Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

koppla G5 till TV

Tråden skapades och har fått 181 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det beror ju på vilken plattform man tänkt använda dem till. Det skrev jag ingenting om så vitt jag vet. Bara att det finns en uppsjö av kort som är bättre än de Apple erbjuder, till vilken plattform? Apple erbjuder mig veterligen inga PC-kort, där borde det finnas mer än en uppsjö av kort som är bättre (än vilket kort då?).

Ehh... jaja. Nåväl. På macsidan finns det tyvärr ingen uppsjö av alternativ nej.

Ok jättebra att du kom på det först nu....

Det är alternativen jag pratar om till Macen när det gäller just grafikkort, men det är ju som allt annat, det finns ingen ekonomi för företagen att göra dubbla versioner av sina kort, därigenom tror jag att Steve Jobs får betala mycket av sin privata förmögenhet för att hålla sin illusion vid liv.

Ett exempel är 9800 Pro kortet, det kostade nog Apple mycket pengar att genomdriva, men jag tycker man borde funderat över lite grann vad kunderna vill ha och tittat på hur det ser ut bland folkhemmen.

Dubbla DVI + S-utgång skulle vara det ultimata.

Men vad jag tycker är en annan sak och jag tycker Apple borde gjort en version av ATIs All in Wonder 9800 Pro, för då hade vi fått TV-tuner, hårdiskinspelning och massa annat godis.

Istället för som nu att Mac ägare ska komplettera med massa externa burkar för att nå ungefärlig funktionalitet.

Det tycker inte jag är en smart lösning med massa externa burkar.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Ok, du kanske har missförstått mig men jag har absolut inget emot dubbla digital utgångar, men jag vill även att det ska finnas en S-video utgång för dom vanliga döda.

Och vad är det som är så hemskt med en liten adapter som du kan få med vid samma leverans om du så önskar...

Citat:

Sen kan vi diskutera vilka digitala utgångar det ska vara men jag tycker Apple trotsar marknaden lite med ADC.
Det borde vara dubbla DVI helt klart eftersom det är standarden och man bör följa en standard för att undvika problem.

ADC har ett mervärde - men kan i en enkel adapter strippas ner till en DVI... en full DVI-I då alltså...
DVI är ju oxå en jävla standard - hur många olika DVI finns det egentligen... och olika är dom oxå... man åker ju på DVI till DVI -adaptrar med för den delen...
(ung. som det var med VGA till VGA -adaptrar förr... oxå en jävla standard innan de sista tio åren...)

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Sen kan vi diskutera vilka digitala utgångar det ska vara men jag tycker Apple trotsar marknaden lite med ADC.

Det borde vara dubbla DVI helt klart eftersom det är standarden och man bör följa en standard för att undvika problem.

Absolut helt klart JA på den punkten. ADC är ett exempel på Apple-teknologier som som fördyrar och skrämmer bort folk från plattformen. Som tur är så erbjuder Apple även en DVI anslutning till sina datorer. Fast visst hade det varit bättre med två DVI. Om ADC hade tillfört något vad gäller bildkvalitet så hade jag nappat på tekniken, som det är nu så finns den "bara" för att sälja Apple skärmar.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 18:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Ok, jättebra att du kom på det just nu...

Det har jag vetat hela tiden. Men det har liksom inte varit det diskussionen handlar om. Har du lyckats undgå det?

Citat:

Det är alternativen jag pratar om till Macen när det gäller just grafikkort, men det är ju som allt annat, det finns ingen ekonomi för företagen att göra dubbla versioner av sina kort, därigenom tror jag att Steve Jobs får betala mycket av sin privata förmögenhet för att hålla sin illusion vid liv.

Tror du allvarligt talat att tillverkarna tvingas göra två helt olika versioner av samma kort för att få dem att fungera på en annan plattform? Du har aldrig funderat över varför folk köper andra Radeon kort och byter ut kortets firmware varvid det blir mackompatibelt?

[QUOTE]Ett exempel är 9800 Pro kortet, det kostade nog Apple mycket pengar att genomdriva, men jag tycker man borde funderat över lite grann vad kunderna vill ha och tittat på hur det ser ut bland folkhemmen.[QUOTE] Varför skulle detta bli så dyrt för Apple? Det använder sig förmodligen av samma fabrik som tillverkar ATI:s kort, men med en egen version av kortet som säkerligen inte kostar mer än ATI:s versioner att producera.

Citat:

Dubbla DVI + S-utgång skulle vara det ultimata.

No shit sherlock?

Citat:

Men vad jag tycker är en annan sak och jag tycker Apple borde gjort en version av ATIs All in Wonder 9800 Pro, för då hade vi fått TV-tuner, hårdiskinspelning och massa annat godis.

All in wonder är ett kort som vänder sig till rena hemanvändare! G5:an är inte riktad till dem. Ett sådant kort skulle passa bättre i en iMac som riktar sig direkt till hemanvändarna. För övrigt fanns inte All in wonder 9800 när apple lanserade G5:orna.

Citat:

Istället för som nu att Mac ägare ska komplettera med massa externa burkar för att nå ungefärlig funktionalitet.

Ungefärlig funktionalitet? Vad får du det ifrån? Den som använder sig av Apples lösningar, eller andra lösningar med samma modernitet, behöver ej "en massa externa burkar".

Citat:

Det tycker inte jag är en smart lösning med massa externa burkar.

Nej, det är en ganska klumpig lösning. Samtidigt kan man inte få all världens anslutningar på ett grafikkort. Det finns så pass många anslutnings-standarder att det är tekniskt omöjligt att klämma in kontakter för alla dem på ett och samma kort. Det är knappast ett apple-specifikt problem. Tillverkaren måste välja att gå den väg som de tror mest på. Apple valde den digitala vägen, med en adapter för analog anslutning. Ingenting konstigt alls!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 18:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
DVI är ju oxå en jävla standard - hur många olika DVI finns det egentligen... och olika är dom oxå... man åker ju på DVI till DVI -adaptrar med för den delen...

Vadå, finns det flera DVI standarder? Jag har då aldrig åkt på någon sådan adapter. Aldrig heller hört talas om problem med detta tidigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Absolut helt klart JA på den punkten. ADC är ett exempel på Apple-teknologier som som fördyrar och skrämmer bort folk från plattformen. Som tur är så erbjuder Apple även en DVI anslutning till sina datorer. Fast visst hade det varit bättre med två DVI. Om ADC hade tillfört något vad gäller bildkvalitet så hade jag nappat på tekniken, som det är nu så finns den "bara" för att sälja Apple skärmar.

Med tanke på att Apple erbjuder både DVI port, ADC port och VGA port (med adapter) som standard på dessa grafikkort, har jag mycket svårt att tro att apple valt ADC för att folk skall tvingas köpa deras egna skärmar.

De valde nog snarare den tekniken för att de anser att den digitala vägen är rätt väg att gå. Samt att skärmens strömförsörjning lika gärna kan ske genom samma kabel som ansluts till grafikkortet då det är tekniskt möjligt. Varför krångla med en massa extra kablar när man klara sig med en? Visst är det väl lite av ett designmässigt funktionstänkande. Men jag anser inte att kunden på något vis är låst vid att använda ADC utan har goda valmöjligheter.

Huruvida Apples ADC lösning är värd namnet eller ej råder det väl delade meningar om. Det vore trevligt om fler tillverkare använde anslutningstypen pga. mindre kablar och smidigare anslutning. Men man kan ju inte påstå att Apples datorer är osäljbara pga. att de har ADC när det finns goda möjligheter för andra skärmanslutningar på kortet.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 18:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Vadå, finns det flera DVI standarder? Jag har då aldrig åkt på någon sådan adapter. Aldrig heller hört talas om problem med detta tidigare.

Det finns ett gäng olika DVI anslutningar ja. De vanligaste två typerna är DVI-D och DVI-I. Sedan finns ju även DVI-A för enbart analog signal. Den är dock inte lika vanlig av förståeliga själ (framtiden ser digital ut).

Ni tycks tro att det endast är Apples produkter som utsätter kunden för problem med olika sorters anslutningar. Så är det verkligen inte. Problemen drabbar ju alla tillverkare. Att apple valt en egen väg med ADC som de tillhandahåller i sina egna skärmar är ju inte särskilt negativt. I synnerhet inte då de erbjuder en gratis adapter för de som vill. Den enda nackdelen med ADC är väl att en ADC->DVI adapter är så fasligt dyr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Absolut helt klart JA på den punkten. ADC är ett exempel på Apple-teknologier som som fördyrar och skrämmer bort folk från plattformen. Som tur är så erbjuder Apple även en DVI anslutning till sina datorer. Fast visst hade det varit bättre med två DVI. Om ADC hade tillfört något vad gäller bildkvalitet så hade jag nappat på tekniken, som det är nu så finns den "bara" för att sälja Apple skärmar.

Apple är inte ensamma om hitta på egna grejor som inte majoriteten följer.

SUN Microsystems hade eller har, vågar inte svara på om dom fortfarande kör med det men dom körde med sin egen lilla anslutning för skärmar och grafikkort, om man skulle koppla in en extern skärm från annan tillverkare var man tvungen köpa en megadyr omvandlare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 19:02

Oj. Sun måste vara lika värdelösa som Apple. Eller?

Hur skulle det gå om tillverkarna bara följde den breda vägen och inte testade på egna lösningar?

Tycker ni att Firewire är värdelöst också eller?

Sluta bakåtsträva och glädj er åt att det finns tillverkare som satsar på ny teknik och gör sitt bästa för att komma på nya användbara tekniker!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det har jag vetat hela tiden. Men det har liksom inte varit det diskussionen handlar om. Har du lyckats undgå det?

Tror du allvarligt talat att tillverkarna tvingas göra två helt olika versioner av samma kort för att få dem att fungera på en annan plattform? Du har aldrig funderat över varför folk köper andra Radeon kort och byter ut kortets firmware varvid det blir mackompatibelt?

No shit sherlock?

All in wonder är ett kort som vänder sig till rena hemanvändare! G5:an är inte riktad till dem. Ett sådant kort skulle passa bättre i en iMac som riktar sig direkt till hemanvändarna. För övrigt fanns inte All in wonder 9800 när apple lanserade G5:orna.

Ungefärlig funktionalitet? Vad får du det ifrån? Den som använder sig av Apples lösningar, eller andra lösningar med samma modernitet, behöver ej "en massa externa burkar".

Nej, det är en ganska klumpig lösning. Samtidigt kan man inte få all världens anslutningar på ett grafikkort. Det finns så pass många anslutnings-standarder att det är tekniskt omöjligt att klämma in kontakter för alla dem på ett och samma kort. Det är knappast ett apple-specifikt problem. Tillverkaren måste välja att gå den väg som de tror mest på. Apple valde den digitala vägen, med en adapter för analog anslutning. Ingenting konstigt alls!

Duuh!!

Jag påpekade på att det kostar utvecklingskostnader ta fram två separata firmwares och programvara för samma grafikkort. därför är det inte lönt ta fram för dom flesta tillverkare två versioner.

Jag menade inte att hårdvaran skiljer sig nämnvärt.

Nej, du kan gärna ange en länk till en tillverkare som erbjuder mig samma funktionalitet som All In Wonder till G5:an "utan" att behöva koppla in massa externa smålådor som EyeTV osv....

Vad jag sett finns ingen som gör det oavsett hur mycket det kostar eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 19:08

Starta en ny tråd som handlar om ATI All In Wonder om du vill diskutera den. Vi kan inte byta ämne 20 gånger i samma tråd, trots att du gärna skulle vilja det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Oj. Sun måste vara lika värdelösa som Apple. Eller?

Hur skulle det gå om tillverkarna bara följde den breda vägen och inte testade på egna lösningar?

Tycker ni att Firewire är värdelöst också eller?

Sluta bakåtsträva och glädj er åt att det finns tillverkare som satsar på ny teknik och gör sitt bästa för att komma på nya användbara tekniker!

Har aldrig sagt Apple är värdelösa, ska själv köpa en Powerbook 17" men Apple har sina egenheter som jag inte hittar hos andra tillverkare, man brukar tillmötesgå marknaden med att erbjuda valfrihet och där tycker jag inte Apple har riktigt förstått poängen.

G5 är en kanonmaskin, den är relativt billig för vad du får jämfört med om du sätter ihop en motsvarande Dual AMD Opteron.

Anledningen jag går över till OSX är pga jag är en gammal *NIX användare och tycker dom lyckats bra med att lägga på ett fint GUI ovanpå.

Dessutom är maskinerna trevliga vad jag testat, men jag saknar valfriheten.

En laptop kan man inte göra så mycket med så där är det ok med Apple.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 19:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
De valde nog snarare den tekniken för att de anser att den digitala vägen är rätt väg att gå. Samt att skärmens strömförsörjning lika gärna kan ske genom samma kabel som ansluts till grafikkortet då det är tekniskt möjligt. Varför krångla med en massa extra kablar när man klara sig med en?

Det är det jag säger hela tiden, varför ha en massa adaptrar när man skulle klara sig med en S-video kontakt?

Dessutom alla ljud/fläktproblem som G5an lider av beror på ADC. Vad menar jag med detta? Jo, ADC gör att Apple tvingas använda sig av otroligt kraftiga PSU/nätdelar som inte har sin motsvarighet på PC-sidan. Jag har för mig att G5an har en 600w PSU? Vilket i så fall är nästan dubbelt så mycket som dom allra flesta PC´s har i "standardutförande". Visst säljer Apple en del skärmar på ADC, tror du inte det själv?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Starta en ny tråd som handlar om ATI All In Wonder om du vill diskutera den. Vi kan inte byta ämne 20 gånger i samma tråd, trots att du gärna skulle vilja det.

Nej men länka gärna till en tillverkare som ger mig denna funktionalitet så skulle jag bli glad, priset spelar inte så stor roll, kan vara proffskort lika gärna men visa mig att det finns.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 19:16

Jag syftade en till den funktionalitet som All In Wonder kortet ger. Jag var tämligen säker på att vi fortfarande diskuterade anslutningsmöjligheter av bildskärm och tv i den här tråden, och inte hårddiskinspelning av TV/Video och en massa annat!!

Håll dig till ämnet! ATI All In Wonder har inget mac-stöd och det finns inget motsvarande kort för mac. Något annat har jag aldrig påstått!

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Det är det jag säger hela tiden, varför ha en massa adaptrar när man skulle klara sig med en S-video kontakt?

Dessutom alla ljud/fläktproblem som G5an lider av beror på ADC. Vad menar jag med detta? Jo, ADC gör att Apple tvingas använda sig av otroligt kraftiga PSU/nätdelar som inte har sin motsvarighet på PC-sidan. Jag har för mig att G5an har en 600w PSU? Vilket i så fall är nästan dubbelt så mycket som dom allra flesta PC´s har i "standardutförande". Visst säljer Apple en del skärmar på ADC, tror du inte det själv?

Håller med dig, det är bara nonsens att man försvarar alla dessa adaptrar hit och dit när man kunde varit lite smart och satt dit en kontakt på kortet.

Men det är ju samma sak med hårddiskar i G5:an, det får plats 2st maximalt.

Hur smart är det liksom i en miditower låda?

Apples svar på det är att köpa ett externt kabinett och koppla med Firewire eller liknande, men hur kul är det att ha massa lådor runt datorn när G5 är så fin ändå.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 19:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Dessutom alla ljud/fläktproblem som G5an lider av beror på ADC. Vad menar jag med detta? Jo, ADC gör att Apple tvingas använda sig av otroligt kraftiga PSU/nätdelar som inte har sin motsvarighet på PC-sidan. Jag har för mig att G5an har en 600w PSU? Vilket i så fall är nästan dubbelt så mycket som dom allra flesta PC´s har i "standardutförande". Visst säljer Apple en del skärmar på ADC, tror du inte det själv?

Problemen beror varken på ADC eller kraftig nätdel.

ADC har använts i många av apples tidigare modeller som för den skulle inte behöver ett kraftigt nätaggregat. Släng inte ur dig en massa påståenden som du inte minsta befog för!

Något som däremot tvingat apple att använda ett kraftigt nätaggregat är väl alla de fläktar som sitter i G5:an, kombinerat med dubbla processorer och annan tänkbar hårdvara som kan anslutas till maskinen.

Det har knappast med ADC-kontakten på grafikkortet att göra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag syftade en till den funktionalitet som All In Wonder kortet ger. Jag var tämligen säker på att vi fortfarande diskuterade anslutningsmöjligheter av bildskärm och tv i den här tråden, och inte hårddiskinspelning av TV/Video och en massa annat!!

Håll dig till ämnet! ATI All In Wonder har inget mac-stöd och det finns inget motsvarande kort för mac. Något annat har jag aldrig påstått!

Nej men du har fortfarande inte gett mig någon information hur man löser denna sak till en G5....

Så din lösning är alltså en EyeTV box stående bredvid datorn med massa Apple adaptrar hit och dit för att lösa ett problem som kunde få plats på ett och samma kort.....

Då hade jag ju rätt att man bara får "någorlunda funktionalitet"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 19:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Nej men du har fortfarande inte gett mig någon information hur man löser denna sak till en G5....

Så din lösning är alltså en EyeTV box stående bredvid datorn med massa Apple adaptrar hit och dit för att lösa ett problem som kunde få plats på ett och samma kort.....

Då hade jag ju rätt att man bara får "någorlunda funktionalitet"

NEJ! Jag har aldrig påstått att lösningen finns för en G5:a !! Släpp det där ämnet. Tråden handlar inte om ATI All In Wonder!!!!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
NEJ! Jag har aldrig påstått att lösningen finns för en G5:a !! Släpp det där ämnet. Tråden handlar inte om ATI All In Wonder! Herregud!

Men varför påpekade du när jag sa "någorlunda funktionalitet" med dessa externa boxar då?

Eftersom du påpekade det måste det ju finnas en lika bra lösning enligt dig?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 19:24

Liksom jag skrev i mitt tidigare inlägg var jag tämligen säker på att du syftade på "adaptrar" när du skrev "extra boxar". Nu syftade du tydligen till funktionalitet mot TV/Video just och de funktioner som ATI All In Wonder ger, vilket den här tråden ej handlar om.

Det var ett missförstånd ifrån min sida då jag trodde att du höll dig till ämnet. Vilket du tydligen inte gjorde.

Ok då vet jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 19:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Något som däremot tvingat apple att använda ett kraftigt nätaggregat är väl alla de fläktar som sitter i G5:an, kombinerat med dubbla processorer och annan tänkbar hårdvara som kan anslutas till maskinen.

Det har knappast med ADC-kontakten på grafikkortet att göra.

Kanske lite OT men ändå:

Fläktarna måste till för att kyla bla PSU´n. IBM processorn är inte så mycket mer störmkrävande och värmealstrande än Intels motsvarighet. Eller har jag fel? Resterande hårdvara är samma som på PC-sidan, så varför 600w PSU? ADC har inte funits sååå länge. G4orna med ADC hade även dom jätte PSUer i förhållande till prestandan.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2003-12-09 21:22

kanske lite OT det här med, men...
hur kopplar man en G5 till en TV?

...förlåt, kunde inte låta bli

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-09 21:39

Vg. se fg. 114 inlägg samt §1287.13.7 i fg. diskussion.

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jo, ADC gör att Apple tvingas använda sig av otroligt kraftiga PSU/nätdelar som inte har sin motsvarighet på PC-sidan.

Ids du kika lite på ATI:s sidor så ser du att vissa kort (inga high end utan vanliga raedon) kräver en extra strömförsörjning från peze:ns PSU samt rekomendation om att kolla upp om detta finns...
Apple håller sig inom PCI-std genom att tumma på vissa kretsar på skärmkortet - peze gör det inte alltid...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 22:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Vadå, finns det flera DVI standarder? Jag har då aldrig åkt på någon sådan adapter. Aldrig heller hört talas om problem med detta tidigare.

Bara för du inte sett det så innebär det inte att det inte finns... Kolal samsung ex.v. som kör stenhårt med DVI-D i.st.f DVD-D (vilket iofs bara är en DVI-I utan analogsignalen). Men det finns fler...
Långt tidigare i tråden tror jag jag länkade en sida till en firma som enkom sysslar med olika sladdar för att konvertera olika digitala kontakter till varandra... Och ADC är ine den stora produkten...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 22:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Apple är inte ensamma om hitta på egna grejor som inte majoriteten följer.
SUN Microsystems hade eller har, vågar inte svara på om dom fortfarande kör med det men dom körde med sin egen lilla anslutning för skärmar och grafikkort, om man skulle koppla in en extern skärm från annan tillverkare var man tvungen köpa en megadyr omvandlare.

Blaha... I stort sett alla - SUN, Digital, SGI et. al. - hade olika kontakter med lite pinnar och olika placerade minikoax. Även apple hade det på några högupplösande snabba kort...
Att det inte fanns på peze (hur länge körde inte dom nötterna med interlased upplösning bara för att spara pengar - skitdatorer!) betyder inte att det inte fanns över allt annars...

  • Oregistrerad
  • 2003-12-09 22:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Likvid
Duuh!!

Jag påpekade på att det kostar utvecklingskostnader ta fram två separata firmwares och programvara för samma grafikkort. därför är det inte lönt ta fram för dom flesta tillverkare två versioner.

Jag menade inte att hårdvaran skiljer sig nämnvärt.

Duuh!
Det är mest hur datan över PCI/AGP-bussen hanteras som skiljer - inte skälva grafikinformationen...

Citat:

Nej, du kan gärna ange en länk till en tillverkare som erbjuder mig samma funktionalitet som All In Wonder till G5:an "utan" att behöva koppla in massa externa smålådor som EyeTV osv....

Vad jag sett finns ingen som gör det oavsett hur mycket det kostar eller inte.

Kan du ge mig en tillverkare som ger mig ADC och dess funktionalitet på en peze...

Vad har du tänkt dig att göra egentligen... Mer än att sätta en peze som måttstock för något?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Duuh!
Det är mest hur datan över PCI/AGP-bussen hanteras som skiljer - inte skälva grafikinformationen...

Kan du ge mig en tillverkare som ger mig ADC och dess funktionalitet på en peze...

Vad har du tänkt dig att göra egentligen... Mer än att sätta en peze som måttstock för något?

Detta hör inte till tråden men jag är inte intresserad av ADC, majoriteten av marknaden tycker om DVI.

Varför trotsa?

Jag tycker PC är en måttstock på det mesta, för den ger en valfrihet jämfört med en Mac och då pratar jag inte färdigbyggda plastiga Dell maskiner utan en maskin man har satt ihop med exakt sina egna krav och sin egen plånbok.

Du kan få precis den maskin du vill ha, det må kosta, men du kan få det om du har kosingen och det är frihet.

Jag har ingen religiös inställning som du verkar ha som ser allt annat än Apple som det onda....

Den produkt som är bäst ger jag positiv feedback, om en produkt är dålig så påpekar jag det också, och G5 är ingen perfekt produkt.

Det är ju bara se på alla problem med tjutande nätdelar och begränsade inkopplingsmöjligheter med externa videokällor vilket redan diskuterats i oändlighet i denna tråd.

Tycker det är synd att Apple inte valt att göra en fullständig lösning, det verkar inte ens finnas externa lösningar heller för den delen och det gör ju att produkten inte är särskilt kompatibel.

Bevaka tråden