Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla G5 till TV

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Blaha... I stort sett alla - SUN, Digital, SGI et. al. - hade olika kontakter med lite pinnar och olika placerade minikoax. Även apple hade det på några högupplösande snabba kort...
Att det inte fanns på peze (hur länge körde inte dom nötterna med interlased upplösning bara för att spara pengar - skitdatorer!) betyder inte att det inte fanns över allt annars...

Moget sagt, verkligen:eek:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 00:17

Du har en väldig tendens att blanda ihop saker och ting. Och dessutom inte skilja på fakta och egna visioner.

Att påstå att G5:an har begränsade inkopplingsmöjligheter bara för att den ej har S-video ut på grafikkortet är ju en grov överdrift. Ge mig en PC-konfiguration som har följande interface i sitt standardutförande!

Line-in
Line-out
Optical-in
Optical-out
Stereo-utgång (lurar)
FireWire 800
FireWire 400 x 2
USB 2.0 x 3
USB 1.1 x 2
PCI-X 64-bit x 3 (1st 133MHz, 2st 100MHz)
Serial ATA bus
IDE/ATA bus
AGP8X -> DVI + ADC + DVI->VGA adapter
Gigabit Ethernet
Bluetooth (tillval internt)
Externt antennuttag f. std el. 3:e parts antenn
Airport Extreme (tillval internt)
Externt antennuttag f. std el. 3:e parts antenn
56k Modemport

G5:an är full av möjligheter. Sluta gnäll nu!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
[B]Varför trotsa?

[/B] Det apple gör är inte att trotsa! De utvecklar egna smarta lösningar på problem som de anser är viktiga. Det finns redan en uppsjö av anslutningar när det gäller skärmar. Det är inte så att Apple trotsar en bred allmänt känd standard. Däremot har de valt en egen lösning, samt gett fullt stöd för de allmänna lösningar som finns. Att apple ej har valt just S-video ut på G5:an är snarare än prioriteringsfråga än en trotsning!

Citat:

[B]Den produkt som är bäst ger jag positiv feedback, om en produkt är dålig så påpekar jag det också, och G5 är ingen perfekt produkt.

[/B] Jag anser inte att man skall vara positiv till allting apple gör. Men dessa punkter som du anser som stora problem och misstag ifrån Apples sida anser jag är nonsens. Du försöker få det att låta som om Apple vore det enda företag vars dator kräver adaptrar för anslutning av vissa tillbehör. Öppna ögonen!

Citat:

Det är ju bara se på alla problem med tjutande nätdelar och begränsade inkopplingsmöjligheter med externa videokällor vilket redan diskuterats i oändlighet i denna tråd.

Det tycks mest vara du och ••• ? ••• som anser att avsaknaden av S-Video är ett stort problem. Tjutande nätdelar och fläktar ÄR ett stort problem. Men det ämnet behöver vi knappast ta upp i den här tråden då det finns 170 inlägg att läsa i ämnet i en närliggande tråd.
Radeon kommer med all säkerhet släppa drivrutiner och Mac-kompatibla versioner av dessa kort som du tycks efterlängta så hårt. Oroa dig inte. Jag tror dock knappast att apple har några som helst planer på att inkludera S-video baktill på G5:orna. Det är en gammal teknik som apple ej satsar på. Inse fakta!

Citat:

Tycker det är synd att Apple inte valt att göra en fullständig lösning, det verkar inte ens finnas externa lösningar heller för den delen och det gör ju att produkten inte är särskilt kompatibel.

Än en gång diskuterar du helt olika ämnen i den här tråden. Är det möjligheten till avancerade TV/Video funktioner med hårddisk-inspelning, som endast tycks stödjas fullt ut av ETT grafikkort på marknaden i dina ögon (ATI All In Wonder), eller är det trådens egentliga ämne (Anslut G5 till TV) som skall diskuteras?

Senast redigerat 2003-12-10 00:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Du har en väldig tendens att blanda ihop saker och ting. Och dessutom inte skilja på fakta och egna visioner.

Att påstå att G5:an har begränsade inkopplingsmöjligheter bara för att den ej har S-video ut på grafikkortet är ju en grov överdrift. Ge mig en PC-konfiguration som har följande interface i sitt standardutförande!

Line-in
Line-out
Optical-in
Optical-out
Stereo-utgång (lurar)
FireWire 800
FireWire 400 x 2
USB 2.0 x 3
USB 1.1 x 2
PCI-X 64-bit x 3 (1st 133MHz, 2st 100MHz)
Serial ATA bus
IDE/ATA bus
AGP8X -> DVI + ADC + DVI->VGA adapter
Gigabit Ethernet
Bluetooth (tillval internt)
Externt antennuttag f. std el. 3:e parts antenn
Airport Extreme (tillval internt)
Externt antennuttag f. std el. 3:e parts antenn
56k Modemport

G5:an är full av möjligheter. Sluta gnäll nu!

Tja....:cool:

Tyan Thunder K8W moderkort som är ett dual AMD Opteron kort.

Det har följande expansion:

1x 8X AGP / AGP 8X Pro110W slot
2x 64-bit PCI-X buses
2x 100/66/33MHz PCI-X slots (PCI-X A)
2x 133/100/66/33MHz PCI-X slots (PCI-X B)
1x 32-bit 33MHz (5-Volt) PCI slot
1x Serial port
1x Parallel port
3x USB portar
1x PS/2 port
1x RJ-45 LAN, 100/1000Mbps port
1x Audio Line-in
1x Line-out
1x Mic-in jacks
1x RCA SPDIF (Co-Axial) connector(digital stream in/out)
2x IEEE 1394A portar(Firewire)
Silicon Image Sil3114 SATA RAID Accelerator
4x SATA portar,HårdvaruRAID!!

Sen kan du köpa vilket grafikkort du vill eftersom det är en PC.

Så jag väljer ATIs All In Wonder 9800 Pro.

Det har följande kopplingar:

DVI-I
VGA
S-video
TV-antenn ingång.

Sen för det trådlösa så kan jag kompletter enkelt med ett Lucent PCI-kort som sätts på lämplig PCI plats på moderkortet.

Visst det kostar, men det går, och det är frihet

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 01:09

Precis vad jag hade väntat mig.

Spring och köp en sån nu så är det färdigdiskuterat!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 01:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Att apple ej har valt just S-video ut på G5:an är snarare än prioriteringsfråga än en trotsning!

Det tycks mest vara du och ••• ? ••• som anser att avsaknaden av S-Video är ett stort problem. Tjutande nätdelar och fläktar ÄR ett stort problem. Men det ämnet behöver vi knappast ta upp i den här tråden då det finns 170 inlägg att läsa i ämnet i en närliggande tråd.

Jag tror dock knappast att apple har några som helst planer på att inkludera S-video baktill på G5:orna. Det är en gammal teknik som apple ej satsar på. Inse fakta!

O.K... Sen när blev du talesman för Apple? Som jag ser det så är det mest du och Pär som inte anser att avsaknaden av S-video är ett problem. Läs flera kritiska inlägg av flera personer i denna tråd. Hur kan du kalla S-video för en gammal teknik, var har du fått det ifrån. Vilken teknik skulle då ersätta S-video anser du? Om du inte vill att man skall ta upp G5ans problematik i denna tråd, så varför gör du det själv då? Jag (tror) att problemet är besläktat, men jag har inga belägg för att så är fallet.

Jag tycker att du själv skall INSE att alla har olika behov och krav. Jag vill ha S-video på min dator precis som många andra vill. Du kanske inte vill, punkt.

Peace.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 01:28
Citat:

O.K... Sen när blev du talesman för Apple?

Man behöver knappast vara talesman för Apple för att inse att det hela är en prioriteringsfråga. Titta bara på bilden av G5:ans grafikkort och dess kontakter så inser du snabbt att en S-video-utgång inte ens ryms på samma kort som ADC och DVI anslutningarna! En prioritering med andra ord!

Tekniken är gammal i den bemärkelsen att den funnits i många år. Därmed ingenting ont sagt om tekniken som sådan!

Du vill ha S-Video på din dator liksom många andra ja. Eller, du vill ha S-Video samt 2st anslutna skärmar till din dator liksom många andra vill(?), kanske vore mer passande att skriva. Då det förstnämnda påstående ej är ouppnåeligt hos G5:an.

Piiiiis på dig med!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-10 06:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Visst det kostar, men det går, och det är frihet

Moget sagt, verkligen :eek:

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-10 09:04

Ok, då sammanfattar vi den här tråden.
G5:an är värdelös eftersom den inte har en S-VHS-utgång på bildskärmskortet, och att lägga ut 300:- på en liten adapter är ju fullständigt otänkbart.
Eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Ok, då sammanfattar vi den här tråden.
G5:an är värdelös eftersom den inte har en S-VHS-utgång på bildskärmskortet, och att lägga ut 300:- på en liten adapter är ju fullständigt otänkbart.
Eller?

Nej det är den inte, grafikkortet saknar funktionalitet däremot:)

Och ni som vill följa utvecklingen med att använda sin Mac som HTPC kan gå till ett bra forum som ligger på:

http://www.htmug.com/phpBB2/index.php

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det är en professionell dator anpassad för proffs, framför allt inom den grafiska branschen. Inte för finniga tonåringar som sitter hemma och kollar på rippade DVD-filmer på sin analogt anslutna TV.

Det var ju ett moget sätt att uttrycka sig

Jag antar att Apple slängt in en DVD-spelare i datorn för att man skall kunna titta på film i den, oavsett om man lider av acne eller inte. Och senast jag kollade kostade inte basmodellen av G5
30 000:- utan 18 000. Och vad menas egentligen med Apples vision av datorn som en "Digital Hub"???

Jag tror inte att dom menar "en professionell dator anpassad för proffs, framför allt inom den grafiska branschen." Utan kanske som nöjescentra i hemmet. För film, för spel, för nytta, för nöje. Och då är det inte fel att kunna ansluta till TV.
UTAN ADAPTER!

BASTA!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-10 22:03

Ja för en TV är ju verkligen digital så den passar ju utmärkt till apples vision om den digitala vardagen som knyts samman med den digitala hubben.

Möjligtvis en digitalt ansluten plasma-tv via DVI-porten i så fall.

Dessutom sitter inte DVD-brännaren i G5:orna för skoj skull. Vill du dela med dig av din digitala livsstil till TV:n... bränn ut rullen på DVD och mata in i DVD-spelarn bah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 10:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Ok, då sammanfattar vi den här tråden.
G5:an är värdelös eftersom den inte har en S-VHS-utgång på bildskärmskortet, och att lägga ut 300:- på en liten adapter är ju fullständigt otänkbart.
Eller?

Problemet var väl om man hade bildskärm inkopplad på DVI-porten, vilket idag är det naturliga förstahandsvalet, och man kopplar in TVn på den porten som är kvar, ADC, så blir det två adaptrar och >1000 kr kostnad. Det tycker jag inte är en enkel lösning.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 11:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oloff
Problemet var väl om man hade bildskärm inkopplad på DVI-porten, vilket idag är det naturliga förstahandsvalet, och man kopplar in TVn på den porten som är kvar, ADC, så blir det två adaptrar och >1000 kr kostnad. Det tycker jag inte är en enkel lösning.

Jo, man måste ju krångla till och dumma sig så mycket som möjligt...

ADC->DVI 395:- ( T2795 ) och sedan till skärmen.
(Det är en adapter med flexibel skärmad sladd så det är inga problem...)

DVI-> S-video (med flera...) 199:- ( M9267 ) för signal till teven.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ja för en TV är ju verkligen digital så den passar ju utmärkt till apples vision om den digitala vardagen som knyts samman med den digitala hubben.

Jaha, är det bara digital information som räknas. Då måste jag genast slänga mina apple pro speakers, dom jobbar ju analogt.:p

Jag får se på ljudlös film tills teknikerna hittar på ett digitalt alternativ till dom analoga ljudvågorna.:)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 11:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av gleisner
Jaha, är det bara digital information som räknas. Då måste jag genast slänga mina apple pro speakers, dom jobbar ju analogt.:p

Jag får se på ljudlös film tills teknikerna hittar på ett digitalt alternativ till dom analoga ljudvågorna.:)

För att inte tala om bilden - för än idag är det ju ett olöst problem om ljus skall betraktas som vågrörelse eller partikelström...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-11 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av gleisner
Jaha, är det bara digital information som räknas. Då måste jag genast slänga mina apple pro speakers, dom jobbar ju analogt.:p

Jag får se på ljudlös film tills teknikerna hittar på ett digitalt alternativ till dom analoga ljudvågorna.:)

Nu var det snarare interfacet jag syftade på, inte den fysikaliska överföringen av information. I så fall är knappast en digital bildskärm digital heller då ljuset den sänder ut i högsta grad är digitalt. Så tillvida man ej anser att det är en partikelström som träffar näthinnan vill säga.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 12:48

Grafikkort med dubbla DVI/VGA och S-video ut/in för 1395:-

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••

Grafikkort med dubbla DVI/VGA och S-video ut/in för 1395:-

Det där är bara priviligierat för oss PC ägare, Mac ägare får vänta 10 år innan en sån lösning kommer

  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 13:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Det där är bara priviligierat för oss PC ägare, Mac ägare får vänta 10 år innan en sån lösning kommer

Tja, det är ju nvidia 5200 så så set är det inget konstigt...
Men drivers och appl för teve etc. lär ju inte dyka upp...
Fast allvarligt talat : Nu har vi ju en "splitoutbox" lik förbannat... och det var ju det som var så infernaliskt jobbigt...

Pezeägare är för kul : Lätt att klaga så länge det inte är Wintel, men så fort det är Wintel så blir de otroligt hemmablinda

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 13:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
ADC->DVI 395:- ( T2795 ) och sedan till skärmen.
(Det är en adapter med flexibel skärmad sladd så det är inga problem...)

Var hittade du denna? Hittade den inte på Apple Store. Macoteket har en ADC-DVI adapter för 379 kr men den går bara till DVI-D. För en Apple-skärm behöver man väl DVI-I ?

Senast redigerat 2003-12-11 14:00
  • Oregistrerad
  • 2003-12-11 14:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oloff
Var hittade du denna? Hittade den inte på Apple Store.

applestore (se) -> bildskärmar -> ADC-till-DVI-bildskärmsadapter

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-11 14:11

Där är den. Jag gjorde en sökning på artikelnumret som inte gav några träffar.

Är det någon förlust att koppla in en DVI-I skärm i ADC porten?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

Apple utvecklar naturligtvis inte G5:an för hemmapulare. Det är ganska få personer som köper en dator idag för över 30.000kr för att sitta hemma och lattja med den ansluten till en gammal TV.

Det är en professionell dator anpassad för proffs, framför allt inom den grafiska branschen. Inte för finniga tonåringar som sitter hemma och kollar på rippade DVD-filmer på sin analogt anslutna TV. [/B]

Det är ungefär vad jag ska göra med min nyligen beställda PowerMac G5 1,8 DP med Radeon 9800 + Apple 20"!
Och spela spel förståss...

I övrigt tröttnade jag rätt fort på denna diskussion efter några sidor...

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ja, och det går ju alldeles utmärkt Magnus, med adapter.

Det jag syftade på var snarare att apple nog föredrar ett par DVI-portar för proffsen än att offra den ena porten för att hemanvändaren skall kunna ansluta tvn direkt på kortet. De kanske räknar med att de flesta hemanvändare har 1 skärm till datorn? Så att den andra porten kan utnyttjas för adaptern.

Tröttnat på diskussionen? Ja, ibland undrar man vad man lägger ned tid på egentligen. Otroligt skönt att funktionen "ignoreringslista" finns bland inställningarna.

Du har väl dig själv att skylla att tråden håller sig på din barnsliga nivå, eller hur?:eek:

  • Medlem
  • 2003-12-16 19:24

Varför blir det gråskala när man kopplar S-videon till en Scart-adapter?
(På en TV som inte har S-videoingång)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-16 20:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeppe
Varför blir det gråskala när man kopplar S-videon till en Scart-adapter?
(På en TV som inte har S-videoingång)

Minns inte exakt men jag tror det är för din TV inte har stöd för s-video. Tyvärr kommer man då inte runt genom att koppla in på scart.

  • Medlem
  • 2003-12-16 20:26

Nu måste man köpa ny TV också...

Men det gör inget för jag är prylbög!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-17 09:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeppe
Nu måste man köpa ny TV också...

Men det gör inget för jag är prylbög!

Testa att gå via scartingångarna på videon, som säkert är nyare än teven(?).
Sen kan du glutta på videokanalen på teven.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-12-17 10:25

TV:n ingick inte i Steve Jobs ursprungliga strategi för den digitala hubben.

Kanske har han ändrat sig när nu alla nya Macar har stöd för video ut med eller utan adapter.

Bevaka tråden