Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar iMac G5

Tråden skapades och har fått 418 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-08-31 17:44

Den är inte direkt snygg men den är som klippt och skuren för mig just nu. Så fort jag har råd med en iMac G5 kommer TV:n att åka ut och där TVn förut stod kommer den perfekta HTPCn i form av just iMac G5 20" att ta plats.

Det är en perfekt HTPC som Apple just har lanserat. Synd att det inte finns någon plats för TV-kort bara.

Tycker att det är ett framsteg till konsumentdator, ett bra komplement... det jag försöker säga att den Globe-aktiga var lite för stor om blev solkig av att man klämde och vred på den.

Den har ett utseende som jag inte riktigt kan säga - wow till men på nått sätt gillar jag den.

Måste erkänna att jag inte riktigt gillade globen till 100% - jaggillar nog denna mer.

Minus är när man hör alla klaga på detta grafikkortet.

Plus att jag gärna skulle vilja kunna vrida skärmen så som man kan göra på globen. Fast detta kanske kommer som ett tillägg.

Annars så är jag riktigt sugen på denna dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-31 18:46

Pratade med en kompis som sa att deras kontor bestämde sig direkt att byta ut nästa alla sina gamla burkar mot nya iMacen,,, runt 60st maskiner,,,.. så nog kommer den att sälja..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-08-31 18:48

En fråga till de grafikkortskunniga: vad är prisskillnaden (vi kan ta pris i butik) mellan det kort som sitter i och de önskekort ni talar om? Som en grundplåt om en diskussion om huruvida det vore värt de extra pengarna eller inte. Well?

Ursprungligen av hgus:

En fråga till de grafikkortskunniga: vad är prisskillnaden (vi kan ta pris i butik) mellan det kort som sitter i och de önskekort ni talar om? Som en grundplåt om en diskussion om huruvida det vore värt de extra pengarna eller inte. Well?

Om du köper en PowerMac G5 2x2GHz så är standar grafikkort Nvidia GeForce FX5200 64mb.
Väljer du istället ett ATI Radeon 9600 XT 128mb, så får du lägga till 530kr.

Även om inte "ATI Radeon 9600 XT, 128 mb" är något värstingkort så presterar det ett snäpp bättre.
Och känns dessutom lite fräschare. (Speciellt för de som bara stirrar på minnet)

Så personligen tycker jag att det hade varit ett bättre val, även om det gjort iMacen 530 kronor dyrare.

Pär: Angående grafikkort till mac och pc så ligger det till så här. ett grafikkort kan ha olika beräkningsresureser, under förutsättning att man använder dom så avlastas processorn(det gör man på både osx och windows iaf i spel). När man spelar spel så används grafikkortets beräkningsresurser till max, då spelar det ingen roll om kortet sitter i en pc eller mac. ett gf2mx är ett riktigt slött kort både på pc och mac.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 20:03
Ursprungligen av Andreas Larsson:

Pär: Angående grafikkort till mac och pc så ligger det till så här. ett grafikkort kan ha olika beräkningsresureser, under förutsättning att man använder dom så avlastas processorn(det gör man på både osx och windows iaf i spel). När man spelar spel så används grafikkortets beräkningsresurser till max, då spelar det ingen roll om kortet sitter i en pc eller mac. ett gf2mx är ett riktigt slött kort både på pc och mac.

Jo, på program där man skriver direkt på "pixelnivå"… …vissa spel gör ju det… …så spelar ju operativet mindre roll…
Men om man går via openGL i 10.2, 10.3 eller kommande 1.4 (video core) så kommer ju mer och mer att flyttas över från cpu till gpu… …redan 10.3 är ju "flitigare" på det än 10.2…
Men vad jag menade var att. Man kan nog inte översätta pezebehov och pezenytta rakt av till macmiljö för saker som grafikkort… …och att x800 eller liknande har man inte ens nytta av på peze:n eller mac:en om man inte har den helt up to date i övrigt (kolla sweclockers ex.v.)…
…men att 2MX är surt (och gammalt) vet jag mycket väl, det var modernt när min dator var ny och det var länge sedan…

  • Medlem
  • 2004-08-31 20:08
Ursprungligen av Pär:

…men att 2MX är surt (och gammalt) vet jag mycket väl, det var modernt när min dator var ny och det var länge sedan…

Modernt, kanske, fast knappast speciellt snabbt ens då. Nu sitter det ju inte ett 2MX i, så jag vet inte varför ni hakat upp er på det...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 20:23
Ursprungligen av stfm:

Modernt, kanske, fast knappast speciellt snabbt ens då. Nu sitter det ju inte ett 2MX i, så jag vet inte varför ni hakat upp er på det...

Vet inte jag heller varför alla hakat upp sig på 2mx
Vad jag hakat upp mig på är att man tänker sig det vürzta på peze och sedan vill att det skall vara i mac:en… …fast man inte vet hur mycket gpu:n avlastar cpu:n i en mac… Att man tänker sig det mesta minnet på pezekorten och vill ha det i mac.en… …fast man inte vet hur mycket frames man buffrar i en mac…
Visst finns det spel som skriver direkt till grafiken (drivers som oxå laggar några månader på mac) men det är ju just dom spelen som är sena till mac… …de spel som kommer ut snabbt är ju (rimligen) de som använder "normala" api:er… …och dessa hanteras ju inte jämförbart på mac och peze vad gäller arbete på gpu kontra cpu och buffring etc…
Nu vet inte jag så mycket om grafikprogramering direkt men anser änd å att det är en jämförelse som inte ligger långt efter "GHz för GHz" när det gäller att vara verklighetsfrånvänt…
Detta fullkomligt oavhängigt gf2mx:s status och ålder

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-08-31 20:37
Ursprungligen av stfm:

Modernt, kanske, fast knappast speciellt snabbt ens då. Nu sitter det ju inte ett 2MX i, så jag vet inte varför ni hakat upp er på det...

Det var bara en jämförelse med iMac Globe, när den kom så satt det ett GF2mx i den. Vilket var omodernt då. Nya iMac har kanske ett lika omodernt grafikkort men.....

För min egen del saknar det betydelse. När pengarna finns så blir det en ny iMac.

Jag brukar inte vara någon fan av Apples begränsande specs och höga prissättning (som vissa säkert vet), men jävlar i min lilla låda vad jag tycker om den här maskinen. Vill ha!

  • Medlem
  • 2004-08-31 19:19

Hur får de ut värmen från skapelsen? Syns inte så många hål för varm luft att komma ut ur datorn.

Håller med tidigare talare att det är intressant att de fått in en G5 i ett sådant här litet skal.
Dessutom känns det modernt med digitalt ljud ut, hoppas verkligen att detta kommer i PB också.

Ursprungligen av Tim:

Hur får de ut värmen från skapelsen? Syns inte så många hål för varm luft att komma ut ur datorn.

På undersidan sugs luft in med hjälp av fläktar och bakpå längst med övre halvan finns det en "skarv" där varm luft lämnar höljet.

Skarven synd på denna bild:
http://www.macobserver.com/gallery/Booth-MacG5/IMG_0299

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 19:24
Citat:

Jag satt (och leeeeeeeeeed) tom Januari 2002 med en Quadra 800 med 64 mb ram och 28.8 modem.

Hörru du ru Iggy! Den maskinen måste ha varit ditt bästa köp någonsin Och gissa vem som gav 23 papp för samma maskin utan ens tangentbord något år innan... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-08-31 20:06

Med den här lanseringen ser jag väldigt få anledningar till att "normala" användare, som grafiska formgivare t ex, skulle vilja köpa en Powermac. Helt perfekt, även om Apples datorer numera saknar pricken över i... de är faktiskt extremt trista, fast på en snyggt sätt naturligtvis. Deras tillbakalutade, rena design har passerat bäst före datum, och är ingen direkt anledning för mig att välja Mac idag. Det är lite blåvitt över det.

Och ja, självklart skulle jag vilja ha en...

Kan hålla med om att designen inte är så järv men jag tror den är smart.

Och jag tror att detta är en dator som många skulle vilja ha.

Skulle vilja höra hur den låter?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-08-31 20:12

Klart prisvärd, nästan billigt för den designen! Blir helt klart köp när ekonomin är i ordning nästa gång!

  • Medlem
  • 2004-08-31 20:40

Jag har problem att se keynoten på http://stream.apple.akadns.net/
Hade även problem att se den gamla keynoten för ett par dagar sedan. Ljudet kommer och går och bilden står still. Aldrig råkat ut för det innan. Kör med airport, men har full mottagning. Någon som har en idé?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-31 20:43
Ursprungligen av majk:

Jag har problem att se keynoten på http://stream.apple.akadns.net/
Hade även problem att se den gamla keynoten för ett par dagar sedan. Ljudet kommer och går och bilden står still. Aldrig råkat ut för det innan. Kör med airport, men har full mottagning. Någon som har en idé?

Samma här, hög belastning kanske?

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 20:43
Ursprungligen av majk:

Någon som har en idé?

Att det nog är så att det är lite väl många som vill se streamen
Min var oxå osebar så jag hoppade - även om det kan hjälpa att ansluta igen (och igen)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 20:43
Ursprungligen av majk:

Jag har problem att se keynoten på http://stream.apple.akadns.net/
Hade även problem att se den gamla keynoten för ett par dagar sedan. Ljudet kommer och går och bilden står still. Aldrig råkat ut för det innan. Kör med airport, men har full mottagning. Någon som har en idé?

Det kan avhjälpas med att välja lägre anslutningshastighet.
Gå till inställningar och ta Anslutning. Experimentera med olika anslutningshastighet

  • Medlem
  • 2004-08-31 20:53
Ursprungligen av REP:

Det kan avhjälpas med att välja lägre anslutningshastighet.
Gå till inställningar och ta Anslutning. Experimentera med olika anslutningshastighet

Fungerade inte ens att ställa ner till modemhastighet. Antar att jag får plugga istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-31 20:59
Ursprungligen av majk:

Fungerade inte ens att ställa ner till modemhastighet. Antar att jag får plugga istället.

Ursäkta! Programmet Quick Time måste starta om när man har ändrat anslutningshastighet

  • Medlem
  • 2004-08-31 21:26
Ursprungligen av REP:

Ursäkta! Programmet Quick Time måste starta om när man har ändrat anslutningshastighet

Jag startade om Quicktime efter varje ändring faktiskt. Utan någon förbättring. Skumt det där.

Bra pris. Men den tidigare och mer utrymmeskrävande var nog snyggare.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-08-31 20:48

Ang. grafikkortet så kan jag inte se något större problem, det är TILLRÄCKLIGT bra med avseende på målgruppen.

Vet inte varför, men jag har lust att peta på den så att den tippar över...

För att citera Gabe i Penny Arcade:

"Let me tell you what I just realized. In order for me to have everything I want, you're going to have to give up some things."

Kan inte alla andra skita i att se keynoten, så säger jag till när jag tittat färdigt??

Bevaka tråden