Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smäckra iBooken! hmm

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hej igen alla trevliga mac ppl! Jag har lite frågor angåande minne...
Vad är det för typ av minne (ddr?, pc2100??)- Och är det speciella minnen som ibooken använder? tack

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-22 19:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av MarMan Hollow
hej igen alla trevliga mac ppl! Jag har lite frågor angåande minne...
Vad är det för typ av minne (ddr?, pc2100??)- Och är det speciella minnen som ibooken använder? tack

PC 2100 gäller för nya iBook G4. Funkar givetvis med PC2700 / PC3200 också. SO-DIMM är formfaktorn.

ok... SO-DIMM.. är det samma sak som ddr minnen eller?

  • Medlem
  • 2004-01-22 20:38

Är skärmen på både 12" och 14" sämre än den som sitter på den första TiBooken 400Mhz? Då menar jag alltså i betraktningskvalitet och vinkel.

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2004-01-22 21:20

Skärmen på de nya PowerBöckerna är mycket bättre, men jag upplever inte att skärmen på min iBook G4 12" är sämre än skärmen på min tidigare dator: en PB G4 550. Så rimligtvis är den inte sämre än den på 400-maskinen.

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av MarMan Hollow
ok... SO-DIMM.. är det samma sak som ddr minnen eller?

SO-DIMM är en mer kompakt form av själv minneskretsen för att det inte ska ta så mkt plats i en laptop. SO-DIMM finns som DDR (Dual Data Rate, hastighet alltså) och som SDR (Single Data Rate) men som William Naversten sa så är det DDR-minnen du ska ha.

  • Medlem
  • 2004-01-22 23:19

Zodiak! Tolvan är inte alls värdelös att arbeta på, det går alldeles utmärkt. Det är säkert sant, om du säger det, att en PB är bättre, men så illa ställt är det inte med en Ibook.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-23 08:20

Det beror väl lite på vad man ska arbeta med. Jag som jobbar med stora format kan störa mig lite på att allt blir så extremt litet när man anpassar fönstret efter skärmen.

Men det är fortfarande en prisvärd dator och inget dåligt köp på ngt sätt!

  • Medlem
  • 2004-01-23 08:47

Hur var det nu med skärmkvalitetén? Sen undrar jag varför så många tycker att det är blaffigt med 1024 X 768 på en 14". Det är väl fullkomligt normalt på en bärbar med den skärmen. Har varit standard länge. Det är i princip samma sak som jag kör på min TiBook, bara att jag har lite fler pixlar på bredden.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Hur var det nu med skärmkvalitetén? Sen undrar jag varför så många tycker att det är blaffigt med 1024 X 768 på en 14". Det är väl fullkomligt normalt på en bärbar med den skärmen. Har varit standard länge. Det är i princip samma sak som jag kör på min TiBook, bara att jag har lite fler pixlar på bredden.

/Fredrik

Bra talat, Nifo! Jag har också en Tibook (15") med 1152x768 och det är alltså enbart 128 pixlar fler på bredden. Alltså torde min "skärmupplevelse" vara snarlik en Ibook 14" och jag skulle inte vilja ha en mindre skärm även om upplösningen är den samma.

Just nu testade jag att ändra upplösningen till 1024x768 och det är alldeles perfekt. 12" blir lite "pluttigt" kan jag tänka mig...

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-01-23 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Hur var det nu med skärmkvalitetén? Sen undrar jag varför så många tycker att det är blaffigt med 1024 X 768 på en 14". Det är väl fullkomligt normalt på en bärbar med den skärmen. Har varit standard länge. Det är i princip samma sak som jag kör på min TiBook, bara att jag har lite fler pixlar på bredden.

/Fredrik

Allting upplevs som stooooort. Känns lite 1998 sådär. Själv har jag en Dell laptop (förutom min iBook 12" och iMac 20") som har 1920 x 1200 på en 15-tummare. Perfekt tycker jag. Andra tycker texten blir lite småttig.

Nåväl, det är ju en smaksak. Faktum kvarstår att få 14-tummare idag har så få pixlar som iBooken. Det är med säkerhet något som är begränsande för försäljningen och iBook 12" kannibaliserar säkerligen ordentligt p g a att upplösningen är identisk. Stalltipset är att nästa uppdatering av iBook 14" har högre upplösning. Man väntar nog bara på häftigare features i PowerBook-serien.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-23 15:24

Upplösningar är ju alltid relativt, 1996 satt man och skrev upsatser på 14tums skärm med 640*480, fungerade ypperligt! Idag börjar handdatorer med 2,5tumsskärmar få samma skärmupplösning. Fördelen är ju givetvis att att text blir mer lättläst ju högre upplösningen är. Ska man på allvar kunna läsa längre texter på bildskärm så måste upplösningen ligga på runt 200dpi.

I vilket fall som helst drog jag iväg min beställning på en iBook med 12´ idag, skulle egentligen ha köpt en eMac för att få superdriven och den högre skrämupplösningen(1280*960), men efter att ha trilskats med projektoranslutningen/bildskärmdubleringen på jobbets äckel-compaq under en presentation för 30 personer, så känns iBooken mer aktuell!

har sett på några trådar på lite olika ställen att man kan sätta in ett superdrive i ibooken... kan man? och var köper man en sådan!??
tacksamm för svar!
Ska beställa booken i veckan _:)

plus att jag kollade på både 12 och 14 tumms modellen när jag var i sthlm igår.
14 tummaren var grymmt ful, för stor för den designen. så visst blir det en 12 tummare!

Såja! Beställde nyss booken! Blev en 12 tummare.
bara 256 ram
men skall snart innförskaffa mig en 1 gigare...
GLAD!

Härligt MarMan! Ska beställa min Ibook om någon vecka

då har jag förhoppningsvis fått min

  • Medlem
  • 2004-01-31 01:13

Somliga jämför iBook och Powerbook med PC-häckar, men för mig är Mac OS X det enda tänkbara alternativet. Windows kommer inte på tal. Det går bort direkt. Jag skulle aldrig smälla 11 500 kr eller mer på en burk som bara kan köra Windows. Det känns helt enkelt för gammalt.

w00t: eh vad? vad har det med nått att göra?!

  • Oregistrerad
  • 2004-02-04 15:34

jag röstar på en 12":are. den e min våta dröm så..

Nu så... nu har min ibook börjat vandra mot mig! Den lämnade Taipei (!?) idag... borde få den nästa vecka... eller vad tror ni?
Puss

12" utan att tveka, 14" är stor.

Nya 12" iBooken är en fullträff, med tanke på vad du får och för vilket pris kommer du inte ångra ditt val.

Fråga gärna om du undrar något mer om den och räkna med en vecka till, så lång tid fick jag vänta på min.

Activity Location Date / Time (GMT)
Cleared Customs TAIPEI, TP, TW 05 Feb 2004 06:00
Shipment Picked Up TAIPEI, TP, TW 05 Feb 2004 11:13
Depart Terminal TAIPEI, TP, TW 06 Feb 2004 12:30

hur lång tid kommer det att ta för den att komma till mig? Kommer Personen som levererar paketet att ringa mig innan han kommer hem till mig?
Tack för svar!

Ursprungligen av MarMan Hollow:

Kommer Personen som levererar paketet att ringa mig innan han kommer hem till mig?

Det är precis som Adrian säger, fast här i Katrineholm så är det gamla vanliga Posten som kommer med paketet

:9 hm en katrineholmare trevligt! aja får då vänta på dom lokala postmännen (kvinnorna)

Ursprungligen av Christofer:

Det är precis som Adrian säger, fast här i Katrineholm så är det gamla vanliga Posten som kommer med paketet

Kan inte ni som beställt Ibook berätta hur långt tid det tog för er, exakt, från att ni la in beställningen, till att ni fick den levererad?

Ursprungligen av Stanlero:

Kan inte ni som beställt Ibook berätta hur långt tid det tog för er, exakt, från att ni la in beställningen, till att ni fick den levererad?

Från att den var "shipped" från AppleStore så tror jag det tog 6-8 dagar för min iBook. Den ville prompt ligga några dagar i Luxemburg innan den drog vidare mot Sverige. Tror det var TNT som delade ut den och dom gjorde så att dom först kom förbi utan förvarning, var man inte hemma då fick man en labb i brevlådan med telefonnummer dit man kunde ringa för att dom skulle komma förbi igen när man var hemma.

Stan: väntar du också? i så fall när betällde du den?

Jag ska beställa en Ibook den här veckan eller näst kommande vecka, jag längtar extremt mycket! Därför vill jag har höra hur det går för er andra som har/beställer Ibooks

Bevaka tråden