Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 12:58

Folk klagar på det låga 256 MB minnet... kompenserar inte den snabba systembus(s)en detta?

Ursprungligen av flexable:

Folk klagar på det låga 256 MB minnet... kompenserar inte den snabba systembus(s)en detta?

Snarare tvärtom. Men att sätta in mer minne är ju inte så svårt.

Ursprungligen av flexable:

Folk klagar på det låga 256 MB minnet... kompenserar inte den snabba systembus(s)en detta?

Nej, det kan jag inte tänka mig.

Givetvis kan man köpa exra minne, men jag tror inte att datorns målgrupp kommer att göra det. Vilket kan resultera i upplevd dålig prestanda och missnöje. Synd...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 13:04
Ursprungligen av whoami:

Nej, det kan jag inte tänka mig.

Givetvis kan man köpa exra minne, men jag tror inte att datorns målgrupp kommer att göra det. Vilket kan resultera i upplevd dålig prestanda och missnöje. Synd...

Ptja, 512 som tillägg på applestor kostar ju inte många tjugofemöringar - och är 1x512...

(Alla som klagar på FX5200, jämför dom med peze? Då borde dom väl klaga på 1.8GHz oxå?)

hmmmm....

Ursprungligen av Pär:

Ptja, 512 som tillägg på applestor kostar ju inte många tjugofemöringar - och är 1x512...

(Alla som klagar på FX5200, jämför dom med peze? Då borde dom väl klaga på 1.8GHz oxå?)

Ja fy på att klaga, allt apple gör är bra
En g5 på 1.8 GHz är rimligt snabb. Ett FC5200 är sorgligt.

Det är allmänt känt att fx5200 är en stor miss. Nvidias skapada tydligen denna tokiga produkt för att kunna påstå att de har D3D9 kompatibla kort rakt över hela produktlinjen. Den har mycket sämre fillrate en tex den tidigare generationens kort GF4.
När jag hörde ryktena om att iMac skulle ha fx5200 hoppades jag att det var lögn och nidpropaganda...

Hur som helst är fx5200 ett grafikkort som inte leverar prestanda på samma nivå som de övriga komponenterna i iMac G5. Radeon 9600 (pro, XT etc.)är ett grafikkort med samma tekniska finesser (på det stora hela) som inte drar så mycket ström) men med högre prestanda.
Helst hade man ju sett att Apple gått hela vägen och lanserat en dator med PCIExpress och tex x600 men man kan kanskse inte kräva att de ska ligga i framkant på alla plan. (dessutom hade det inte givit så stora prestandafördelar, det är tekniker som skulle bara betydligt viktigare om iMacen var uppgraderingsbar)

Nåja....får vänta på rev B då....

synd med grafikkortet

Allting med den här datorn är ju jättebra utom att de som sagt stoppat i ett skämt till grafikkort. Alla som har någon som helst koll på datorkkomponenter kommer ju skrika av skräck och springa iväg alternativt hånfullt skratta ihjäl sig. Med tanke på att jag har ett helt ok radeon 9600 i min tysta fina Powerbook så förstår jag inte Apples bissarra val... Om det åtminstone funnits som tillval att få ett bättre kort så hade det ju varit ok.

Ursprungligen av Filip Wänström:

Allting med den här datorn är ju jättebra utom att de som sagt stoppat i ett skämt till grafikkort. Alla som har någon som helst koll på datorkkomponenter kommer ju skrika av skräck och springa iväg alternativt hånfullt skratta ihjäl sig. Med tanke på att jag har ett helt ok radeon 9600 i min tysta fina Powerbook så förstår jag inte Apples bissarra val... Om det åtminstone funnits som tillval att få ett bättre kort så hade det ju varit ok.

Folk borde veta vid det här laget; att man inte spelar Värsting™-spel på en Mac och jag drar slutsatsen att det är dit du vill komma. Köp en billig PC och stoppa i senaste grafikkortet i den. En månad senare är det omsprunget av nästa modell ändå, kul.

Nej, grafikkortet duger gott till att njuta av Macen med.

Ursprungligen av Filip Wänström:

Allting med den här datorn är ju jättebra utom att de som sagt stoppat i ett skämt till grafikkort. Alla som har någon som helst koll på datorkkomponenter kommer ju skrika av skräck och springa iväg alternativt hånfullt skratta ihjäl sig. Med tanke på att jag har ett helt ok radeon 9600 i min tysta fina Powerbook så förstår jag inte Apples bissarra val... Om det åtminstone funnits som tillval att få ett bättre kort så hade det ju varit ok.

Geforce FX 5200 Ultra är inte dåligt kort. Det kommer fungera alldeles utmärkt med alla spel som just nu finns till Mac'en. Kolla lite benchmarks här t.ex. (inte testat på iMac G5 förstås, men troligtvis en god vink om hur det kommer flyta.

Att de inte väljer ÄNNU bättre grafikkort tror jag beror på två saker:

* En kompaktdator som den nya iMac'en måste planeras exakt vad som ska sitta i datorn. När Apple's ingenjörer började skissa på den här datorn (kanske i höstas eller förra sommarn) var Geforce FX 5200 Ultra ett väldigt bra grafikkort. Bara för att det kommer bättre grafikkort under slutet av utvecklingsfasen så kan de inte bara stoppa in ett sådant. En av anledningarna till att Apple's prylar fungerar så bra, är att de testas noga.

* Apple kan inte låta iMac G5 ta allt för mycket andelar av försäljningen från storebror PowerMac G5. Där har man möjligheten till de fetaste korten, och kan också byta ut när det behövs. Är grafikkortet jätteviktigt för dig ska du köpa en PowerMac - inte iMac G5.

Nog sagt om detta.

Jag har två frågor till ni som är i Paris och kanske vet mer:

* Hur mycket låter iMac G5? Hur mycket fläktar är det? Vad är ljudet jämförbart med?

* Vad är det för typ av minnen. Är det "vanliga" DDR SDRAM eller SO-DIMM (som brukar sitta i laptops) ?

Ciryon

Jag tycker den verkar helt OK.

Tänk er den med Airport och Bluetooth-tangentbordet och musen, då kan man ju ställa den vart som helst, den blir ju nästa lika 'portabel' som en bärbar..
Jag kommer noga fundera om jag inte skall ersätta min gamla iBook (500mhz) med en 20"..
Min iBook har så dåligt batteri att jag alltid använder nätadaptern ändå..

Kommer bli snygg på vardagsrummsbordet!!

/Thomas

  • Medlem
  • 2004-08-31 13:08

Flopp! Tror jag tyvär att det blir...

Ursprungligen av Tim:

Flopp! Tror jag tyvär att det blir...

Flopp blir det ju inte eftersom priserna är mycket bra. Och julmarknaden är snart här.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 13:15

Tycker den ser ut som en PC.. Typ nåt som Sony skulle kunnat göra. Globen känns helt klart snyggare.

Reklam för Globen

Lycka till att ge den nya sån här personlighet

Men priset känns bra.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 13:30
Ursprungligen av mcelwee:

Tycker den ser ut som en PC.. Typ nåt som Sony skulle kunnat göra. Globen känns helt klart snyggare
Lycka till att ge den nya sån här personlighet
Men priset känns bra.

Kan inte mer än hålla med - hade nog varit bättre om detta varit förra modellen och "globen" den nya... Hade så att säga kännts mer rätt "designevolutionsmässigt" på något sätt i mitt tycke...

Men den nya är ju hur bra som helst med tanke på "real estate" på skrivbordet... Hur bra som helst... Lika bra som en TFT (med ADC) och datorn på golvet...

Nu känner snart halva Sveriges befolkning till den nya modellen: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,526324,00.html

"Vår baksida är snyggare än de flesta konkurrenters framsida".

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-08-31 13:47
Ursprungligen av Striberger:

Nu känner snart halva Sveriges befolkning till den nya modellen: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,526324,00.html

"Vår baksida är snyggare än de flesta konkurrenters framsida".

Förstasidesnyhet dessutom, kul!

Ursprungligen av Striberger:

Nu känner snart halva Sveriges befolkning till den nya modellen: http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,526324,00.html

"Vår baksida är snyggare än de flesta konkurrenters framsida".

Vad är en I-Mac?

Ursprungligen av Andersson:

Vad är en I-Mac?

Haha...

Citat:

Hej,
Tack för ditt mejl och för att du uppmärksammar oss på felet. Du har ju
alldeles rätt. Vi ber om ursäkt och ändrar.

Mvh
Karin Schmidt
aftonbladet.se

Den skulle haft en liten lucka där man kunde docka sin iPod.

Ursprungligen av whoami:

Den skulle haft en liten lucka där man kunde docka sin iPod.

Ser det framför mig:
Griffin iHatch ^^

Kommer det gå att byta ut grafikkorten???

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 13:26
Ursprungligen av Chaosstar:

Kommer det gå att byta ut grafikkorten???

Är du hårdvarutekniker med konstruktionsambitioner och händig på prototypbyggande?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-08-31 13:25

Jag tycker att den nya iMacen verkar bra, snygg är den också. Priset kan ju alltid vara lägre, men nman får ju beakta att man även får med det bästa OS:et som finns! Det kan man aldrig få i en aldrig så snorbillig peze med värsta grafikkortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 13:25

Skönt att det blev som dett först rytades om. Att G5an är inbyggd i skärmen alltså. Det är grymtsnygg och jag ska köpa en hlet klart. Det blir dock med bluetooth tgb och mus i sådant fall. Ska ha den i sovrummet på vägen tänkte jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 13:28
Ursprungligen av Cypher:

Ska ha den i sovrummet på vägen tänkte jag.

Är det inte enklare att bara säga "husvagnen"..?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-31 13:27

Globen var snyggare och 256 mb ram är för lite. Priserna var ok jämfört med Globe, men fortfarande lite lite dyrt, ja om man nu är ute efter att stjäla lite procent av pc-användarna.

Tyckte inte om designen mycket från början men märker att jag redan nu börjar vänja mig, så även om den aldrig blir så snygg som Globe så tror jag att jag kan börja gilla den ganska bra till slut. Dock tycker jag designen känns innovativ som egentligen bara består av skärm.

Jag blir lite sugen, men det är inte försvarbart av någon i min situation att köpa en ny dator när den gamla Globen fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-31 13:39

Nåja, det blir nog att hålla i sin iBook iaf. Ingen dator efter iBook G3 har ju varit speciellt tyst, inte ens på PC-sidan. G5an låter ju som en hårfön på lägsta varv i jämförelse. Efter 3 år i datorsal med iMac DV utan hårddiskar är det svårt att acceptera att man ska behöva lyssna på en hårddisk, än mindre en fläkt. Jag börjar tycka att 4500rpm-disken i iBooken är för bullrig, och då är den ändå inte sliten... De nya globe-maccarna vi har låter skrämmande mycket redan som det är, frågan är hur sjutton det kommer bli med iMac G5.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 13:41

Grafikkortet verkar ju inte vara ett optimalt val, frågan är om Tiger kommer kunna utnyttja det på ett bättre sätt (cre Image med mera) och Apple därmed inte behöver ha lika tung hårdvara som t.ex. PC-sidan?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-31 13:48

Extrem grafik

Den blixtsnabba grafikprocessorn och den nya arkitekturen med hög bandbredd sparkar igång 3D-spel och grafik ordentligt, med tre gånger så hög bildfrekvens som tidigare iMac i Unreal Tournament 2004. NVIDIA-grafik ger transformationer och ljussättning (T&L), skuggning på bildpunktsnivå och mycket snygga effekter i höga upplösningar. Alla modeller levererar över en miljard texturerade bildpunkter per sekund och en avancerad Live FX-motor som programmerats för att generera de mest verklighetstrogna figurer. Med Quartz Extreme tar grafikprocessorerna över transformationerna och ljussättningen från processorn, vilket gör att G5-processorn kan utgöra viktiga systemåtgärder snabbare än någonsin.

ett bra val enligt dom själva
mvh

Ursprungligen av miri:

Extrem grafik

Den blixtsnabba grafikprocessorn och den nya arkitekturen med hög bandbredd sparkar igång 3D-spel och grafik ordentligt, med tre gånger så hög bildfrekvens som tidigare iMac i Unreal Tournament 2004. NVIDIA-grafik ger transformationer och ljussättning (T&L), skuggning på bildpunktsnivå och mycket snygga effekter i höga upplösningar. Alla modeller levererar över en miljard texturerade bildpunkter per sekund och en avancerad Live FX-motor som programmerats för att generera de mest verklighetstrogna figurer. Med Quartz Extreme tar grafikprocessorerna över transformationerna och ljussättningen från processorn, vilket gör att G5-processorn kan utgöra viktiga systemåtgärder snabbare än någonsin.

ett bra val enligt dom själva
mvh

Är det detta som kallas för omvänd psykologi?

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-08-31 14:30

Jag undrar vem är målgruppen för Apple?
13495 kronor inkl moms för minstingen
Extra minne så maskinen rullar på : 512Mb minne extra ca 1000 - 1200 :- modern dvd firewirebrännare eftersom dvd brännare saknas i den billigaste modellen ca 2400:-
Summa: ca 17500:-

Den är snygg, men den är omodern vad det gäller flertal detaljer redan nämda av andra.

Återigen kommer det stora flertalet datorköpare se vad pc erbjuder till en mindre kostnad, inte lika snygg , inte lika fräck men priset är fortfarande för de flesta avgörande.

Varför gör inte Apple som Nikon och Canon med sina SLR digitala kameror D70, 300D , kör ut en riktig kioskvältare. Få den vanliga datorkonsumenten att upptäcka Apple datorerna

En Apple Imac till 7995:- och min dotters gamla Imac hade pensionerats på studs.
Jag hade dessutom betalt för mera minne.

mvh

Bevaka tråden