Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-18 16:55

Då är man ägare till en D70 som backup kamera till min D1X. Kameran är förvånansvärd rapp med bra utofocus. Betydligt gedignare byggd än Canon 300D.
Bildmässigt bra angående brus men färgmässigt out of the box ger kameran starka överdrivna pastellaktiga färger. Här är Canonen bättre. Nu finns det ett flertal inställningsmöjligheter, det gäller bara att hitta dom. Adobe RGB + lite dämpning av färgerna i mättnad + normal contrast mm lugnade ner en överdriven blå himmel , rött verkar svårare, här måste mer justering i kamerans mättnads inställningar göras. Möjligen får S-rgb färgrymd väljas istället,speciellt vid porträtttagning då hudtonerna får ett överdrivet rödstick, asignar jag en bild tagen i Adobe RGB med S-rgb försvinner de flesta överdrivna färgerna som kameran ger. Den mindre färgrymden klipper färger men resultatet blir naturligare..Detta är dock ej att föredra. Konverterar jag en s-rgb bild till den större färgrymden Adobe RGB så blir färgerna lugnare , ej så fullt lysande.
För gemene man/kvinna som tittar på en okallibrerad skärm så kanske bilderna tilltalar, men för tryck så behövs en hel del arbete med bilderna i PS för att det skall se bra ut.
D70 visade vid flera tillfällen att den överexponerade vissa motiv och högdagrar blir utfräta. Här gäller det samma som med Canons 10D och 300D att man får kolla histogrammet och välja att underexponera 0.3-1 steg.
Skärpemässigt. förmåga att återge detaljer är D70 lika bra eller ngt bättre än D1x som nu är snart 3 år gammal.
Vissa uppräkningsfel kan ses , färginterpolerings artefakter jmf med D1x som fortfarande är unikt bra på just uppräkning av färger i svåra bilder. RAW format fotografering i morgon kommmer visa hur bra kameran är, men nu är batteriet tomt och som Lundabor skall vi se HippHipp i kväll medan batterierna laddas.
Mvh

Senast redigerat 2004-03-18 18:04
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 17:13

Väldigt intressant! Skulle du säga att bilderna håller för en helsida i ett magasin?
Gärna fler synpunkter om du har...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-18 17:28

Jag har publiserat 100tals mittuppslag, framsidor i tidningar eller årsredovisningar tagna med min D1x.
Denna kamera D70 är säkerligen inte sämre bildmässigt, men har i inkörningskedet visat upp överdrivna färger. Allt detta kan rättas till i Photoshop. Men så här i början föredrar jag D1x som ger lite tråkigare färger men mer naturtrogna.
Du kan räkna upp en bild till mer än en helsida med D70. Jag har gjort upp till 70 x 100 i 300 ppi.
mvh

Senast redigerat 2004-03-18 17:51
  • Oregistrerad
  • 2004-03-18 17:44

Var fick du tag på din D70? Måste ha en senast måndag...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-18 17:49

Mattssons Foto i Lund. 046-148500

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-18 18:33

Jag gillar det du säger och köper det gärna med hull och hår!

En sån ska köpas snarast möjligt! Måste se över ekonomin lite bara...

Mail jag fick idag.

Hej!

Idag släpper vi äntligen Nikon D70 till försäljning! Kameror har denna morgon skickats ut till våra butiker och kommer att landa på hyllorna under dagen och morgondagen. Ta gärna en titt på vår hemsida, där Du finner en lista över våra återförsäljare. www.nikon.se. Alla kommer dessvärre inte ha D70 i sina butiker idag, men de är på väg!!

Läs mer om D70 på vår annonssida:
http://www.nikon.se/utskick/?Page=d70annons

Länkar med mer information om D70 som vi har skickat ut:

PRESSRELEASEN:
http://www.nikon.se/utskick/?Page=pressrelease

TIPS 1 Bildoptimering och i-TTL blixtljusmätning:
http://www.nikon.se/utskick/?Page=tips

TIPS 2 D70 och RAW-filer:
http://www.nikon.se/utskick/?Page=NikonD70

TIPS 3 D70 och Tillbehör
http://www.nikon.se/utskick/?Page=d70otillbehor

eller läs mer på vår hemsida:
www.nikon.se

Jag saknar vertikalgrepp, men det kanske kommer?

Inget vertikalgrepp kommer, finns inte kopplingar. Detta för att skilja kameran från D100..

Ursprungligen av Lizardman:

Inget vertikalgrepp kommer, finns inte kopplingar. Detta för att skilja kameran från D100..

Då är ju det kört med nya kunder. Canon har det ju på sin. Vet inte om jag skall skratta eller gråta, men Nikon håller på att tappa fokus på vad vi kunder vill ha.

Det blir nog en Fuji S3 pro istället...

  • Medlem
  • 2004-03-19 10:34

Ursäkta, men jag räknar mig till delen av kunder som vill ha en bra kamera trots att jag inte är proffs. Mina nuvarande kameror är Nikon F2 och F3 i väntan på en bra digitalkamera. Jag har ingen aning om vad vertikalgrepp är, men det låter inte som om jag skulle vara beredd att slanta av 6000 spänn bara för att få möjligheten att ha det.

  • Medlem
  • 2004-03-19 12:51
Ursprungligen av Baron:

Ursäkta, men jag räknar mig till delen av kunder som vill ha en bra kamera trots att jag inte är proffs. Mina nuvarande kameror är Nikon F2 och F3 i väntan på en bra digitalkamera. Jag har ingen aning om vad vertikalgrepp är, men det låter inte som om jag skulle vara beredd att slanta av 6000 spänn bara för att få möjligheten att ha det.

Veritikalgreppet gör att kameran ser mer ut som en F4, och du får en extra avtryckare. det gör att du inte behöver böja handleden när du tar stående bilder. Det finns motorer med den funktionen till F3:an. Praktiskt, och om man vant sig vid det, så förstår jag att man inte vill vara utan det.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-19 11:47

Vill du ha vertikalgrepp köp en D100. Priset går säkerligen ner på denna kamera.
Nikon D70 har inte detta grepp, inga anslutningar för det eller batteri pack med vertikal grepp.
Nef (raw) filerna från D70 går inte att öppna i PS. Nikon Capture verkar ett måste än så länge.
Adobe håller på att lösa problemet.
Är fortfarande inte övertygad om D70 färger i jpg läge. Skall nu prova S-rgb 1 och 2 läge.
I Adobe rgb arbetsrymd får jag dra 30 rött i nyans mättnad PS för att bilden skall se naturlig ut
Färgerna fortfarande för "nalliga" Fuji film liknande. (för mycket av allt)
Inbyggda blixten sitter för lågt, skuggor från motljusskyddet på 18-35.
Positivt: D70 startar snabbt, ingen märkbar fördröjning som på Canon 300D, bra autofocus.
Flerfält, centrum och spot mätning (vilket 300D ej har)
bra meny system.

Canon motsvarande kamera 300D som byggmässigt inte går att jmf med D70 kvalitet har inte vertikalgrepp. Du får gå upp till 10D för att få detta.
mvh

Canon motsvarande kamera 300D som byggmässigt inte går att jmf med D70 kvalitet har inte vertikalgrepp. Du får gå upp till 10D för att få detta.
mvh[/QUOTE]

Plast som plast.. 300D:n känns mycket bra, kamerans kvalitet sitter inte i färgen, trots många vill tro det..

  • Medlem
  • 2004-03-19 13:52

Aha. Men om proffsen vill ha vertikalgrepp får de väl köpa en proffskamera. Jag förstår inte hur man kan anklaga en konsumentkamera för att inte ha proffstillbehör... D70 låter som iMac-filosofin.

  • Medlem
  • 2004-03-19 14:08
Ursprungligen av Baron:

Aha. Men om proffsen vill ha vertikalgrepp får de väl köpa en proffskamera. Jag förstår inte hur man kan anklaga en konsumentkamera för att inte ha proffstillbehör... D70 låter som iMac-filosofin.

Precis min åsikt!

Men bara så ni vet finns det redan hemmabyggen av vertikalgrpp till D70:n att beskåda på nätet.

Det ryktas även om att det kan komma, om inte från Nikon, så från någon tredje part, ett vertikalgrepp som man kopplar till via USB-porten för att kunna styra. Men detta är som sagt bara ett rykte som jag hört.

Det får bli mässan Så man känna/klämma också. Det verkar komma mycket nytt på kort tid.

http://www.elmia.se/foto/

  • Medlem
  • 2004-03-19 15:11

Var just och klämde på kameran lite (typ en och en halv timma =). Och jag är ingen expert och har bara haft en analog systemkamera, men gud vilken skön kamera D70:n är. Känns faktiskt inte alls plastig (som jag tycker 300D gör). Fort går det också, från power on till att ta kort är i princip obefintligt. Underbar kamera. Hoppas bara nikon kan börja leverera kit:en i större mängder snart.

  • Medlem
  • 2004-03-19 15:28

http://www.dchome.net/files/dscn6931m.jpg

Hoppas någon får för sig att bygga ett vertikalgrepp som sitter lite snyggare...

http://www.dpreview.com/articles/nikond70/

D300 har väl visst vertikalgrepp som tillbehör?
Batterigrepp BG-E1 eller???

Jag har massor med Nikon gluggar så jag är ganska låst. hade hoppats på D70 som hade samma funktioner som canon D300, men lutar mer och mer åt Fuji S3 Pro...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-19 17:12

Jag skall inte bli för kritisk men efter att kört D70 i 2 dagar och jmf den med min snart 3 år gamla Nikon D1x och nyare Canon D60 och 10D så tycks denna kamera leva sitt eget färgliv i Adobe RGB färgrymd. Jag hade tidigare en 300D i ca 2.5 månader för utprovning vilket inte höll måttet(som arbetsredskap) vad det gäller responstid, autofocus och byggkvalitet men gav en fantastisk bildkvalitet för pengarna. Med D70 är det nästan tvärt om, bättre byggd. bättre autofocus och snabb uppstart 0,2 sek. Bildkvaliten är bra men färgåtergivningen är snällt sagt överdriven.
Jag har provat 3 olika ex som uppvisar samma resultat. Något är fel i programmeringen och jag hoppas verkligen att Nikon kan avhjälpa detta med en uppdatering. Likaså uppvisar kameran färgartefakter, dvs kameran gissar sig till felaktigheter vid färginterpoleringen, en vit skylt med svart text kan få röda, blåa uppräkningsfel i texten. För den som arbetar med bilder vill jag inte i nuläget rekommendera kameran, bilderna drar i väg med röd, cyan och även grön stick och ett ganska stort efterarbete krävs för att rensa bilderna. Automatiska vitbalansen i blandljus är mindre bra, här ger D1x klart bättre bilder, och samtliga Canons kameror klarar blandljus klart bättre än min D1x.
Gillar man brun gula tegelväggar som uppvisas som illröda eller ett kraftigt cyan-blåstick, apelsiner som röda är D70 ett givet val. Det här var inget kul. Bättre resultat får man i S-rgb läget , den arbetsfärgrymd som antagligen de flesta använder och är som default läge i kameran.
OBS. alla jmf är gjorda i Adobe RGB färgrymd. Förutom D60 som bara har s-rgb.
mvh

Senast redigerat 2004-03-19 18:11
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-19 17:23

Jösses, det lät inte så bra. Får väl vänta och se då... Det borde väl komma lite fler recensioner nu när den faktiskt finns att köpa.

Mikael, du får gärna lägga upp några exempelbilder. Om 16 timmar hämtar jag min D70, kommer jag att bli besviken?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-19 18:14

Bättre om jag skickar några bilder till dig, så ser du också bildinfo. maila din adress till mig
mikael.r@skanephoto.com
Om du kommer bli besviken -vet ej, har du inget att jämföra med så ser det ok ut. Arbetar du med bilder, vill använda stor arbetsrymd, då vill jag påstå att du kommer att bli förbryllad.
Börjar du testa kameran mot en D1x eller en Canon i Adobe RGB läge så steppar du inte av glädje.
Jag tycker du skall fråga om du får ta några bilder, sedan är det upp till dig om du tycker det varkar ok.

  • Medlem
  • 2004-03-19 20:25

Låter surt det du skriver om artefakter i adobe-rgb.

ingen annan verkar ha upptäckt liknande fenomen, av de recensioner jag läst, men jag kanske missat nått.

fast det känns som att kameran är ett givet val iallafall.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-19 21:43

jodå
på dpreview och i Nikon slr forumet finns flera iaktagelser av uppräkningsfel, nu ryktas det dessutom att sensorn ger olika färg på halva bilden vid snabba slutartider hos en del kameror som är sålda till Kina.
framtida tester kommer visa om Nikon hade för bråttom med att släppa D70 för att komma i kapp Canon 300D.
mvh

här kommer ett utdrag angående färgerna från en som svarat mig på dpreview
han har pysslat rejält för att få ner de överdrivna färgerna

Mikael Risedal wrote:
> I have tryed all settings and the colors are still oversaturated.
> red colors are to intense, example: a brick wall in brown-yellow
> colors comes out red, compare to D1x who is neutral and accurate..
> S-RGB settings and then convert to AdobeRGB improves and karm down
> the colors.

What I found was to use Colour Mode Ia (sRGB), Moderate saturation, and to use custome Tone curve (fotogenetic's White Wedding v3.3). You may also try Hue -3 and put a +3 for your WB settings (will result in less warm colors). However, you are right, the reds are still pretty strong but I think manageable. I've not tried it but you may want to consider trying a Hot Mirror filter if you can get your hands on one. Someone posted that it got rid of the magenta cast for him. I may run a test if I get some time.
Daniel Wee

Senast redigerat 2004-03-19 22:07
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-20 01:50

Så här skriver chasseur d images som är en mycket respekterad Fransk foto tidning om D70 .

enligt inlägg på dp review.

Hello,

A summary of the 6 pages review of the d70 from the latest issue of the french periodical "chasseur d'images"
-technical qualities

Color rendering: excellent, soft in adobe rgb, more saturated in srgb. JPEG files almost perfect in 95% of the time, raw only useful for more latitude in post processing (9/10)

Resolution: very high with the standard sharpness setting, proving high quality on board processing units/algorithms (5/5). "nikon capture" inside.

noise: a bit noticable at the default 200 iso, but extremely well controlled in the higher iso ranges (5/5). noise reduction increases the s/n by 2db without a noticable loss in sharpness. average SNR at different iso: 43db(200), 42 (400), 40.5 (800) and 39 (1600) . grade: 5/5
chromatic aberrations: very low over the range (with the sigma 50 macro ex)

excellent overall quality: 5/5 for action, landscape photography. 4/5 for studio photography

positives: superb quality, reactive AF, outstanding F5 metering, top notch ittl flash, expert settings, optimised DX range

lows: average viewfinder 0.75x, zero compatibility with older nikon flash guns, no remote control, missing vertical grip, average red eye attenuation (slow)

handling is top notch, as well as the outstanding metering and AF. a special note is given to the new sony ccd considered by nikon engineers as excellent. it is "progressive scan" what enables the fast 1/500s flash synch
philip

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-21 12:10

Efter att ha kört nu med kameran D70 ytterliggare några dagar så har jag fått ett tvärt om arbetsförfarande i PS och efterbehandling av bilderna jmf med D1X. På D1x kan man gärna lägga till, öka nyans mättnad på flera bilder
D70 måste färgera dras ner.
D70 bilderna i Adobe RGB går ganska enkelt att räta upp, -30-45 i rött samt kontroll och nerdragning av cyaner i nyansmättnad fixar till de flesta bilderna + sedvanlig uppmätning och färgkorrigering av svart,vit, grå punkt.
Men för den ovane bildhanteraren så ger Nikon kameran inte så lätthanterliga och färgriktiga bilder rakt av som exv Canon 300D.

Senast redigerat 2004-03-21 13:35

Vid slutartider snabbare än eller lika med 1/4000 sek visar den färgskiftningar i kanterna. Så nu väntar vi på mjukvaruuppdatering.

1/4000 sek, F 2, sRGB i bildprov.

  • Medlem
  • 2004-03-21 13:50
Ursprungligen av David Molarin:

Vid slutartider snabbare än eller lika med 1/4000 sek visar den färgskiftningar i kanterna. Så nu väntar vi på mjukvaruuppdatering.

1/4000 sek, F 2, sRGB i bildprov.

Kanske inget att uppröra sig över, då många budgetkameror, digitala som analoga, inte erbjuder slutartider kortare än en 1/2000...

Jag är faktiskt rätt sugen på den här kameran. Går det att använda alla objektiv ur Nikkor-sortimentet? Jag har en FE2, med några supergluggar.

Bevaka tråden