Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D70 jmf med D1x

Tråden skapades och har fått 243 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-06-30 12:14

Nu kommer nackdelen med en förlängningsfaktor på 1.5 och inte full ccd yta, sökaren i D70 som är mindre är därmed svårhanterlig vad det gäller manuell focusering, jmf med vanlig filmbaserad systemkamera 24x36 där sökaren är betydligt ljusare och bättre.
mvh,

Senast redigerat 2004-06-30 15:27
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 13:49

...Den dagen dom går upp i ccd mosvarande 135 yta så kommer jag att slå till,, att det ska vara så himmla svårt....

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-03 18:32

Hama har en stor blås. köp denna, eller se andra tråden om rengöring av sensor.
Inget konstigt att göra rent en sensoryta, känns lite otryggt första gången bara.
Med lite träning är det som att göra rent ett filter eller objektiv.
Ps skiten sitter på ccd ytan inte på objektivet.
mvh

  • Medlem
  • 2004-07-28 19:26

Hei nå må det da være slutt på leveranse problemer av nikon D70, i Norge i allefall, tenker du på å handle må du legge på 10% i kurs diferanse.

sjekk denne linken >>> her

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-07-31 09:56

Jag slutar aldrig att förundras över batteritiden på D70. var nere på Korfu och fotograferade hundratals bilder dagligen. Kör fortfarande på samma batteri.

D70 exponeringsmätare har lite svårare att exponera soliga bilder rätt jmf med D1x. Vid kontroll av histogrammet var jag tvungen att underexponera flertal motiv med - 0.3 till -1.0 steg så att inte högdagrarana blev utfrätta.

Motljusskyddet på 2 av mina objektiv måste monteras av varje gång som den inbyggda blixten används som upplättningsblixt. Fula slagskuggor kan ses i bilderna annars.

En annan sak som irriterar är flerfältsmätningen , samma motiv fotograferas av med en "breddare" och en bild på höjden, dessa exponeras olika . Man får olika resultat pga av var mätpunkterna ligger utspridda . En kontroll av histogrammet rekommenderas efter varje tagen bild så exponeringen blir den ultimata.

Efterträdaren till D1x kommer efter sommaren. Denna kamera kommer att fortsättningsvis ha samma sensoryta som tidigare. Du kommer inte bli besviken lovade Nikon representanterna .

Frågan kvarstår dock hur de skall lösa brusproblematiken och det dynamiska omfånget om nu sensorn kommer att vara på (spekulation 9-15miljoner pixlar) jmf med Canons bästa modell.

mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-31 12:22

En kort fråga,,
När kommer efterföljaren till D70 ?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-07-31 15:42

Möjligen Photokina men jag tvivlar då de på kinan vill presentera en ny proffsversion. Ett måste för Nikon då Canon tagit försprånget på proffsidan. Info baserad på samtal med yrkesfotoleden.

Sedan har Nikon i alla år gärna presenterat ngt häftigt som efter presentationen tar tid att få fram - vilket känns igen på topp -modellerna från annat känt märke:-)))

Jag har en D70. Underbar kamera! Men helproffs är den inte. Men den 'skjuter' jäkligt (ursäkta) bra som semiproffs! Därmed säger jag INTE att den inte kan ta superba bilder: tvärtom!
Som Baron säger:

Citat:

D70 låter som iMac-filosofin.

Senast redigerat 2004-08-06 00:22
  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-05 17:53
Ursprungligen av RobertSt:

Jag har en D70. Underbar kamera! Men helproffs är den inte. Men den 'skjuter' jäkligt (ursäkta) bra som semiproffs! Därmed säger jag INTE att den kan ta superba bilder: tvärtom!
Som Baron säger:

Min D1X står oftast kvar i väskan, gjort 100tals arbeten med D70, arbetat med fotografering sedan 1984. Den uppfyllerfyller oftast de krav jag ställer med råge. Höjdavtryck vore önskvärt
Är detta då en proffskamera?

Det är inte kameran som tar bilder , det är du som fotograf. Ge mig en instamat kamera från 60talet och bilderna går att använda till olika ändamål..

mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-05 17:59

Jag har under sommaren kört och utvärderat de vanligaste raw programmen. Phase One på pc fungerar utmärkt och är snabbt i sina beräkningar. Klart bästa program jmf med PS och Nikon Capture.

Till Macken är detta program en plåga, långsamt med ful layout.
Skärpning Phase One och skriv ett lika bra program till oss mackanvändare.

mvh

Ursprungligen av Fredric:

När kommer efterföljaren till D70 ?

Precis som 'kriget' mellan Intel och AMD byter de plats med varandra med lite olika mellanrum. Just nu är det Nikon (och Intel). Men 'Digital Rebel' (Canon) lär nog komma med ett svar på D70, var så säker...
Låt mig berätta följande:

En dam bodde bofast i ett torp ute på landet. Hon hade fått både el och vatten, men hade ingen tvättmaskin. Varje år kollade hon in de nya modellerna. Men varje år sade hon:
"Nästa år är modellerna bättre och billigare"

Så det blev inget köp.

Hon dog stenrik. Utan tvättmaskin....

Jag säger: det du ångrar är det du inte köpte!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2004-08-18 14:10
Ursprungligen av miri:

Jag har under sommaren kört och utvärderat de vanligaste raw programmen. Phase One på pc fungerar utmärkt och är snabbt i sina beräkningar. Klart bästa program jmf med PS och Nikon Capture.

Till Macken är detta program en plåga, långsamt med ful layout.
Skärpning Phase One och skriv ett lika bra program till oss mackanvändare.

mvh

Har också testat Phase One's program C1 med D70(på macen) och måste säga att jag tvärtom är mycket nöjd med programmet. Mappsystemet som programet bygger upp är lite komplicerat innan man lärt sig det men alla möjligheter att ställa färger skärpa, temp osv finns där och den stora fördelen är att man kan ställa alla bilderna och sen gå och fika medan de framkallas.

Att man också kan framkalla bilden både lågupplöst och högupplöst samtidigt ser jag som en stor fördel (jag tycker inte(NEF+basic jpg räcker från kameran).

Automatiska namngivnigen är en annan stor fördel då den har många inställningsmöjliheter.

Programet är dyrt men jag tycker att det gett mig ett mycket snabbare flöde att hantera många bilder. Aldrig mer cameraRAW....

Dock undrar jag om funktion som finns i Nikon Capture att styra kameran dirket i C1. Med deras bakstycke till hassleblad kan man göra detta. Har någon lyckats få det fungera med D70/D1X??

Dålig hastighet lider jag inte av, hmmm men jag kör dock på G5 2x2 GHZ

Ursprungligen av Ajje:

Har också testat Phase One's program C1 med D70(på macen) och måste säga att jag tvärtom är mycket nöjd med programmet. Mappsystemet som programet bygger upp är lite komplicerat innan man lärt sig det men alla möjligheter att ställa färger skärpa, temp osv finns där och den stora fördelen är att man kan ställa alla bilderna och sen gå och fika medan de framkallas.

Att man också kan framkalla bilden både lågupplöst och högupplöst samtidigt ser jag som en stor fördel (jag tycker inte(NEF+basic jpg räcker från kameran).

Automatiska namngivnigen är en annan stor fördel då den har många inställningsmöjliheter.

Programet är dyrt men jag tycker att det gett mig ett mycket snabbare flöde att hantera många bilder. Aldrig mer cameraRAW....

Allt du beskriver ovanstånde går lika bra att göra i PS camera raw om du laddar ett script till PS som heter Dr. Browns Image Processor och har en massa smarta och goa batchfuktioner.

Det var färghanteringsgurun Stefan Olsson på SFF som visade det på en kurs. Hur smidigt som helst. Scriptet fungerar ihop med PS CS:s suveräna filebrowser. Scriptet är gratis vad jag kommer ihåg.

miri, du har så rätt! Hade Ansel Adams tagit sämre bilder med en Instamatic? Känner några proffs som köpt en D70 precis av samma anledning som dig, som backup, och finner sig använda den mer och mer istället för att ha den som backup. Jag vill ha!!!!! Måste kolla om jag fått skatteåterbäringen...

  • Medlem
  • 2004-08-07 03:24

Jag e på langt nær någon proff's men kjenner at D 70 dekker mina behov, jag e av den typen som kjøper en ting som dekker mina behov med god margin,
i stede før at snåla på några få kroner nær jag kjøper,vil jag hellre kjøpa den billiga varianten sen, og ha den som backup(leke) kamra, ( eller la kjerringen bruka den til lek '( billigsta varianten ( 3 - 4 tusen ))blir jo bra kort i 10x15 format ( 3Mega pix. 3x optisk zoom)
ha en fin høst
mvh. Lage

Ursprungligen av CyberPet:

miri, du har så rätt! Hade Ansel Adams tagit sämre bilder med en Instamatic? Känner några proffs som köpt en D70 precis av samma anledning som dig, som backup, och finner sig använda den mer och mer istället för att ha den som backup. Jag vill ha!!!!! Måste kolla om jag fått skatteåterbäringen...

Ja, jag tror absolut att Ansel Adams bilder hade blivit sämre med en Instamatic.

Och angånde diskussionen om D70 som en proffskamera så höll jag själv nästan på att köpa en D70 (för att den är så billig). Men så fingrade jag lite snabbt på en D2H efter att först ha lekt med en D70. D2H var fullständigt fantastisk att hålla i och jobba med jämfört med D70. Som proffs är det ju inte bara bildkvalitén som är viktig, du måste trivas med kamera och känna att du kan jobba med den.
Men varför tjafsar jag då och inte köper en D2H? Jo för att det är alldeles för låg upplösningen på den och för samma pris får jag en minst lika trevlig och skön kamera fast med dubbelt så hög upplösningen om jag köper en Eos 1D Mark II. Vilket jag nu gör...

Ps. I morgon blir jag ägare till en sprillans ny Holga SF120 (pris 400 kr). För er som inte vet vad det är för en kamera så ska ni kika här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-18 19:08

holgan är riktigt skön,,

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-30 19:31

Snart är det Photokina, oavsett vad som händer vill jag ge en eloge till Nikon och deras D70.
Gjorde ett arbete för ett av sveriges största medicinska företag i helgen.
Ljusförhållandena gjorde att det var omöjligt att ta bra bilder med D1x.
D70 klarade av alla situationerna på 1000 ISO och RAW, 50 bilder levererades snabbt och enkelt.
Vad jag saknar hos D70 är D1X distinkta autofocus utan att någon hjälplampa behöver lysa. Jag hävdar att D1X autofocus slår fortfarande Canons nya kameror i distinkthet och snabbhet, Slam så sitter bilden även när det är mörkt.
Även sökaren är bra mycket bättre i D1X än den något mörkare D70.

Bildmässigt, färgmässigt har utvecklingen gått framåt- numera känns D1X bara tung att bära med sig.
Den har mao blivit backup till min D70
mvh

  • Medlem
  • 2004-08-30 22:18

Holgan verkar vara en rip off av den klassiska dianakameran... (appropå att det inte är kameran som gör fotografen...)

Ursprungligen av moog:

Holgan verkar vara en rip off av den klassiska dianakameran... (appropå att det inte är kameran som gör fotografen...)

Den tar ju coola suggestiva bilder! Vem behöver photoshoppa dessa bilder? Gallerierna med bilder tagna med Holgan är ju sköna! Ren konst!

(http://www.davidniles.com/holga/ som tidigare sagts.

Jag har lite gammal 120 film (från 80-talet) i kylen: verkar vara perfekt för den här kameran! Scanner har jag ju redan så! Var i Sverige kan man få tag i denna tingest?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-14 23:18

I morgon går Nikon ut med en pressrelease om efterträdaren till D1X.
Själv så får jag chansen att testa den redan på torsdag.
Fågel eller fisk det återstår att se
mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 09:58

Fråga till "Miri" m.fl

Vi har ett jätteproblem. Bandet som jag är med i ska göra nya affischer. Fotografen som fotade oss använde en Nikon D70. Bilden ska upp i 70x100 i 175ppi. Tyvärr ser det bedrövligt ut. Såg att Miri i ett annat inlägg hade använt bilder från D70 i det formatet. Hur bar du dig åt för att få ett bra resultat. Bilderna vi fick från fotografen var i NEF format.

Tack på förhand.

Hans-Erik

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-16 12:26
Ursprungligen av hansa70:

Vi har ett jätteproblem. Bandet som jag är med i ska göra nya affischer. Fotografen som fotade oss använde en Nikon D70. Bilden ska upp i 70x100 i 175ppi. Tyvärr ser det bedrövligt ut. Såg att Miri i ett annat inlägg hade använt bilder från D70 i det formatet. Hur bar du dig åt för att få ett bra resultat. Bilderna vi fick från fotografen var i NEF format.

Tack på förhand.

Hans-Erik

Förutsättningen för att dra upp en digitalbild är 1. rätt exponerad efter histogrammet och därför inte inhehåller störande färgbrus. 2. Att kontrastförhållandena i bilden inte är för stora= får ett spretande / glest histogram vid efterarbete i bilbehandlingsprogrammet.. Det är alltid de mörka partierna i en bild som uppvisar det fulaste bruset. Vanligt fel är att bilden/exponeringen är underexponerad.
Vad är det som ser bedrövligt ut ?

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2004-09-16 19:43
Ursprungligen av miri:

Förutsättningen för att dra upp en digitalbild är 1. rätt exponerad efter histogrammet och därför inte inhehåller störande färgbrus. 2. Att kontrastförhållandena i bilden inte är för stora= får ett spretande / glest histogram vid efterarbete i bilbehandlingsprogrammet.. Det är alltid de mörka partierna i en bild som uppvisar det fulaste bruset. Vanligt fel är att bilden/exponeringen är underexponerad.
Vad är det som ser bedrövligt ut ?

Mvh

Först och främst vill jag tacka för att du tar dig tid att bidra med din komptens. Det som inte ser bra ut är att resutatet ser "kladdigt" ut, skärpan är inte bra.

/Hans-Erik

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-16 20:06
Ursprungligen av hansa70:

Först och främst vill jag tacka för att du tar dig tid att bidra med din komptens. Det som inte ser bra ut är att resutatet ser "kladdigt" ut, skärpan är inte bra.

/Hans-Erik

Kan man få se en rawfil?
Vilket iso tal är bilden exponerad efter?
mvh

  • Medlem
  • 2004-09-18 02:00

Link fra Norge

Hei er er en liten link jeg fikk fra Norge,
her
Ha en fin høst

  • Oregistrerad
  • 2004-09-20 14:47
Ursprungligen av miri:

Kan man få se en rawfil?
Vilket iso tal är bilden exponerad efter?
mvh

Klart du kan få se en bild, ska jag maila den i nef format till dig. Den är på 5,5meg.
Den är i iso 400.

MVH
Hans-Erik

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-25 00:09
Ursprungligen av hansa70:

Klart du kan få se en bild, ska jag maila den i nef format till dig. Den är på 5,5meg.
Den är i iso 400.

MVH
Hans-Erik

Sorry har inte sett ditt medelande förrän idag 24/9.

Jag är på väg ner till Photokina och är borta från söndag till nästa fredag.
Kan du vänta med att sända över bildfilen tills jag är tillbaka.

Mvh

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-10-21 00:46
Ursprungligen av hansa70:

Först och främst vill jag tacka för att du tar dig tid att bidra med din komptens. Det som inte ser bra ut är att resutatet ser "kladdigt" ut, skärpan är inte bra.

/Hans-Erik

Tack för bilden.

Motivets omfång från svart till vitt är större än vad sensorn kan återge. Bruset i bilden beror dels på att den är exponerad efter 400ISO samt att motivet består av mycket svart samt ljus högdager.

Något måste prioriteras i bilden, vilket betyder att en exponering efter de mörka partierna och mellantonerna hade varit det bättre alternativet men då med resultat att högdagrarna hade blivit överexponerade, utfrätta. Ett lägre valt iso tal samt längre exponerings tid hade förbättrat resultatet vad det gäller bruset i bilden. Hade bilden tagits i medljus och inte det motljus som blir pga av högdagern i bilden så hade bruset också blivit betydligt lägre. Men så var inte bilden planerad med tanke på bakgrund.
Denna bild kan inte räknas upp till en större bild då bruset är genomgående allt för kraftigt i hela bilden.
Som bild duger den mer än väl, gissningsvis kan en kopia upp till 20 x 30 göras utan att ögat skulle registrera bilden som för brusig eller oskarp. (någon knivskarp skärpa finns inte )

Huvudmotivet=människorna skulle kunnat flyttats närmare kameran och på så sätt skulle de brussjok som uppstått i det svarta inte märkas lika tydligt.
Till slut bättre än så här blir det inte på 400iso med tanke på att bilden är ett försök att återge så många valörer från det svartaste till den i bilden tecknade högdagern

Själv har jag stött på liknande problem ett antal gånger med liknande slut resultat.

mvh

Senast redigerat 2004-10-21 01:54
Bevaka tråden