Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla G5 till TV

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag ser inte detta som ett problem. Snarare som en förbättring av kortet ifrån Apples sida.

Det känns mycket mer gediget med två stycken digitala portar som Apples version av 9800 kortet har. Och att skicka med en ADC->VGA adapter för den som vill ansluta en analog skärm till kortet, och dessutom erbjuda en adapter för den som vill ansluta en analog TV till kortet.

Samtliga versioner av både 9600 och 9800 korten har endast digital DVI-I port, analog VGA och S-Video portar. Skulle detta vara en fördel? Knappast! Helt värdelöst för den som vill ansluta två stycken digitala skärmar till kortet.

Nej, då tycker jag att apples lösning känns betydligt vettigare. S-video är ingenting som "den stora massan" prioriterar. Hellre digital anslutning av två skärmar till kortet.

Den enda nackdelen jag ser med apples kort är minnet, som gott kunde ha varit 256mb istället för 128mb. Jag tror dock inte att dessa versioner av 9800 kortet var tillgängliga när apple lanserade G5:orna. Däremot lär nästa revision av G5:an som kommer i januari (?) säkerligen vara bestyckad med 256mb minne på kortet.

Jo men alla har inte en dyr plasma hemma i sina hem med DVI-ingång, den stora skaran har däremot S-video ingång på sina TV-apparater.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Jo men alla har inte en dyr plasma hemma i sina hem med DVI-ingång, den stora skaran har däremot S-video ingång på sina TV-apparater.

Apple säljer sedan ett antal år endast TFT-skärmar (med ADC för bekvämlighetens skull). Dom säljer inte teveapparater alls...
En Mac är en dator i första hand och inget "multimedia center" (utan det kräver lite adaptrar...)
För dom fattiga kusinerna från landet så skickar dom med en DVI->VGA -adapter i lådan... Frågan är väl bara hur länge till...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Apple säljer sedan ett antal år endast TFT-skärmar (med ADC för bekvämlighetens skull). Dom säljer inte teveapparater alls...
En Mac är en dator i första hand och inget "multimedia center" (utan det kräver lite adaptrar...)
För dom fattiga kusinerna från landet så skickar dom med en DVI->VGA -adapter i lådan... Frågan är väl bara hur länge till...

Vem har sagt att en Mac inte ska vara en multimedia dator?

Det är väl vad man gör det till....

Vad ska du med en G5:a till om du inte kan använda datorn till vad den egentligen ska användas till, dvs multimedia produktion och filmanimering?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Men ADC och det har du inte på en peze...

Säger vem? Har väl ingen sagt...
Däremot kan man inte köra två skärmar samtidigt som man har en tv-out, men det är ju likadant på peze:n
Sen kan man inte köra två DVI-I skärmar samtidigt på mac:en utan en enkel adapter, men det kan man inte utan en krånglig adapter på peze:n
Sen har ju PCI-busen bara en viss ström till korten och ADC:n drar sitt, men man behöver ju inte extra strömsladd som det emellanåt behöva på peze:n

Vad far du efter egentligen?

Har inte länken till den som sagt det men det var på ett forum i USA dom diskuterade liknande sak.

Jo du kan köra TV och monitor samtidigt på en PC, i varje fall med 9800 Pro kortet.

Jag har själv detta kort så jag vet att det fungerar.

Men det spelar väl ingen roll, det är bara inse att dom gjort ett fel och vi får hoppas dom fixar till funktionerna på kortet också så småningom.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 16:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Har inte länken till den som sagt det men det var på ett forum i USA dom diskuterade liknande sak.

Du kanske kan kolla länken ovan istället till ADC (ADC och ADC är inte samma som du vet ) där det diskuterades just om vad för signaler man fick ut på portarna efter behag...

Citat:

Jo du kan köra TV och monitor samtidigt på en PC, i varje fall med 9800 Pro kortet.
Jag har själv detta kort så jag vet att det fungerar.

Det är väl ingen som ifrågasatt det?
Men Två (2, II) skärmar och teve samtidigt...

Citat:

Men det spelar väl ingen roll, det är bara inse att dom gjort ett fel och vi får hoppas dom fixar till funktionerna på kortet också så småningom.

Varför det när det inte är något problem? Vad skall dom fixa? Ett speciellt brev till dig? Personligt adresserat med store tydliga bokstäver?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Jo men alla har inte en dyr plasma hemma i sina hem med DVI-ingång, den stora skaran har däremot S-video ingång på sina TV-apparater.

Med digital anslutning syftade jag på anslutning av bildskärmar vilket är den primära funktionen för ett grafikkort. Jag ser det som en stor fördel med två digitala anslutningar för bildskärmar framför en digital och en analog och en S-video utgång.

Jag tror att det är ytterst få personer som har två stycken bildskärmar anslutna till datorn och en skruttig tv dessutom. Apple har , precis som Pär skriver, endast haft TFT skärmar med digital anslutning i sortimentet sedan en tid tillbaka. Självklart är det fler personer som vill kunna ansluta två stycken sådana digitala skärmar till sin G5:a, än en skruttig TV.

Förstår du inte att Apple i första hand vill se till att de som arbetar professionellt med datorn skall ha möjlighet att göra det på ett bra sätt. Självklart är det många som sitter med dubbla TFT skärmar, från apple eller annan tillverkare, med digital anslutning. Tycker du att de skall behöva ansluta en av dem analogt bara för att någon hobbyist skall kunna ansluta en TV till en S-video port?

Apple utvecklar naturligtvis inte G5:an för hemmapulare. Det är ganska få personer som köper en dator idag för över 30.000kr för att sitta hemma och lattja med den ansluten till en gammal TV.

Det är en professionell dator anpassad för proffs, framför allt inom den grafiska branschen. Inte för finniga tonåringar som sitter hemma och kollar på rippade DVD-filmer på sin analogt anslutna TV.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 16:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Vem har sagt att en Mac inte ska vara en multimedia dator?
Det är väl vad man gör det till....

Den säljs som en dator. Vill man ha ett mutlimediacenter så tarvas det lite adaptrear och sådär...
Multimediadator? Har väl Mac varit sedan LC och Sys7...

Citat:

Vad ska du med en G5:a till om du inte kan använda datorn till vad den egentligen ska användas till, dvs multimedia produktion och filmanimering?

Det kan den väl alldeles utmärkt as is?
Eller vart fallerar det?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 16:52

Det går utmärkt att ansluta 1st skärm och 1st TV till ett ATI Radeon 9800 i PowerMac G5.

Det går INTE att ansluta 2st skärmar och 1st TV till kortet utan extra tillbehör såsom duplikator.

Apple har valt att utrusta kortet med två stycken digitala portar, till skillnad från PC-varianten av kortet som endast har en digital port, en analog port och s-video.

Varför?

Därför att apple endast tillhandahåller digitalt anslutna bildskärmar idag med avsevärt mycket bättre bildkvalitet än en analogt ansluten skärm. De ser självklart behovet av att kunna ansluta två stycken digitala skärmar till kortet, antingen med ADC eller DVI-I anslutning. För bakåtkompabilitet med analogt anslutna skärmar skickar apple med en ADC->VGA adapter.

Att du sedan tycker att Apple borde ha valt en S-Video port, och bara en digital bildskärmsanslutning på kortet, får stå för dig. De flesta inser nog att värdet i två digitala portar är betydligt högre än en analog s-video port för en gammal TV, som dessutom enkelt går att ansluta på en av de befintliga portarna med en adapter.

EDIT: Im out of here!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Med digital anslutning syftade jag på anslutning av bildskärmar vilket är den primära funktionen för ett grafikkort. Jag ser det som en stor fördel med två digitala anslutningar för bildskärmar framför en digital och en analog och en S-video utgång.

Jag tror att det är ytterst få personer som har två stycken bildskärmar anslutna till datorn och en skruttig tv dessutom. Apple har , precis som Pär skriver, endast haft TFT skärmar med digital anslutning i sortimentet sedan en tid tillbaka. Självklart är det fler personer som vill kunna ansluta två stycken sådana digitala skärmar till sin G5:a, än en skruttig TV.

Förstår du inte att Apple i första hand vill se till att de som arbetar professionellt med datorn skall ha möjlighet att göra det på ett bra sätt. Självklart är det många som sitter med dubbla TFT skärmar, från apple eller annan tillverkare, med digital anslutning. Tycker du att de skall behöva ansluta en av dem analogt bara för att någon hobbyist skall kunna ansluta en TV till en S-video port?

Apple utvecklar naturligtvis inte G5:an för hemmapulare. Det är ganska få personer som köper en dator idag för över 30.000kr för att sitta hemma och lattja med den ansluten till en gammal TV.

Det är en professionell dator anpassad för proffs, framför allt inom den grafiska branschen. Inte för finniga tonåringar som sitter hemma och kollar på rippade DVD-filmer på sin analogt anslutna TV.

Finniga tonåringar har inte råd med en G5:a, så det var ett ganska obegåvat svar.

Tja du kan ju kolla SGI och en del andra maskiner som du definierar som proffs, de saknar inte s-utgång på många av korten.

De har både dubbla DVI och S-utgångar allt efter eget önskemål.

Dom flesta TV-apparater bygger på digitala chassin idag, hitta ett analogt chassi idag är svårt.

Valfrihet är något du har svårt att förstå vad det betyder.
:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det går utmärkt att ansluta 1st skärm och 1st TV till ett ATI Radeon 9800 i PowerMac G5.

Det går INTE att ansluta 2st skärmar och 1st TV till kortet utan extra tillbehör såsom duplikator.

Apple har valt att utrusta kortet med två stycken digitala portar, till skillnad från PC-varianten av kortet som endast har en digital port, en analog port och s-video.

Varför?

Därför att apple endast tillhandahåller digitalt anslutna bildskärmar idag med avsevärt mycket bättre bildkvalitet än en analogt ansluten skärm. De ser självklart behovet av att kunna ansluta två stycken digitala skärmar till kortet, antingen med ADC eller DVI-I anslutning. För bakåtkompabilitet med analogt anslutna skärmar skickar apple med en ADC->VGA adapter.

Att du sedan tycker att Apple borde ha valt en S-Video port, och bara en digital bildskärmsanslutning på kortet, får stå för dig. De flesta inser nog att värdet i två digitala portar är betydligt högre än en analog s-video port för en gammal TV, som dessutom enkelt går att ansluta på en av de befintliga portarna med en adapter.

EDIT: Im out of here!

Tja varför?

Jo därför att ATI korten inte är proffskort för användare med flera skärmar än en.

Om du vill ha ett "proffs" kort som klarar flera skärmar så ska du titta på Matrox Parhelia, men det finns ju inte till G5, eller hur? och var tog valfriheten vägen?

Flerar börsmäklerier kör just med dessa kort för att de är de enda som klarar detta galant utan strul som vissa andra kort.

Matrox Parhelia +Eizo skärmar är receptet om du vill ha en proffslösning.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 17:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Tja varför?

Jo därför att ATI korten inte är proffskort för användare med flera skärmar än en.

Om du vill ha ett "proffs" kort som klarar flera skärmar så ska du titta på Matrox Parhelia, men det finns ju inte till G5, eller hur? och var tog valfriheten vägen?

Nu påstår du själv att Radeon 9800 korten ej är avsedda för flera skärmar? Enligt vem då? Och om de nu inte är det så går det ju aldeles utmärkt att ansluta en sketen TV till kortet, kombinerat med en bildskärm.

Jag förstår inte var ditt problem ligger. Förmodligen inte i apples 9800 kort utan någon annanstans.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:15

Nu är ideologidrevet igång.

Nää... I sanningens namn hur många har egentligen dubbla DIGITALA monitorer. Handen upp! Jag har dubbla monitorer men bägge än inte digitala. Jag ser inte en kotte. Hur många har en bildskärm samt en TV?

JAG tycker att Apple INTE har lyckats med sitt kort. Ni babblar om proffesionella användare hit och dit, men vem är det som köper Apples datorer. Jo, det är både så kallat vanligt folk samt proffs. Och i min mening så vill bägge kategorierna ha tillgång tiil s-video och det utan att behöva betala en "tusenlapp" extra eller så. Jag har själv god nytta av den där gamla tv.n för att kolla färger och så vidare när jag "jobbar" hemmifrån. Varför 128Mb ram när PC versionen (som är billigare och kommer från samma fabrik) har 256Mb ram?

Nåväl... Dubbla digitala utgångar SAMT S-video borde vara optimalt. Om det nu är möjligt, vilket jag utgår ifrån. Fast då kostar det väl, men det har väl ni inte något emot bara det är APPLE som får pengarna.

:rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 17:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Tja du kan ju kolla SGI och en del andra maskiner som du definierar som proffs, de saknar inte s-utgång på många av korten.

Vem har påstått att jag definierar dessa maskiner som proffs? Köp en SGI maskin då istället för en G5:a om du nu upplever detta som ett så gigantiskt problem.

Citat:

Dom flesta TV-apparater bygger på digitala chassin idag, hitta ett analogt chassi idag är svårt.

Vad menar du med digitalt chassi? Du är medveten om att S-Video är en analog bildsignal?

Citat:

Valfrihet är något du har svårt att förstå vad det betyder.

Valfrihet är att kunna ansluta två stycken skärmar digitalt, exempelvis två stycken Cinema Display 20" eller 23". Och att ej vara låst vid att behöva ansluta den andra skärmen analogt.

En annan typ av valfrihet är att inte låsa sig vid det kort som sitter i en maskin när man köper den. Utan, om behovet finns, köpa ett alternativt kort för att uppfylla de krav man ställer.

Du började din argumentering med att hårt kritisera apples version av ATI:s 9800 kort. Mina inlägg ovan är svar på detta påstående, ingenting annat!

Att du sedan börjar prata om andra kort är ju rent idiotiskt. Givetvis finns det en uppsjö av kort för olika ändamål, som är betydligt bättre i de sammanhangen än de kort Apple erbjuder. Skulle det vara någon nyhet?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 17:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Nu är ideologidrevet igång.

Nåväl... Dubbla digitala utgångar SAMT S-video borde vara optimalt. Om det nu är möjligt, vilket jag utgår ifrån. Fast då kostar det väl, men det har väl ni inte något emot bara det är APPLE som får pengarna.

Det var väl just det jag påpekade i ett av de första inläggen jag skrev. Att det ultimata vore 2st digitala utgångar (ADC och DVI) samt s-video för de som nödvändigtvis vill ansluta sin TV och TVÅ bildskärmar.

Det övriga ideologidrevet handlade snarare om Likvids påståenden om att Apples kort var så mycket sämre än ATI:s, vilket jag ej anser att det är. Snarare tvärtom. Jag anser nämligen att två möjligheten till två digitala skärmar är betydligt viktigare än S-Video, i synnerhet då S-videon går att få med en adapter, men en digital signal till en andra bildskärm ej går att åstakomma utan ytterligare ett grafikkort med den konfigurationen.

Det vore rent idiotiskt av apple att ha ett kort där den ena anslutning offras till VGA, då apple helt övergett den teknologin till förmån för digitala anslutningar. Se framtiden, sluta agera bakåtsträvare!

Jag anser nog att väldigt många har behov av att kunna köra 2st skärmar digitalt, exempelvis två Cinema.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det vore rent idiotiskt av apple att ha ett kort där den ena anslutning offras till VGA, då apple helt övergett den teknologin till förmån för digitala anslutningar. Se framtiden, sluta agera bakåtsträvare!

Visst, visst, men man får inte glömma bort verkligheten...

Edit: Snygg bild...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 17:49

••• ? •••:
Vad refererar du ditt påstående om att S-video adaptern till en G5:a kostar en extra tusenlapp?

Såhär skriver Apple själva:

DVI to Video Adapter

The Apple DVI to Video Adapter was designed specifically to allow Power Mac G5 systems users to connect from the DVI port to S-video or Composite video devices such as TVs, VCRs, or overhead projectors with S-Video or RCA (Composite) connectors. The Apple DVI to Video Adapter is designed to work with the DVI port on the Power Mac G5 system only.
Price: $19

OJ! Har dollarn gått upp så pass? 19$ = 1000kr. *suck*

Citat:

••• ? ••• skrev:

Visst, visst, men man får inte glömma bort verkligheten...

Nej. För det ändamålet har apple skickat med den så kallad bond-adaptern. Som är väl anpassad för de bakåtsträvare som fortfarande använder VGA. Den finns i flera populära utföranden och möjliggör anslutning av två gamla suddia VGA-skärmar till din vrålsnabba framtidsmaskin i modernt aluminiumutförande, samtidigt! :eek:

DVI -> VGA, $19. För den som vill ansluta 2st gamla skruttiga VGA skärmar till sitt nya moderna fartmoster (läs G5). Den andra adaptern följer som sagt med i kartongen (ADC->VGA).

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Visst, visst, men man får inte glömma bort verkligheten...

Vill man skapa framtiden eller glatt flyta med strömen
[appropå VGA vs. DVI/ADC]

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:55

Jag flyter verkligen inte med i strömmen som du säkert har märkt...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Vem har påstått att jag definierar dessa maskiner som proffs? Köp en SGI maskin då istället för en G5:a om du nu upplever detta som ett så gigantiskt problem.

Varför ber du inte grabben kolla på SGI:s sidor istället : Finns men kostar...

Citat:

Att du sedan börjar prata om andra kort är ju rent idiotiskt. Givetvis finns det en uppsjö av kort för olika ändamål, som är betydligt bättre i de sammanhangen än de kort Apple erbjuder. Skulle det vara någon nyhet?

Halmstrå kan man kalla det snarare...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 17:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag flyter verkligen inte med i strömmen som du säkert har märkt...

Förvisso - men i denhär tråden så visar du vissa reaktionära tendenser som oroar

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Halmstrå kan man kalla det snarare...

Det beror ju på vilken plattform man tänkt använda dem till. Det skrev jag ingenting om så vitt jag vet. Bara att det finns en uppsjö av kort som är bättre än de Apple erbjuder, till vilken plattform? Apple erbjuder mig veterligen inga PC-kort, där borde det finnas mer än en uppsjö av kort som är bättre (än vilket kort då?).

Ehh... jaja. Nåväl. På macsidan finns det tyvärr ingen uppsjö av alternativ nej.

Håller absolut med om att VGA är förlegat idag, inget snack där.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Om du vill ha ett "proffs" kort som klarar flera skärmar så ska du titta på Matrox Parhelia, men det finns ju inte till G5, eller hur? och var tog valfriheten vägen?

Är det lämpligt för AGPx8?

Citat:

Flerar börsmäklerier kör just med dessa kort för att de är de enda som klarar detta galant utan strul som vissa andra kort.
Matrox Parhelia +Eizo skärmar är receptet om du vill ha en proffslösning.

Eh... Hur svåra realtidssystem har dom då? eller...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Håller absolut med om att VGA är förlegat idag, inget snack där.

Åkey - varför då inte ha två digitala utgångar?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 18:04

Börsmäklarna var ju en bra referens. De ställer säkert oerhörda krav på korrekt färgåtergivning och bildkvalité. De klarar sig säkert inte med usla VGA-anslutna TFT skärmar med 45ms uppdateringstid.

De kanske sitter och spelar FPS-spel hela dagarna och kollar till aktiekurserna kvickt på eftermiddagen innan de rör sig hemmåt.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Vad refererar du ditt påstående om att S-video adaptern till en G5:a kostar en extra tusenlapp?

O. K, nu tar jag det en sista gång för jag börjar bli lite trött och gråhårig. För att koppla S-Video till G5an så måste man ha en DVI>S-video adapter. DVI>S-video kostar 311kr. Sen måste man ha en ADC>DVI adapter, om man som jag inte har valt att köpa en ADC utrustad bildskärm. ADC>DVI kostar 474kr.

Summa: 311kr + 474kr = 785kr Sen får du väl dra av lite för stidens hetta.

Att bli kallad för bakåtsträvare när man behåller sin två år gamla bildskärm när man dessutom har köpt en ny skärm med DVI, är nog att ta i en smula mycket...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 18:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Åkey - varför då inte ha två digitala utgångar?

Därför att Likvid dels "vill kunna ansluta sin TV via S-video" med hjälp av en adapter för 1000kr (är den guldpläterad utvändigt då?) samt ej ser något behov av två stycken skärmar anslutna till Radeon 9800 kortet, då detta kort "ej är konstruerat för det" ??

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Att bli kallad för bakåtsträvare när man behåller sin två år gamla bildskärm när man dessutom har köpt en ny skärm med DVI, är nog att ta i en smula mycket...

Annars kan du ju koppla din DVI skärm till DVI-porten på grafikkortet och sedan köpa en sån här adapter som du sätter i VGA-kontakten på Apples ADC->VGA adapter.

Det löser den här bläckfisken utan problem surru!

Jag förstår att det blir knepigt just i ditt läge ••• ? •••, och att PC-versionen av kortet skulle passa betydligt bättre för ditt behov då du äger en DVI skärm, en VGA skärm och vill ha S-video.

Annars hade ett snorbilligt grafikkort med S-video anslutning varit en enkel lösning att peta i G5:an för din del. Men något sådant mac-kompatibelt billigt AGP8 finns inte så vitt jag vet. Och det visste du väl säkert redan.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Annars kan du ju koppla din DVI skärm till DVI-porten på grafikkortet och sedan köpa en sån här adapter som du sätter i VGA-kontakten på Apples ADC->VGA adapter.

Det löser den här bläckfisken utan problem surru!

Haha, dagens asgarv. Får gå ner till den grekiska tavernan i huset och beställa lite Calamares (bläckfiskringar) för att trösta mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Åkey - varför då inte ha två digitala utgångar?

Ok, du kanske har missförstått mig men jag har absolut inget emot dubbla digital utgångar, men jag vill även att det ska finnas en S-video utgång för dom vanliga döda.

Sen kan vi diskutera vilka digitala utgångar det ska vara men jag tycker Apple trotsar marknaden lite med ADC.

Det borde vara dubbla DVI helt klart eftersom det är standarden och man bör följa en standard för att undvika problem.

Bevaka tråden