Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smäckra iBooken! hmm

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej jag är en switcher

Till er som använder PC men funderar på en iBook:

Hej! Jag är 30, naturvetare/teknikintresserad/läkare och har använt div PC+Win sedan 1985 fram till jag surnade på Windows och bytte till Linux som jag använt de senaste 4 åren (Gentoo 2 år). Såld på laptops sedan 8 år. Använder datorer förutom för basics till bl.a. forskning och statistik (se www.r-project.org). Blev successivt mer och mer sugen på OS X under Linuxåren. Även om jag älskar Linux som unix för tekniska/vetenskapliga sysslor, så var det alltid något skiftande krångel med Linux för de mindre seriösa sysslorna och underhållning. Då skärmen på min laptop pajade så var jag tvungen att parasitera på min tjejs iBook G3/OS9 i två månader, då jag pga allmän PC-datortrötthet och tillfällig fattigdom inte köpte någon ny dator under tiden. Under de 2 månaderna antar jag att jag blev avgiftad från PC och beställde sedan en iBook i Januari. Underbart! Tillsammans med min PalmPilot den bästa datorn jag haft under 20 år. Kombinationen läckert gränssnitt, PDF så väl genomfört, unixgrund med favvostatistikprogrammet, fantastisk hårdvara (snygg, tyst och bra batteri) och det-bara-funkar är för mig oslagbar.

Jag kommer aldrig att frivilligt köpa en PC igen om Apple håller formen.

jag får det till 12.586.30 SEK för att vara precis utan väskan!!!!

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-14 17:59

Fick det till drygt 12.340:- inkl väskan med studentrabatt, men lönar sig fortfarande att köpa i staterna om du ändå är där.

Samma setup fast i staterna (12", 60gb, ap-x) $1273, exkl väska.

Dollar enligt DN: 7.58
9650 SEK, dock exkl sales tax (ca 8% ?).

via apple store?? hur får ni det priset? med det där andra student kortet då eller? via deras hemsida?

dollarn enlig nordea 7.66 SEK

= 9751 SEK + skatt 8.75 % (men som jag upptäckt kan ändras utan större förvarning??!!)

Summa summarium: Ungefär 10.600

Ok lite billigare än hemma! Mycket billigare om man inte är student!

Men måste ju ha "svenskt" keyboard - fast man kanske klarar sig utan det?! Annars kan väl vänta tills hösten då man lär tvingas plugga igen och kan inhandla ibooken med den trevliga student rabatten Fast jag vill ju ha nuuuuuuuuuuuuu....................... Jaja ... det löser sig väl!!! Har även den filosofin att utländska pengar räknas inte!!! Alltid lättare att bränna pengar på semseter än att göra det hemma!!

Det är väl bara att köpa den med rabatten via Apple Store?

Ursprungligen av Stanlero:

Det är väl bara att köpa den med rabatten via Apple Store?

Är ingen student nu... Och de priserna jag får fram är högre än de andras. Strunt samma! Pengar är till för att brännas!

Hejsan..

Jag är ny här, har suttit och läst i timmar på detta forumet för att få reda på info om ibook 12". det va inte svårt. Hela bunten verkar gilla den lilla godingen.
Dock blev jag lite skeptisk när jag läste i en annan tråd, där det stod att det ev är en ny ibook på ingång, fast inget datum släppt.

Jag har varit inne på macforum (göteborg) några gånger och pratat och pillat på de små läckra sakerna. Va där senast idag och tittade, vill ha en ibook 12" eller en powerbook 12".
Kommer köpa den med studentrabatt på apple store isåfall.

Ska jag slå till och köpa en nu eller ska jag vänta?

Körde mac när jag va liten, ett antal år. Sedan blev det pc och på högstadiet imac i skolan.
Nu lever jag i en värld omringad av dumma pc datorer som ständigt krånglar, så jag kommer gå tillbaka till mac och förmodligen stanna.

Så vad ska jag beställa och när?
Powerbook eller, ibook med mer minne och större hårddisk ???

// Jonas

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-17 00:38

Kan du vänta så gör det.. är väl det tips man själv fått när man undrat, och får väl bara instämma.
Ska själv vänta in den kommande PB.

Stor hårddisk från början, köp till mycket minne löst och ej via Apple Store pga deras hutlösa priser på just minnen.

En uppdatering av Ibook dröjer. PowerBook kommer dock att uppdateras om någon månad, det är vad jag har hört i alla fall. Jag har själv beställt en Ibook 12" som jag väntar på. Jag tycker i alla fall att du ska slå till redan nu.

Senast redigerat 2004-03-17 17:14

När det gäller minnet, var köper jag minnet och sätter jag i det i datorn själv eller lämnar jag in den?
Isåfall är det en ibook 12" med större hårddisk, mer minne och office paketet (studentversionen).

Ni som har den anser inte att det är ett måste med mer än 800 MHz?
För isåfall kan jag nog vänta. Visserligen kommer jag bli tvungen att vänta två veckor på mitt csn-kort. Csn är hopplösa !!

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-18 01:20

Köper minnet hos din lokala återförsäljare om denne har bra priser, annars äre bara att kolla på nätbutikerna.
Minnet sätter man i själv, finns genomgående guide på Apple's hemsida för hur det ska gå till.

Det man behöver är ju numret från csn, går inte att be dom om det?

När jag beställde min Ibook med studentrabatten behövde jag inte ange något nummer. En annan sak, man ska absolut inte hänga upp sig allt för mycket på Apple Stores system där man kan se var ens dator befinner sig just nu. Det enda som står på min beställning är "Shipped" det står ingen location eller dyligt. Idag ringde man och sa att datorn levereras till mig imorgon.

Okej, ska fundera vidare lite på det.
Om man inte anger något csn-kortnr, hur vet de då att du är student?

Om jag köper en ibook, då kommer macOS X med och lite program. Hur blir det om man stoppar i ett program till macOS 9 eller tidigare version? Funkar det bra förutom att det ser lite annorlunda ut?

En fråga till.. på ibooken, lyser det ett äpple på baksidan av skärmen så som det gör på powerbooken? och hur är det med knapparna, är de belysta på nått sätt?

  • Medlem
  • 2004-03-20 00:44
Ursprungligen av jonas c:

Om jag köper en ibook, då kommer macOS X med och lite program. Hur blir det om man stoppar i ett program till macOS 9 eller tidigare version? Funkar det bra förutom att det ser lite annorlunda ut?

En fråga till.. på ibooken, lyser det ett äpple på baksidan av skärmen så som det gör på powerbooken? och hur är det med knapparna, är de belysta på nått sätt?

De flesta program funkar genom Classic, som är en virtuell maskin för gamla program.

Jo, det lyser ett äpple på baksidan. Om man sitter i starkt solljus, så lyser det på framsidan också.

Jag vet inte hur dem vet att man är student. Jag var inte tvungen att ange något nummer i alla fall.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-18 22:55

Försäkrar man inte bara på "heder och samvete" att man är student när man beställler via Apple Store Education?
Man får skriva in vart och vilken skola man går på. Jag hade ingen användning av mitt CSN-kort när jag beställde iaf.

hur mycket fick ni betala för er ibook? får olika priser!!!

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 19:46
Ursprungligen av kustvagen:

hur mycket fick ni betala för er ibook? får olika priser!!!

Jag pröjsade ca 9400:- för 12' iBook 512Mb 60Gb ingen blåtand.
Detta med Mecenat och någon slags extra rabatt dom körde med just nu.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-06 20:50
Ursprungligen av Zioneer:

Jag pröjsade ca 9400:- för 12' iBook 512Mb 60Gb ingen blåtand.
Detta med Mecenat och någon slags extra rabatt dom körde med just nu.

Berätta! Hittar ingen "extra rabatt" utöver de sedvanliga 10% som Mecenat brukar ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-06 21:26
Ursprungligen av William Naversten:

Berätta! Hittar ingen "extra rabatt" utöver de sedvanliga 10% som Mecenat brukar ha.

Titta högst upp på reklambannern till höger.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-06 21:32
Ursprungligen av ajaxx08:

Titta högst upp på reklambannern till höger.

Det är de helt vanliga 10 procenten. Som är bra ändå. Men inget extra grädde på moset...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 21:43
Ursprungligen av William Naversten:

Det är de helt vanliga 10 procenten. Som är bra ändå. Men inget extra grädde på moset...

Jo 450:- rabatt!

http://www.99mac.se/?id=891

Edit: Såg nu att det bara gällde under mars =/

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-04-06 22:01
Ursprungligen av MsB:

Jo 450:- rabatt!

http://www.99mac.se/?id=891

Edit: Såg nu att det bara gällde under mars =/

...och inte kombinerat med Mecenatrabatten på 10%...

  • Oregistrerad
  • 2005-04-06 23:37
Ursprungligen av William Naversten:

...och inte kombinerat med Mecenatrabatten på 10%...

Ja, som sagt, jag vet inte vad det var för rabatt som jag fick men det verkade gälla just för mitt universitet. Kanske har med Apple on Campus att göra? http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=72518

Sitter och skriver det här på Ibooken, härlig maskin! Det finns dock en sak som jag undrar över, hur maximerar man fönster egentligen? Jag kan verkligen inte hitta någon knapp som gör det.

  • Medlem
  • 2004-03-20 00:40
Ursprungligen av Stanlero:

Sitter och skriver det här på Ibooken, härlig maskin! Det finns dock en sak som jag undrar över, hur maximerar man fönster egentligen? Jag kan verkligen inte hitta någon knapp som gör det.

Plusknappen är Macens motsvarighet (funkar inte som i Windows), men jag tror inte att Apple tycker om helskärmsprogram. Det motverkar ju multitasking och drag and drop i viss mån...

Du kan ställa in programfönstret manuellt, sedan kommer plusknappen ihåg den storleken. Du kan ju öka till fullskärm om du vill.

Tack så mycket stfm. Är det något program som du rekommenderar att man som ny Mac användare laddar ner?

Ursprungligen av Stanlero:

Är det något program som du rekommenderar att man som ny Mac användare laddar ner?

* Sidetrack - ett fantastiskt tilläggsprogram för pekplattan på laptops. Nya versionen som släpptes i förrgår har precis har lagt till en massa funktioner, varav den roligaste (i alla fall på papperet) är:
"Corner taps. Each of the four corners of the pad can have a tap action assigned independent of the main trackpad tap. Corner taps can generate mouse button commands (mouse 1-6) or simulate keystrokes. Panther users, try setting the corners to mouse 3-5 and use it to control Expose!"
http://www.ragingmenace.com/software/sidetrack/index.html

* Menumeters - ett jättebra program från samma utvecklare som ger en massa information om din dator i menyraden. Själv har jag information om nätverksaktivitet, minnesanvändning och processoranvändning tillgänglig hela tiden utan att ha en massa programfönster öppna.
http://www.ragingmenace.com/software/menumeters/index.html

  • Medlem
  • 2004-03-20 00:55

Poisoned. Att se musik automatiskt laddas in i iTunes i en egen spellista är Macplattformen i ett nötskal. Sedan kan du ladda ned Sofa, som på ett lite roligt sätt laddar ned skivomslag, och delar dem med iTunes om man vill.

Kolla in http://www.versiontracker.com för "the lot". Det finns tusentals mer eller mindre användbara program.

Gå även in på http://www.xicons.com för lite fina ikoner. Du byter genom att klippa och klistra bilden i "visa info" fönstret på filerna (äpple-i).

Man kan inte ladda ner egen musik via iTunes, bara lyssna på radio va?

Bevaka tråden