Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-05-24 00:02

Overrasket

Jeg var egentlig ikke helt klar over hva D70'N var "god for" før jeg kjøpte den, Jeg klarer sikkert bare å utnytte en brøkdel av hva dere "proffer" klarer, men jeg ville teste litt med de 3 linsene jeg har, og her ser dere resultatet av de linsene,(alle sigma) 18-50 , 55-200 og en "gammel" 75-300 ( som nå blir en 112-450 ( etter det jeg har forstått ) rett meg vis jeg tar feil, kamra står på stativ, men det er mulig det har flyttet seg noen mm. når jeg har skiftet lins. alle bildene er tatt på auto, og JPG. Fine L , etter litt testing og prøving har jeg begynt med p i (M A S P ) i stede for auto, og NEF i stede for JPG: i morgen får jeg en 2,2G rambrikke i stede for den " lille" 512M, så nå er det ut på tur aldrig sur.( jeg satte de 6 bildene sammen til 1), så det skulle bli " enklere" å se forskjellen.

er det mulig å få Adobe Photoshop 7.0 til å åpne NEF formatet uten å gå om Nikon Capture Control ?

Mvh. M@ke

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-24 00:26
Ursprungligen av M@ke:

Jeg var egentlig ikke helt klar over hva D70'N var "god for" før jeg kjøpte den, Jeg klarer sikkert bare å utnytte en brøkdel av hva dere "proffer" klarer, men jeg ville teste litt med de 3 linsene jeg har, og her ser dere resultatet av de linsene,(alle sigma) 18-50 , 55-200 og en "gammel" 75-300 ( som nå blir en 112-450 ( etter det jeg har forstått ) rett meg vis jeg tar feil, kamra står på stativ, men det er mulig det har flyttet seg noen mm. når jeg har skiftet lins. alle bildene er tatt på auto, og JPG. Fine L , etter litt testing og prøving har jeg begynt med p i (M A S P ) i stede for auto, og NEF i stede for JPG: i morgen får jeg en 2,2G rambrikke i stede for den " lille" 512M, så nå er det ut på tur aldrig sur.( jeg satte de 6 bildene sammen til 1), så det skulle bli " enklere" å se forskjellen.

er det mulig å få Adobe Photoshop 7.0 til å åpne NEF formatet uten å gå om Nikon Capture Control ?

Mvh. M@ke

Nej
endast CS ( PS 8 ) nya Camera raw 2,2 läser D70 filerna.
mvh

  • Medlem
  • 2004-05-24 09:05
Ursprungligen av miri:

Nej
endast CS ( PS 8 ) nya Camera raw 2,2 läser D70 filerna.
mvh

er det, Adobe Photoshop 8.0 du mener med CS ( PS 8 ) ?

M@ke

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-17 23:16
Ursprungligen av Cygni:

Just nu tycker jag att det fungerar ganska stabilt. Jag tror dom uppgraderade för ett tag sen. Men sajten är ganska kul och jag tycker att det är ganska hög klass på bilderna. Men det diskuteras en hel del digitalkamera där just nu som kan vara ganska intresant för den som ska inhandla en. Om jag hade haft tio lakan över så hade jag köpt en D70 på en gång. Det är nog den bästa kameran man kan köpa just nu till det priset. Jag var på fotomässan i Elmia och lyckades att få känna på en, det var många som slet och drog i de få exen som fanns där. Min uppfattning är att den känns modernare än D300:an men Canon kommer nog med en "killer" till uppgradering snart.

Så gör även Nikon
Mvh

Brännvidderna på din bild ser lite felaktiga ut.

18-50 (27-75)
55-200 (82,5-300)
75-300 (112,5-450)

Alla objektiv får en simulerad brännviddsförlängning på 1,5 som egentligen är en beskärning av bildytan på grund av att sensorn är mindre än småbildsformatet 24x36 mm.

  • Medlem
  • 2004-05-24 10:52
Ursprungligen av David Molarin:

Brännvidderna på din bild ser lite felaktiga ut.

18-50 (27-75)
55-200 (82,5-300)
75-300 (112,5-450)

Alla objektiv får en simulerad brännviddsförlängning på 1,5 som egentligen är en beskärning av bildytan på grund av att sensorn är mindre än småbildsformatet 24x36 mm.

18-50 og 55-200 er de objektene som "fulgte med" kamra huset så de er beregnet for digital kamra så de er 18-50 og 55-200 vil jag tro.
men, 75-300 er som du skriver 112,5-450( jag x med 1,5 )

men, når jag går inn på expert sin side og ser på erbjudande
http://www.expert.se/prodinfo.asp?secId=9&subId=1&prodId=3454&bhcp=1
står det:
Tekniska data Sigma 18-50 mm objektiv
Uppbyggnad: 8 element i 8 grupper
Bildvinkel: 76,5 - 31,7 grader
Minsta bländare: 22
Närgräns: 25 cm
Förstoring: 1:3,5
Filter: 58 mm
Mått: 67,5 mm långt
Vikt: 245 g
men på Nikon sin side står det noe annet:
Populärt zoomomfång från 18mm till 70mm (bildvinkeln motsvarar ett 27-105mm objektiv på 35mm film) dette var på et annet objektiv, men prinsipet bli det samme, ergo,DU har RETT, jag e lurad, felaktiga uplysningar från expert, men det får gå før den her gången..

M@ke.

Senast redigerat 2004-05-24 13:59

Det är Photoshop CS han menar. Vilket är version 8.0.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-27 23:55

Arbetat med att följa hemlösa i Köpenhamn nattetid, och för att inte förstöra stämmningen i bilderna med blixtljus valde jag D70 och 1000-1600 iso .
Kan bara verifiera en sak. Nikon d70 är Nikons bästa kamera överhuvudtaget på höga iso tal och har minimalt färgbrus . Likadana bilder skulle inte kunna tas med samma resultat med min Nikon D1x .
Förutom vissa uppräkningsfel. se tidigare inlägg är denna kamera otroligt bra.

Hörde av mina kontakter att en ny Nikon kamera är på väg att testas till OS.
Spännande.
mvh

miri, vet inte om jag ska hata dig eller älska dig.... Så roligt att höra att du är så nöjd med D70:an och att du rapporterar och lär oss en massa saker. Men du är livsfarlig för min plånbok. Vill såååååå gärna ha en också!

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-28 13:08
Ursprungligen av CyberPet:

miri, vet inte om jag ska hata dig eller älska dig.... Så roligt att höra att du är så nöjd med D70:an och att du rapporterar och lär oss en massa saker. Men du är livsfarlig för min plånbok. Vill såååååå gärna ha en också!

Jmf bara 3 års fotograferande med D1X där jag kan kamerans fel och brister. D70 är en härlig reportage kamera.Bra mycket mer allround än D1X i svåra ljussituationer. Inte så snabb,välbyggd, distinkt som D1x men är lättare, och mysigare att ha med .

Angående vitbalansering AWB ( nästa inlägg. )
Är man van vid D1X och blandljus är D70 en fröjd att arbeta med.
Mina bilder tar någon sekund att räta upp färgmässigt.
Beskriv gärna vad du tycker är underligt eller felaktigt så skall jag försöka hjälpa dig .
mvh

Ursprungligen av miri:

Jmf bara 3 års fotograferande med D1X där jag kan kamerans fel och brister. D70 är en härlig reportage kamera.Bra mycket mer allround än D1X i svåra ljussituationer. Inte så snabb,välbyggd, distinkt som D1x men är lättare, och mysigare att ha med .

Angående vitbalansering AWB ( nästa inlägg. )
Är man van vid D1X och blandljus är D70 en fröjd att arbeta med.
Mina bilder tar någon sekund att räta upp färgmässigt.
Beskriv gärna vad du tycker är underligt eller felaktigt så skall jag försöka hjälpa dig .
mvh

WB spelar väl inte så stor roll, kör man RAW så justerar man ju i efterhand till optmailt resultat i rawkonverteraren.

  • Medlem
  • 2004-05-28 01:15

Ja. Tackar så mycket för dina inlägg miri! Jag har läst och glatt mig åt dem mycket, men insåg att jag kanske ska framföra lite av uppskattningen också.

Jag är ruskigt grön inom fotande och D70:n är till och med min första digitala kamera, men jag håller med i mycket det du rosat D70:n för. Jag är (trots att jag är pank ruskigt nöjd med kameran.

Några få saker jag har lärt mig är att:

1. Trots att jag fotat med en analog systemkamera (Nikon F601) innan så är det ruskigt mycket nytt att lära och svårare att fota, tycker jag. (Dock MYCKET roligare, då det är så billigt att leka sig fram, och man lär sig ganska snabbt av sina misstag/kunniga personers påpekanden. Lärandet går fort!)

2. Som en vis person sa: "Kompaktkameror tar bilder som man vill att den ska ta dem, systemkameror tar som man säger åt det". Kameran lyder faktiskt, det är helt nytt för mig. Men jag har även lärt mig uppskatta hur pass bra jobb en P&S kamera gör endå.

3. Att fota i Raw, trots att man är novis, är ingen dum idé, då det går att korrigera många av de fel man gör när man fotar (jaja, man kan inte "polera skit", men kanske rädda lite). Men som min bror påpekade, ta jpg när det bara ska direkt ut på nätet.

4. Auto-vitbalans är inte D70:ns starka sida tycker jag. Så där har jag ett till nytt område som jag måste lära mig (på gott och ont).

5. Jädrar vad fort jag fyller upp min hårddisk (D70:n tar stoora bilder i högsta upplösning, även som jpg).

Nåja. Mindre babbel från mig och mer intressant info från miri

Man blir ju sugen på en D70, dock så fattas pengarna efter ett iBookinköp...

Jag funderar lite.. För tillfället så har jag en Nikon Coolpix 4300, men funderar på att sälga denna å köpa en ny ixus. rågn är ifall man skulle fortsätta att spara till en riktigt kamera yp som D70...

Vad tycker ni?
Varför jag vill byta min coolpix är för att jag tycker att den är lite klumpig för att var en "liten" kamera... :/

/Daniel

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 11:44

(4. Auto-vitbalans är inte D70:ns starka sida tycker jag. Så där har jag ett till nytt område som jag måste lära mig (på gott och ont). citat Samul )

Det var detta jag undrade om? Vitbalanseringen är i blandljus är bättre än med tidigare Nikon kameror samt även bättre än Canon 10D mf.

RAW filer tar plats så de flesta använder nog jpg läget i kameran

Sedan har jag undvikit att köra raw på D70 ett tag. Vid minsta felexponering (underexponering) ökar bruset markant i skuggor och högre ISO tal.. Fick så mycket mer brus jmf med en jpg fine bild och samma exponering.

Provat Capture och CS , att räkna fram bilden, med samma resultat. Talat med Lasse på Nikon om fenomenet.

Stora omräden i skuggor, mörka detaljer i bilden saknar teckning och ser spräckligt ut. Vid jmf med en jpg fine bild så finns ej dessa fulaktigheter när kameran har räknat fram bilden.
Alltså är det en uppräkning i raw programvaran och den underexponerade informationen från sensorn som ger upphov till detta brus som kan ses i raw filen.
Flera raw bilder gick inte att använda, medan samtliga bilder som var jpg fine kunde ändras , lättas upp utan att informationen i skuggor uppvisade de fulaktigheter som raw filen uppvisade..

En förklaring kan vara att det inte sker någon maskning av raw datan , denna bild är skarpare och inte undertryckt med filtrering på liknande sätt som det sker med jpg bilderna från kameran.

Vilket fall: jag har fått flertal bilder i RAW som varit något underexponerade att uppvisa spräckligheter, brus i skuggpartier som jag inte sett från jpg bilder vid samma tillfälle och exponering.
mvh

Senast redigerat 2004-05-29 12:01

Ett bra trix med blandljus bilder och raw format i CS är att processa fram några stycken (tex. till hö i bild dagsljus till vä i bild glödljus). Gör två bilder. En med rätt färgtemp i dagsljuset och en rätt för glödljuset i 16 bitar. I history panelen tar du snapshot "lagret" och släpper på den andra. Med andra ord den enes historia i dan andra bilden (här kan du släppa hur många du vill med olika inställningar för olika justeringar). Välj history bruch och markera snapshot i historypaletten (den du vill måla med). Måla fritt eller markera och fyll. Det här tycker jag är en riktig hit full koll allt i 16 bitar, Hoppas det inte blev för rörigt.
Pärsan!!!

Senast redigerat 2004-05-29 17:01
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 19:38

VARFÖR KRÅNGLA TILL DET ?
En bild kan du styra genom markering och justering av det du vill ändra.
Ett enkelt sätt är att lägga lasso runt den yta du vill ändra + ludd i lämplig radie så att inte övergångarna syns.. Dessutom raw filerna kan tempureras i stor utsträckning så färgbalanseringen hamnar rätt från början
Mvh

Senast redigerat 2004-05-29 19:49
Ursprungligen av miri:

VARFÖR KRÅNGLA TILL DET ?
En bild kan du styra genom markering och justering av det du vill ändra.
Ett enkelt sätt är att lägga lasso runt den yta du vill ändra + ludd i lämplig radie så att inte övergångarna syns..
Mvh

Bara därför att resultatet blir överlägser. Inte behöva dra i några kurvor, nyans-mättnad osv. Allt i 16-bitar. E inte de bra?
Pärsan

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 19:50
Ursprungligen av PÄRSAN:

Bara därför att resultatet blir överlägser. Inte behöva dra i några kurvor, nyans-mättnad osv. Allt i 16-bitar. E inte de bra?
Pärsan

Jo men arbetsinsatsen kontra resultatet, se ovan, jobbar lika fullt i 12 eller 16 bitar.
Mvh

Senast redigerat 2004-05-29 21:51

miri, din polare på NIkon, säger han något om en firmwareuppdatering för D70:an för att fixa detta problem med raw och färgbruset i underexponerade bilder?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-29 22:07

Lasse Pettersson är ansvarig för Nikon D70 i Sverige. Problemet med brusiga bilder i vissa fall med raw format hänför Lasse till en bugg i tidigare Nikon View pluginen .Denna plugin är ändrad med sista utgåvan/uppdatering av Nikon View programmet. Pluginen läggs automatiskt in även i Photoshop vid installation
Senaste versionen av Photoshop CS egen raw konverterare 2.2 stödjer raw filer från D70. Därmed måste man manuellt ta bort Nikon View pluginnen från PS då denna annars stör Photoshops CS egen RAW konverterare

Nikon Capture och Photoshop CS 2,2 räknar fram raw filen från D70 ungefär på samma sätt vad det gäller brus i skuggorna på mina något underexponerade bildfiler. Alltså inga skillnader där.

Återkommer med en större test av höga iso tal och raw filer från D70 senare. Samt även en test av vad som händer vid olika exponeringar. För att se om det finns ett mönster.
Någonting är underligt med uppräkningen av vissa raw filer från kameran, detta brus i mörka partier kan ses i både Nikon Capture och Photoshop CS RAW vad det gäller ngt underexponerade bildfiler.

Det kan ju faktisk vara så att här syns det brus resultat som sensorn uppvisar och ger vid svag underexponering, och att toleransen är väldigt liten för felexponeringar i RAW.

Vad jag sett är att bruset inte syns i jpg fine bildfilerna i samma utsträckning och därmed inte är så störande. ( i jpg fine är bruset borträknat av kamerans programvara och brusredusering.)

mvh

Senast redigerat 2004-05-30 10:58

miri, mycket bra (och väldigt intressant!).

Finns det, förutom möjligheten att justera felinställd färgbalans, någon anledning att inte använda jpg fine jämfört raw? Mindre bildstorlekar är ju alltid en fördel om man vill ta många bilder. Är det väldigt mycket synlig skillnad med jpg-artefakter osv?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-05-31 16:27

För några månader sedan fick jag höra att Nikon skulle ha en ny kamera färdig för Olympiska spelen. (skrivit om det på 99mac tidigare)
Det skulle bli något i hästväg.

Idag läste jag detta på dprview.
Stämmer dessa uppgifter, läs nedan så verkar Nikon satsa rejält på denna D2X + nya objektiv.

mvh

> Nikon will announce a thunderstorm of pro-equipment.
>
> Nikon D-2x (15 MP, 9.5 p/s), 2.8/100-300 AF-S VR, 4.0/300-600 AF-S
> VR, 2.8/35-135 AF-S VR

I heard the same, 15MP, 9,5bps from Nikon vice president in Sweden.Will be official at the Olympics.

--
Magnus Fröderberg
Photojournalist

Senast redigerat 2004-05-31 16:39
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-02 21:50

Nikon kommer ut med en kamera som har mer pixlar än Canon 1DS. Ryktet säger 15milj. Tyvärr verkar det som chipsstorleken inte är ändrad, dvs fortsättningsvis 15 x 23 mm. Storleken på enskilld pixel blir enligt den källa jag har talat med oroväckande liten.
Detta betyder i sin tur att Nikon får kämpa med 1. dynamiskt omfång 2, brus. 3, diffraktionsproblem jmf med exv Canon 1DS
Hur Nikon kommer att lösa dessa problem återstår att se.
Mvh

Nuär min D70 levererad hem! Alltså till mina föräldrars hus eftersom jag sålde lägenheten för att ha råd. Hur ska jag orka vänta i tio dagar till jag kan använda den. Tålamod Niklas...

  • Medlem
  • 2004-06-03 21:30

Grattis Niklas! Du kommer inte ångra dig. D70:n är ruskigt skön att ha att göra med. I really love it!

Tyvärr verkar det som om mitt D70-kit var ett måndagsexemplar, för jag råkade ut för den skummaste buggen. Efter att ha fotat en hel del bilder här hemma under Brännbollscupen så sluytade den plötsligt ta in ljus!

Jag skämtar inte. Plötsligt så såg alla bilder ut som om jag underexponerade dem med - 5! (kallas det fem steg miri?). Och trots slutartid på en sekund och iso 1600 så blev bilderna näst intill kolsvarta, trots att det var mitt på dagen ute i solen. Min första tanke var ju att jag hux flux råkat ställa in något galet (eller stoppat dit linsskyddet), men så tur hade jag inte.

Jag for ner till Fotohörnan, där jag köpt kit:et. Första bilden expediten tar med kameran blir helt normal! (Typ alla i kön, skrattar åt mig... "Pojkspolingen kan inte hantera kameran.. höhö, det krävs ett proffs") men jag ber honom ta ett kort till, och då börjas det igen, allt är kolsvart, eller näst intill. Så det verkar ju vara något mjukvarumässigt fel, men man vet ju aldrig. Så kameran skickades söder ut (var i Sverige är det som de repareras?) och nu står jag här, utan kamera. Fick höra skräckscenariot: En månads väntetid. Hoppas någon har har erfarenhet av Nikons reparation, och kan upplysa mig något om den.

Jag blev erbjuden att få hyra en Nikon D1. Men 3 Mpixen, slöare och gigantiskt mycket större, lät inte lockande alls. Jag kan säga att jag känner mig hyfsat naken utan kamera, och att jag blivit kräsen, för D70:n är grym. På söndag sätter jag mig på tåget ner till Stockholm och är borta en månad, känns ruskigt surt att vara utan kamera hela den tiden

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-04 07:40
Ursprungligen av samul:

Grattis Niklas! Du kommer inte ångra dig. D70:n är ruskigt skön att ha att göra med. I really love it!

Tyvärr verkar det som om mitt D70-kit var ett måndagsexemplar, för jag råkade ut för den skummaste buggen. Efter att ha fotat en hel del bilder här hemma under Brännbollscupen så sluytade den plötsligt ta in ljus!

Jag skämtar inte. Plötsligt så såg alla bilder ut som om jag underexponerade dem med - 5! (kallas det fem steg miri?). Och trots slutartid på en sekund och iso 1600 så blev bilderna näst intill kolsvarta, trots att det var mitt på dagen ute i solen. Min första tanke var ju att jag hux flux råkat ställa in något galet (eller stoppat dit linsskyddet), men så tur hade jag inte.

Jag for ner till Fotohörnan, där jag köpt kit:et. Första bilden expediten tar med kameran blir helt normal! (Typ alla i kön, skrattar åt mig... "Pojkspolingen kan inte hantera kameran.. höhö, det krävs ett proffs") men jag ber honom ta ett kort till, och då börjas det igen, allt är kolsvart, eller näst intill. Så det verkar ju vara något mjukvarumässigt fel, men man vet ju aldrig. Så kameran skickades söder ut (var i Sverige är det som de repareras?) och nu står jag här, utan kamera. Fick höra skräckscenariot: En månads väntetid. Hoppas någon har har erfarenhet av Nikons reparation, och kan upplysa mig något om den.

Jag blev erbjuden att få hyra en Nikon D1. Men 3 Mpixen, slöare och gigantiskt mycket större, lät inte lockande alls. Jag kan säga att jag känner mig hyfsat naken utan kamera, och att jag blivit kräsen, för D70:n är grym. På söndag sätter jag mig på tåget ner till Stockholm och är borta en månad, känns ruskigt surt att vara utan kamera hela den tiden

Varför bytte dom inte ut din kamera mot en ny som fungerar och behöll din felaktiga som
demo? I ditt läge skulle jag ringa Nikon och tala med Lasse Pettersson. Tala om för honom att du vill ha en kamera som fungerar bums.
mvh

Det lutar åt att vi ska införskaffa två D70! Jag plöjde igenom 28 sidor på dpreview.com och är frälst. Verkar vara en kanonfin kamera för pengarna.

  • Medlem
  • 2004-06-03 23:15

bugg ??

Hei igjen, !! knipser mye med min D 70, og blir bare mer og mer overasket ( POSITIVT) har et SANDIS CF 512MB kort
( har bestilt et 2,2Mb.) men det ser ut til å la vente på seg,
men problemet er, når jeg formaterer kortet, da står det 47 på displayet( antal bilder i NEF)
"tok" masse bilder og det står 14 på displayet, kobler D70'n på pc'n og overfører
( overfør og slett) jeg overfører 61 bilder,
nå står det igjen 47 på displayet
det må da være en liten bugg en eller annen plass, noen som har svar på dette ??

  • Medlem
  • 2004-06-03 23:54
Ursprungligen av M@ke:

men problemet er, når jeg formaterer kortet, da står det 47 på displayet( antal bilder i NEF)
"tok" masse bilder og det står 14 på displayet, kobler D70'n på pc'n og overfører
( overfør og slett) jeg overfører 61 bilder,
nå står det igjen 47 på displayet
det må da være en liten bugg en eller annen plass, noen som har svar på dette ??

Den underskattar lagringsutrymmet, jag märkte samma sak när jag tog bilder med mitt 512 MB kort. Den sa 47 på displayen, men jag fick in 86 stycken i RAW-format, innan kortet var fullt. Ruskig underskattning, men jag kan tyärr inte svara på varför det är så. Och även jag är nyfiken att höra anledningen till detta.

Bevaka tråden