Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av M@ke:

Hei igjen, !! knipser mye med min D 70, og blir bare mer og mer overasket ( POSITIVT) har et SANDIS CF 512MB kort
( har bestilt et 2,2Mb.) men det ser ut til å la vente på seg,
men problemet er, når jeg formaterer kortet, da står det 47 på displayet( antal bilder i NEF)
"tok" masse bilder og det står 14 på displayet, kobler D70'n på pc'n og overfører
( overfør og slett) jeg overfører 61 bilder,
nå står det igjen 47 på displayet
det må da være en liten bugg en eller annen plass, noen som har svar på dette ??

Som ni säkert lagt märke till kan Nikons kameror spara både komprimerat och okomprimerat i RAW. Av okänd anledning baserar kamerorna alltid beräkningen av antal bilder kvar på den okomprimerade varianten, därav felet i uppskattning när man fotograferar komprimerat.

De komprimerade RAW-filerna tar bara en sådär 40-60% av utrymmet för okomprimerade, så det blir en rejäl marginal.

Titta på räkneverket nästa gång du fotograferar i komprimerad RAW så kommer du se att antalet återstående bilder bara minskar vid ungefär varannan exponering.

Något för Nikon att fixa på nästa modell.

  • Medlem
  • 2004-06-05 14:39
Ursprungligen av Göran Segeholm:

Som ni säkert lagt märke till kan Nikons kameror spara både komprimerat och okomprimerat i RAW. Av okänd anledning baserar kamerorna alltid beräkningen av antal bilder kvar på den okomprimerade varianten, därav felet i uppskattning när man fotograferar komprimerat.

De komprimerade RAW-filerna tar bara en sådär 40-60% av utrymmet för okomprimerade, så det blir en rejäl marginal.

Titta på räkneverket nästa gång du fotograferar i komprimerad RAW så kommer du se att antalet återstående bilder bara minskar vid ungefär varannan exponering.

Något för Nikon att fixa på nästa modell.

Nu har jag lest igjenom D70 handboken 1 gång til, Bildkvalitet: NEF (Raw)(RAW) Format NEF
Beskrivning: 12 -bitars RAW-data från CCD-sensorn sparas direkt på minneskorte i komprimerat NEF-format ( Nikon Electronic image Format)

men det står ingen plasser om okomprimerat RAW, ( som jag finner )
men det kan henda jag har oversett något
Mvh. Lage alias:M@ke

Ursprungligen av M@ke:

Nu har jag lest igjenom D70 handboken 1 gång til, Bildkvalitet: NEF (Raw)(RAW) Format NEF
Beskrivning: 12 -bitars RAW-data från CCD-sensorn sparas direkt på minneskorte i komprimerat NEF-format ( Nikon Electronic image Format)

men det står ingen plasser om okomprimerat RAW, ( som jag finner )
men det kan henda jag har oversett något
Mvh. Lage alias:M@ke

Det är jag som förbisett något. I just D70 finns inte okomprimerat som en valmöjlighet, vilket det gör i Nikons andra sSLR-modeller.

Sorry för att ha orsakat förvirring.

  • Medlem
  • 2004-06-07 21:48

Ps Cs / Ps 7.0

hei, Jeg lastet ned trial versionen av PS CS lastet ned plugin Camera_Raw_2_2 og åpnet et NEF bilde ( det gikk jo greit ) masse fine justeringer og greier, men bildefilen ble på, 3008 X 2000 pixels 31,83 cm x 21,17 och 240 dpi i PS CS, åpner samme NEF bilde i PS 7.0 da går det gjennom Nikon Capture Control, bildefilen blir da 3008 x 2000 pixels 25,47 cm x 16,93cm och 300 dpi, min fråg e da, hvarfør den " store" skilnaden ??

Mvh. Lage alias: M@ke

Alla digialkameror underskattar utrymmet. Det beror visst mycket på informationen i bilden. Kameran är inställd på att räkna med det värsta per bild så därför rymms det alltid mer på ett kort än man tror.

  • Medlem
  • 2004-06-04 01:46

Jo det förstår jag. Men eftersom endast en enda bild av 86 var över 5 MB (alla utom en var på 5.1 till 5.9 MB) och bilderna var tagna med ruskigt skiftande motiv/information, så börjar man ju undra...

(kaxar INTE, det är ju helt sant det du säger! Och jag nämnde ju dumt nog inte det, men statistiken får mig att undra/inte förstå)

  • Medlem
  • 2004-06-04 10:27

Tack miri! Jag behövde en liten spark i baken. Försökte stå på mig på fotohörnan (där försäljaren dock var mycket schysst och förstående), men tyvärr hade de ingen D70 att låna ut. Och när jag ringde dit i morse så trodde de inte ens att jag skulle kunna hämta ut kameran direkt från servicen (Lasses Kameraservice i Saltsjö-Boo) även om den blev klar under tiden jag var i sthlm. Detta lät mycket konstigt tyckte jag, och verkade inte särskilt kundvänligt.

Ringde nyss Nikon svenska, och tyvärr var Lasse Pettersson sjuk, men jag fick tala med en annan person (tyvärr sviker mitt minne mig vad han hette, kan det ha varit Per Andersson?) men han var mycket tillmötesgående och schysst, så han tog mitt serienummer på kameran, och mitt mobilnummer och skulle kolla upp det och ringa mig sen. Troligtvis redan nästa vecka. *håller tummarna*

Vill ju inte dra någon snyftare, men det är så surt eftersom min resa och vistelse i stockholm, med mina kusiner och deras ungar, ju är en engångshändelse. Och jag vet att jag kommer vara ruskigt besviken om jag inte får med mig ett kort från det ....

PS: På FH sa de att de gör en total genomgång av kameran trots att man bara skrivit upp ett specifikt fel. Och jag glömde nämna att jag haft lite strul med autofokusen, så jag hoppas han hade rätt, för då kommer de ju kolla den med. DS

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-07 21:54

du kan skriva in vilken upplösning/inch du vill ha i ps raw programmet
Skriv in 300PPI/ inch i stället för 240 .

Bildens fysiska storlek i antalet pixlar är densamma.

Ex:Canon D60 har 180 PPI/inch i sitt default läge.
mvh

  • Medlem
  • 2004-06-07 22:10

Takk för det, nu funkar det, da blir bildene lettere å redigere over i hverandre, når jeg hele tiden bruker den samme uplösningen
Mvh.

  • Medlem
  • 2004-06-09 14:06

Jag har beställt en D70 från Cyberphoto i Umeå. De säger att leverans kan beräknas någon gång i mitten av juli. Är det acceptabelt eller ska jag vända mig till någon annan återförsäljare?

Ursprungligen av Ulf A:

Jag har beställt en D70 från Cyberphoto i Umeå. De säger att leverans kan beräknas någon gång i mitten av juli. Är det acceptabelt eller ska jag vända mig till någon annan återförsäljare?

Scandinavianphoto har fått in en leverans med D70. http://www.scandinavianphoto.se/?503130 som dom har i lager. Rekommenderas.

  • Medlem
  • 2004-06-09 14:27

Det verkar vara enbart kamerahus de kan leverera omgående. Det är tydligen 18-70 zoomen som Nikon är sena med. Dessutom har jag beställt ett paket med både 18-70 och 70-300 från Cyberphoto och det tycks inte Scandinavianhoto erbjuda så jag får väl snällt ge mig till tåls.

  • Medlem
  • 2004-06-09 19:43

Expert kjedjan

Ursprungligen av Ulf A:

Det verkar vara enbart kamerahus de kan leverera omgående. Det är tydligen 18-70 zoomen som Nikon är sena med. Dessutom har jag beställt ett paket med både 18-70 och 70-300 från Cyberphoto och det tycks inte Scandinavianhoto erbjuda så jag får väl snällt ge mig till tåls.

Hei har du kollat up Expert

der kjøpte jeg min D70 det gikk på under 1 uke ( men det var 1 mnd. siden ( bestilte 7 mai fikk 12 mai ))

kolla denna lenken http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=1&prodId=3454&bhcp=1

Mvh.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-09 17:32

miri har flera gånger rekommenderat Mattssons foto i Lund. De verkar ha kameran inne när den är slut överallt annars. Jag beställde min därifrån via postorder (över telefon).

Tror att Fotohörnan - Swefo i Umeå kan ha...
Tel 090 12 81 00

  • Medlem
  • 2004-06-09 22:27

amatør foto konkuranse ?

har den her bilden något å gøra i en amatør fotokonkuranse ?

data: ISO 200 1/400 , f10, 50 mm.

tok bilden i dag, och min sambo mener jag skal sende den inn til en amatør fotokonkuranse som går her nu!! men jag vet inte jag.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-10 17:57
Ursprungligen av M@ke:

har den her bilden något å gøra i en amatør fotokonkuranse ?

data: ISO 200 1/400 , f10, 50 mm.

tok bilden i dag, och min sambo mener jag skal sende den inn til en amatør fotokonkuranse som går her nu!! men jag vet inte jag.

Tycker du om den? Gör du det . så tveka inte. Det är din hållning till bilden som räknas sedan är upp till betraktaren att tolka.
Mvh

  • Medlem
  • 2004-06-13 01:45

Cosina Objektiv

Hei igjen

Jeg har ikke hatt noen befattning med Cosina, bare sigma och nikkor, frågen e då. Hvordan er Cosina ?
grunnen til frågan er den att " Cosina Objektiv Zoom Af 100-400/4,5-6,7 För Nikon Silver"
til en pris av 2895,- ink. moms pluss frak. må da være billig, eller e det inte prisverdt ??

Mvh.

Senast redigerat 2004-06-13 02:08
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-13 09:44

Cosina och Soligor har aldrig varit någon höjdare på att bygga objektiv, om jag minns rätt så är det ett fåtal av dessa som kan mäta sig med orginalobjektiven.

Sigma som har blivit stora i Sverige (genom att bla Expert säljer dom) har en del gluggar som är riktigt bra.

Tamron har några riktigt vassa objektiv. Speciellt deras sp 90/2,8 är ett otroligt bra macro objektiv. Även testat några nya zoomar med bra resultat.

gå in på http://www.photodo.com/nav/prodindex.html och kolla hur mtf ligger generellt på Cosina gluggarna. Inget vidare.
mvh

Senast redigerat 2004-06-13 10:00
  • Medlem
  • 2004-06-16 23:55

Mellanring

Nyhet!
En ny telekonverter från Nikon, ger 1,7x brännvidden men påverkar bara ljusstyrkan 1,5 steg. Kompatibel med AF-I och AF-S och stödjer även VR.
Mått: 66 x 31,5 mm
Vikt: 250 gram

Hei!! er det noen som har hørt om och/eller testat mellanringen AF-S telekonverter TC-17E II Det kunde vara intresant å veta pris och levering status

Om jag inte tar helt fel skulle det på en D70 bli å gange med 2,55 i stede for 1,5
Dvs. att en 300mm. vil værka som en 765 mm.
koriger meg om jag har fel...
ni kan lesa mer her http://akam.no/art.php?artikkelid=7779

här e svaret jag fikk fra pixeloo.com i dag

Hejsan!
AF-S telekonverter TC-17E II har inte kommit ännu, vi vet inte något
leveransdatum och priset har ej blivit satt här ännu.. tyvärr..
Ta gärna kontakt ifall du har några fler frågor!
Med vänliga hälsningar
David - pixeloo
info@pixeloo.com
http://www.pixeloo.com

Mvh. Lage

Senast redigerat 2004-06-17 12:35
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-18 13:04

Raw hantering D70

Jag har skrivit om det tidigare att något är inte riktigt bra med D70 raw hantering speciellt i jmf med D1x.
För det första så finns det en komprimering av kamerans raw fil och dessutom så har jag sett fula färgfel i skuggor. Dessa färg/ brusfenomen uppträder oavsett vilket program som används. Nikon Capture, PS eller PhaseOne.
Det verkar som Nikon kommer med en uppdatering av kamerans programvara efter sommaren. Den komprimerade raw filen kommer att ändras till okomprimerad, så som hos bla D1X.
mvh

Nu har jag lekt med min D70 i en vecka och har bara ett litet problem: Den bakgrundsbelysning som finns i informationsfönstret håller bara i sig i ca 5 sekunder. Jobbigt eftersom jag älskar att ta bilder i allt annat ljus än dagsljus och inte alltid ställer in rätt på första försöket ännu. Finns det något sätt att få bakgrundsbelysningen att bli permanent?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nu har jag lekt med min D70 i en vecka och har bara ett litet problem: Den bakgrundsbelysning som finns i informationsfönstret håller bara i sig i ca 5 sekunder. Jobbigt eftersom jag älskar att ta bilder i allt annat ljus än dagsljus och inte alltid ställer in rätt på första försöket ännu. Finns det något sätt att få bakgrundsbelysningen att bli permanent?

Om du med "informationsfönstret" menar "Monitor", se "Egen inställning 22: Monitor av", sid 153.

Om du menar "Övre kontrollpanel" se "Egen inställning 23: Mätare av", sid 153. Bakgrundsbelysningen är på så länge mätning pågår.

För att kunna ställa in "Egen inställning" med värden högre än 09, se sid 161; "Detaljerad"

Senast redigerat 2004-06-19 13:04
Ursprungligen av Saffran:

Om du med "informationsfönstret" menar "Monitor", se "Egen inställning 22: Monitor av", sid 153.

Om du menar "Övre kontrollpanel" se "Egen inställning 23: Mätare av", sid 153. Bakgrundsbelysningen är på så länge mätning pågår.

För att kunna ställa in "Egen inställning" med värden högre än 09, se sid 161; "Detaljerad"

Äh, varför tog jag inte med instruktionsboken? (sitter på Arlanda)...

Menade så klart övre kontrollpanel.
Tack iaf!

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Äh, varför tog jag inte med instruktionsboken? (sitter på Arlanda)...

Menade så klart övre kontrollpanel.
Tack iaf!

OK, utan manual!

Gå in i Menu/Verktyg (längst ner) och CSM-menyn Detaljerad

Gå sedan in på Menu/Egna Inställningar ( det är den ovanför Verktyg ) och ratta till "23 Mätare av" 30 min

Trevlig resa!

  • Medlem
  • 2004-06-23 01:55

Cool link

Hei!! her er en artig link jeg fant om produksion av Nikon D70
http://www.dpmac.com/factory/index.html

her er en til men den ligger oxo på siden på den første linken

http://www.dpmac.com/d70-review/index.html

Ha en fin D70 sommer

Mvh..

Ursprungligen av Saffran:

OK, utan manual!

Gå in i Menu/Verktyg (längst ner) och CSM-menyn Detaljerad

Gå sedan in på Menu/Egna Inställningar ( det är den ovanför Verktyg ) och ratta till "23 Mätare av" 30 min

Trevlig resa!

Tack för hjälpen, hittade det efter en halvtimmes experimenterande på planet.

Resan blev riktigt lyckad, tänkte länka till lite bilder som jag tog. Lite senare när jag kollat igenom alla, om någon är intresserad förstås...

Tyvärr så finns det tydligt lite smuts (tre tydliga små fläckar) på sensorn eller objektivet. Typiskt! Vad gör man bäst åt något sådant? Ska jag köpa en liten blåsflaska eller lämna in den för rengöring? Vad är enklast?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-28 18:24

Ögonmusslan (heter det så) försvann från D70. Eftersom jag börjar bli till åren och måste använda läsglasögon så fick jag veta att det fattades något på min kamera av en bättre seende fotograf kollega.
Å fan! det hade jag varken sett eller lagt märke till.
Beställde en ny av Nikon, restnoterad, flera veckors väntetid. Det verkar som det är fler än jag som blivit av med den lilla gummiploppen. Snackade med Stefan på MattssonsFoto. Kanske det finns ögonmussla till motsvarande analoga kamera. Si-det fanns.
Vad kostar den?miljoner?.
40:- Svarade Stefan
Jag tar den på studs.
Heja Nikon

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 12:05

Eftersom flera personer har rapporterat att deras Nikon D70 har problem med autofocus gjorde jag denna lilla test med D1X+D70.

Båda kamerorna med samma objektiv 80-200 ED och 200/2,8 uppvisar bättre skärpa bakom sprutans nål.Detta har att göra med kamerans vinkel mot objektet och hur skärpeplanet ligger.
Normalt har man vid nerbländning skärpa ca 1/3 framför och 2/3 bakom föremålet och focuseringspunkten.Vilket illustreras väl i bilden som är tagen med bl4.

Tumstocken och texten i tidningen visar tydligt att skärpeplanet ligger något bakom där skärpan genom autofocus är lagd. (Nålen på sprutan ) Notera även skillnaden att blända ner ett steg. bilden längst till höger.
Resultatet visar att min D1X har mer tendens att lägga skärpan ngt mer bakom än min D70.
Milimetersträcket under nålen på D70 bilden ses som skarpare.

OBS syns tydligare om du klickar på bilden.

Mvh

Senast redigerat 2004-06-30 17:29
Ursprungligen av miri:

Eftersom flera personer har rapporterat att deras Nikon D70 backfocuserar gjorde jag denna lilla test med D1X+D70
Båda kamerorna med samma objektiv 80-200 ED och 200/2,8 uppvisar focussering bakom sprutans nål.Detta har att göra med kamerans vinkel mot objektet och hur skärpeplanet ligger
Tumstocken och texten i tidningen visar tydligt att skärpeplanet ligger något bakom där skärpan genom autofocus är lagd. Notera även den dramatiska skillnaden att blända ner ett steg
Mvh

Uppstår samma problem vid manuell focusering?

Bevaka tråden