Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i Panther

Tråden skapades och har fått 396 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 01:10

Puussst,, flämt..
Nu känns det som det mesta fungerar igen,,,,,,,,,

,,,, men jag får inte den där animerade övergången från en användare till nästa att rulla på min iBook... är det nått man måste kryssa för eller??

Vilken Ibook har du? Quartz Extreme krävs för att få 3D effekten och om jag inte har fått för mig fel finns inget Quartz Extreme i de första ibook-versionerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 01:23

Det är en 600MHz...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 09:11

Bugg i Panther eller Excel 10.1.5:
Excel låser sig då jag öppnar en fil med vba-kod. Funkar dock bra med "normala" filer, samma fil funkar också perfekt i jaguar och samma excel. Är det någon som vet ngt om detta, grymt jobbigt för mig just nu..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-01 18:11

Bugg i Panther, Safari eller 99mac?
När jag kommer in på 99mac då måste jag logga mig in. I Jaguaren kändes man direkt. Loggar jag mig in och vill sedan skriva ett inlägg då är jag plötsligt inte inloggat.:confused:
Kakorna är på om någon undrar.

Men!
När jag kommer in på 99mac från mejlet (länken till diskussionen jag bevakar) då behövs inga inloggningar och allt funkar som vanligt.

Är någon klokt på det här?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 19:01

Jag installerade Panther på en 800Mhz 12" iBook och jag får kub effekten när jag byter användare. Men inte som Apple beskriver det utan skärmen blir blå först sen kommer kuben med samma blåa sidor. Sen ändras färgen från blå till alla dina fönster.

Quartz Extreme fungerar endast på AGP grafikkort med 32MB RAM.

//Rob

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Bugg i Panther, Safari eller 99mac?
När jag kommer in på 99mac då måste jag logga mig in. I Jaguaren kändes man direkt. Loggar jag mig in och vill sedan skriva ett inlägg då är jag plötsligt inte inloggat.:confused:
Kakorna är på om någon undrar.

Men!
När jag kommer in på 99mac från mejlet (länken till diskussionen jag bevakar) då behövs inga inloggningar och allt funkar som vanligt.

Är någon klokt på det här?

Det beror förmodligen på att du inte surfar till 99mac.se utan till 99mac.com. Kakorna fungerar bara via 99mac.se!

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-01 21:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Det beror förmodligen på att du inte surfar till 99mac.se utan till 99mac.com. Kakorna fungerar bara via 99mac.se!

/M

Wow!
Nu var det rätt men jag vet inte varför blev det så. Inställningar för Safari var kopierade från Jaguar och där funkade allt utan problem. Alla andra länkar funkar normallt så klok blev jag inte.

Tack för tipset.

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Wow!
Nu var det rätt men jag vet inte varför blev det så. Inställningar för Safari var kopierade från Jaguar och där funkade allt utan problem. Alla andra länkar funkar normallt så klok blev jag inte.

Tack för tipset.

Det har inget med Jaguar/Panther att göra. Det hela handlar om att vi i samma veva började använda den nya toppdomänen .se istället för .com. Tanken är att vi helt ska övergå till .se, men ett tag framöver kommer .com att fungera parallellt. Båda toppdomänerna fungerar lika bra, men kakorna är satta av .se, därför är du inte inloggad när du surfar via .com.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-01 21:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Det har inget med Jaguar/Panther att göra. Det hela handlar om att vi i samma veva började använda den nya toppdomänen .se istället för .com. Tanken är att vi helt ska övergå till .se, men ett tag framöver kommer .com att fungera parallellt. Båda toppdomänerna fungerar lika bra, men kakorna är satta av .se, därför är du inte inloggad när du surfar via .com.

/M

OK
Nu fattar jag.

Tillbaka till volymknapparna och mata ut... såg att det var någon som inte fick dem att funka...
Samma problem för mig...
Varför funkar de inte?
Och mest intressant: hur fixar man det!?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 01:57

Har problem med min PB 12" 1GHz och Panthern... Fick PBn med Jaguar förinstallerat och försöker nu med uppgraderingen.
Allt (hittills) verkar fungera bra bortsett från att jag inte lyckas väcka skrället efter att den gått ner i viloläge... Får göra abbrovinkeln med att hålla in startknappen fem sekunder och sedan starta om igen. Blir lite tröttsamt i längden.
Har gjort både installera och arkivera och efter det en installera och radera allt...
Fler som råkat ut för detta? Vad kan det bero på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 02:00

Volym och mata ut-knappen funkar fint på min DP500 Mhz G4 och min PB12" kan jag meddela.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 02:01

Quartz Extreme fungerar endast på AGP grafikkort med 32MB RAM.

Nej, fel Det funkar på Radeon eller GeForce2MX-kort eller högre. Radeon finns i 16MB VRAM-version i vissa PowerBöcker och ev. en generation iBöcker.

Dock rekommenderar Apple 32MB VRAM för bästa prestanda vilket stämmer i och för sig. :rolleyes:

Dan skrev

Citat:

Är det fler som har problem med C-pen ? kraschar Textredigeraren och Word när jag läser in ...:mad

Ja dä ä dä! Men det hade jag i 10.2.8 oxå. Word X krascher av och till. Dock har det dykt upp lite nya grejer, som att inläsning av text inte funkat alls + att C-pen applikationen måste startas manuellt. Det räcker inte med att trycka i pennan, som förut.

PTHItunes modifier tycks inte funka i Panther

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
PTHItunes modifier tycks inte funka i Panther

Fast det är väl ändå inte en bugg i Panther utan snarare så att PTHItunes inte är uppdaterat för Panther.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 12:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av JSTFrasse
Tillbaka till volymknapparna och mata ut... såg att det var någon som inte fick dem att funka...
Samma problem för mig...
Varför funkar de inte?
Och mest intressant: hur fixar man det!?

Först gjorde jag en uppdatering ovanpå Jaguaren, och vad jag minns så funkade det då. Sen fick jag för mig att det vore skönt att göra en ren installation av Panthern. Då funkade inte mina volymknappar och mata ut knappen helt plötsligt. Ok, tänkte jag, och såg att det hade något med tangentbordet i Panthern att göra, eftersom dessa knappas saknades där.
Så då gjorde jag en ren installation av jaguaren och sen uppdaterade jag med panthern, och vips så funkade det igen.
Väldigt omständigt, men eftersom jag ville formatera om och rensa ut mina diskar sååå. Det fick jag gjort i alla fall.
Och allt funkar bra nu.
Hur gjorde du din installation?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 13:06

Jag gjorde en ren installation på G4:an och en archive and install på PB:n. Funkar fint på båda…

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 13:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jag gjorde en ren installation på G4:an och en archive and install på PB:n. Funkar fint på båda…

Jaha, då var det alltså inte en bugg generellt i panthern som jag trodde.
I am blank....

:rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-11-02 14:09

Min sökfunktion fungerar inte. Det fungerar att söka, men den hittar inte några filer. Jag testade att göra en sökning i en mapp, som det endast låg fyra filer i, men den klarade inte av att hitta filen jag sökte efter. Den bara står och snurrar, men inget händer. Jag har testat att indexera mina diskar, men det hjälpte inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 21:48

Verkar som om drivrutinerna för musen krockar med apples inbyggda. Jag har en microsoft intellimouse optical och har testat både USB Overdrive och Msofts egna drivisar. Ingen av dessa klarar av back och forward, om jag har drivrutinerna installerade funkar inte heller expose med musen. Utan drivrutiner bli pekaren långsam och ryckig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-03 00:43

Ta info på en mapp startar en evighetssnurran eller en badboll med andra ord.
Det kvittar om mappen innehåller 2 eller 20 filer. Den bara snurrar.
Enda sättet att få stopp på det är att starta om Finder.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-03 13:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av JSTFrasse
Tillbaka till volymknapparna och mata ut... såg att det var någon som inte fick dem att funka...
Samma problem för mig...
Varför funkar de inte?
Och mest intressant: hur fixar man det!?

Prova med att lägga in senaste versionen av USB Overdrive (om du kör med den d.v.s.).

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Ta info på en mapp startar en evighetssnurran eller en badboll med andra ord.
Det kvittar om mappen innehåller 2 eller 20 filer. Den bara snurrar.
Enda sättet att få stopp på det är att starta om Finder.

Jag testade en mapp på 1.49 GB. Inga problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 14:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Ta info på en mapp startar en evighetssnurran eller en badboll med andra ord.
Det kvittar om mappen innehåller 2 eller 20 filer. Den bara snurrar.
Enda sättet att få stopp på det är att starta om Finder.

För mig verkar det som om detta bara händer när en mapp eller en undermapp är tom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Verkar som om drivrutinerna för musen krockar med apples inbyggda. Jag har en microsoft intellimouse optical och har testat både USB Overdrive och Msofts egna drivisar. Ingen av dessa klarar av back och forward, om jag har drivrutinerna installerade funkar inte heller expose med musen. Utan drivrutiner bli pekaren långsam och ryckig.

Jag har både USB Overdrive samt MS drivisar, funkar utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 17:30

Magnus, inte roligt att höra
Ja, jag får väl börja felsöka då..

Utan att ha läst hela tråden...

Filer som slängs i papperskorgen vill inte alltid försvinna vid en tömning. Är ny med os x (andvände os 9 innan) så jag jag kanske gör något fel... Om man försöker få info om filen så får man det men datorn säger att filen inte finns om man försöker flytta den eller slänga den (felkod -43).

Skulle bygga om skrivbordet om det var OS 9 men vad gör jag nu? För tillfället är det 12 filer som tar upp ca 4 gb som värken vill bli slängda eller raderade. Vet inte om dom värkligen tar 4 gb, lite svår när hela hårdisken är på 250 gb

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Verkar som om drivrutinerna för musen krockar med apples inbyggda. Jag har en microsoft intellimouse optical och har testat både USB Overdrive och Msofts egna drivisar. Ingen av dessa klarar av back och forward, om jag har drivrutinerna installerade funkar inte heller expose med musen. Utan drivrutiner bli pekaren långsam och ryckig.

Jag har en likadan mus och jag får framåt och bakåt att fungera, förutom i Safari. I Camino fungerar det t.ex. utmärkt. Vet inte varför det inte fungerar i Safari.

Bevaka tråden