Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-03-28 15:59

För att illustera hur cmos brus ser ut , Canon 10D med sin uppräkning i mörka detaljer, Tröjan är mörk blå, kavajen är grå svart.
Cmos har i mitt tycke fulare uppräkning i skuggdetaljer än ccd. blå tröjan får röda utsmetade flammiga inslag, kavajen får gröna+ röda, utan Canons fantastiska brusreducering skulle detta se ännu jäkligare ut.Här menar bla förespråkare för ccd att mörka partier hos cmos fuskas till så det i slutändan skall se bra ut, men att detaljåtergivningen blir lidande.

Senast redigerat 2004-03-28 20:00
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-01 22:35

Precis som Thomas säger, men en lösning är på väg med en uppdatering för PS rå formats konverterare.
Har du NEF filer från D70 så kan du skicka dom till Adobe. Thomas Knoll en av PS programerare sedan start letar referensfiler .
mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-02 18:18

Bara i Capture 4. som skall uppdateras till 4.1.0
mvh

Senast redigerat 2004-04-02 18:30
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-03 11:30

Det finns de som förespråkar att all korrigering , färgtempratur, färgkorrigering, kurvor, histogram, bortäkning av damm (genom att du tidigare tagit en referensbild, som visar var dammet sitter på just din ccd) vinjetterings korrigering mm mm kan eller bör göras i Capture.
Samma saker kan göras i PS när uppdateringen kommer. (förutom referensbild och borträkning av damm på sensorn)

Jobba på i PS (det gör jag)
Mvh

Senast redigerat 2004-04-04 17:09
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-04 12:40

Liksom hos Canon finns det riktigt bra gluggar.
Några favoriter med bra uppmätta MTF kurvor är.

17-35/2.8 suverän (obs se upp med viss ojämnhet i tidigare exemlar) åtgärdat
18-35/3.5 billigare men helt OK, skarpt men har en del CA.
28-105/3.5 billig men helt OK allroundobjektiv, godkänd macro
20/2.8 Bättre än min Leitz 21 i vissa avseenden
35/1.4 bra och användbar vid 2.8
85/1.4 härligt porträtt objektiv
Micronikkor 60/2.8 Suverän
180/2.8 suverän
80-200/2.8 suverän
300/2.8 Hyr i bland = suverän
Mvh

Tack för en suverän tråd! Perfekt söndagsläsning.

Jag var i fjärilshuset i går och testade macrofoto för första gången i mitt liv... Det var svårt, måste prova fler gånger. Blev många bra kompositioner med dålig skärpa och många dåliga kompositioner med bra skärpa...

Här är en kompromiss, både dålig skärpa och komposition...

Plast är också gott, om det är indränkt i socker...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-04 16:36

Testa med att lägga skärpan något framför tänkt område när du arbetar med stor bländaröppning och kort skärpedjup.
Exempel: lägg skärpan på näsan på ditt barn (om du nu har barn) så blir både nos och ögon skarpare än om du focuserar på ögonen vilket är vanligt att folk gör. Nu avslöjar en digital kamera det faktiska skärpeplanet mycket tydligare än en film baserad kamera.

Ett enkelt sätt och se var din kamera focuserar någonstans är att lägga ut en tumstock som är 2m, sätt en spik, penna rakt upp vid exv 140cm. Focusera på föremålet med full öppning.
Tryck av och titta på bilden och tumstocken i datorn. Nu kan du se om din kamera back focuserar eller lägger skärpeplanet framför objektet. Det är ganska vanligt att SLR kameror lägger sig ngt bakom.

Snygg bild och man kan se var skärpan ligger
Mvh

Senast redigerat 2004-04-04 16:52

Många som fotar småkryp burkar använda manuell fokus och använder i princip samma fokus hela tiden, de går in på objektet istället för att fokuera hela tiden. Småkryp sticker ju gärna iväg annars medan man håller på. Sen är tålamod en stor del i att fota fjärilar och andra småkryp (det har inte jag - tålamod alltså).

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-05 19:21

Så har Phil Askey släppt sin test av D70
www.dpreview.com

bra jobbat Nikon

Senast redigerat 2004-04-05 22:35
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-08 18:52

Det mesta har sagts om D70. Rundar av med att säga det tog 16dagar av fotograferande att tömma batteriet. Enastående.
Angående debatten om moire som finns på dpreview. Vissa kamera serier tycks vara behäftade med ett för svagt AA filter. Den kamera jag har fotograferat med har ej uppvisat några liknande moire problem som är beskrivna.
Möjligen har Nikon ändrat filtret under produktionens gång eller så har jag inte haft oturen att fotografera en bild med linjer/mönster där moire uppstår.
Trivsam kamera som numera hänger på axeln i stället för D1x som är mer än dubbelt så tung.
Mvh

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-08 22:58
Ursprungligen av miri:

Det mesta har sagts om D70. Rundar av med att säga det tog 16dagar av fotograferande att tömma batteriet. Enastående.
Angående debatten om moire som finns på dpreview. Vissa kamera serier tycks vara behäftade med ett för svagt AA filter. Den kamera jag har fotograferat med har ej uppvisat några liknande moire problem som är beskrivna.
Möjligen har Nikon ändrat filtret under produktionens gång eller så har jag inte haft oturen att fotografera en bild med linjer/mönster där moire uppstår.
Trivsam kamera som numera hänger på axeln i stället för D1x som är mer än dubbelt så tung.
Mvh

Jag har läst senaste rapport att Nikon D70 ger pastellrika färger som man måste dämpa ner till
naturliga färgnivåer genom kompromisser inom kamerans systeminställningar.
Miri: är du nöjd med Nikon D70 färghantering ?
Canon EOS 300D behöver man inte tänka på det, automatiken fungerar som den ska.
Canon EOS 300D blixsystem behöver förbättras till bättre (ganska mörka bilder), enl. dem ska
komma firmware för bättre blixtbilder. Är det någon här på forum som fått bättre blixt-
bilder efter senaste firmwareuppgradering ?
Jag är i stående att köpa pro kamera digital (har fotograferat i sååå många år)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-08 23:38
Ursprungligen av REP:

Jag har läst senaste rapport att Nikon D70 ger pastellrika färger som man måste dämpa ner till
naturliga färgnivåer genom kompromisser inom kamerans systeminställningar.
Miri: är du nöjd med Nikon D70 färghantering ?
Canon EOS 300D behöver man inte tänka på det, automatiken fungerar som den ska.
Canon EOS 300D blixsystem behöver förbättras till bättre (ganska mörka bilder), enl. dem ska
komma firmware för bättre blixtbilder. Är det någon här på forum som fått bättre blixt-
bilder efter senaste firmwareuppgradering ?
Jag är i stående att köpa pro kamera digital (har fotograferat i sååå många år)

Jag är inte miri...men jag är fotograf och har jobbat med Nikon D1x under några år. För några veckor sedan inköptes en D70 som reservkamera. Jag har nu bekantat mig med den, och visst har den större färgmättnad än D1x, men det är inget som stör, snarare tvärt om. D1x kräver ofta att man ökar mättnaden i efterbehandlingen, D70:an behöver mindre korrigeringar, iaf för det tryck som jag levererar för nu.
Eftersom allt arbete sker i RAW, är det viktigaste att balansen mellan färgerna stämmer, inte styrkan.

Om jag skall nämna lite upplevda för- och nackdelar med D70, får det bli:

+ Otroligt god batteriförmåga
+ Bra pris
+ Bra exponeringsmätning och autofokus
+ Bra blixthantering med SB800
+ Mycket "rena" bilder, med godkänt brus i lågdagrar

- Avsaknad av extern blixtsynk
- Ingen möjlighet till trådutlösare
- Lite för klent byggd
- Ingen möjlighet till nätdrift
- Lägsta känslighet ISO 200...bör var 50-100

Den omdiskuterade moaire-effekten (kolla på http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1034) har jag inte märkt mycket av, och de problembilder som finns på nätet är ingen match för den som har lite kläm på Photoshop.....

Till 20% av priset för en D1x lär denna kamera glädja många kräsna semipro......

/tc

Ursprungligen av ThomasC:

- Ingen möjlighet till nätdrift

Vad är då DC IN-uttaget för något?

Blixtsynken har jag löst med en enkel "hot shoe" för 21:-

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 00:12
Ursprungligen av David Molarin:

Vad är då DC IN-uttaget för något?

Blixtsynken har jag löst med en enkel "hot shoe" för 21:-

DC IN-uttaget finns...helt rätt (hade inga glasögon på mig när jag letade)!....men var finns då adaptern/eliminatorn??..På Nikons hemsida finns ingen AC-adpater som tillbehör.
Kan det vara så att DC IN är till för externa batterier ??

Att köra in spänning från aggregat på 1000-6000Ws genom blixtskon kan bli en tråkig historia.....Kolla så att spänningen i utlösarkabeln inte knäcker din D70.

/tc

Jag är ändå inte missnöjd med mein 300d..

Jag är inte missnöjd med min D70. Så härligt, alla är nöjda och glada!

Har ni sett 300D-reklamen på tv, förresten? Nu finns den även i svart. I usa.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 10:29

DC adapter får köpas till, samtidigt fattas också kabel att styra kameran med capture, blev lite sur när jag skulle lägga in egna kurvor (och idag är Mattssons stängt.)
Angående färger: mest rött som skall dras ner. du kan även dämpa färgerna i färginställningarna (egen)
Angående exponeringen: D70 exponerar som nikon alltid gör (se exponering och färgåtergivning tidigare i denna tråd)

Angående 300D. Du kan redan idag installera ett hack,länken ligger på dpreview. Kameran blir i princip en 10D vad det gäller inbyggda funktioner.

och glad påsk, det kommer bli en kanon dag i skåne
mvh

Senast redigerat 2004-04-09 10:41
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 10:39
Ursprungligen av miri:

DC adapter får köpas till, samtidigt fattas också kabel att styra kameran med capture, blev lite sur när jag skulle lägga in egna kurvor (och idag är Mattssons stängt.)
Angående färger: mest rött som skall dras ner. du kan även dämpa färgerna i färginställningarna (egen)
Angående exponeringen: D70 exponerar som nikon alltid gör (se exponering och färgåtergivning tidigare i denna tråd)

mvh

Min D70 levererades med kabel...och jag styr den via capture.......???

/häpp

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 10:43
Ursprungligen av ThomasC:

Min D70 levererades med kabel...och jag styr den via capture.......???

/häpp

gjorde den, USB?
Nu testar jag så många saker samtidigt så det blir att leta.
Mvh

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 10:49
Ursprungligen av miri:

gjorde den, USB?
Nu testar jag så många saker samtidigt så det blir att leta.
Mvh

Japp...USB..

Jag kan också köra kameran med den vanliga USB-kabeln som följer med.

Tack för tipset om synkuttaget, ThomasC. Men hur kollar jag detta? Ska köra Problixtar om en vecka och det MÅSTE bara fungera!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 11:10
Ursprungligen av David Molarin:

Jag kan också köra kameran med den vanliga USB-kabeln som följer med.

Tack för tipset om synkuttaget, ThomasC. Men hur kollar jag detta? Ska köra Problixtar om en vecka och det MÅSTE bara fungera!

Hör med tillverkaren av aggregatet, de borde veta vilken kräm som finns i synkkabeln. Om det är PRO du kör, kan säkert Jörn Fritzin på Hasselblad hjälpa dig.

.....eller kolla på dpreview om någon har testat med just ditt/dina aggregat.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 11:19
Ursprungligen av ThomasC:

Hör med tillverkaren av aggregatet, de borde veta vilken kräm som finns i synkkabeln. Om det är PRO du kör, kan säkert Jörn Fritzin på Hasselblad hjälpa dig.

.....eller kolla på dpreview om någon har testat med just ditt/dina aggregat.

Använd IR-SÄNDARE PÅ KAMERANs blixt sko ,eller en vanlig litenblixt på kameran, 1/64 effekt manuellt läge som skvätter vitt ljus och som därmed utlöser övriga blixtar. Och du slipper all form av kabel hängande från kameran. Du behöver inte heller vara rädd om att skada kamerans egen elektronik. detta lilla utlösande ljus kommer ej att påverka bilden
mvh

Senast redigerat 2004-04-09 20:06
Ursprungligen av ThomasC:

Hör med tillverkaren av aggregatet, de borde veta vilken kräm som finns i synkkabeln. Om det är PRO du kör, kan säkert Jörn Fritzin på Hasselblad hjälpa dig.

.....eller kolla på dpreview om någon har testat med just ditt/dina aggregat.

Jörn svarar at pro-blixtar följer ISO-standard och att det är helt ok att använda med min setup. Ska även ringa Nikon support och fråga.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 10:58

Tackar: vit låda med kabel undanslängd vid upp packningen.
Nu skall det tillverkas en kurva efter en test på macbeth tavla, med svag höjning i från skuggor och in i mellan området. Liknande kurva kan göras i efterhand i PS, men här har jag valet att få med den i från början på viss typ av bilder.
Denna kurva gör att bilden blir mer lik exv Canon 300D , 10D exponering med ett upplättat mellanparti och ger för ögat en bättre bild rakt ut från kameran. Samtidigt är det viktigt en koll på histogrammet görs.
Mvh

Jag har skickat iväg ett mail till Jörn. Får se om man får något svar...

I värsta fall får jag använda den inbyggda blixten och skärma av denna så den inte slår i motivet. (vinflaskor)

Nikon support:
http://support.nikontech.com/cgi-bin/nikonusa.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=*9UH_I2h&p_lva=&p_faqid=7349&p_created=1064859643&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTI0JnBfc2VhcmNoX3RleHQ9c3R1ZGlvIGZsYXNoJnBfc2VhcmNoX3R5cGU9MyZwX3Byb2RfbHZsMT0xOSZwX3Byb2RfbHZsMj0yMCZwX2NhdF9sdmwxPX5hbnl_JnBfc29ydF9ieT1kZmx0JnBfcGFnZT0x&p_li=

250 V ska Nikons D-SLR klara. Men jag hittar ingenstans hur mycket Propact 1200 skickar ut. Men det är ju nya aggregat... Borde ju inte vara nån fara...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-04-09 12:09
Ursprungligen av David Molarin:

Jag har skickat iväg ett mail till Jörn. Får se om man får något svar...

I värsta fall får jag använda den inbyggda blixten och skärma av denna så den inte slår i motivet. (vinflaskor)

Nikon support:
http://support.nikontech.com/cgi-bin/nikonusa.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_sid=*9UH_I2h&p_lva=&p_faqid=7349&p_created=1064859643&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9ncmlkc29ydD0mcF9yb3dfY250PTI0JnBfc2VhcmNoX3RleHQ9c3R1ZGlvIGZsYXNoJnBfc2VhcmNoX3R5cGU9MyZwX3Byb2RfbHZsMT0xOSZwX3Byb2RfbHZsMj0yMCZwX2NhdF9sdmwxPX5hbnl_JnBfc29ydF9ieT1kZmx0JnBfcGFnZT0x&p_li=

250 V ska Nikons D-SLR klara. Men jag hittar ingenstans hur mycket Propact 1200 skickar ut. Men det är ju nya aggregat... Borde ju inte vara nån fara...

OBS!! Texten hos nikon gäller PC-uttaget på D1x!!!!....(alltså den del som jag klassat som en miss hos D70) .....inte genom en hotshoe i blixtskon. Blixtskon är inte ämnad för att köra 250V genom, det är det som är problemet.

Du kan ju köra med kabel SC-17 och en blixt offside som "tändare". om vi inte hinner lösa frågan.

David..jag skall forska vidare i ämnet..så får vi se vad vi kan utröna!

/tc

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-04-09 12:19

David : Ett litet tips om du skall fotografera vin eller annat och försöka få färgerna i bilderna att stämma överens innbördes med varandra.
1.Glöm inte att sätta kamerans färgtemp inst på blixt.
2.Ställ kameran på normal contrast. 0 (annars kompenserar kameran kontrasten beroende på hur motivet ser ut.)
3.Inhandla qp-card. Billig hjälp till att få hjälp med rätt färg etc
Denna bild är tagen med capture+D70 och en dumle kola på matbordet för att illustrera.. Dagsljus från ett fönster.
Bak hänger ett qp card som flyttas efter att prov exponeringen är gjord
och att bilden exponering har kontrollerats (dvs att histogrammet ligger snyggt). Därefter kan jag mäta upp och justera högdagrarna i PS, att vitt är vitt, gråpunkt samt svartpunkt. Dessa värden sparas i PS och kan sedan appliseras som ett värde på resten av bilderna. Vitt är i detta fall översta bilden 240 och grått 156 och slutligen svart 24 i RGB. Detta kan även göras i capture.

Om nu bilden ser blå ut ( QP-card visas blå) så har du en fel kalibrerad skärm, dvs inte ställd och kalibrerad efter 5000-6500K

Om färgerna ser lite fadda ut så beror det på att bilden är tagen med Nikons inbyggda profil som skall vara synonym med Adobe RGB och inte S-RGB för web.
Därav plattheten.

Bild 2. Qp card lite närmare med uppmätta värden. Ses inte det vita , gråa, svarta i kortet som just detta, så är din skärm felaktigt inställd. Om någon vill mäta upp nedersta bilden så är värdena från inställning av pipetterna 5x5 vilket rekommenderas. Photoshop står på punktmätning i default läget
Mvh

Senast redigerat 2004-04-09 14:11

Vet inte om min skärm är illa kalibrerad, men den övre bilden ser korrekt exponerad ut, där vitt är vitt och grått är grått. Den nedre bilden har på min skärm en blåtoning. Knepigt med kalibrering, minst sagt.

Bevaka tråden