Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla G5 till TV

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-17 10:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
TV:n ingick inte i Steve Jobs ursprungliga strategi för den digitala hubben.

Skall givetvis strömmas via TCP/IP in i QT... In the meantime tar vi det via firewire in i burken.
Och sedan visas på vägghängd DVI-ansluten TFT i fullskärmsläge.
Klart som hejsan - antenner och S-video är ju trasig A-Ford...

Det vore ju bra om Apple (eller någon annan tillverkare också) ordnade en dator som lämnar RGB till TVn och även kan skicka ut komponent-signal (YPbPr).

Att använda datorn som DVD-spelare till en TV (eller för att köra rent datormässigt material) via S-video eller ännu värre, komposit är ingen god idé alls. Bilden är helt enkelt inte alls tillräckligt bra jämfört med vad en DVD-spelare som H/K DVD 30 kan lämna ut.

Möjlighet att skicka ut en RGB-signal är helt nödvändigt för att en dator ska kunna konkurrera med en DVD-spelare ifråga om bildkvalitet på en TV. För en projektor eller bättre TV vore komponent utmärkt, kombinerat med Progressive Scan (interlacingen avlägsnas).

Eftersom det finns bildoptimeringsprogram till datorer (för att optimera bild som visas på projektor) borde det inte vara svårt att införa RGB/komponent som standard. Förslagsvis via en adapter för jag begär inte att det ska sitta en rejäl Scart-kontakt i baken på datorn. Komponentutgång kan däremot integreras utan problem för det är ju vanliga RCA-kontakter.

En G5a som kan skicka ut RGB och komponent förutom DVI vore en mycket bra HTPC. Eftersom det går att få ut DTS-signal via den optiska utgången är det ju bara att koppla in en bra hemmabioreceiver (med bra högtalare) sä är en ordentlig hemmabio fixad. Det går ju att tweaka och optimera datorns bild på ett mycket bra sätt med rätt program.

DVI däremot är bra att ha, då kan ju koppla in en projektor direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-17 12:58

För att reta dem som tidigare propagerat starkt för S-Video i den här tråden vill jag berätta att ATI Radeon 9800 Pro finns i en Mac Edition version med DVI-I, VGA samt S-Video anslutning på kortet.

Bara så att ni slipper köpa adaptrar altså.

Själv funderar jag på att inhandla en PC-version av Radeon Pro kortet och flasha om den för mac. För detta skulle man dock behöva komma över den firmware som ligger på Mac Edition kortet med dessa anslutningar.

Tyvärr vill man ju inte ha DVI, VGA och S-Video på grafikkortet, utan DVI och ADC, vilket talar starkt emot en sådan manöver!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-17 13:45

Intressant med RGB-signal resonemanget. Det finns alltså inget sätt idag att få ut en RGB-signal från datorn?

Är det någon som faktiskt prövat att koppla en G5a till en TV med hjälp av den adapter som nämns ovan dvs. Apples egna DVI->S-video adapter för 199:- exklusive moms?

Jag sitter i samma sits som trådens skapare dvs. jag har för närvarande min VGA-skärm kopplad till DVI-porten med hjälp av den medföljande DVI-VGA adaptern men vill koppla datorn till TVn och funderar på att inhandla en ADC->VGA adapter och en DVI->S-video adapter men jag vill helst veta om det är värt det. Är bildkvalitén så pass bra att man utan problem kan se på filmer? Hur är bilden jämfört med en stationär DVD-spelare?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 19:46

Film är bäst på bio!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-02 20:17

Räkna med att DVD-filmer kommer se betydligt sämre ut än då de spelas i DVD-spelaren. En DVD-spelare har helt andra bildkretsar med högre kvalité, samt korrigering av bildfel och optimering för PAL. Detta saknar macen vid uppspelning vilket brukar kunna synas tydligt både vid uppspelning på bildskärm och externt ansluten tv.

Det är i alla fall den erfarenhet jag har av uppspelning utav DVD-filmer både på externt kopplad TV och Cinema Display. Faktum är att det ser bättre ut på TVn än på Cinema Display'en, förmodligen för att TVns dåliga bildkvalité och låga upplösning döljer mycket.

Det jag jämför med är en NAD T562 DVD-spelare i 6000kr klassen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Räkna med att DVD-filmer kommer se betydligt sämre ut än då de spelas i DVD-spelaren. En DVD-spelare har helt andra bildkretsar med högre kvalité, samt korrigering av bildfel och optimering för PAL. Detta saknar macen vid uppspelning vilket brukar kunna synas tydligt både vid uppspelning på bildskärm och externt ansluten tv.

Fel!

Det beror på att Apple själva inte kan fixa en DVD-spelare som är vettig.

Om du kör PC så finns det utmärkta DVD-spelare som PowerDVD och WinDVD tillsammans med Powerstrip och DScaler som gör att du får en bild ingen stationär dvd-spelare du köper i butik kan konkurrera med.

Apple har 23" skärm, snabb 64-bitars CPU och ett sjysst operativ.

Det är ju som gjort för broadcasting.....

Nej, då ska deras egen DVD-spelare förstöra allting för att Apple inte kan fixa detta med interlaced vs. progressiv.....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-03 17:06

Att påstå att en mjukvara skulle åstakomma bättre bild än alla tänkbara DVD-spelare på marknaden är en ren lögn. Men visst håller jag med om att Apple borde ha högre kvalité på sitt DVD-spelarprogram med bildkorrigering osv. Blir ju mer CPU-krävande men det är det helt klart värt. Sällan man gör någonting annat med datorn då man ser på film.

Ditt första påstående att PowerDVD skulle ge högre bildkvalité än alla stationära DVD-spelare på marknaden är en grov överdrift. I så fall vet du inte mycket om DVD-spelare i övre prissegmentet (35.000kr och uppåt).

Så, nu har jag inhandlat en Apple-adapter från DVI till S-video/komposit-video. Har också inhandlat en ADC-VGA adapter för att kunna ha min VGA-skärm och TVn inkopplade samtidigt (använde tidigare den medföljande DVI-VGA adaptern för skärmen).

Den första adaptern kostade 200:- inklusive moms på inlife vilket är billigare än något annat ställe jag kollat på, applestore tar 199:- exklusive moms och frakt och macoteket tog 311:- inklusive moms. Den andra adaptern kostade 474:- inklusive moms på macoteket.

Så hur är då bildkvalitén? Den är faktiskt helt ok men bara då kompositvideo används. När jag använder s-video börjar bilden flimmra och är helt oanvändbar. Med kompositvideo är den riktigt bra men tyvärr går den inte helt ut i kanterna på TVn, den är lite rundad i hörnen. Med overscan påslaget fylls hela tv-rutan men då klipps å andra sidan delar av det som ska visas bort. DVD-filmer ser bra ut men kommer antagligen vara en besvikelse för folk som köper DVD-spelare för 6000:- och uppåt

En lite irriterande grej är att även om TVn är avslagen så tror datorn att det är två skärmar ikopplade och om man ställt in så att ett visst program visar vissa fönster på TVn så måste man sätta på TVn flytta ut dem och stänga av TVn när man vill ha tag på dem eller helt enkelt koppla ur TVn när den inte används, halvsmidigt. Faktum är att hela adaptern måste kopplas bort för att datorn ska förstå att den inte används, det räcker inte med att inte ha någon kompositvideo/s-video-sladd ansluten till den...

Synd, jag som köpt adaptern samt beställt en 7,5 meters Svideokabel för att köra på TVn... hoppas det fungerar hos mig!

Ja du får återkomma med kommentarer på det, skulle vara intressant. Det kan mycket väl bero på min TV men det borde inte vara den då den är helt nyinköpt. Det skumma är dock att man får bäst bild när både s-video OCH kompositvideo är inkopplade samtidigt och man har TVn inställd att ta emot s-video-signal. Skumt men så verkar det vara...

Jag har nu köpt Apples S-videoadapter men det fattas något. Sedan tidigare har jag en digitaliserare på plats så jag har en Scart-konverterare som skickar ljud/video i tre sladdar till min Dazzle Hollywood. En röd och en vit för ljudet och en gul för video. Jag kan även koppla om konverteraren så video går åt andra hållet d.v.s. till TVn. Det enda jag kan skicka ut med denna lösning är dock DV och lösningen med S-video ger ju möjlighet att skicka ut alla typer av filmer. Jag slipper konvertera till DV.

Sladdarna till min Dazzle är dragna genom en vägg in till TV-rummet och jag får inte igenom någon mer sladd utan att borra nya hål i väggen. Jag vill inte lägga en lös sladd genom dörröppningen för det vet man ju hur det blir. Den blir ju permanent efter ett tag. Jag skulle alltså vilja använda samma kablage som redan ligger där. Jag fattar dock inte riktigt hur S-video funkar.

Är det bild och ljud i endast en sladd (den gula)? Apples konverterargrunka har ju bara två kontakter. Eller ska jag ta ljudet via några andra kontakter på baksidan av datorn? Skriver inte detta framför datorn hemma så det kanske blev onödigt flummigt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Är det bild och ljud i endast en sladd (den gula)? Apples konverterargrunka har ju bara två kontakter. Eller ska jag ta ljudet via några andra kontakter på baksidan av datorn? Skriver inte detta framför datorn hemma så det kanske blev onödigt flummigt.

Så vitt jag vet så har ingen ännu lyckats få ut ljud via bildskärmsporten som adaptern är kopplad till

Allvarligt talat... Precis som du skrev så får du dra ljudet separat från datorn. Själv har jag valt att använda en optisk kabel från min G5a till mitt 5.1-system för att behålla så mycket som möjligt av ljudkvalitén.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Så vitt jag vet så har ingen ännu lyckats få ut ljud via bildskärmsporten som adaptern är kopplad till

Allvarligt talat... Precis som du skrev så får du dra ljudet separat från datorn. Själv har jag valt att använda en optisk kabel från min G5a till mitt 5.1-system för att behålla så mycket som möjligt av ljudkvalitén.

Det klarnade när jag kom hem och fick prylarna i handen. Jag har fått det att fungera nu med kompositvideo och vanliga ljudutgången.

Jag upptäckte dock direkt ett problem. Vad gör man när man får interlaceproblem från en nerladdad film? Jag har sett all VLC kan göra deinterlace men om någon rippat med deinterlace då måste man alltså göra tvärtom eller? Jag hittade ingen metod för detta.

Filmen jag laddat ner ser ut som bilden till vänster. En film jag rippat själv utan att välja deinterlace ser bra ut på teven.

http://www.dvp.co.il/images/video1.jpg

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Filmen jag laddat ner ser ut som bilden till vänster. En film jag rippat själv utan att välja deinterlace ser bra ut på teven.

http://www.dvp.co.il/images/video1.jpg

Verkar som det finns deinterlace på flera ställen i VLC. Dels om man väljer "Video" och kryssar för "Advanced" men också under "Modules:video filter:deinterlace"
Vad händer om du använder den senare metoden och väljer t ex "blend" i popupen?

Börjar bli lite OT... kanske bättre att starta en ny tråd om detta?

Testade du s-video? Med vilket resultat?

Jag ska ha en lång s-videosladd någonstans men hittar inte på den. Jag testade dock att spela upp en divx jag rippat själv och bättre kvalitet än så behöver jag inte. Komposit verkar duga för tillfället bara filmen är i bra kvalle.

den här länken har verkligen tagit fart sedan jag postade den för sjukt längesen. jag har dock fortfarande inte kopplat min G5 till teven. men snart.....

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 18:03

Min G5:a är dels kopplad till en Cinema Display 20" och dels ansluten till TVn mha. Apples adapter och S-Video kabel med mycket bra resultat. Just nu är den dock inte inkopplad alls då den är på service (G5:an).

Jag spelar inte upp komprimerad film utan har bara spelat upp DVD-filmer än sålänge. Resultatet är ju lite sisådär jämfört med NAD 562:an som spelar upp filmerna 100ggr bättre. Enda fördelen är att DVD9 filmer inköpta i Asien (kopior) fungerar felfritt i datorns mer toleranta DVD-spelare än i den dyra NAD dvdn som ibland åstakommer små hack när skivan inte riktigt håller måttet.

Just nu känns det dock mer intressant med en TV-box (elgato) till G5:an. Min 20" Cinema skulle duga bra som TV i en trångbodd studentlägenhet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 11:38

Jag orkade till sida 7 av denna tråd utan att hitta en lösning på mitt problem. Jag har en analog skärm och tänker så småningom köpa en digital (inte ADC utan DVI). Problemet är då förståss tv-out. ADC porten på mitt grafikkort har jag ingen nytta av. Finns det nått billigt grafikkort som har just DVI, VGA, tv-out till mac? Jag har kollat runt o på alla finns den där bedrövliga adc-porten Jag har en vga->tv-adapter men jag vill alltså slippa krypa under bordet o koppla varje gång jag vill kolla på film.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 15:33

Visst är det lite bök för oss som fortfarande sitter med CRT-TV, men om man tittar på TV-försäljningen idag så för CRT-TV en högst tynande tillvaro. Det är ju samma sak på TV-sidan som på skärmsidan, hur många köper idag egentligen en CRT-skärm? Samma sak sker förstås på TV-sidan. En modern LCD idag har naturligtvis DVI (eller möjligen HDMI), och billigare mindre apparater har D-subportar. Samma sak med DVD-spelare, köp en med DVI så slipper ni adaptrar. Detta gör det hela till ett snabbt övergående problem. Påminner lite om när Apple tog bort diskettstationerna för några år sedan "var skall jag stoppa in disketterna någonstans?".

Utveckling innebär förändring, och någonstans på vägen så kommer alltid några användare i kläm. Apple har en lång tradition av att vara ganska tidig med ny teknik, och med att överge gammal dito. Nu börjar t ex diskettstationerna försvinna även på Win-burkar, men det tog ju ett antal år…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 15:40

problemet kvarstår ju fortfarande då. jag har en dvi-utgång på på grafikkortet och den används av min skärm (via vga-adapter)... måste ändå bege mig under bordet för att koppla in tvn. då får de allt hitta på en kontakt som e mindre... så de kan ha 3st digitala utgångar på ett kort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 15:49

Du menar att du skulle vilja köra dubbla skärmar + TV samtidigt, har jag förstått saken rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 15:59

prexis, fast inte samtidigt. bara så att det sitter kopplat samtidigt. göra en inställning så att ena skärmen avaktiveras och tvn går igång istället. allt för bekvämlighetensskull

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 16:08

OK, det finns ju lösningar, om än inte direkt gratis:
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=1403

Man skulle ju kunna tänka sig att HDMI blir nästa standard:
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=2514

Är ju i princip DVI-signal + ljud i samma kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 16:29

hehe, inte helt gratis nä så det finns inga grafikkort till mac som har vga, dvi, tv-out?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 17:42

Har jag svårt att tänka mig. såväl vga som TV-ut är ju på väg bort.
Det kostar att ligga på topp…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-15 19:22

alla kort jag har sett har DVI och ADC. inge vga o inge tv-out

kan man använda bildskärmen till både tv om man vill det och sen dator om man vill det?

Bevaka tråden