Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smäckra iBooken! hmm

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 21:47

Ta 12-tummaren och pumpa den full med minne. Strunta i iCurve, AirPort och trådlös mus. Strunta i adaptrarna. Köp en extern hårddisk istället, en PocketSmart Alu eller La Cie PocketDrive, så du kan klona rubbet med Carbon Copy Cloner, eller en iPod 40 GB. Köp MS Office X Edu om du behöver det (men man klarar sig bra med AppleWorks 6 också), en Macally IceMouse och en billig skrivare från Epson eller Canon samt papper. Sen har du allt du behöver.

Hej! nu har jag kört min ibook några timmar! Jag älskar den!°°) Just nu har jag bara 512 minne men har redan beställt ett 512 minne så... Och angåande skrämen, den e skit bra. Den är absolut inte för liten, den räcker gott och väl till allt som jag kommer att behöva köra!
Återkommer efter att jag provat mer!

*Avundsjuk på MarMan Hollow*

heheh!

Vad tycker du då? Du är ju en switchare precis som jag kommer bli snart, är det stor skillnad?

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-02-14 04:03

Var och klämde på en iBook igår, fredag, på macforum i gbg och kan väl bara säga det att jag inte blev mindre sugen på att skaffa mac.
Provade däremot en 14" fastän det är 12" som komma skall, och när jag såg en PB med 12" så jäklar vad liten den såg ut att vara, men kul att ha klickat runt för första gången på en mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-24 16:32

Jag en halvfattig student ska snart sätta mig i skuld för att köpa min iBook 12"... Känns som ett bra köp ändå. Avbetalning är väl aldrig bra, 10 % ränta skulle det bli. Men det känns värt i alla fall!

Vet ej om jag ska lägga ut extra på minne direkt, det blir ju mer pengar som jag lånar i såna fall.... Några råd?

  • Medlem
  • 2004-02-28 00:13

INGEN köper i princip inte 14" modellerna då? Asså...köra videoredigering och bildbehandling på en 12" måste änna vara jobbigt. Flyttar man inte maskinen fram och tillbaka konstant varje dag, då tror jag nog att 14" modellen är det bättre valet. Kan någon som köpt enadera av de större modellerna släppa en minirecention eller kommentera lite. Är den så himla tung, känns bilden alldeles för stor? Finns det någon 12" ägare som vill påstå att skärmen är på snudd för liten, och ev. har börjat ångra sig och kan erkänna detta i så fall.

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-02 18:00
Ursprungligen av Nifo:

INGEN köper i princip inte 14" modellerna då? Asså...köra videoredigering och bildbehandling på en 12" måste änna vara jobbigt. Flyttar man inte maskinen fram och tillbaka konstant varje dag, då tror jag nog att 14" modellen är det bättre valet. Kan någon som köpt enadera av de större modellerna släppa en minirecention eller kommentera lite. Är den så himla tung, känns bilden alldeles för stor? Finns det någon 12" ägare som vill påstå att skärmen är på snudd för liten, och ev. har börjat ångra sig och kan erkänna detta i så fall.

/Fredrik

Jag lovar. Jag hade inte varit sen att erkänna om 14" hade varit det bättre köpet. Men så länge antalet pixlar inte blir fler är 12" det överlägstet bättre köpet. Jag jobbar dock inte med bildredigering. Verkar dock korkat att inte ha en extern stor skärm om det är bildredigering man skall jobba med. 14" ger ju inte en större yta defacto än 12". Bara en uppförstorad bild. Så 12" är (för mig) ett självklart val.

Jag köpte mig en 14-tummare, tyckte att det var en vettig kompromiss - fick lite snabbare processor och en 'större' skärm att trötta ut ögonen på.

mycket nöjd btw...

  • Medlem
  • 2004-03-02 22:08

Det kommer nog att bli en 14" för mig i alla fall. Har nu kollat noggrannare på 12" modellen och anser nog bara att den duger till surf och lite ordbehandling, även om en kille som har just 12" sade att det var tröttsamt för ögonen. Sen handlar det ju inte, som någon nämnde, om man har synfel eller ej. Jag säger det igen: Min PBG4 har vid 15" skärm, dvs samma höjd. Funkar prima. Bästa-val borde ju bli 933 ibook med 14" skärm. Såg att Macoteket på första sidan i MacWorld hävdar att det säljer en 933 12". Jomenvisst. Korrekturläsa?

/Fredrik

Nu rättar jag in mig i Ibook-ledet. Beställde en söt liten Ibook 12" igår!

Gratulerar, så nu har du snart ett litet husdjur att sköta om.. Kom ihåg att dagligen ge den lite mjukvara..

Haha, det ska jag verkligen komma ihåg ;). Vad har du för tips så jag kan hålla Ibooken i topptrimm då?

Det enda tipset jag har faktiskt är att ladda hem ett program som heter Onyx. (Finns på macupdate.com) där kan man manuellt starta olika program som rensar upp loggar och lite annat trams så att OS X flyter på bra.

Sen är det bara att ha kul..

Vill ha! Älskar min iMac, en iBook bredvid skulle se ruggigt bra ut

Okej. Det blir min första Mac någonsin så lite nervös är man ju!

iBooken är min första mac med. Ångrar inte en sekund.. har haft roligt varenda dag sen den 14 februari med min.

Nice! Har du max med RAM och hårddisk?

Nej, köpte utan något som helst tillägg, ska trycka in ett airport kort och 512 MB RAM i den nu i dagarna, men har egentligen inte märkt någon som helst långsamhet eller så på de 256MB man fick med från början. Större hårddisk ångrar jag dock att jag inte tog.. man fyllde 30GB ganska snabbt ändå..

Hehe. Jag tog Airport kort och AirPort basstation. Sen maxade jag minnet och hårddisken :D.

Jag köpte ett 512mb minne från komplett. Märket är crucial och ibooken bara jobbar och trivs...

Trevligt att alla trivs med sina böcker. Men har ni verkligen inga nackdelar med era datorer? Jag ska snart lägga upp en Recension på iBook 12". Eller behöver någon det?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-03-13 10:34
Ursprungligen av MarMan Hollow:

Trevligt att alla trivs med sina böcker. Men har ni verkligen inga nackdelar med era datorer? Jag ska snart lägga upp en Recension på iBook 12". Eller behöver någon det?

Det finns en riktigt stor nackdel. Skärmen är för liten I ANTALET PIXLAR och det gäller bägge iBooks. Jag skulle vilja ha mycket högre upplösning på samma lilla skärm.

Jag hoppas att jag kommer att trivas lika mycket med min som ni gör med eran.

  • Medlem
  • Tidaholm
  • 2004-03-14 13:40

Skulle gissa på studentrabatten via csn/mecenat.

Min beställning blev också billig. Därför tog jag med lite extra saker, Word t.ex.

Ursprungligen av Stanlero:

Min beställning blev också billig. Därför tog jag med lite extra saker, Word t.ex.

hur billig? var?

jaha - vet någon om de har lika stor rabatt för lärare som studenter? Nu har ju dollarn beslutat sig för att gå upp til 7.70 - så mitt planerade inköp i NY verkar mer eller mindre meningslöst. Kan ju lika gärna inhandla den i Sverige eller inte alls

På Apple Store, använde mig av studentrabatten.

Bevaka tråden