Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla G5 till TV

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-06 00:01

är det någon som vet om dvi->s-videoadaptern funkar även till andra macar/grafikkort?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-06 11:49

Skulle jag också gärna vilja veta..
har g4 533 med gf 2 mx.. eftersom jag inte har ngt i min DVI port finns det nån dvi-s-videoadapter jag kan köra in där då o som skulle funka?

Det finns en del nackdelar med Mac.

När dom ändå gör en så trevlig produkt som G5 varför kan dom inte då gå hela vägen, det är alltid saker som saknas och det krävs så lite för att det ska bli bra.

Tänk vad G5:an skulle vara underbar om det fanns ATIs All In Wonder 9800 Pro till denna maskin?

Vi skulle få TV-tuner, massa utgångar för diverse saker, möjlighet att spela in på hårdisken, TV-guide och massa annat.

Om ATI skulle släppa drivisar för detta kort och Mac så skulle G5 vara den ultimata "entertainment center"

Det är verkligen synd på en sån fin maskin att inte Apple går hela vägen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-07 13:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kakazooka
Hmmm... om man jobbar med videoredigering så *kan* det ju vara bra att se hur materialet ser ut på en vanlig konsument TV-burk för att se hur färgerna beter sig...

Tja, jag tänkte mest att om man jobbar med det så har man antagligen prylar som ger bättre kvalité än tv-ut på det vanliga grafikkortet.
Men jag kan ju ha fel.

det är bra att kunna kolla på det på teven för att se hur det kommer att se ut på teven.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-17 08:37
Ursprungligen av anders gbg:

det är bra att kunna kolla på det på teven för att se hur det kommer att se ut på teven.

Jag har personligen svårt att tänka mig att de som jobbar med video skulle använda TV och ej en referensmonitor. Har aldrig sett en TV som en artikel i någons studio utrustning. Vidare tycker jag det är löjligt att gnälla så mkt. Som någon redan påpekat, G5s målgrupp är det TV-soffa gänget? Det finns ju lösningar att tillgå. Allt är ju frågan om pris/prestanda, man kan ju inte tillfredställa alla önskemål. Själv är jag helt nöjd med vad som erbjöds på min G5a och önskar jag något mera får jag väl skaffa det själv, det är väl inget att yvas över? Hur fet burk, och prislapp skulle det bli om allas önskemål skulle tillfredställas i samma burk? Annars måste Apple övergå till att bygga efter önskemål, vilket kanske skulle medföra dyrare produkter?

vitsen med att se hur färgerna ser ut på en vanlig TV är......att se hur färgerna ser ut på en vanlig TV.

Alltså inte hur det ser ut på den jättefina referensmonitorn (10 000:- +moms) som man har i redigeringsstudion, eftersom ingen tittar på TV i en sådan monitor. (utom redigerarna)

Jag instämmer i kritiken mot G5:an (och övriga macar) som inte har TV-ut "by default"

Det suger gammal balle att inte kunna koppla en dator för 30 000 till TV:n utan att köpa massa pryttlar på Claes Ohlsson.

precis

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det var ju ett moget sett att uttrycka sig på.

Om apple skulle haft ett färdigt interface för att ansluta G5:an till TV:n skulle det förmodligen inte uppskattas av folket i branschen. Privatpersoner skulle säkert tycka att det var jättetrevligt, men det är nog inte riktigt apples målgrupp för deras top-of-the-line maskin. De som vill ha sin G5:a ansluten till TV:n köper ett bättre interface än vad apple skickar med maskinen.

Vilket folk i branschen?

På PC sidan så har du hur mycket prylar som helst för att skapa en dröm dator utan att behöva mixa med massa externa burkar som ligger fult runt om och skräpar.

Du kan bygga ihop en Dual 2GHz Opteron med ATI All In Wonder 9800 Pro och få en maskin som är betydligt mer flexibel än en G5.

Varför säljer Apple sin G5 om dom inte kan fullfölja hela vägen?

Vet inte hur dom tänkt på Apple men jag tycker dom tänker ofta inte hela vägen när dom ska ta fram nya produkter.

Visst, det är trevliga produkter Apple säljer men dom ska kunna användas också till saker som dom är byggda för egentligen, och inte bara titta på som trevlig design.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-07 22:29

Vilket jä*la tjöt om skitsaker när allt som behövs är en liten jä*la adapter som finns att köpa som orginal tillbehör för några hundringar…

Folk som inte kan läsa innantill vad som följer med och vad som finns som tillbehör skall inte ha någon dator, utan en morsa som kan dadda med dom!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-08 14:41

Har läst tråden men för mig återstår frågan: Hur kopplar man inte både TVn och bildskärmen om bildskärmen sitter på DVI-porten?

Hittar ingen ADC-S-video/RCA adapter på Apple Store.

Oloff:

Men du har väl en S-Video utgång också på grafikkortet?

Enligt manualen hos ATI så ska 9800 Pro kortet ha en sådan utgång.

En sådan här kabel ska du ha i så fall, ger bra bild mot dom billiga som finns ute.

http://www.hembiobutiken.com/produkt.asp?pgrpnr=100910

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-08 23:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Oloff:

Men du har väl en S-Video utgång också på grafikkortet?

Enligt manualen hos ATI så ska 9800 Pro kortet ha en sådan utgång.

Det är skillnad på korten som ATi gör och de Apple gör.
Apples kort har bara en DVI- och en ADC-kontakt

  • Oregistrerad
  • 2003-12-08 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det är skillnad på korten som ATi gör och de Apple gör.
Apples kort har bara en DVI- och en ADC-kontakt

Vilket gör det hela ännu mer makabert... Undra hur många cent Apple sparade in på detta?

Tydligen har ATIs eget kort också bara 128MB.

Specifications:

128MB DDR memory
Dual Integrated 10-bit per channel 400MHz DACs
Integrated 165MHz TMDS transmitter (DVI compliant and HDCP ready)
Integrated TV-Out support up to 1024x768 resolution
Multiple display connections
DVI-I port
VGA port
S-Video port
DVI-I to VGA & S-Video to Composite adapters included

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-09 08:56

Men, för att återgå till Apples kort.
En ADC->DVI-adapter i ADC-kontakten och en DVI-SVHS-kontakten i DVI-kontakten.
Vad är då problemet?

Problemet är att man vill se samtidigt på monitorn som på TVn, i detta fall får man bara bild på TVn.

Sniket...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 12:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Problemet är att man vill se samtidigt på monitorn som på TVn, i detta fall får man bara bild på TVn.

Sniket...

Vadå?Vadå? Hur tänker du då?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 12:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Tydligen har ATIs eget kort också bara 128MB.

Specifications:

128MB DDR memory
Dual Integrated 10-bit per channel 400MHz DACs
Integrated 165MHz TMDS transmitter (DVI compliant and HDCP ready)
Integrated TV-Out support up to 1024x768 resolution
Multiple display connections
DVI-I port
VGA port
S-Video port
DVI-I to VGA & S-Video to Composite adapters included

Ehh???
Jasså?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 13:05

Alltså... Ovasett hur många svindyra adapterhärvor du kränger dit så kan man inte ha två bildskärmar (läs noga), kopplade till Macen SAMTIDIGT som tv.n. Det skulle man kunna lösa med ett extra bildskärmskort kopplat till G5an, men den har PCI-X kortplatser som kanske inte är kompatibla med dagens PCI-grafikkort. Jag vet faktiskt inte om det finns något PCI grafikkort som passar i G5orna med PCI-X. Man kan i och för sig slita loss Apples ATi AGP-kort och ersätta det med ett likadant från ATi. Det går även att tanka ut videosignal från en videokamera/bandspelare till tv.n via FireWire porten. Om man nu vill krångla med det.

Allt detta blir dyrt och fruktansvärt krångligt, bara för att Apple fick för sig att ta bort ett redan existerande uttag på kortet.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 13:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
men den har PCI-X kortplatser som kanske inte är kompatibla med dagens PCI-grafikkort.

http://www.ati.com/support/infobase/4245.html

Citat:

Man kan i och för sig slita loss Apples ATi AGP-kort och ersätta det med ett likadant från ATi.

Menar du ett kort utan ADC?
En sån adapter är ju fan så mycket dyrare än en hel hög med andra...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-09 13:21

KAN man överhuvudtaget ha två skärmar kopplade till ett ATi-kort och samtidigt köra tv-out?
Bara för att det finns tre kontakter så innebär ju inte det att kortet kan hantera alla tre samtidigt.
Sen har du ju bara en digitalutgång på ATi's kort, på Apples har du två.
Tycker det är lite väl mycket gnäll över en liten sak här.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Sen har du ju bara en digitalutgång på ATi's kort, på Apples har du två.

Det är i och för sig bra. Det kan hända att dom fick offra S-video porten för att kränga fast sin ADC-port, fast jag är tveksam. Märkligt är det i alla fall.

Apple har gjort märkliga saker förr, exempelvis när dom dog bort ljud in portarna på flera av sina datorer. Detta visade sig vara dumt och helt i onödan. Som tur är så tänkte dom om och pillade tillbaks portarna.

Jag har en PC med ATI 9800 Pro och det är inga problem köra på TV och monitor samtidigt.

Det är ett Apple problem, inget annat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ehh???
Jasså?

Jo men det står inget specifikt där att det är till Mac.

Om du går in på Mac sidan så ser du att det bara kommer med 128MB.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 15:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Jag har en PC med ATI 9800 Pro och det är inga problem köra på TV och monitor samtidigt.
Det är ett Apple problem, inget annat.

Av vilken anledning är det "apple problem"???

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 16:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Jo men det står inget specifikt där att det är till Mac.

Om du går in på Mac sidan så ser du att det bara kommer med 128MB.

Jag ser inte detta som ett problem. Snarare som en förbättring av kortet ifrån Apples sida.

Det känns mycket mer gediget med två stycken digitala portar som Apples version av 9800 kortet har. Och att skicka med en ADC->VGA adapter för den som vill ansluta en analog skärm till kortet, och dessutom erbjuda en adapter för den som vill ansluta en analog TV till kortet.

Samtliga versioner av både 9600 och 9800 korten har endast digital DVI-I port, analog VGA och S-Video portar. Skulle detta vara en fördel? Knappast! Helt värdelöst för den som vill ansluta två stycken digitala skärmar till kortet.

Nej, då tycker jag att apples lösning känns betydligt vettigare. S-video är ingenting som "den stora massan" prioriterar. Hellre digital anslutning av två skärmar till kortet.

Den enda nackdelen jag ser med apples kort är minnet, som gott kunde ha varit 256mb istället för 128mb. Jag tror dock inte att dessa versioner av 9800 kortet var tillgängliga när apple lanserade G5:orna. Däremot lär nästa revision av G5:an som kommer i januari (?) säkerligen vara bestyckad med 256mb minne på kortet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Av vilken anledning är det "apple problem"???

Därför Apple inte har en S-video utgång på deras eget kort och saknar massa andra funktioner.

Sen säger ni att det inte går ändå köra på TV och monitor samtidigt med Apple, PC har inte det problemet och då ligger ju felet hos Apple att fixa till det.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 16:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Därför Apple inte har en S-video utgång på deras eget kort och saknar massa andra funktioner.

Men ADC och det har du inte på en peze...

Citat:

Sen säger ni att det inte går ändå köra på TV och monitor samtidigt med Apple, PC har inte det problemet och då ligger ju felet hos Apple att fixa till det. [/B]

Säger vem? Har väl ingen sagt...
Däremot kan man inte köra två skärmar samtidigt som man har en tv-out, men det är ju likadant på peze:n
Sen kan man inte köra två DVI-I skärmar samtidigt på mac:en utan en enkel adapter, men det kan man inte utan en krånglig adapter på peze:n
Sen har ju PCI-busen bara en viss ström till korten och ADC:n drar sitt, men man behöver ju inte extra strömsladd som det emellanåt behöva på peze:n

Vad far du efter egentligen?

Bevaka tråden