ha en disk från en annan Mac "mountad" när jag är på jobbet. Men det går inte i Panthern.
Det går om jag vet IP-numret, men eftersom vi har flytande IP där så skiftar det från gång till till annan.
Nu måste jag rodda runt med Finder och varje gång jag råkar stänga fönstret så måste jag göra om igen.
Segt är det dessutom, trots att vi har gigabit-nät på jobbet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag vill alltid ha en disk från en annan Mac "mountad" när jag är på jobbet.

Kan du inte bara göra ett alias av servern du vill komma åt ofta och lägga det på skrivbordet?

Bevaka tråden